Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sikkert ikke den eneste som har vært der hvor man ikke har noen referanser å bruke. Den eneste skikkelige jobben jeg har hatt er den jeg har nå. Alle andre har vært typisk deltidsjobber utenom studier. Og det begynner å bli 5-6-7-8 år siden, så ikke sikkert de en gang husker hvem jeg er 😅

Jeg har ikke lyst til å belyse at jeg ser etter annet arbeid, da vi har allerede mistet mange gode folk her, så ønsker ikke å bruke nåværende arbeidsgiver som referanse.

Er det innafor (med tillatelse selvsagt), å bruke venner som referanse?

Evt. hvordan skriver mann dem opp, bare med navn og kontakt informasjon, evt. stilling/arbeidssted?

Anonymkode: 4f52e...162

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruk heller en kollega enn en venn. De du søker jobb hos skal ansette en kollega, ikke en venn.

Anonymkode: 69b80...3ca

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Bruk moren din som referanse. Og ta henne gjerne med på intervjuet óg.

Anonymkode: 74129...308

• Liker 6
Skrevet

Om du har jobbet med vennen, og den kan beskrive hvordan du faktisk er som arbeidstaker så er det helt greit.
Om det ikke finnes noe profesjonell relasjon, hverken jobb eller frivillig organisasjon, så nei.

Da er det MYE bedre å være ærlig. "vil ikke oppgi nåværende sjef fordi h*n ikke vet at jeg søker ny jobb. Og som dere ser har jeg ikke hatt annen jobb de siste årene, og har dermed ingen referanse pr nå"
For meg fremstår det som utrolig mye mer useriøst å oppgi en venn som referanse, enn å oppgi at man faktisk ikke har referanser.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet det ikke er det du spør om, men jeg ville aldri oppgitt referansepersoner i søknaden. Vill heller skrevet "referanser oppgis ved forespørsel". Dette er det mange grunner til, blant annet å unngå at referansene misbrukes til å sile kandidater tidlig i prosessen. Dette trøtter ut referansepersonene, og bidrar til denne upraksisen som enkelte arbeidsgivere har tillagt seg for å lette jobben for seg selv. 

Videre vil referansepersonene dine antagelig bli spurt om hvilket forhold de har til deg, eller hvordan dere kjenner hverandre. Da vil de måtte si at de kjenner deg privat, og om ikke, så er det god sjanse for at det kommer fram at dere er venner gjennom en eller annen ryktebørs i rekrutteringsprosessen, det er alltids noen som kjenner noen som vet, og arbeidsgivere er som sporhunder. Det vil gjøre dem mindre troverdige som referanser. 

Spør en kollega!

• Liker 6
Skrevet

Nei. Det kan du bare ikke gjøre. Da kan jeg garantere deg med 100 % sannsynlighet at du ikke får jobben.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke ansatt noen som oppgav venner som referanse. 

Anonymkode: 12072...eba

AnonymBruker
Skrevet

Klart og tydelig. 

Det er snakk om 2 venner jeg har studert med og på en måte arbeidet en del med i studiene. De har begge jobber innenfor samme fagfelt, og er de eneste relevante jeg kunne komme på at jeg kunne nevne.

Vet bare ei jeg kjenner hadde satt opp ei venninne som referanse, det er alt, så tenkte at det ikke var like horribelt som dere får det til å høres ut som 😅

Men klart og tydelig, ingen venner som referanse.

Dette var mer i tilfelle de spør etter det på intervju, da jeg har den typiske «oppgis ved forespørsel» som man skal ha.

Igjen vil ikke bruke en kollega, da det er dårlig stemning for å slutte her jeg jobber nå 😬

AnonymBruker
Skrevet

Kan og legge til, tenkte litt ekstra på den ene personen, da denne har kjennskap til arbeidsplassen jeg skal på intervju hos, kjenner mange som arbeider der, og har vært en del i kontakt med dem i forhold til sin jobb i et annet firma. Tenkte at dette kunne være en av de «jeg kjenner noen» type situasjon som mange andre ofte får benytte seg av 😅

(Ønsker jeg at noen skal ombestemme seg i svarene her, ikke i det hele tatt 😅😂). 

AnonymBruker
Skrevet

Da hadde det vært bedre med en professor/lærer som er kjent med studiene dine.

Anonymkode: f8962...119

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er referanser for en viss tid tilbake 5-6 år så er det ingen vits det er for lenge siden. Ville ikke brukt venner.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, NewInTown skrev:

Nei. Det kan du bare ikke gjøre. Da kan jeg garantere deg med 100 % sannsynlighet at du ikke får jobben.

Man skriver jo ikke at det er vennen sin 😛

Jeg har brukt venner flere ganger som har vært fiktive sjefer og prosjektledere for meg, gått helt fint det. Gjeldt leiebolig ikke jobb men samme prinsipp og metode

Anonymkode: a946a...fcb

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt venner flere ganger som har vært fiktive sjefer og prosjektledere for meg, gått helt fint det. Gjeldt leiebolig ikke jobb men samme prinsipp og metode

Helt til du blir avslørt for å bruke falske referanser. 

Det blir jo nesten på nivå med å forfalske vitnemålet sitt så det ser ut som du hadde bedre karakterer enn du hadde... En ting å lyve for å få seg et sted å bo, men for å få en jobb!? Sjokkerende at folk får seg til å gjøre slik.

Om det fungerer, kommer jo an ellers an på i hvilken grad «alle kjenner alle» i det aktuelle fagmiljøet. Tipper min sjef hadde tatt en ekstra telefon eller to, dersom det plutselig dukket opp et helt ukjent navn for ham som liksom skulle være leder i en bedrift. Han har vært i bransjen i 40 år, så han kjenner de fleste bedriftene - og hvem som er ledere der... Hadde ikke forundret meg om han også hadde advart folk i bransjen om en person som bruker falske referanser. Og dårlige referanse enn det kan man neppe få.  

Anonymkode: e0763...83c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Samme hvem du bruker, bare avtal på forhånd. I nåværende jobb brukte jeg en som ble møtt via en hobby, han svarte godt for seg :) 

Dette er vanlig.

Anonymkode: 2dcf4...009

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sikkert ikke den eneste som har vært der hvor man ikke har noen referanser å bruke. Den eneste skikkelige jobben jeg har hatt er den jeg har nå. Alle andre har vært typisk deltidsjobber utenom studier. Og det begynner å bli 5-6-7-8 år siden, så ikke sikkert de en gang husker hvem jeg er 😅

Jeg har ikke lyst til å belyse at jeg ser etter annet arbeid, da vi har allerede mistet mange gode folk her, så ønsker ikke å bruke nåværende arbeidsgiver som referanse.

Er det innafor (med tillatelse selvsagt), å bruke venner som referanse?

Evt. hvordan skriver mann dem opp, bare med navn og kontakt informasjon, evt. stilling/arbeidssted?

nei det er ikke greit. dine venner kan ikke si noe om hvordan du er en jobbsammenheng

Anonymkode: 3cedb...1a2

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja fordi det er jo like lett å finne opp en arbeidsplass og en arbeidsgiver, som det er å finne opp en utleier 🙄 Like dumt er det kanskje...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, NewInTown skrev:

Ja fordi det er jo like lett å finne opp en arbeidsplass og en arbeidsgiver, som det er å finne opp en utleier 🙄 Like dumt er det kanskje...

det har vært søkere her som har prøvd seg med samme metode. gikk ikke særlig bra for å si det sånn. vi er jo ikke idioter så å finne ut om dette er en reell referanse er egentlig ikke så vanskelig

Anonymkode: 3cedb...1a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...