Gå til innhold

Hva om vi alle tar vår del av ansvaret for å unngå virusspredning og selv gjør mer inngripende tiltak?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et virus trenger en vert for å kunne spre seg, så hva om hver og én av oss nå gjør alt i vår makt for å hindre tilgang på vert gjennom isolasjon? Hva om vi i som enkeltpersoner gjør det myndighetene forløpig ikke gjør: begrenser sosial kontakt oss i mellom? Så langt har viruset hatt optimale forhold til å få spre seg ukontrollert. Hva om alle prøver å motarbeide det etter beste evne selv?

Folk må på jobb og skole, men utover det har de fleste gode muligheter til å minimere kontakt med andre for en stund fremover. Vi må ikke trene på treningssenter, der er gode youtubevideoer man kan bruke i stua og natur om man ikke klarer ta det med ro, man MÅ ikke gå på tilstelninger som konserter og irettsarrangementer, invitere til sammenkomster, dra ut på byen med venner, gå i svømmehallen, gå på kino, gå på date, reise steder der man vet omgangen blir tett eller transporten gjør en utsatt. Det kan vi gjøre senere. Mat må vi ha, men vi kan ukeshandle i stedet for å handle hyppig så det ikke er så pakket i butikkene og mindre smittefarlig fordi det er vanskelig å unngå andre. Mange av oss MÅ ikke ta kollektiv transport men kan sykle eller gå i stedet og man kan bruke plasthansker så man ikke overfører smitte via maten i butikken. Hva om alle bretter opp ermene, bruker fantasien og prøver å hjelpe til så godt hver enkelt av oss kan for unngå at vi blir neste Italia?

Anonymkode: 33068...a88

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Et virus trenger en vert for å kunne spre seg, så hva om hver og én av oss nå gjør alt i vår makt for å hindre tilgang på vert gjennom isolasjon?

Hvis vi fjerner røyk, snus og godteri kommer vi til å redde enda flere liv enn coronavirus vil ta. Men da må vi ofre goder.

Det kommer ikke til å skje.

Hele nasjonen kan ikke stoppe opp. Det vil bare føre til at masse jobber går tapt hvis vi begynner å ta masse hensyn for et virus som ikke er så farlig.

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et virus trenger en vert for å kunne spre seg, så hva om hver og én av oss nå gjør alt i vår makt for å hindre tilgang på vert gjennom isolasjon? Hva om vi i som enkeltpersoner gjør det myndighetene forløpig ikke gjør: begrenser sosial kontakt oss i mellom? Så langt har viruset hatt optimale forhold til å få spre seg ukontrollert. Hva om alle prøver å motarbeide det etter beste evne selv?

Folk må på jobb og skole, men utover det har de fleste gode muligheter til å minimere kontakt med andre for en stund fremover. Vi må ikke trene på treningssenter, der er gode youtubevideoer man kan bruke i stua og natur om man ikke klarer ta det med ro, man MÅ ikke gå på tilstelninger som konserter og irettsarrangementer, invitere til sammenkomster, dra ut på byen med venner, gå i svømmehallen, gå på kino, gå på date, reise steder der man vet omgangen blir tett eller transporten gjør en utsatt. Det kan vi gjøre senere. Mat må vi ha, men vi kan ukeshandle i stedet for å handle hyppig så det ikke er så pakket i butikkene og mindre smittefarlig fordi det er vanskelig å unngå andre. Mange av oss MÅ ikke ta kollektiv transport men kan sykle eller gå i stedet og man kan bruke plasthansker så man ikke overfører smitte via maten i butikken. Hva om alle bretter opp ermene, bruker fantasien og prøver å hjelpe til så godt hver enkelt av oss kan for unngå at vi blir neste Italia?

Hvorfor skulle jeg begrense min egen bevegelsesfrihet? Det er vel ikke du som bestemmer hvor jeg kan gå, og ikke gå? Dessuten er man ganske "safe" om man holder seg en meter unna andre mennesker. Noe mer enn det gidder jeg ikke å bruke tid på altså, oppriktig talt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har du tenkt på inntekter til utesteder, kinoer, svømmehaller osv?

Anonymkode: 4d485...017

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fullstendig uaktuelt. Et liv i hjemmefengsel er ikke et liv verdt å leve.

Om du vil spare liv anbefaler jeg forbud mot røyk og alkohol. Det vil gi mange flere liv spart. 

Anonymkode: e2b94...5d8

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, trådstarter gir faen i at disse stedene kan i verste fall gå konkurs om de mister omfattende inntekter i flere uker, eventuelt måneder fremover i tid. 

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Isitfair skrev:

Nei, trådstarter gir faen i at disse stedene kan i verste fall gå konkurs om de mister omfattende inntekter i flere uker, eventuelt måneder fremover i tid. 

Og da er det mange tusen som kan miste jobben. Kostnadene for samfunnet ville blitt enorme. Dagpenger, manglende skatte/avgiftsinntekter, helseutgifter (pga depresjon osv) og så videre. 

Kun pga et virus som for de aller fleste ikke er farlig, omtrent som en vanlig forkjølelse som alle får et par ganger i året. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jeg tenker at det ikke vil bli noen særlig forskjell om ting går for halv makskin over tid, kontra om de stenges om en uke eller to. Alt kommer til å måtte stenge her og med mindre man tenker å gi fullstendig faen og overlate oss til "survival og the fittest". 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Og da er det mange tusen som kan miste jobben. Kostnadene for samfunnet ville blitt enorme. Dagpenger, manglende skatte/avgiftsinntekter, helseutgifter (pga depresjon osv) og så videre. 

Kun pga et virus som for de aller fleste ikke er farlig, omtrent som en vanlig forkjølelse som alle får et par ganger i året. 

Økonomien vår kommer til å gå til helvete samme hva vi gjør.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lever isolert stort sett hele tiden. Mest pga jeg går på AAP, nå har jeg en bedre grunn til det. Eneste jeg gjør ute av huset er å handle, reise på DPS og legen.
Og de fleste av mine venner og familie er forskjøla, eller vært i kontakt med en som kan være potensielt corona og influensa smitta, så holder meg for meg sjæl :P 

Anonymkode: 65903...072

Skrevet

Hva mener du med at økonomien kommer til å gå til helvete uansett? Har du noe å "backe" opp disse påstandene med? Eller er det basert på ønsketenking fra din side?

• Liker 3
Skrevet

Dagens svada.

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Isåfall pga hysteri. Her og i andre land. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke råd til bil og er derfor avhengig av kollektivtransport for å komme meg på jobb. Jeg jobber på sykehus og er dermed svært utsatt for smitte. Og det er kritisk om jeg smitter andre, da jeg jobber med svært syke pasienter. 

Tenker du jeg skal gå for hjemmekontor? Så kan pasientene bare ha det så godt? 

Anonymkode: 47578...80c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fornuftig skrevet. Det synes jeg vitner om en som er villig til å ta ansvar. Absolutt enig. Hvorfor skulle vi ikke gjøre det beste for å hindre smitte? Vi ønsker vel å unngå dette viruset, vet aldri hvordan det kan slå ut på hver enkelt.. Ta ansvar folk! Bedre føre var.. 

Enda flere tiltak, i offentlige rom, antibac stående fremme, engangshansker i butikkene, munnbind. 

Anonymkode: 3b942...2c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg NEKTER å gjøre det. Nå snufser jeg litt også. Jeg lover jeg skal stenge meg inne hvis dere lover å ikke lage flere tråder om det, men heller holde seg til de ørten trådene som finnes fra før av.

Anonymkode: 12601...6bd

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg NEKTER å gjøre det. Nå snufser jeg litt også. Jeg lover jeg skal stenge meg inne hvis dere lover å ikke lage flere tråder om det, men heller holde seg til de ørten trådene som finnes fra før av.

Anonymkode: 12601...6bd

Hvorfor skal du stenge deg inne? Tenker det er best å leve som vanlig. Du har sannsynligvis ikke corona-viruset og da skal man ikke holde seg hjemme. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er egentlig viktigst i denne sammenhengen når du nevner det, nedgang i økonomi eller hindre alvorlig sykdom ev dødsfall? Jeg vil tro det siste.? 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hva er egentlig viktigst i denne sammenhengen når du nevner det, nedgang i økonomi eller hindre alvorlig sykdom ev dødsfall? Jeg vil tro det siste.? 

Da kan vi jo som tidligere nevnt forby røky, snus, alkohol, legemidler (da disse kan medføre dødlighet), bil, fly og generelt dyrehold samt fast-food. Egentlig bør alle bare låse seg inne slik at vi slipper noen som helst dødsfall.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det bare var alvorlig - det er minimal fare.

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...