Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må man da oppgi grunn til man blir hjemme fra jobb? Jeg gjør det uansett, men bare lurer på om sjefen kan kreve at du forteller hvorfor du er hjemme? 

Anonymkode: ad04e...f31

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, man må ikke oppgi grunn. Jeg sier bare at jeg er syk og kommer ikke på jobb, og hvor mange dager jeg tror at jeg kommer til å være borte (greit for sjefen å vite, siden hun må finne vikar).

Anonymkode: 43e90...e1f

Skrevet

Sjefen er pliktig til å tilrettelegge slik at du kan gå på jobb selv om du er syk, så da er det jo greit å vite noe. Sjefen har ikke krav på å vite diagnose.

Skrevet

Du trenger aldri oppgi sykemeldingsgrunn til leder.

Likevel er det naturlig å si det når du ringer inn for å gi et bilde på hvor lenge det kommer til å vare. De fleste er jo «vanlig» syk som forkjølelse, omgangssyke, rygg eller hodevondt. Ikke noe krise å si det til leder.

Men leder har ikke krav på å vite. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Gidavmeg skrev:

Sjefen er pliktig til å tilrettelegge slik at du kan gå på jobb selv om du er syk, så da er det jo greit å vite noe. Sjefen har ikke krav på å vite diagnose.

man tilrettelegger ikke for folk med influensa, forkjølelse, omgangssyke ol.

Anonymkode: 07e21...56b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Blålilla skrev:

Likevel er det naturlig å si det når du ringer inn for å gi et bilde på hvor lenge det kommer til å vare. De fleste er jo «vanlig» syk som forkjølelse, omgangssyke, rygg eller hodevondt. Ikke noe krise å si det til leder.

er ikke sykemelding heller men egenmelding

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

man tilrettelegger ikke for folk med influensa, forkjølelse, omgangssyke ol.

Selvsagt ikke, og da er det jo lurt å si til sjefen at det er en sånn type sykdom

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Gidavmeg skrev:

Selvsagt ikke, og da er det jo lurt å si til sjefen at det er en sånn type sykdom

neida men nå er det vel svært få som er hjemme på egenmelding med brekt bein, betennelse,belastningsskader (som da kunne tilretteslegges)

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

neida men nå er det vel svært få som er hjemme på egenmelding med brekt bein, betennelse,belastningsskader (som da kunne tilretteslegges)

Kanskje der du jobber. I min kommune har vi 50 egenmeldinger i året. Sjelden noen bruker egenmelding

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Gidavmeg skrev:

Kanskje der du jobber. I min kommune har vi 50 egenmeldinger i året. Sjelden noen bruker egenmelding

hva har det med saken å gjøre? vi tilrettelegger ikke for folk som bruker egenmelding. det er snakk om 2-3 dager. langtidssyke derimot så ser vi på tilrettelegging men ikke om folk bruker EN egenmelding

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hva har det med saken å gjøre? vi tilrettelegger ikke for folk som bruker egenmelding. det er snakk om 2-3 dager. langtidssyke derimot så ser vi på tilrettelegging men ikke om folk bruker EN egenmelding

der du jobber ja. Der jeg jobber blir alle som ringer egenmelding spurt om det er noe som kan gjøres for at de kommer på jobb likevel. Og der har sjefen rett på å spørre om, men du trenger ikke oppgi diagnose.

AnonymBruker
Skrevet

Man må ikke, men jeg pleier å fortelle hva som gjør at jeg er hjemme. Sist hadde jeg en infeksjon som gjorde at jeg måttte ha tilrettelegging da jeg kom tilbake på jobb. Da var det jo viktig for arbeidsgiver å vite hva sykdommen var. 
Samme hvis jeg må være hjemme med sykt barn. Er det f.eks omgangssyken, så vet arbeidsgiver at jeg blir borte minst 3 dager (pga 48t regel fra kommunen). 

Anonymkode: eb6cc...443

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, Blålilla skrev:

Det er dårlig praksis å si det. La oss si jeg har influensa, og sier det. Og så har jeg fortalt grunn de siste fire gangene. Når jeg da plutselig må egenmelde meg i 20 dager for å ta en penisreduksjon vil jo lederen vite at det er noe pinlig. Bedre å si man er sjuk og hvor lenge man planlegger å være sjuk.

AnonymBruker
Skrevet

I mange jobber kan det tilrettelegges også ved korte fravær ved f eks forkjølelse. Jeg har kontorjobb og vi tilrettelegger ved bruk av hjemmekontor, skypemøter, fleksibel arbeidstid etc etc. 

Det skal ikke være lettvindt å ha fravær fra jobb, da det krever mye ressurser av samfunnet. Et hvert fravær som kan reduseres noe, bør reduseres. 

Anonymkode: 7d90b...a56

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I mange jobber kan det tilrettelegges også ved korte fravær ved f eks forkjølelse. Jeg har kontorjobb og vi tilrettelegger ved bruk av hjemmekontor, skypemøter, fleksibel arbeidstid etc etc. 

Det skal ikke være lettvindt å ha fravær fra jobb, da det krever mye ressurser av samfunnet. Et hvert fravær som kan reduseres noe, bør reduseres. 

Anonymkode: 7d90b...a56

Hvis jeg først er borte fra jobb fordi jeg er forkjøla er det jo fordi jeg er sengeliggende med feber osv. Så hvis jeg er borte fra jobb så kan jeg ikke ha møter eller hjemmekontor. Jeg er for syk til å jobbe. Man er jo ikke hjemme fordi man nyser og hoster litt. 

Anonymkode: 990ea...80b

Skrevet

Jeg pleier å oppgi hvorfor. Men arbeidsgiver har ikke rett på å vite. Men for meg faller det naturlig å feks si «jeg har omgangssyken, kommer derfor til å være vekke minst 48t pga sykdom og smittefare». Eller «jeg er kjempeforkjølet og har feber» *nesen er så tett at sjefen sikkert kun forstår halvparten*. En gang forstuet jeg foten. Da informerte jeg selvsagt om det. Tok en egenmeldingsdag (verste dagen pga rett etter skaden og mye bevegelse på jobb). Informerte om behovet for mulig tilrettelegging fra dagen etter det.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg først er borte fra jobb fordi jeg er forkjøla er det jo fordi jeg er sengeliggende med feber osv. Så hvis jeg er borte fra jobb så kan jeg ikke ha møter eller hjemmekontor. Jeg er for syk til å jobbe. Man er jo ikke hjemme fordi man nyser og hoster litt. 

Anonymkode: 990ea...80b

Sjelden at man er så syk at man ikke kan gjøre NOE flere dager i strekk. F eks etter omgangssyke skal man holde seg hjemme selv om man føler seg raskt frisk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...