AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #1 Skrevet 3. mars 2020 Vi skal gifte oss i juni. Mine foreldre ble skilt for 1 år siden. Min mor er ekstremt bitter. Hun klager på min far, forteller meg historier om han som er negative (som jeg ikke har behov for å høre - jeg tar ingen sitt parti). Ellers er hun også av typen som liker å rakke litt ned på andre. Negative bemerkelser eller drar opp flaue historier som strengt tatt ikke er morsomme, men bare flaut. Jeg er enebarn og har ingen søsken å dele tankene med. Kun min kommende mann. Og han vil heller ikke være vanskelig med min mor da han er redd for at det vil påvirke forholdet deres negativt. De har et ok forhold nå. Har tenkt litt på talefritt bryllup. Men jeg vet det er flere som ønsker og forventer å si noen ord. Er også vanskelig å måtte svare på spørsmål dersom noen lurer på hvorfor vi ikke vil ha taler. Altså min mor kommer garantert til å ville holde tale. Og jeg er 99% sikker på at hun kommer til å si noe jeg vil reagere negativt på. I form av å dra opp historier som ikke burde deles med andre, nevne egen skilsmisse osv. Jeg orker det bsre ikke! Hva gjør vi? Talefritt? Kan jeg be hun om å ikke holde tale, men la andre få lov? I såfall blir nok forholdet totalt ødelagt. Det eneste jeg vil er å ha et fint, hyggelig og minnerikt bryllup som handler om meg og min kommende mann. Anonymkode: 3bbaa...fd4
Nymerïa Skrevet 3. mars 2020 #2 Skrevet 3. mars 2020 Er det noen andre du kan be ta det opp med henne? Har hun noen søsken som kan ta en prat med henne på en diplomatisk måte? Hvem som helst egentlig som hun har et godt forhold til.
Heisenberg Skrevet 3. mars 2020 #3 Skrevet 3. mars 2020 Kan du ikke ta opp med henne hva du ikke ønsker i en tale? Stryk henne litt medhårs og si at du forstår at hun er sint/bitter men at du ikke ønsker at det skal være et tema i bryllupet?
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #4 Skrevet 3. mars 2020 Det er da ikke talen som gjør dere gift. Herlighet. Det er no bare å si at du ikke ønsker noen tale. Vi hadde ikke det i vårt bryllup, fordi vi vil at alle skal reflektere. Billig gjorde vi også det, mot strømmen. Gud hjelpe så lykkelig vi er i dag. Anonymkode: 1341d...901 1
Minlillesky Skrevet 3. mars 2020 #5 Skrevet 3. mars 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi skal gifte oss i juni. Mine foreldre ble skilt for 1 år siden. Min mor er ekstremt bitter. Hun klager på min far, forteller meg historier om han som er negative (som jeg ikke har behov for å høre - jeg tar ingen sitt parti). Ellers er hun også av typen som liker å rakke litt ned på andre. Negative bemerkelser eller drar opp flaue historier som strengt tatt ikke er morsomme, men bare flaut. Jeg er enebarn og har ingen søsken å dele tankene med. Kun min kommende mann. Og han vil heller ikke være vanskelig med min mor da han er redd for at det vil påvirke forholdet deres negativt. De har et ok forhold nå. Har tenkt litt på talefritt bryllup. Men jeg vet det er flere som ønsker og forventer å si noen ord. Er også vanskelig å måtte svare på spørsmål dersom noen lurer på hvorfor vi ikke vil ha taler. Altså min mor kommer garantert til å ville holde tale. Og jeg er 99% sikker på at hun kommer til å si noe jeg vil reagere negativt på. I form av å dra opp historier som ikke burde deles med andre, nevne egen skilsmisse osv. Jeg orker det bsre ikke! Hva gjør vi? Talefritt? Kan jeg be hun om å ikke holde tale, men la andre få lov? I såfall blir nok forholdet totalt ødelagt. Det eneste jeg vil er å ha et fint, hyggelig og minnerikt bryllup som handler om meg og min kommende mann. Anonymkode: 3bbaa...fd4 Vil dere ha talefritt bryllup, så er det det som blir! Dere kan jo legge frem en minnebok på bordet, så kan de som ønsket å si noe, skrive det ned. Så har dere et fint minne å se tilbake på. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #6 Skrevet 3. mars 2020 4 minutter siden, Minlillesky skrev: Vil dere ha talefritt bryllup, så er det det som blir! Dere kan jo legge frem en minnebok på bordet, så kan de som ønsket å si noe, skrive det ned. Så har dere et fint minne å se tilbake på. Vet mange hadde satt pris på å holde tale. Og har egentlig ikke noe i mot at andre holder tale, men min mor er dessverre roblemet her Anonymkode: 3bbaa...fd4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #7 Skrevet 3. mars 2020 Vår familie har fått beskjed om å ikke holde tale Anonymkode: ceeba...6a7
Juniper Skrevet 4. mars 2020 #8 Skrevet 4. mars 2020 Hva med å be visse personer om å holde taler? Din far, og en av hans foreldre. To venner. Og så gis det klar beskjed om at talene er planlagt, og at det ikke ønskes spontan-taler utover dette. Dere må ha en dyktig toastmaster som ikke lar seg overkjøre! Om din mor vil holde tale, så sier du bare at nei, det passer ikke inn i planen. Men fint om hun bidrar med et par kaker til kaffen.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #9 Skrevet 5. mars 2020 Dersom TS sin mor er som min mor, skjønner jeg godt hun ikke ønsker det skal være taler. Min mor er frekkere enn lusa, og kunne likevel funnet på å si noe som ‘Jeg vet at X ikke vil jeg skal holde tale, he he he, meeen.. blablabla..’, og da kan hun legge ut om flaue eller personlige ting. Vær VELDIG TYDELIG på at du absolutt ikke ønsker at din mor skal si noe. Hun får heller bli fornærmet. Jeg ville gått for talefritt bryllup, eller spør om din far kan være den som holder talen. Anonymkode: d0625...068 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #10 Skrevet 5. mars 2020 Gjør som du vil, det er din dag. Var jeg deg ville jeg gitt beskjed om at hun ikke får holde tale, bare si det som det er. Du stoler ikke på at det ikke kommer noen bitterheter så du vil ikke ta sjansen. Min mor var også håpløs etter skilsmissen, til sist måtte jeg bare gi beskjed. Og da skjønte hun det var alvor og tok seg litt sammen. Anonymkode: 54deb...ebd 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #11 Skrevet 5. mars 2020 Sånn er livet. Folk er seg selv. Inviterer dere til bryllup, så må dere nesten bare ta folk som de er. Tror du bare må innse at du ikke kan styre alt her i livet, selv ikke hvordan alle kommer til å opptre i bryllupet ditt. Hvis noen ønsker å si noen ord, så er det lite dere kan gjøre med det. Hva så da? Bryllupet blir ikke ødelagt av den grunn. Jeg har vært i bryllup med fulle onkler, en svigermortale som etter 10 min enda ikke hadde kommet fram til fødselen av praktsønnen, par som kranglet så busta føyk på toalettet, latterlige sanger fulle av nødrim, en brud som var så rørt av sin egen tale at hun hulket seg gjennom den osv osv. Ikke ta det personlig, dere kommer til å le av det etterhvert uansett. Anonymkode: cd3d9...c7f 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #12 Skrevet 7. mars 2020 Hos oss var det mannens far som tok den rollen. Han la ut om et eller annet uforståelig og usammenhengende, husker ikke om han nevnte mannen og meg med et ord. Vi hadde heldigvis gitt maks 3 min taletid, slik at vi visste det ville ta slutt. I ettertid et jo denne talen et minne fra dagen også. Noen ganger snakker vi om «herregud, husker du den? Hva mente han egentlig med det?» mens vi ler litt og rister litt oppgitt på hodet. Bryllupet ville ikke vært det samme uten svigerfar og talen hans. Anonymkode: a98c4...b4c 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #13 Skrevet 7. mars 2020 På 3.3.2020 den 20.32, AnonymBruker skrev: Vi skal gifte oss i juni. Mine foreldre ble skilt for 1 år siden. Min mor er ekstremt bitter. Hun klager på min far, forteller meg historier om han som er negative (som jeg ikke har behov for å høre - jeg tar ingen sitt parti). Ellers er hun også av typen som liker å rakke litt ned på andre. Negative bemerkelser eller drar opp flaue historier som strengt tatt ikke er morsomme, men bare flaut. Jeg er enebarn og har ingen søsken å dele tankene med. Kun min kommende mann. Og han vil heller ikke være vanskelig med min mor da han er redd for at det vil påvirke forholdet deres negativt. De har et ok forhold nå. Har tenkt litt på talefritt bryllup. Men jeg vet det er flere som ønsker og forventer å si noen ord. Er også vanskelig å måtte svare på spørsmål dersom noen lurer på hvorfor vi ikke vil ha taler. Altså min mor kommer garantert til å ville holde tale. Og jeg er 99% sikker på at hun kommer til å si noe jeg vil reagere negativt på. I form av å dra opp historier som ikke burde deles med andre, nevne egen skilsmisse osv. Jeg orker det bsre ikke! Hva gjør vi? Talefritt? Kan jeg be hun om å ikke holde tale, men la andre få lov? I såfall blir nok forholdet totalt ødelagt. Det eneste jeg vil er å ha et fint, hyggelig og minnerikt bryllup som handler om meg og min kommende mann. Anonymkode: 3bbaa...fd4 Du setter deg ned med din mor, Ts, og så sier du det du skriver over her. Og du legger ikke fingrene mellom. Du bare forteller henne ståa. For sånn oppførsel blir bare verre og verre med årene. Og du må enten ta tak nå, eller fase henne ut at livet deres senere fordi hun vil bli for slitsom til å forholde seg til. Når du sier ting rett ut vil en av to ting trolig skje; 1 hun blir kjempefornærma og kutter kontakten en stund. 2. Hun griner og sier det ikke er sant og oppfører seg akkurat likt neste gang dere treffes. Og du må justere henne igjen. Og igjen. Og Igjen. og du må til slutt fase henne ut. Av og til handler det om å innse at familie ikke er valgt. Og ikke automatisk ønskelig å ha i livet. Og kutte fortøyningene når slaget er tapt. En skal ikke «ta hensyn» til voksne folk som ikke evner oppføre seg. En skal sette dem på plass. Anonymkode: 3df25...1a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå