Dixie Skrevet 11. juni 2005 #1 Skrevet 11. juni 2005 Sukk, fikk igjen rundt 20.000,- på skatten, og hadde planer for de pengene for å si det sånn. Men i dag fikk jeg et festelig brev fra likningskontoret, der det stod at jeg ikke få de før i Oktober!!! Det stod ingen grunn, og jeg klarer ikke å forstå hvorfor. Er ikke selvstendig næringsdrivende, skilt eller noe. Eneste spennende som skjedde med min økonomi i fjor var at jeg kjøpte leielighet og tok opp lån... Så nå har jeg jo noia for at det er skjedd noe spes og at de skal gå meg etter sømmene eller noe (ikke det at jeg har noe å skjule da, men). Noen som har ideer om hva som har skjedd??
Gjest grl-72 Skrevet 12. juni 2005 #2 Skrevet 12. juni 2005 Hørte for noen mnd'r siden at ikke alle skulle få tilbake i juni og at noen fikk penger først på høsten.. men grunnen vet jeg ikke.. :-(
vilde Skrevet 12. juni 2005 #3 Skrevet 12. juni 2005 De plukker vel ut noen som de sjekker ekstra nøye. Og da kommer pengene senere. Tror jeg!
Gjest Dalwhinnie Skrevet 12. juni 2005 #4 Skrevet 12. juni 2005 Hvis en har gjort endringer i selvangivelsen og evt lagt ved bilag etc, så kan det også hende at en må vente til høsten. Har selv gjort en liten endring som inkluderte bilag, så er spent på om jeg får dem nå eller til høsten.
Brunhilde Skrevet 12. juni 2005 #5 Skrevet 12. juni 2005 Jeg gjorde også en endring som inkluderte ilag og har fått brev om at jeg får oppgjøret til høsten. Tenker som så at "penger spart er penger tjent" - nå bruker jeg dem hvertfall ikke på utepils og is!
Kittykat Skrevet 12. juni 2005 #6 Skrevet 12. juni 2005 Uff, vi kjøpte leilighet i fjor, så jeg håper ikke det gjør at vi ikke får dem før i oktober, for vi MÅ ha dem nå pga et par ting. *venter i spenning*
miss77 Skrevet 12. juni 2005 #7 Skrevet 12. juni 2005 Er ikke nødvendigvis noe spesielt med selvangivelsen din selv om du først får pengene til høsten. Det er ikke alltid likningskontoret rekker å gå over alle likningene, og da blir noen liggende til høsten. Andre sjekkes litt nøyere, men det er stikkprøver og heller ikke nødvendigvis noe som er så spes. med akkurat den selvangivelsen de plukker ut.
glaciera Skrevet 12. juni 2005 #8 Skrevet 12. juni 2005 Når fristen for levering av selvangivelse gikk ut i vår, sa skattesjefen (eller en annen Sjef med stor S) i media at de hadde fått inn så mange på internet og sms og sånn at de ikke greide å få ut alle oppgjørene til sommeren sånn som de egentlig skulle med alle de "enkle" sakene. Noen ville bli utsatt til høsten og i utgangspunktet skulle det være tilfeldig hvem som må vente. På den lyse siden kan du jo finne på noe bra med de pengene til høsten også, og du får i det minste utbetalt rente for den tiden pengene har vært hos staten...
Gjest Dixie i.i Skrevet 12. juni 2005 #9 Skrevet 12. juni 2005 Joda, vi får satse på at det bare er tilfeldig og ikke fordi det var noe "muffens" med likningen min... Men jeg hadde gledet meg sånn til å få ny varmtvannsbereder... *sukk*
Gjest må nå Skrevet 13. juni 2005 #10 Skrevet 13. juni 2005 Ikke skattepenger før til høsten?!? :o ANGST, jeg har regnet med å få de NÅ (og har ikke fått med meg at noen må vente til høsten) Skal på kjærlighetsferie med samboern til andre siden av jorden og har kjøpt og betalt ferien på kredittkort som jeg skulle betale ned med skattepengene. Sørens skatteetaten får ikke ødelegge kjærlighetsferien min!!! Jeg får de vel nå siden jeg ikke har fått beskjed om noe annet vel? Jeg må ha de nå, jeg må, jeg må, jeg MÅ!!!
Tusenfryd Skrevet 13. juni 2005 #11 Skrevet 13. juni 2005 Det har vært sagt hele tiden i aviser, nyhetssendinger og på sidene til skatteetaten da man leverte at noe ikke fikk igjen penger før i oktober. Da er det ganske sjansespill å tenke at dette ikke gjelder meg å så gjøre ting som gjør at man MÅ ha dem nå. Jeg håper selvsagt også på å få mine nå, men jeg har hele tiden visst at de kanskje ikke kommer før om et halvår. Snusfornuftig er jeg kanskje nå, og det hjelper ikke dere som har regnet med disse pengene, jeg vet det. Men jeg har da fått med meg dette.
Gjest må nå Skrevet 13. juni 2005 #12 Skrevet 13. juni 2005 Det jeg har fått med meg gjennom medie og annet er samme budskap som står på skatteetatens sider: Skattytere som får skatteoppgjøret til høsten: Næringsdrivende Selskap Lønnstaker og pensjonist som er gift med næringsdrivende får skatteoppgjøret til høsten samtidig med ektefellen. Lønnstakere og pensjonister som likningskontoret trenger mer tid til. Dette gjelder skattytere som f.eks. kan ha: Skattytere som har formue/inntekt i flere kommuner - mottatt etterbetalt pensjon - næringsvirksomhet/andel i deltakerlignet selskap - søkt om utsettelse med innlevering av selvangivelsen - opplysninger i merknader/vedlegg til selvangivelsen - differanse mellom opplysninger i selvangivelsen og innberettet beløp fra arbeidsgivere, banker mv. Og jeg faller ikke inn under noen av disse gruppene og gikk derfor ut fra at jeg fikk pengene nå. Sånn jeg forstår det av denne tråden kan jeg likevel risikere å ikke få utbetalingen før til høsten og det stemmer ikke med hverken det skatteetaten har sagt her eller i media!
Gjest gjest1 Skrevet 13. juni 2005 #13 Skrevet 13. juni 2005 Hadde samme problem for to år siden. Det vil si, jeg fikk skattepengene til normal tid, mens mannen ikke fikk det. Vi hadde gjort nøyaktig samme endringene, ingen av oss hadde flyttet noe mer enn den andre, i det hele tatt stilte vi svært likt. Men han fikk likevel ikke pengene før i oktober. Fant aldri ut hvorfor, det var bare sånn det var, liksom, når vi kontaktet ligningskontoret.
monja Skrevet 13. juni 2005 #14 Skrevet 13. juni 2005 Mannen min fikk også et sånt brev fra skatteetaten. I brevet sto det at oppgjøret først kom til høsten på grunn av: - at vi ikke er ferdig med å saksbehandle selvangivelsen - selvangivelsen er innkommet etter 15. mai - at de har inntekt/formue fra andre kommuner. Han ringte likningskontoret idag og fikk vite at han ikke får penger før i oktober fordi de ikke har rukket å saksbehandle hans selvangivelse på grunn av pendlerfradrag. Og for gifte/samboere får heller ikke partneren tilbake noe før til høsten.
Gjest må nå Skrevet 13. juni 2005 #15 Skrevet 13. juni 2005 Da får jeg de sikkert nå for jeg har ikke gjort store endringer, har levert før fristen og har ikke hatt noe vedlegg og har ikke fått noe brev (og det har heller ikke samboern) *PUH* :-)
Gjest Skatteyter Skrevet 13. juni 2005 #16 Skrevet 13. juni 2005 De som ikke får oppgjøret nå i juni, som har levert forenklet selvangivelse, uansett tillegg eller ikke, har fått et brev om dette der det står at ca 10% ikke vil få oppgjøret før til høsten. De som ikke har fått et brev, som har levert forenklet selvangivelse, vil få det nå i juni. Enkelt og greit...?
momo Skrevet 14. juni 2005 #17 Skrevet 14. juni 2005 ok, vi har ikke fått brev ennå, så håper virkelig vi får penger nå. Vi trenger virkelig de pengene nå, ellers må vi i banken og ta opp lån.
Gjest yliali Skrevet 14. juni 2005 #18 Skrevet 14. juni 2005 Det jeg har fått med meg gjennom medie og annet er samme budskap som står på skatteetatens sider: Skattytere som får skatteoppgjøret til høsten: Næringsdrivende Selskap Lønnstaker og pensjonist som er gift med næringsdrivende får skatteoppgjøret til høsten samtidig med ektefellen. Lønnstakere og pensjonister som likningskontoret trenger mer tid til. Dette gjelder skattytere som f.eks. kan ha: Skattytere som har formue/inntekt i flere kommuner - mottatt etterbetalt pensjon - næringsvirksomhet/andel i deltakerlignet selskap - søkt om utsettelse med innlevering av selvangivelsen - opplysninger i merknader/vedlegg til selvangivelsen - differanse mellom opplysninger i selvangivelsen og innberettet beløp fra arbeidsgivere, banker mv. Og jeg faller ikke inn under noen av disse gruppene og gikk derfor ut fra at jeg fikk pengene nå. Sånn jeg forstår det av denne tråden kan jeg likevel risikere å ikke få utbetalingen før til høsten og det stemmer ikke med hverken det skatteetaten har sagt her eller i media! Du kan uansett bli tatt ut til en mer nøyaktig undersøkelse, altså etter stikkprøveprinsippet, selv om du ikke faller inn under noen av disse gruppene. Da vil du heller ikke få oppgjøret før i oktober.
Gjest anonym gjest Skrevet 15. juni 2005 #19 Skrevet 15. juni 2005 De ansatte på landets Likningskontorer er vel ikke akkurat de skarpeste knivene i skuffen og de jobber svært ineffektivt med både trege datasystemer, manglende kompetanse på å bruke disse, lav/manglende utdannelse, og utbredt misunnelse på alle som tjener mer enn dem selv... På grunn av de ansattes treghet må vi andre lide og vente helt til høsten. Det er intet annet enn dårlig gjort og svært inkompetent og uprofesjonelt.
Gjest må nå Skrevet 16. juni 2005 #20 Skrevet 16. juni 2005 Om man har blir tatt ut til mer nøyaktig undersøkelse hadde man fått et brev. Nå kan du sjekke skatteoppgjøret på nett (skatteetaten). Der ligger alle som er ferdig behandlet. Og min lå der fin og ferdig og enda mer enn jeg først regnet med
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå