AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #1 Skrevet 3. mars 2020 Etter 22år med fast arbeid ble jeg ledig pga nedleggelse. Mye har endret seg i arbeidslivet siden mitt startet. Jeg leser med sjokk over alle urimelige krav som stilles, som ikke har så mye med jobben og det faglige å gjøre. Har jobbet innen et spesialyrke som jeg ikke får gjort igjen pga nedleggelsen. Så da må jeg prøve alt mulig annet relevant. Etter div intervju har jeg egentlig lagt alt på hylla så lenge, det er jo pinlig å se hvor dumme mange er som kaller deg inn til intervju. Jobb formuleres som toppidrett, man skal tilfredstille en liste med idiotiske krav. Er det rart mange faller utenfor arbeidslivet. Så har man bemanningsbyråer som dumper lønna ned til tariff, men like mange dumme krav i annonsene sine. Som gjør at man ikke gidder å søke der. Før var det nok å gjøre jobben sin, sukk. Anonymkode: acfd7...36e 12
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #2 Skrevet 3. mars 2020 Sånn blir det med liberalisering av arbeidslivet og globalisering. Når det er sagt, så er det jo in å bruke masse store ord, som på ingen måte alltid reflekterer det jobben går ut på. Så det er egentlig bare å søke. Utfordringen er at det har blitt utdannet for mange lederjippoer som bruker mange og fine ord, men som ikke sjelden er for lite opptatt av profesjonell jobbutførelse. Anonymkode: 5790e...e2c 8
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #3 Skrevet 3. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn blir det med liberalisering av arbeidslivet og globalisering. Når det er sagt, så er det jo in å bruke masse store ord, som på ingen måte alltid reflekterer det jobben går ut på. Så det er egentlig bare å søke. Utfordringen er at det har blitt utdannet for mange lederjippoer som bruker mange og fine ord, men som ikke sjelden er for lite opptatt av profesjonell jobbutførelse. Anonymkode: 5790e...e2c Arbeidsmarkedet er ødelagt ja, rart man tillater private bemanningsbyrå. Samt fri flyt av arbeidskraft fra lavkost land som presser ned lønn og ødelegger arbeidsforhold. Det flaueste jeg har vært på er intervju med unge jenter som jobber i byrå som konsulent, de er nyutdannet med en bachelorgrad såklart. Men ingen erfaring arbeidslivet, så skal de fortelle MEG hvordan arbeidslivet er! Den siste jeg var hos måtte jeg virkelig belære, hun løp ut etterpå. Anonymkode: acfd7...36e 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #4 Skrevet 3. mars 2020 Husker ikke hva det var reklame for men likte godt den reklamen som gikk for noen mnd siden med en "vanlig dag på jobben" med disse som har alt som står på drømme-CVen, de står å er utadvendte og skravler bort arbeidsdagen med kaffe, skrik og skrål. Så vendes kamera mot han sjenerte usosiale kollegaen som sitter flittig ved PCen sin og arbeider, får jobben gjort sånn at de alle kan gå hjem etterhvert. Den reklamen har mye sannhet i seg. Har selv flere jobbintervju og jeg kan love deg at de som skryter av at de er humørfylte, pliktoppfyllende, grundige +++ hundre andre ting de glemmer mye av dette så fort de er i jobb. Jeg fatter automatisk mer interesse av de som er litt mer rolige og beskjedne av seg, og som ikke skravler høl i huet på meg. Det er også disse som oftest blir værende i stillingene sine i 20+ år. Anonymkode: 838ee...9d2 14
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #5 Skrevet 3. mars 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husker ikke hva det var reklame for men likte godt den reklamen som gikk for noen mnd siden med en "vanlig dag på jobben" med disse som har alt som står på drømme-CVen, de står å er utadvendte og skravler bort arbeidsdagen med kaffe, skrik og skrål. Så vendes kamera mot han sjenerte usosiale kollegaen som sitter flittig ved PCen sin og arbeider, får jobben gjort sånn at de alle kan gå hjem etterhvert. Den reklamen har mye sannhet i seg. Har selv flere jobbintervju og jeg kan love deg at de som skryter av at de er humørfylte, pliktoppfyllende, grundige +++ hundre andre ting de glemmer mye av dette så fort de er i jobb. Jeg fatter automatisk mer interesse av de som er litt mer rolige og beskjedne av seg, og som ikke skravler høl i huet på meg. Det er også disse som oftest blir værende i stillingene sine i 20+ år. Anonymkode: 838ee...9d2 Jeg har også jobbet med mennesker som kaller seg sosiale og utadvente. Uten at man kunne tenke seg det. Men du beskriver godt i første avsnittet, å få jobben gjort er min ting! Men i dag er det ikke slik....sukk. Her er videon du mener: Anonymkode: acfd7...36e 5 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #6 Skrevet 3. mars 2020 Det er så utrolig håpløst med disse jobbannonsene som bare bruker klisjéfylte moteord (som i bunn og grunn er meningsløse) og som ber om himmelen, når det de selv kan tilby er middelmådig minus. 🙄 En jobbannonse skal være konkret og to the point, akkurat som en jobbsøknad, synes nå jeg. Anonymkode: 52c29...2b6 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #7 Skrevet 3. mars 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Arbeidsmarkedet er ødelagt ja, rart man tillater private bemanningsbyrå. Samt fri flyt av arbeidskraft fra lavkost land som presser ned lønn og ødelegger arbeidsforhold. Det flaueste jeg har vært på er intervju med unge jenter som jobber i byrå som konsulent, de er nyutdannet med en bachelorgrad såklart. Men ingen erfaring arbeidslivet, så skal de fortelle MEG hvordan arbeidslivet er! Den siste jeg var hos måtte jeg virkelig belære, hun løp ut etterpå. Anonymkode: acfd7...36e Vær så snill å fortell😂 har opplevd det samme, men såklart ikke sagt noe. Jeg droppe å jobbe der Anonymkode: d504d...dfd
student86 Skrevet 3. mars 2020 #8 Skrevet 3. mars 2020 Ha fokus på arbeidsoppgavene og dine positive sider når du søker jobb. Som andre er inne på, det er mange klisjeer ute og går. Ikke sikkert ledere selv forstår hvordan jobbannonser kan oppfattes. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #9 Skrevet 3. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vær så snill å fortell😂 har opplevd det samme, men såklart ikke sagt noe. Jeg droppe å jobbe der Anonymkode: d504d...dfd 😂 Hun hadde jo lært seg alle fine ordene da, også bachelor i arbeid og organisasjonspsykologi. Nyutdannet, men hun kunne alt om hvordan arbeidslivet skulle være såklart! 😂 Alle ord ble nevnt som står i annonsene til byråene, disse er jo de verste til å lage fasader i annonsen som ikke stemmer med virkeligheten. Det verste er når man skriver sosial, samt at det er godt arbeidsmiljø! Anonymkode: acfd7...36e 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #10 Skrevet 3. mars 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er så utrolig håpløst med disse jobbannonsene som bare bruker klisjéfylte moteord (som i bunn og grunn er meningsløse) og som ber om himmelen, når det de selv kan tilby er middelmådig minus. 🙄 En jobbannonse skal være konkret og to the point, akkurat som en jobbsøknad, synes nå jeg. Anonymkode: 52c29...2b6 Enig. Utrolig overfladisk og falskt. Man må bare overse det. Anonymkode: acfd7...36e 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #11 Skrevet 3. mars 2020 Ja, jeg irriterer meg over at det står at du må være utadvendt, blid osv. når jobben består i å for det meste å sitte for seg selv og de fleste jobber har noe samarbeid med andre, men det betyr ikke at man må være utadvendt eller særlig blid av den grunn. I tillegg til lister med x og y du skal kunne. Jeg blir ikke så motivert til å søke på slike jobber. Greit nok hvis de kan ha alle slags krav fordi jobben krever det og/eller de er veldig attraktive, men mange er jo ikke det engang. Liker bedre de som er litt mer nøkterne og ærlige med korte og greie lister. Anonymkode: 8bea4...6d9 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #12 Skrevet 3. mars 2020 Det er ironisk at de som krever arbeidstakere på linje med supermann, fremstår som å ha et intellekt på linje med en banan. Jeg kjenner ikke mange intellektuelle mennesker som ordlegger seg sånn og har så lite kunnskap om hvordan arbeidslivet faktisk fungerer. Broren min er veldig smart og tjener gode penger, han har sagt at når han ansetter og har jobbintervjuer siler han straks ut disse «SUPERSOSIALE EKSTROVERTE SOM KAN ALT OM ALT», og går for det stikk motsatte. Bedriften hans går veldig bra 👍🏻 Anonymkode: a3342...e4e 4
Krok1 Skrevet 3. mars 2020 #13 Skrevet 3. mars 2020 Det som står i annonsene er ikke krav, men ønsker. Ingen kan oppfylle alle de ønskene, og veldig mange av dem er floskler som ikke har en døyt å si i praksis. Søk på de jobbene du mener du er kvalifisert for, eller som du tror du vil trives i, håp på intervju, og gjør ditt beste. Jeg fikk jobb der jeg ikke oppfylte noen punkt på listen, og fikk avslag der jeg oppfylte alle og vel så det. Så... 2
SPOCA Skrevet 3. mars 2020 #14 Skrevet 3. mars 2020 (endret) Det er rimelig håpløst, og tåpelig. Det at jeg både er innadvendt og introvert har lite å si for arbeidskapasitet og dyktighet. Jeg har f.eks alltid fått skryt for god kundekontakt, men kanskje har det noe med at jeg er flink til å lytte? Altså, det virker som det går mye i moteord og floskler, men virker ikke som arbeidsgivere forstår hva de betyr - eller hva de legger i det. Forøvrig synes jeg denne er artig lesning: https://www.ledernytt.no/en-sulten-og-fremoverlent-stillasarbeider-eller-taktekker.6262825-311239.html Sitat En sulten og fremoverlent arbeidstaker øverst oppe på stillaset må da være verneombudets verste mareritt. Endret 3. mars 2020 av SPOCA 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #15 Skrevet 3. mars 2020 Det er noe galt når en stillingsannonse for ekstrahjelp på Nille krever en superselger med lidenskap for interiør. Samme har jeg sett fra europris. Og sånn er det over hele linja føler jeg. Du skal helst være 20 år med 5 års arbeidserfaring, master og være superetellerannet for alt. Anonymkode: e4b2d...21a 7
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #16 Skrevet 3. mars 2020 17 minutter siden, AnonymBruker said: Det er noe galt når en stillingsannonse for ekstrahjelp på Nille krever en superselger med lidenskap for interiør. Samme har jeg sett fra europris. Og sånn er det over hele linja føler jeg. Du skal helst være 20 år med 5 års arbeidserfaring, master og være superetellerannet for alt. Anonymkode: e4b2d...21a Nille og interiør ja, den kombinasjonen var dagens 😂 Hvem er disse menneskene som lirer av seg slikt? Hadde vært så flau. Anonymkode: a3342...e4e 1
Cordelia Skrevet 3. mars 2020 #17 Skrevet 3. mars 2020 Elsker det ordet "fremoverlent". Man er da jaggu fremoverlent når man sovner med trynet ned i skrivebordet og . 5
Krok1 Skrevet 3. mars 2020 #18 Skrevet 3. mars 2020 "man må jobbe godt selvstendig, og samtidig fungere godt i team". Kan de bare slutte? Er ikke det innlysende nå i disse dager? 6
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #19 Skrevet 4. mars 2020 8 timer siden, Cordelia skrev: Elsker det ordet "fremoverlent". Man er da jaggu fremoverlent når man sovner med trynet ned i skrivebordet og . Haha, ja! Må si jeg lurer på hva de som skriver alle disse klisjéfylte stillingsannonsene egentlig tenker. Anonymkode: 52c29...2b6 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #20 Skrevet 4. mars 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er noe galt når en stillingsannonse for ekstrahjelp på Nille krever en superselger med lidenskap for interiør. Samme har jeg sett fra europris. Og sånn er det over hele linja føler jeg. Du skal helst være 20 år med 5 års arbeidserfaring, master og være superetellerannet for alt. Anonymkode: e4b2d...21a Ikke sant! Som på 7-Eleven/Narvesen: Man søker etter noen med lidenskap for å selge boller!! Det morsomste er jo når man selv ser møter i serviceyrker, det samsvarer sjelden med profilen som firma ønsker å fronte seg om. Noen du møter sier ikke hei eller hadet, noen lite imøtekommende. Kanskje er lei jobben sin, er presset til arbeidstrening av NAV etc. Men det som er sikkert at her etter kommer jeg til å ta opp dette på intervju, med falske fasaden som stilles opp i annonsene. Samt CV-syken! Bryr meg ikke om jeg blir kastet ut, fordi jeg snakker ordentlig. Jeg er seriøs, kan snakke for meg. Mitt forrige arbeide betydde mye reising i norge/utlandet, så jeg er meget selvstendig og driftig. Så passer jo ikke til jobbene jeg søker på dessverre. Men noe må man jo søke på. Anonymkode: acfd7...36e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå