AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #1 Del Skrevet 4. mars 2020 Jeg er en voksen kvinne men har vært plaget med fett hår siden puberteten, og har vel alltid vasket det 3-4 ganger i uken. Etter at jeg var gravid ble håret enda mer fett, og jeg begynte å vaske det nesten hver dag for at jeg skulle se presentabel ut. Vasker jeg håret 08:00 om morgenen begynner det å bli fett i panneområdet allerede om ettermiddagen. Jeg har nå etter jul prøvde å vaske håret mitt hver tredje dag men da kan jeg ikke gå lenger, for det ser ut som hodebunn og hår er smurt inn med olje og det klør. Må bruke tørrsjampo hvis jeg i det hele tatt skal være ute blant folk, men tørrsjampoen klarer ikke å skjule at det er fett. Har prøvd alle triks i boken og nå begynner jeg å bli mektig lei fett hår! Noen råd? Anonymkode: a4c1e...69f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #2 Del Skrevet 4. mars 2020 Head and shoulders, Ikke Balsam I hodebunn, vasker det bare tre ganger i uken. Anonymkode: fd157...ede Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #3 Del Skrevet 4. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Head and shoulders, Ikke Balsam I hodebunn, vasker det bare tre ganger i uken. Anonymkode: fd157...ede Jeg har ikke flass derfor bruker jeg ikke head and shoulders. Jeg kjøper frisørsjampo både for fet hodebunn og for volum. Bruker spraybalsam for at håret ikke skal bli mer fett. Det er nok hodebunnen min som overproduserer talg og jeg skjønner ikke hvorfor Ts Anonymkode: a4c1e...69f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #4 Del Skrevet 4. mars 2020 Når jeg får perioder med fett hår gjør jeg dette, og det hjelper; ikke vask håret feks mandag, trisdag, onsdag, torsdag, fredag, lørdag, men vask håret på søndag. Så ja, gå med fett hår i 6 dager, bare ta det i en hestehale og kom deg gjennom de 6 dagene. Deretter gjør du det samme neste uke, ikke vask håret før søndag igjen. Ikke overdriv balsam den ene dagen du dusjer, noen vasker også kun håret med shampoo x 2 og dropper balsam. Jeg gjør dette i i perioder og håret mitt slutter å bli fett etter de 2 ukene. Nå dusjer jeg håret kun 1 gang i uka. Anonymkode: 9ce6f...e66 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #5 Del Skrevet 4. mars 2020 Jeg har også slitt med det i mange år. Min løsning ble å slutte med shampo. Jeg begynte med bakepulver - , men har endt med å bruke bare vann (og en shampo-børste som ligner denne). Hår og hodebunn er blitt mye sunnere, og jeg har fått merkbart sterkere og tykkere hår (jeg hadde en del håravfall og tidvis kløe/irritasjon i hodebunn). Anonymkode: 04177...e7d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #6 Del Skrevet 4. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke flass derfor bruker jeg ikke head and shoulders. Jeg kjøper frisørsjampo både for fet hodebunn og for volum. Bruker spraybalsam for at håret ikke skal bli mer fett. Det er nok hodebunnen min som overproduserer talg og jeg skjønner ikke hvorfor Ts Anonymkode: a4c1e...69f Har heller ikke flass, men den fungerer for fet hodebunn også fordi fet hodebunn også produserer flass. Du kan fint bruke balsam, den skal ikke i nærheten av hodebunnen uansett. Og fordi den skylles ut kommer den heller ikke i hodebunnen slik spraybalsam gjør når du børster håret. Anonymkode: fd157...ede 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #7 Del Skrevet 4. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også slitt med det i mange år. Min løsning ble å slutte med shampo. Jeg begynte med bakepulver - , men har endt med å bruke bare vann (og en shampo-børste som ligner denne). Hår og hodebunn er blitt mye sunnere, og jeg har fått merkbart sterkere og tykkere hår (jeg hadde en del håravfall og tidvis kløe/irritasjon i hodebunn). Anonymkode: 04177...e7d Jeg leser overalt at man ikke skal massere hodebunnen når man har fett hår, for da stimulerer man talg produksjon. Er det ikke det denne børsten gjør? Ts Anonymkode: a4c1e...69f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #8 Del Skrevet 4. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg leser overalt at man ikke skal massere hodebunnen når man har fett hår, for da stimulerer man talg produksjon. Er det ikke det denne børsten gjør? Ts Anonymkode: a4c1e...69f Sånn helt personlig teori - da jeg sluttet med shampo så klarte hodebunnen å finne en bedre balanse ganske raskt (jeg har holdt på med no'pooh i 7-8 år, det er mulig bakepulvervasken hjalp i overgangen). Føler at børsten gjør håret renere enn bare fingre, kanskje det bare er en ide - men jeg føler vannet kommer bedre til i håret. Anonymkode: 04177...e7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #9 Del Skrevet 4. mars 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn helt personlig teori - da jeg sluttet med shampo så klarte hodebunnen å finne en bedre balanse ganske raskt (jeg har holdt på med no'pooh i 7-8 år, det er mulig bakepulvervasken hjalp i overgangen). Føler at børsten gjør håret renere enn bare fingre, kanskje det bare er en ide - men jeg føler vannet kommer bedre til i håret. Anonymkode: 04177...e7d Les om no poo metoden akkurat nå og der står det at hvis man har farget hår skal man ikke bruke bakepulver. Får prøve med vann og hodebunns børste Ts Anonymkode: a4c1e...69f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #10 Del Skrevet 4. mars 2020 Jeg fikk også raskt fett hår før, da jeg vasket håret hver dag. En sommer jeg var på hytta vasket jeg ikke håret på nesten to måneder og da var håret mitt fantastisk. Så må vasker jeg det vare 1-2 ganger i måneden. Børster og lufter håret. Det ser bittelitt fett ut på dag 3/4 men det går raskt over. Anonymkode: abb91...fdd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #11 Del Skrevet 4. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Les om no poo metoden akkurat nå og der står det at hvis man har farget hår skal man ikke bruke bakepulver. Får prøve med vann og hodebunns børste Ts Anonymkode: a4c1e...69f Håper du får et like godt resultat som jeg opplever lurt å kjøpe en naturbustbørste også. Jeg trodde alltid det å børste håret mye ville gjøre håret mer fett, men nå føler jeg bare det gjør det mykere. Frisøren min snakker også hver gang jeg er hos henne om hvor stor (positiv) forskjell det er siden jeg begynte der. Anonymkode: 04177...e7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #12 Del Skrevet 4. mars 2020 Jeg har funnet vidunderproduktet i Lush sin «honey I washed my hair”. Den er genial. Håret blir ikke fett. Jeg vasker håret nå kun for å få orden på et verv i bakhue. Bruker litt kokosolje i tuppene så håret skal takle et røft liv med mye luer og hjelmer og svette og trening. Anonymkode: afa23...a68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #13 Del Skrevet 4. mars 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke flass derfor bruker jeg ikke head and shoulders. Jeg kjøper frisørsjampo både for fet hodebunn og for volum. Bruker spraybalsam for at håret ikke skal bli mer fett. Det er nok hodebunnen min som overproduserer talg og jeg skjønner ikke hvorfor Ts Anonymkode: a4c1e...69f Det er overproduksjon fordi du fjerner fettet alt for ofte. Da må hodebunn produsere for å utligne. Anonymkode: 1014e...b17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #14 Del Skrevet 4. mars 2020 3-4 ganger i uka? Prøv å måtte vaske det hver dag, du... Jeg har fett hår selv og har prøvd ALT. Dessverre er det ingenting som fungerer. Jeg har også fet hud i ansiktet, og mistenker at huden er lik i hodebunnen ettersom håret blir fett etter rundt 24 timer. Jeg har så klart prøvd å gå lenge uten å vaske håret, over en lengre periode. I fjor sommer og høst gikk jeg med fett hår 24/7. Jeg prøvde tørrsjampo innimellom, men er begrenset hvor bra tørrsjampo er for håret også. Håret mitt ble ikke mindre fett av at jeg gikk med fett hår 2-3 dager og vaska det et par ganger i uka. Håret ble derimot mer slitt. Ingen sjampoer eller balsamer har fungert, heller ingen hårkurer. Ser noen skriver at det er overproduksjon fordi du fjerner fettet altfor ofte - kanskje, men det trenger ikke stemme. Med den teorien skal man få bukt med fett hår om man dropper å vaske det i en periode og så vasker det sjeldent. Det har ikke hendt med meg iallefall. No poo er det folk som har fått dårlig resultater av og ekstremt dårlig hårkvalitet. Håret mitt responderte IKKE bra på det. Det er faktisk ikke så krise å vaske håret ofte som folk tror, håret tåler det. Problemet er om du har en spesiell hårfarge som må vedlikeholdes og som ikke tåler å bli vasket ofte. Da er det litt verre. Men da bør du heller ikke gå for "no poo" metoden osv ettersom det vil slite på fargen på håret. Mitt råd; vask håret. Enkelt og greit. Jeg vasker håret annenhver dag, og på andre dagen må jeg bruke tørrsjampo. Noen ganger vasker jeg hver dag. Anonymkode: 378bb...f5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krok1 Skrevet 4. mars 2020 #15 Del Skrevet 4. mars 2020 Kjøp en sjampobar som er mild mot hodebunn og tilfører fuktighet, feks på lush. Og så slutter du å vaske håret så ofte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #16 Del Skrevet 4. mars 2020 Ikke masser hodebunnen for mye, ikke vask det for ofte, kjøp kerastase sin sjampo for fet hodebunn, den er den beste(syns jeg) Anonymkode: 3d844...71f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #17 Del Skrevet 4. mars 2020 Fikk beskjed av frisør om å vaske max hver 3 dag, og ikke ha så mye skum osv i håret. I tillegg bruker jeg balsam KUN i tuppene. Men - det viktigste rådet, var å ikke plukke for mye med hendene oppi håret, det gjør mange ubevisst Anonymkode: af096...86e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #18 Del Skrevet 4. mars 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: 3-4 ganger i uka? Prøv å måtte vaske det hver dag, du... Jeg har fett hår selv og har prøvd ALT. Dessverre er det ingenting som fungerer. Jeg har også fet hud i ansiktet, og mistenker at huden er lik i hodebunnen ettersom håret blir fett etter rundt 24 timer. Jeg har så klart prøvd å gå lenge uten å vaske håret, over en lengre periode. I fjor sommer og høst gikk jeg med fett hår 24/7. Jeg prøvde tørrsjampo innimellom, men er begrenset hvor bra tørrsjampo er for håret også. Håret mitt ble ikke mindre fett av at jeg gikk med fett hår 2-3 dager og vaska det et par ganger i uka. Håret ble derimot mer slitt. Ingen sjampoer eller balsamer har fungert, heller ingen hårkurer. Ser noen skriver at det er overproduksjon fordi du fjerner fettet altfor ofte - kanskje, men det trenger ikke stemme. Med den teorien skal man få bukt med fett hår om man dropper å vaske det i en periode og så vasker det sjeldent. Det har ikke hendt med meg iallefall. No poo er det folk som har fått dårlig resultater av og ekstremt dårlig hårkvalitet. Håret mitt responderte IKKE bra på det. Det er faktisk ikke så krise å vaske håret ofte som folk tror, håret tåler det. Problemet er om du har en spesiell hårfarge som må vedlikeholdes og som ikke tåler å bli vasket ofte. Da er det litt verre. Men da bør du heller ikke gå for "no poo" metoden osv ettersom det vil slite på fargen på håret. Mitt råd; vask håret. Enkelt og greit. Jeg vasker håret annenhver dag, og på andre dagen må jeg bruke tørrsjampo. Noen ganger vasker jeg hver dag. Anonymkode: 378bb...f5c Ts her. Det høres ut som vi har det samme "fett hår problemet" bare at jeg har ikke fet hud i ansiktet lengre nå som jeg har blitt voksen. Nå har jeg prøvd å vaske håret mitt hver tredje dag i to måneder, ikke brukt skum, ikke tatt for mye i håret, men når jeg hele tiden må sette opp håret mitt fordi det er fett, så blir det jo også mer slitt. Siden håret ble mye mer fett etter at jeg fikk barn for 10 år siden, så må det jo være hormonelt.. Anonymkode: a4c1e...69f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eilis Skrevet 4. mars 2020 #19 Del Skrevet 4. mars 2020 Å endre på kostholdet funker for noen. Å kutte ut raske karbohydrater tror jeg de fleste ville fått store helsefordeler av på generell basis. Ville også gått over på en shampo uten silikon, parabener etcetc så naturlig som mulig. Selv har jeg nesten vært uten shampo i over et halvt år. Jeg var ikke plaget med fett hår men røytet fryktelig mye, nå røyter jeg nesten ikke. Tror ikke det er en løsning for alle men funker for meg. Grer håret først med en slik børste tidligere nevnt, masserer/vasker hele hodebunnen under varmt rennende vann, avslutter med å gre håret forsiktig under rennende vann, tørker så litt med hånduk hvor jeg gnur litt ekstra i hodebunnen, avslutter med føn. Om du vil prøve no poo ville jeg gjort det gradvis. Kjøp en shampo så naturlig som mulig som du bruker litt i mellom men så sjeldent som mulig. Kanskje du må vaske håret med vann hver dag i en liten periode før du prøver å drøye litt i mellom hver vask. Lag en hjemmelaget tørrsjampo med f eks maizena og kakao(for å få litt farge). Ikke bruk bakepulver som tørrshampo. Ikke bruk hårspray, du vil ikke klare å vaske ut silikonene med bare vann. Prøv deg frem så kanskje du finner noe som funker for deg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #20 Del Skrevet 4. mars 2020 1 time siden, Krok1 skrev: Kjøp en sjampobar som er mild mot hodebunn og tilfører fuktighet, feks på lush. Og så slutter du å vaske håret så ofte. Enig. Aldri mer sjampo på meg. Rene såpebarer er en enorm forskjell fra sjampoer. Anonymkode: afa23...a68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå