Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Tror jeg trenger noe råd og har veldig få jeg kan støtte meg til på privaten. 

I fjor høst ble jeg tilbudt en avdelingsleder jobb med 9 ansatte. Miljøet har brent ut to ledere før meg og beskrivelser som toksisk arbeidsmiljø har blitt brukt. Dette vet øverste ledelse alt om og vi har hatt flere prosesser ifht miljøet etter at jeg ble satt inn i rollen. Dette er et miljø hvor de ansatte helst skal bestemme selv og beslutninger tatt av ledelse er gjenstand for omkamper. Jeg har stått i utallige omkamper og forsøk på omkamper. Det tapper meg for energi og jeg må bruke tid og energi på alt annet enn å være en god leder og kunder. Nå har jeg også ei som omtrent hver gang hun sender mail til meg så sender hun den både til meg og min leder. Ved slutten av fjoråret startet vi personalsak mot vedkommende som enda pågår. Hun respekterer ikke rapporterings linjer og går forbi meg til min leder med saker når hun føler for det. Flere ganger har jeg prøvd å forklare at ting skal gå via meg og så til min leder. Dette respekteres ikke. Nå snakker denne dama knapt til meg pga jeg tok initiativ til prosess og hun velger ofte å bare ignorere meg. Jeg har hørt at ingen av hennes tidligere ledere har turt å gå mot henne eller slå ned på adferd som ikke er passende. 

Jeg føler meg som en skikkelig dårlig leder som ikke klarer "snu skuta" skikkelig. Økonomisk har jeg snudd det, men å faktisk jobbe når man er på jobb har skapt murringer fra noen virker det som. De ønsker helst å sitte å drikke kaffe hele dagen eller drive med administrasjon. Vi er ikke en administrasjons avdeling - vi er alle i kunde leveranse. 

Har noen noen gode råd til hvordan jeg kan gå frem videre for å øke motivasjonen i gruppen og få dem til å forstå at når de er på jobb så må de konsentrere seg om sine arbeidsoppgaver og ikke alt annet? Jeg føler meg litt som en dårlig leder og det er ingen god følelse. 

Håper på råd.

Ts

Anonymkode: 41ec9...c3d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du forsøkt å lytte? 

Anonymkode: 09278...b7d

AnonymBruker
Skrevet

Privateid bedrift? 

Anonymkode: d015d...b8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I perioder hvor det har vært gnisninger og dårlig stemning på jobb hos oss, har leder vært veldig på at hun skulle ha oss «med på laget». Hun la frem hva som var målet, og lurte på hvilke forslag vi hadde for å få det til å gå opp. Dette foregikk eksempelvis på personalmøte eller andre fellesmøter, hvor vi så diskuterte ulike strategier for å nå frem der vi ville. Hun har hele tiden roset oss og lagt merke til våre styrker, men samtidig sagt fra om mindre gode ting. Hun har også hele tiden forklart hva som er mulig og helt umulig fra et økonomisk perspektiv (veldig relevant hos oss), sånn at dette ikke var noe som skapte ytterligere gnisninger mellom oss og hun som var vår nærmeste leder. 

Anonymkode: 21e9a...ce9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du forsøkt å lytte? 

Anonymkode: 09278...b7d

Takk for svar!

Har vært tilgjengelig og lyttet til dem hver dag siden jeg overtok. Jeg vet faktisk ikke hvordan jeg kunne ha gjort meg mer tilgjengelig og tilstede for dem enn hva jeg har gjort. Det er liksom ikke godt nok😔 Ofte har jeg hatt dager hvor jeg har jobbet 14 t. Nettopp fordi de alle har hatt ting de har behøvd hjelp med og jeg får startet på mine oppgaver rundt kl 15. Altså en time før andre går hjem. 

Ts 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Privateid bedrift? 

Anonymkode: d015d...b8a

Stemmer det.

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I perioder hvor det har vært gnisninger og dårlig stemning på jobb hos oss, har leder vært veldig på at hun skulle ha oss «med på laget». Hun la frem hva som var målet, og lurte på hvilke forslag vi hadde for å få det til å gå opp. Dette foregikk eksempelvis på personalmøte eller andre fellesmøter, hvor vi så diskuterte ulike strategier for å nå frem der vi ville. Hun har hele tiden roset oss og lagt merke til våre styrker, men samtidig sagt fra om mindre gode ting. Hun har også hele tiden forklart hva som er mulig og helt umulig fra et økonomisk perspektiv (veldig relevant hos oss), sånn at dette ikke var noe som skapte ytterligere gnisninger mellom oss og hun som var vår nærmeste leder. 

Anonymkode: 21e9a...ce9

Takk for mange gode innspill. 

Når jeg leste dette brukte jeg der litt som en sjekkliste ifht hva jeg har gjort selv når det gjelder tingene du nevner. Vi har hatt hyppige møter, full åpenhet, involvering og innspill fra avdelingen ifm utfordringer som måtte håndteres. I tillegg har mål blitt tydeliggjort og de involvert i strategien for å nå målene. Hvilke økonomiske rammer vi har / har hatt; vel det har vært stramt. Vi lå veldig på minussiden når jeg kom inn. Derfor har vi ikke kunnet innfri alle ønskene de har hatt ifht blant annet kurser, ansette flere osv. Jeg har opplevd at når de ikke har fått viljen sin så gjør de seg vanskelige. Flere avgjørelser er også tatt av direktør av økonomiske hensyn. Dette har også blitt begrunnet, forklart og tydelig kommunisert. Allikvel respekteres det ikke. 

Ts 

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som minst ei her begyner å fortjene skriftlige advarsler... siste utvei ja, man har godt vern som ansatt i dette landet, men ett sted er det likevel lov å trekke en grense. Ikke alle ansatte er de rette ansatte for jobben...

jeg er ikke for noen frykt kultur, men det høres ut som om du har forsøkt relasjons ledelse uten at det funker og noen ganger er det lov å gi opp. Hvis det har pågått en personal Sak i over ett år må det da snart foreligge underlag nok til å sparke vedkommende?

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer det.

Ts 

Er det en arbeids og inkluderings bedrift i hedmark tro🤔

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange gode innspill. 

Når jeg leste dette brukte jeg der litt som en sjekkliste ifht hva jeg har gjort selv når det gjelder tingene du nevner. Vi har hatt hyppige møter, full åpenhet, involvering og innspill fra avdelingen ifm utfordringer som måtte håndteres. I tillegg har mål blitt tydeliggjort og de involvert i strategien for å nå målene. Hvilke økonomiske rammer vi har / har hatt; vel det har vært stramt. Vi lå veldig på minussiden når jeg kom inn. Derfor har vi ikke kunnet innfri alle ønskene de har hatt ifht blant annet kurser, ansette flere osv. Jeg har opplevd at når de ikke har fått viljen sin så gjør de seg vanskelige. Flere avgjørelser er også tatt av direktør av økonomiske hensyn. Dette har også blitt begrunnet, forklart og tydelig kommunisert. Allikvel respekteres det ikke. 

Ts 

«Gulrot» når delmål oppfylles, kan være enkle ting som kake, synlige delmål/mål på pauserom, løfte frem enkelte medarbeidere som gode på noe som igjen gruppa kan lene seg på. La de gjøre seg gode seg i mellom. La de finne på delmålene via gruppearbeid -slik at de føler de eier målene. Hva med å løfte frem de som egentlig et litt vanskelige noe må de kunne være gode på og la de ha en «opplæring» eller kompetansedeling på det de er gode på med på de andre. Jobbrotasjon.  Ellers så kan jeg anbefale Linda Lai sine bøker om ledelse, veldig praktisk rettet om hvordan implementere endringer. Samme med Cathrine Filstad om å løfte opp kompetanse og få grupper til å fungere.  

Anonymkode: 6eb5e...222

Skrevet (endret)

..

Endret av NymeriaRhoynar
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, NymeriaRhoynar skrev:

En ting du kan gjøre er å slutte med å avskrive dem som en gjeng som bare ønsker å drikke kaffe. Hvis det ikke er noe mer positivt å si om dem enn det forstår jeg ikke at du gidder. Dessuten fanger folk gjerne opp slike nedlatende holdninger og da blir de i hvert fall ikke mer motivert.

Takk for svar. 

Bare for å svare deg først. Jeg roser dem hver dag for jobben de gjør; både individuelt, som gruppe, en til en og i plenum. Jeg har forsøkt å være positivt, samt snudd det som var negative tilbakemeldinger til noe positivt, at vi skal lære og se fremover. 

Grunnen til at jeg nevnte det med kaffedrikkingen var fordi det var der de brukte ca 3 t på når jeg begynte. Det er ikke holdbart og ikke bærekraftig. Misforstå meg rett; jeg ville aldri vist en slik holdning overfor dem. Det ville jo ikke vært fint av meg! Men, som arbeidsgiver har man rett til å kreve ytelse av dem når de er i en betalt jobb med gode ordninger. 

Ts 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Hmmmmmm skrev:

Er det en arbeids og inkluderings bedrift i hedmark tro🤔

Desverre, nei. Ønsker ikke å utbrodere mer. Håper på forståelse for det😊

Ts 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med sjefen din og start en prosess MEF hensikten å gi den svulsten sparken. Det høres seriøst ut som du har en sosiopat med å gjøre. Og dessverre smitter dens holdning over til andre. Bli blitt med den, så skal du nok se at miljøet blir bedre. Men først, få sjefen din på ditt lag angående dette

Anonymkode: 1ec59...e84

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, pautina skrev:

Høres ut som minst ei her begyner å fortjene skriftlige advarsler... siste utvei ja, man har godt vern som ansatt i dette landet, men ett sted er det likevel lov å trekke en grense. Ikke alle ansatte er de rette ansatte for jobben...

jeg er ikke for noen frykt kultur, men det høres ut som om du har forsøkt relasjons ledelse uten at det funker og noen ganger er det lov å gi opp. Hvis det har pågått en personal Sak i over ett år må det da snart foreligge underlag nok til å sparke vedkommende?

Takk for svar! 

Personalsaken startet vi rett rundt jul. Da hadde de to forrige lederne gitt opp. Jeg ble ved flere tilfeller ikke behandlet fint av henne og til slutt ble grensen min nådd. Våre øverste ledere vet nå, mye pga meg, alt som har foregått og ikke foregått i avdelingen. Naturligvis har mine ledere måttet ta mange grep, inkludert å sette meg inn som leder som er sterkere som person. 

Jeg er absolutt heller ikke for fryktkultur og tror ikke det er måten å lede på. Samtidig tror jeg det er lov å være saklig og tydelig uten at noen skal få kalle det fryktkultur. Arbeidslivet er ikke slik at man skal få viljen sin. Man har rett til å bli involvert og informert. Men, det er ikke synonymt med at alle skal få ting slik de vil. 

Jeg er alltid åpen for innspill og tilbakemelding. Masse negativ kritikk har jeg tatt i mot; både ting som har vært saklig og ting som har vært høyest usaklige. Det er det usaklige jeg nå måtte sette foten ned for. Det var ikke greit. 

Ts 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som min arbeidsplass. Du må rett og slett sette hardt mot hardt. Det er et privilegium å ha jobb. Man er ikke på jobb for å drive dank, sutre og skape dårlig miljø/stemning. 
Du har prøvd den «snille» måten. Det virker jo dårlig. Samtidig så vil ingen gamle hunder gjøre nye triks med glede under tvang og trusler. Så her må ting være i balanse. 
På min arbeidsplass forsvant 4 kollegaer i tur og orden I løpet av et år og miljøet på jobb ble etterhvert helt fantastisk. 

Hvordan få vekk uromomenter:

omrokkering, som betyr «Jobb med dette, eller fin deg en ny jobb». 

Bytt rundt på vakter. Ny skiftordning. Skill de som rotter seg sammen og skaper dårlig miljø. 

Klare regler omkring pause. Endten det er ta seg litt kaffe / ut å røyke o.l. Alt skal stemples.
Hele arbeidsdagen på pauserommet er jo nok til en advarsel! 

klare regler omkring det meste og advarsler / møter med ledelse hvis ikke. 

Anonymkode: f4b95...31b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du er en god leder. Kan det hende at det er noen gammel ansatter i bedriften som tenker de også er aksjonærer? Disse er mest sannsynlig lei av å jobbe der, og det er ingenting du kan gjøre. Og jeg er sikker at det finnes  andre fortsatt motivert for å gjøre en god jobb, men klarer ikke på grunn av de gamle. 

Anonymkode: ad2c4...220

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har leder over deg hatt kontakt med den vrang ansatte? Siden hun stadig kontakter leder over deg i saker som i første rekke skulle gått til deg, ville jeg hatt et møte alle dere tre. Der bør øverste leder sette seg litt i respekt for den vrange kollegaen og forklare hvorfor hun må slutte med tullet sitt. Selvfølgelig på en ordentlig måte. Men forklar henne at hun ikke oppnår det hun tror, og at dere to ledere er på lag. Hun prøver å degradere deg ved å gå forbi deg til leder høyere opp. Da er det viktig at denne lederen viser sin støtte til deg, og at det den vrange ansatte prøver på ikke fungerer. 

Jeg tenker at man skal inkludere personen, men samtidig vise at inkludere ikke betyr at hun skal bestemme. Avgjørelser blir tatt av deg, men du lytter til innspill. 

Anonymkode: 3266a...b65

• Liker 1
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk dere siste for innspillene deres😊

Blitt en stund siden jeg skrev her og har ikke fått svart alle, beklager det. Tusen takk for at dere har tatt dere tid å svare. 

Føler bare denne jobben blir mer og mer problematisk. Nå får jeg heller ikke en rollebeskrivelse som sier noe om ansvarsområdene og oppgavene til regionleder og meg som avdelingsleder. Hvem som gjør hva av oss to i "min" avdeling er uavklart. Jeg føler alt er en stor grøt og bare rot som stjeler enda mer energi. Jeg føler at min leder ved flere anledninger legger seg opp i saker som i første omgang er mitt ansvar og hvor hun eventuelt skal støtte meg. Ikke at hun skal styre, så vidt snakke med meg og ta beslutninger som jeg bare må forholde meg til. 

Få seg ny jobb i disse tidene er ikke det letteste... Men, dere som ser dette utenfra; er det lurest å bare begynne med aktiv jobbsøk? Er det noe som helst håp i min situasjon? 

Er skikkelig lei meg og mye tårer igjen i kveld😢 Har ingen å snakke med og støtte meg til og det gjør dette enda tyngre. 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Vel, der har du kanskje årsaken til at de to forrige sluttet. Din leder er nødt til å støtte deg. Alle forsøk på å gå over hodet ditt må avvises kontant. Om hun tar avgjørelser som ikke er hennes, må hun innse at dere i det minste må gjøre dette sammen. Om hun underminerer deg, vil de andre også gjøre det. Den rolleavklaringen bør du pushe på for å få.

Om dette ikke løser seg vil jeg ikke anbefale deg å bli. Du skylder ingen å prøve mer enn du orker.

Om de ansatte vil jeg si at de aller fleste mennesker trenger å ha problemer. Med det mener jeg at de trenger noe å strekke seg mot, et mål, og det å jobbe med å løse problemene mot det målet. Om man ikke har slike mål, vil man finne seg andre problemer. Det er derfor du kan tenke "det der er et ikke-problem" når en venninne gråter og bærer seg over noe som egentlig ikke er et problem. De har rett og slett ikke noe større å jobbe mot. De fleste trenger utfordringer. Det kan være at du, eller ledelsen generelt sett, har blitt gjort til et problem av en eller flere av disse ansatte. De trenger noe annet å strekke seg etter, enn å skulle ta dere.

Anonymkode: 3cf09...27e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...