Gå til innhold

Treningsklokke som IKKE fokuserer på skritt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Prøver å løsrive meg fra fitbiten. Har vært vandt til å bruke fitbit charge 2, døgnet rundt i flere år nå. Har på en måte blitt avhengig av å tracke søvn og se hvor mange skritt jeg har gått. Nå vil jeg løsrive meg litt fra dette. Jeg trener styrke og cardio og vil gjerne ha en klokke hvor jeg kan se puls og som tracker søvn osv. Men jeg vil ha mulighet til å velge bort skritt. 

Tenker da en klokke som ikke MÅ brukes døgnet rundt men som kan brukes når jeg trener osv. 

Anonymkode: 6ec89...b0d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På alle (?) garmin er det mulig å velge hvilke widgets som skal vises, så da kan du feks velge vekk skritt :) 

Anonymkode: 33f47...603

AnonymBruker
Skrevet

Du har mulighet til å velge bort skritt på Fitbit, også. 
Men for meg høres det ut som du egentlig ønsker et pulsbelte e.l. 

Anonymkode: 872c1...1e0

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker fortsatt Fitbit Charge 3 (som vanlig klokke), men til løping bruker jeg Polar M430. Litt uvant å gå tilbake til en klokke uten touchskjerm, men jeg liker klokken veldig godt. Den måler pulsen, har innebygget GPS og funker knall til løping. Styrketrening er jeg usikker på.

AnonymBruker
Skrevet
På 4.3.2020 den 7.07, AnonymBruker skrev:

På alle (?) garmin er det mulig å velge hvilke widgets som skal vises, så da kan du feks velge vekk skritt :) 

Så bra, har du en Garmin klokke å anbefale? :) 

På 4.3.2020 den 7.13, AnonymBruker skrev:

Du har mulighet til å velge bort skritt på Fitbit, også. 
Men for meg høres det ut som du egentlig ønsker et pulsbelte e.l. 

Anonymkode: 872c1...1e0

Det visste jeg ikke. Nå har jeg egentlig planer om å bytte fra Fitbit ettersom jeg har lagt merke til at den er forferdelig unøyaktig på puls, og da spesielt under trening. 

Muligens ja, men syns det er greit med klokke. 

På 4.3.2020 den 10.24, matrobot skrev:

Jeg bruker fortsatt Fitbit Charge 3 (som vanlig klokke), men til løping bruker jeg Polar M430. Litt uvant å gå tilbake til en klokke uten touchskjerm, men jeg liker klokken veldig godt. Den måler pulsen, har innebygget GPS og funker knall til løping. Styrketrening er jeg usikker på.

Men kan du velge bort skritt på Polar? Slik at det ikke vises på klokken? 

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra, har du en Garmin klokke å anbefale? :) 

Jeg har garmin vivoactive 3, den er fin og god for prisen. Den har kommet i ny versjon siden jeg fikk min for 1,5 år siden. 

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har garmin vivoactive 3, den er fin og god for prisen. Den har kommet i ny versjon siden jeg fikk min for 1,5 år siden. 

Bruker du den døgnet rundt eller kun til trening? Takk for svar. :) 

Gjest NixonFan
Skrevet

Anbefaler å sjekke ut PAI, som er utviklet på bakgrunn av HUNT-undersøkelsen. Jeg bruker det sammen med FitBit. I korte trekk er det en app, som henter informasjon fra appen til trenings/aktivitetsklokken din. Ut fra hvor lenge du er i ulike pulssoner, oppnår du PAI-poeng. I løpet av en uke bør man oppnå minst 100 PAI. De som oppnår gjennomsnittlig 100 PAI eller mer i uken, lever i snitt åtte år lengre enn de som ikke gjør det. Tanken er at PAI kan forebygge mot en rekke helserisikoer. PAI viser seg å være et bedre mål på aktivitet enn Helsedirektoratets anbefalinger, bla. fordi det er individuelt tilpasset. 

Du kan lese mer her: https://www.ntnu.no/cerg/personal-activity-intelligence

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker du den døgnet rundt eller kun til trening? Takk for svar. :) 

Jeg bruker min døgnet rundt, mest som vanlig klokke. Den er «smart» og kan kobles til ulike varsler fra mobilen hvis man ønsker det (jeg har ikke gjort dette). Sjekker klokka på klokka ofte på jobb og også om natten (har små barn). Jeg sover og dusjer med den, den er behagelig, liten og nett, så det plager meg ikke. I tillegg bruker jeg den på trening 3-6 ganger i uken. Den kan fint brukes til bare trening hvis du foretrekker det. 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men kan du velge bort skritt på Polar? Slik at det ikke vises på klokken? 

Den er mer ment til løping. Jeg ser ikke noe skritt på forsiden, men man kan sikkert finne frem hvis ønskelig. Den er litt for stor til å bruke hver dag, synes jeg, så jeg bruker derfor Fitbit Charge til vanlig (du kan endre slik at antall skritt ikke vises).

AnonymBruker
Skrevet
On 3/6/2020 at 10:31 AM, NixonFan said:

Anbefaler å sjekke ut PAI, som er utviklet på bakgrunn av HUNT-undersøkelsen. Jeg bruker det sammen med FitBit. I korte trekk er det en app, som henter informasjon fra appen til trenings/aktivitetsklokken din. Ut fra hvor lenge du er i ulike pulssoner, oppnår du PAI-poeng. I løpet av en uke bør man oppnå minst 100 PAI. De som oppnår gjennomsnittlig 100 PAI eller mer i uken, lever i snitt åtte år lengre enn de som ikke gjør det. Tanken er at PAI kan forebygge mot en rekke helserisikoer. PAI viser seg å være et bedre mål på aktivitet enn Helsedirektoratets anbefalinger, bla. fordi det er individuelt tilpasset. 

Du kan lese mer her: https://www.ntnu.no/cerg/personal-activity-intelligence

Jeg startet med dette i februar, men det blir fort meningsløst når jeg ligger på 250 PAI i snitt. Det er nok fordi jeg er utrent, men jeg tror jeg så for meg at det skulle bli vanskeligere å oppnå PAI. Her om dagen tjente jeg 44 på èn dag, og jeg følte meg ikke unormalt aktiv selv om jeg var på styrketrening den dagen.

Anonymkode: ac54a...1f8

Gjest NixonFan
Skrevet
På 7.3.2020 den 11.10, AnonymBruker skrev:

Jeg startet med dette i februar, men det blir fort meningsløst når jeg ligger på 250 PAI i snitt. Det er nok fordi jeg er utrent, men jeg tror jeg så for meg at det skulle bli vanskeligere å oppnå PAI. Her om dagen tjente jeg 44 på èn dag, og jeg følte meg ikke unormalt aktiv selv om jeg var på styrketrening den dagen.

Anonymkode: ac54a...1f8

Er du sikker på at pulsklokken din måler riktig da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...