Gå til innhold

9-åring som bruker ungdomsord

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jenta mi på 9 år (snart 10) har begynt å bruke slik ungdomssleng av og til som f.eks. "lol", "chill", "døll", "klein" og "awesome". Jeg hører at venninnene hennes også bruker det. Er dette så normalt i denne alderen?

PS! Datteren min er enebarn, men hun har mange venninner på skolen.

Anonymkode: 3b8b2...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sønnen min på syv år snakker også slik. Han har flere venner som er et par år eldre enn han, og tror mye kommer derfra:) Så ja, det er helt normalt:)

Anonymkode: ecd03...70f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sønnen min er 8 år å snakker sånn. På skolen er han med noen eldre gutter å tar nok etter de.

Anonymkode: 968cb...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skremmende.

Anonymkode: 2dd45...b11

Hvorfor er det skremmende??

Anonymkode: 968cb...493

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skremmende.

Anonymkode: 2dd45...b11

Skremmende at verden går fremover? 

Ordene du beskriver er ganske ordinære. Det beskriver ikke noe spesielt annet enn sinnstemning, mening om en ting. Da jeg var barn sa vi eksempelvis «kult», «burn», «Bob Bob»  osv. Dette går i epoker, og er uskyldig «slang» 

Jeg har ei datter på 10 1/2 og hun bruker mange av samme ordene, spesielt «cringe» (at noe er kleint). Hun synes alt for tida er «cringe» 😄😜 

Hadde språket vært mer vulgært og aggressivt ville jeg vært bekymra. Dette er ganske uskyldig og normalt. Tenk mer på hva ordene faktisk betyr enn at de er fremmed. :) 

Anonymkode: bf236...5f5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kruspersilletaco
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jenta mi på 9 år (snart 10) har begynt å bruke slik ungdomssleng av og til som f.eks. "lol", "chill", "døll", "klein" og "awesome". Jeg hører at venninnene hennes også bruker det. Er dette så normalt i denne alderen?

PS! Datteren min er enebarn, men hun har mange venninner på skolen.

Anonymkode: 3b8b2...5f7

Håper det er normalt, for alle barna i vårt hus i den alderen (både fastboende og besøkende) bruker sånne ord. Mye engelske ord, og mye rart jeg ikke forstår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trodde lol var utgått nå. Eller «så 2017», som barna mine ville sagt. 
De andre ordene høres mye her. Det meste er kleint for 13-åringen.

Anonymkode: 3aea8...730

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Det mest dølle og kleineste ordet jeg hører, er "magisk", slipper jeg unna det ordet, er jeg chill. 

lol 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Dævendøtte skrev:

Det mest dølle og kleineste ordet jeg hører, er "magisk", slipper jeg unna det ordet, er jeg chill. 

lol 

Serr, mener du ikke legendarisk? Alt som var digg og awsome og lættis i fjor er nå legendarisk. Det er visst legendarisk å bare loke på tiktok for tiden. Hilsen mor (88) til døtre (8 og 11).

Anonymkode: 95985...00a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Serr, mener du ikke legendarisk? Alt som var digg og awsome og lættis i fjor er nå legendarisk. Det er visst legendarisk å bare loke på tiktok for tiden. Hilsen mor (88) til døtre (8 og 11).

Anonymkode: 95985...00a

😂 Legendarisk, seff! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WhisperingWind
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skremmende at verden går fremover? 

Ordene du beskriver er ganske ordinære. Det beskriver ikke noe spesielt annet enn sinnstemning, mening om en ting. Da jeg var barn sa vi eksempelvis «kult», «burn», «Bob Bob»  osv. Dette går i epoker, og er uskyldig «slang» 

Jeg har ei datter på 10 1/2 og hun bruker mange av samme ordene, spesielt «cringe» (at noe er kleint). Hun synes alt for tida er «cringe» 😄😜 

Hadde språket vært mer vulgært og aggressivt ville jeg vært bekymra. Dette er ganske uskyldig og normalt. Tenk mer på hva ordene faktisk betyr enn at de er fremmed. :) 

Anonymkode: bf236...5f5

Eller NOOOOOT 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en begynnende tenåring med to eldre brødre som han har hengt mye med og deres venner. Det er såpevask av den kjeften i perioder.....

Anonymkode: 3b82e...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske forstyrrende når småbarn tyr til den slags upresise ord. For min del synes jeg det er viktig å ta med barna ut i skogen og vise dem andre omgivelser, da dette har bevist at har en effektfull og direkte innvirkningen på barnas ordforråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig normalt! Tenker tilbake på den alderen, fra 9 og oppover, hvor jeg hermet ekstremt mye etter ungdommene. De var jo så innmari kule😂 dermed sa jeg sikkert enkelte ord oftere enn hva ungdommene faktisk sa.

Er mye barnevakt og hører sånt gå mye igjen. Helt normalt!

Og ikke spesielt skremmende heller🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt normalt. Jeg var sånn når jeg var rundt den alderen. Jeg har nå 3 barn og spesielt den yngste sønnen vår, som nå er 16, begynte med slang tidlig. Han blandet også norsk og engelsk når han snakket og det gjør han fremdeles. Både jeg og far er norske, men vi spiller noen dataspill sammen (og spillene er jo på engelsk), pluss at han spiller sammen med venner. Så når de snakker sammen via discord, så er det blanding av norsk og engelsk fra alle :fnise: Så dette er ikke noe å være bekymret over ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forrige uke kalte datteren min (4) meg for «noob». Det beste uttrykket jeg har hørt! 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn plukker opp. Sånn er det. Jeg har en far som er bussjåfør, og da jeg var på den alderen strødde jeg rundt meg med interne bussfører-uttrykk som ingen andre skjønte bæret av. :P 

Endret av FrankDrebin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...