Julie_s Skrevet 3. mars 2020 #1 Skrevet 3. mars 2020 Hei! Merker jeg savner og ha dyr i hverdagen og tenkte derfor å få en hund om ca 1 år når bo forholdene er litt mere egnet til det. Jeg ønsker en passe rolig hund som liker kos og å være i eierens nærvær. Men heller ingen sofa gris. Den må kunne bli med på turer som er passe lange og like å lære. Altså trives med morsomme aktiviteter. Gjerne en som er en god psykisk støtte også. Enn så lenge har jeg sett meg ut Finsk lapphund som en favoritt. Har du erfaring med denne type hund og hvordan den er? Eventuelt hvilken kennel som er bra? Har hørt mye bra om vintervidda men gjerne nevn flere Eller har noen tips om andre fine raser? Helst en mellomstor rase Takk for svar på forhånd🌸
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #2 Skrevet 3. mars 2020 Jeg har litt erfaring med den! Naboen min hadde en slik hund, og jeg passet den noen ganger. Den var veldig trivelig og grei med alle hunder og mennesker, smart og lettlært. Men det funket ikke å prøve å bestemme over den, den vil helst gjøre som den ville, så det lurereste man gjør er å trene belønningsbasert og lære seg klikkertrening slik at hunden tror den vil det du vil Denne hunden var en houdini på å komme seg løs av kobbelet når den stod ute. Den likte helst å ligge utenfor huset, også når det var kaldt og snødde, og mange ganger stod den på trappa her fordi den hadde kommet seg løs. Den stakk også av fra eier om de prøvde å gå tur med den uten bånd, så de måtte ALLTID ha den i bånd. Kunne heller ikke slippe den ut for å tisse uten bånd, for da ville den stikke av. Det hjalp ikke å "kreve" at den skulle komme inn igjen. Men disse folkene gadd jo ikke lære seg å trene den, og dette er noe som er lett å trene (ikke alle lapphunder er sånn heller selvsagt). Når jeg passet den så utstyrte jeg meg med biter av reinsdyrskav, og sa navnet dens og ga den disse godbitene rett som det var. Han lærte innkalling både rundt huset her og på tur, og jeg hadde han mye løs! Men eierne tok ikke etter, selv om jeg tipset om reinsdyrskavet så prøvde de det aldri.. En annen grunn til at den stakk av hele tiden var at den fikk aldri gå lang tur. De gikk bare en lite runde hver dag, men disse hundene vil jo gå lange turer på fjellet innimellom. Om de gjorde det er jeg sikker på at den hadde stukket av mye mindre. Tenk så kjedelige turer den hadde! En annen ting den gjorde var å bjeffe for å få det som den ville, den stod og bjeffet når eier kledte på seg for å gå tur, og om hun stoppet og snakket med noen på tur. Dette er også lett å lære bort, man stikker til dem godbiter for å ligge pent i slike situasjoner (vanskelig å ligge og bjeffe samtidig), belønner rikelig til å begynne med, og så mindre og mindre etter hvert som de ligger lengre og lengre. Hvis de ikke hadde hatt mulighet til å ha den i bånd ute i hagen, så hadde den nok også bjeffet til den kom seg ut. Basert på det jeg så av den hunden vil jeg si at de er ukompliserte og omgjengelige, men også det man kan kalle "sta" om man vi ha en hund som bare automatisk adlyder, og de liker aktivitet. Anonymkode: 21164...d84
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #3 Skrevet 3. mars 2020 Har du sjekket opp Eurasier? Kan hende det er en fin rase for deg.. Les på raseklubbens hjemmeside og evt i fabookgrupper Anonymkode: 80ce0...916
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #4 Skrevet 4. mars 2020 Fine hunder, men du kan påberegne at de bedriver et helsikkes bjeffekakafoni på lyder utenfra og hunder de møter ute. Det gjør iallefall hundene til to ellers veldig flinke hundetrenere jeg kjenner til. En av dem har også en annen rase som er klassens beste elev, så tror ikke det nødvendigvis er dem det står på 😬 Anonymkode: 7093e...67c 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #5 Skrevet 4. mars 2020 Vi hadde finsk lapphund på førsteplass helt frem til vi var på en stor hundeutstilling og det var kun individer fra denne rasen som bjeffet og bjeffet 😅 Vi endte med en dansk-svensk gårdshund, og selv om jeg egentlig syns at de er for små så har jeg aldri angret på det valget Anonymkode: 0ef5d...1cd 1
butterfly28 Skrevet 4. mars 2020 #6 Skrevet 4. mars 2020 Da må du belage deg på mye lyd. Det ville jeg ikke ha, så skaffet meg en golden retriever som har blitt verdens fineste med god trening. Bjeffer kun når det er høyst nødvendig😍
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #7 Skrevet 14. september 2022 IKKE skaff finsk lapphund om du har naboer. Her har det blitt så utrivelig etter at naboen skaffet seg det. De har ikke vært konsekvente fra hunden var valp. Det bjeffes, bjeffes og bjeffes, og eierne håndterer det med pusete koseprat til hunden 🙄 Flere i nabolaget hoder på å gå på veggen, for hunden bjeffer på alt og alle. Det er bare å glemme å kose seg ute i hagen. Vurderer å flytte. Anonymkode: 7937a...b69 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #8 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): IKKE skaff finsk lapphund om du har naboer. Her har det blitt så utrivelig etter at naboen skaffet seg det. De har ikke vært konsekvente fra hunden var valp. Det bjeffes, bjeffes og bjeffes, og eierne håndterer det med pusete koseprat til hunden 🙄 Flere i nabolaget hoder på å gå på veggen, for hunden bjeffer på alt og alle. Det er bare å glemme å kose seg ute i hagen. Vurderer å flytte. Anonymkode: 7937a...b69 Her er du nok to år for seint ute Anonymkode: 644b7...0a1 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #9 Skrevet 15. september 2022 Har ikke noe å si. Så lenge det forebygger bjeffeterror i nabolag, og at uerfarne hundekjørere anskaffer seg rasen. Vet ikke om ts kjøpte hund på tidspunktet heller. Hvis h*n gjorde det, håper jeg ikke at hunden er en del av statistikken for coronaomplassering nå. Anonymkode: 7937a...b69
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #10 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (På 4.3.2020 den 10.14): Vi hadde finsk lapphund på førsteplass helt frem til vi var på en stor hundeutstilling og det var kun individer fra denne rasen som bjeffet og bjeffet 😅 Anonymkode: 0ef5d...1cd Spesielt. Jeg har stilt ut lapphunder siden 2017, og finsk lapphundringen er en av de snilleste ringene på utstillingene. Svensk lapphund derimot. De bjeffer og bråker voldsomt. Anonymkode: 8035e...c11
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #11 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (På 14.9.2022 den 22.15): IKKE skaff finsk lapphund om du har naboer. Her har det blitt så utrivelig etter at naboen skaffet seg det. De har ikke vært konsekvente fra hunden var valp. Det bjeffes, bjeffes og bjeffes, og eierne håndterer det med pusete koseprat til hunden 🙄 Flere i nabolaget hoder på å gå på veggen, for hunden bjeffer på alt og alle. Det er bare å glemme å kose seg ute i hagen. Vurderer å flytte. Anonymkode: 7937a...b69 Snakket med naboen? Tilbudt deg å hjelpe? Kanskje de sliter med treningen, og hunden har separasjonsangst? Kan nesten 100% sikkert love deg at naboen med hunden syns det er like fortvilende som det du gjør. Anonymkode: 8035e...c11
Lillith1881 Skrevet 15. september 2022 #12 Skrevet 15. september 2022 (endret) Ble det hund? Hvordan gikk det? Endret 15. september 2022 av Lillith1881 Skrivefeil
Maskinfører Skrevet 15. september 2022 #13 Skrevet 15. september 2022 Finske Lapphunder er utrolig søte sammen med Buhund
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #14 Skrevet 20. september 2022 Julie_s skrev (På 3.3.2020 den 18.54): Hei! Merker jeg savner og ha dyr i hverdagen og tenkte derfor å få en hund om ca 1 år når bo forholdene er litt mere egnet til det. Jeg ønsker en passe rolig hund som liker kos og å være i eierens nærvær. Men heller ingen sofa gris. Den må kunne bli med på turer som er passe lange og like å lære. Altså trives med morsomme aktiviteter. Gjerne en som er en god psykisk støtte også. Enn så lenge har jeg sett meg ut Finsk lapphund som en favoritt. Har du erfaring med denne type hund og hvordan den er? Eventuelt hvilken kennel som er bra? Har hørt mye bra om vintervidda men gjerne nevn flere Eller har noen tips om andre fine raser? Helst en mellomstor rase Takk for svar på forhånd🌸 Ble det hund på deg? Hvordan gikk det? Anonymkode: e11c3...531
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #15 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (På 16.9.2022 den 0.40): Spesielt. Jeg har stilt ut lapphunder siden 2017, og finsk lapphundringen er en av de snilleste ringene på utstillingene. Svensk lapphund derimot. De bjeffer og bråker voldsomt. Anonymkode: 8035e...c11 Mente STILLESTE ringene. Men snill også såklart. Stilleste ringene. Anonymkode: 8035e...c11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå