Gå til innhold

Er dette lovlig av arbeidsgiver med sykemelding??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det slik at jeg jobber gjennom et vikarbyrå, vært syk en dag og sendt inn sykemelding fra lege (er noen rare regler ved bruk av egenmelding. Ettersom man må ha jobbet sammenhengende i 8 uker, uten 2 uker fri inni der. -ja man startet opptjeningstia på ny ved hver sydom, ferie, eller mangel på oppdrag selv etter å jobbet der i 1 år. Men pga juleferien så måtte jeg starte opptjeningstida på ny). 

Dagen jeg har sykemelding for skulle jeg jobbet fra 08-15. Når jeg så på timelista nå, så har de kun registrert lønn til 11:47. Spurte hvorfor, og fikk dette som svar:

"det er slik at ved sykefravær så blir lønn bestemt ut i fra en beregningsmodell. Da regner vi ut antall dager du har jobbet de siste tolv ukene og brutto lønn for samme tolv uker. Dette gir en gjennomsnittlig lønn per dag, som blir det du får utbetalt ved sykefravær."

Er dette vanlig?- aldri selv vært borti lignende. Står heller ikke noe om dette i kontrakten, eller i retningslinjene. Er dette i det hele tatt lovlig? Fikk helt sjokk.

Anonymkode: a6552...d0d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Typisk fagforeningsspørsmål. 

Anonymkode: e7836...ffe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det slik at jeg jobber gjennom et vikarbyrå, vært syk en dag og sendt inn sykemelding fra lege (er noen rare regler ved bruk av egenmelding. Ettersom man må ha jobbet sammenhengende i 8 uker, uten 2 uker fri inni der. -ja man startet opptjeningstia på ny ved hver sydom, ferie, eller mangel på oppdrag selv etter å jobbet der i 1 år. Men pga juleferien så måtte jeg starte opptjeningstida på ny). 

Dagen jeg har sykemelding for skulle jeg jobbet fra 08-15. Når jeg så på timelista nå, så har de kun registrert lønn til 11:47. Spurte hvorfor, og fikk dette som svar:

"det er slik at ved sykefravær så blir lønn bestemt ut i fra en beregningsmodell. Da regner vi ut antall dager du har jobbet de siste tolv ukene og brutto lønn for samme tolv uker. Dette gir en gjennomsnittlig lønn per dag, som blir det du får utbetalt ved sykefravær."

Er dette vanlig?- aldri selv vært borti lignende. Står heller ikke noe om dette i kontrakten, eller i retningslinjene. Er dette i det hele tatt lovlig? Fikk helt sjokk.

kontakt fagforeningen du er medlem av.

Anonymkode: 99963...94d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men sånn helt ærlig, FOR EN DRITT JOBB DU HAR!!! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men sånn helt ærlig, FOR EN DRITT JOBB DU HAR!!! 

Jeg vet. Prøver å komme meg bort.. men ikke så lett å få ny fast stilling...

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kontakt fagforeningen du er medlem av.

Er ikke medlem av fagforening... hva gjør jeg?

AnonymBruker
Skrevet

Ring Nav og spør

Anonymkode: 2ea3b...d73

AnonymBruker
Skrevet

Det er sånn reglene er ja. Nytt i 2019.

Anonymkode: 75f1b...dc8

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke medlem av fagforening... hva gjør jeg?

Melder deg inn i en.

Anonymkode: 288fd...24d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes ikke dette høres urimelig ut. Det er jo slik at når man har krav på et velferdsgode i jobber der man ikke jobber fast, så må det gjøres en snittberegning som tar i betraktning timelønn og hvor mye du har jobbet de siste tre månedene. 

At man må jobbe minst to måneder uten større opphold underveis for å kunne bruke egenmelding er ikke noe vikarbyrået har bestemt, men et krav i lovverket som NAV etterfølger. Det er slik i nesten alle jobber om enten man jobber fast eller som vikar. 

Anonymkode: 0dce9...1ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres dessverre riktig ut når man jobber hos vikarbyrå med varierende vakter/timeantall. De er gjerne innmari gode på reglene rundt dette, da de selvsagt vil betale ut så lite som mulig og samtidig holde seg innafor lovverket. Du får ikke noe gratis der i gården. 

Anonymkode: d9cf5...876

AnonymBruker
Skrevet

dette er helt riktig utregning ja

Anonymkode: c60e6...2a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...