Gå til innhold

Feil i eksamensoppgaven

Gjest gjest 0

Anbefalte innlegg

Gjest gjest 0

Jeg hadde eksamen på fredag og vi fikk utlevert 5 oppgaver. Den ene oppgaven var feil så vi fikk beskjed om å ikke svare på den, bare de fire andre.

Jeg har vært syk lenge og har ikke fått lest mye på denne eksamenen. Den oppgaven som fjernet handlet om et case som vi ikke hadde hatt. Hadde den imidlertidig handlet om et kjent case, vet jeg at mange ville hatt gode sjanser på eksamen da vi har gått nøye igjennom disse i forelesningene. (inkludert meg selv). Jeg bestemte meg for å trekke meg i stedet for å få en veldig dårlig karakter.

Selv leverte jeg ikke noe svar og fikk sykemelding av legen min, men jeg vet om mange som antagelig stryker fordi de hadde satset mye på casene (som anbefalt av faglærer)

Jeg går på en kjent og stor privatskole, og en slik feil er pinlig for skolen. Siden vi betaler over 1000 kr per eksamen burde vi vel få tilbud om ny eksamen gratis? Jeg opplevde det samme på en annen privatskole og da ble hele eksamen avblåst og vi fikk to nye alternative eksamensdager + dekket tapt arbeidsfortjeneste. (det var riktignok et deltidsstudie)

Noen som vet hva vi har krav på i en slik situasjon? Vi betaler tross alt 45000 i året på denne skolen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Det er selvsagt pinlig for de som er ansvarlige for eksamen at det dukket opp en feil i den ene oppgaven.

Men jeg kan ikke helt forstå at dere skal ha krav på noen form for erstatning. Det er jo bare en av fem oppgaver som ble tatt ut, så egentlig kan en jo se på det som en fordel, da dere nå fikk lengre tid på dere til å svare på de andre oppgavene.

Det at dere har blitt tipset om å satse på casene, for at det så ikke kommer oppgaver om det likevel er dumt. Har opplevd det selv, og det er utrolig frustrerende. Men det er nå sånt som skjer overalt. Faglærer kan jo ikke si hva som kommer på eksamen, så hva h*n sier i forkant av eksamen er vel stort sett helt generelt basert på hva som har pleid å dukke opp på eksamen.

En har selv ansvar for å komme seg gjennom pensum. Så hvis en stryker på eksamen fordi en ikke får et case som er gjennomgått i undervisningen så er det etter min mening studenten selv sin skyld. Da har en rett og slett ikke lest nok.

Dumt er det, men ikke skolen sin skyld.

Når det gjelder ditt tilfelle, hvor du fikk sykemelding så får du vel ta eksamen opp igjen uten å måtte betale for det, gjør du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Joda jeg kan ta den opp gratis jeg så for meg er det ikke noe problem, men hadde jeg fått 5 oppgaver og et case som jeg kjente til hadde jeg stått og dermed sluppet å sitte og lese til nok en eksamen i neste eksamensperiode.

Det er vel egentlig det jeg vil frem til, at skolen burde satt opp en ny eksamen utenom vanlig eksamenstid på grunn av dette.

Når det gjelder å komme seg igjennom pensum er jeg enig, men det er faktisk ikke alle mennesker som har kapasitet til å lese seg til en A eller B og satser derfor kun på en ståkarakter... Det er disse menneskene det gikk værst for på fredag. Jeg gjorde nemlig det nå, satset en E eller D siden jeg har vært mye syk, så jeg i det minste skulle slippe å ta den opp hvis jeg ikke måtte. Da de fjernet den ene oppgaven fjernet de også 20% av min sjanse til å stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Joda, jeg skjønner frustrasjonen. Og jeg vet veldig godt hvordan det er å ikke komme seg gjennom pensum. Been there done that. :wink:

Når det gjelder anntall oppgaver så skjønner jeg ikke helt sammenhengen. Du skriver at den oppgaven som ble fjernet var om ett case som ikke var gjennomgått, så da er du vel tjent med at oppgaven ble fjernet. Siden du bare kunne svare på oppgaver om case du hadde hatt undervisning i? Det må jo være bedre for deg at oppgaven ble fjernet enn at du måtte la den oppgaven stå blank? Eller misforstår jeg noe her nå? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Ja du misforstår nok litt :wink:

Oppgaven var feil nettopp fordi den handlet om et case vi ikke har hatt. Meningen var at den skulle handlet om et case vi hadde gjennomgått.

Jeg forstår ikke hvordan de har klart å gjøre den feilen... det er mange klasser og bortimot 1000 elever som hadde den eksamenen og alle har hatt likt pensum... Rare greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Aha, nå skjønner jeg! :oops:

Nei, det går jo ikke ann. Hvis de har sagt at en av casene deres helt sikkert kommer på eksamen og så gjør den ikke det likevel er altfor dårlig.

Jeg hadde ett lignende problem for to år siden. Hadde en statistikkeksamen, og vi fikk opplyst på forhånd at alle formlene vi trengte under eksamen ville bli levert ut under eksamen. Dette ble ikke gjort, og det var jo ingen av oss som hadde pugget disse formlene. Resultet- nesten 70% stryk.

Allerede dagen etter eksamen (vi hadde jo selvsagt ikke fått karakterene enda, men vi forsto jo alle at eksamen hadde gått til h******) skrev noen ildsjeler et brev og krevde at vi skulle få en ny eksamen så fort som mulig. Nesten samtlige av oss som hadde hatt eksamen skrev under.

Universitetet hadde selvsagt all skyld, det var de som hadde tabbet seg ut - og vi fikk ta eksamen opp igjen i januar.

Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å få til noe av det samme. Skriv et ordentlig og saklig brev og krev ny eksamen lagt til like over sommerferien. Få så mange som mulig til å skrive under. Hvis administrasjonen på skolen din skjønner at det er så mange som har gått sammen om det kan jeg ikke forstå annet enn at de må gi seg. Det er jo de som har gjort en feil, og då må de gjøre det de kan for å rette det opp igjen.

Hvis dere må vente til neste ordinære eksamen i faget vil det jo gå ut over lesingen til de andre fagene dere skal ha neste semester.

Lykke til! Håper virkelig det ordner seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...