AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #1 Del Skrevet 3. mars 2020 Er det noen her som har fått påvist modic forandringer? Jeg har nettopp fått beskjed om at jeg har det. Har googlet masse, men føler ikke at jeg har funnet ut så veldig mye. Leser om at man kan reise til Danmark, for å gå på antibiotikakur i 100 dager. Har også lest at man kan få hjelp på Modicklinikken i Oslo også. Noen som har vært i Danmark eller her i Norge for å få hjelp? Dere som ikke har gjort dette, trener dere noe? Har dere en hjelpsom fastlege? Hva er veien videre? Jeg er nå sykmeldt 50%. Vet ikke hva som skjer videre. Kan ikke se for meg at jeg klarer å jobbe 100% igjen hvis det ikke er bedring. Dette er altså kronisk ryggsmerter, men smertene går opp og ned hver dag. Noen dager er formen helt ok, til tross for smerter, andre dager har jeg veldig vondt og gråter en del... Håper det er noen som kan komme med litt erfaringer her! Anonymkode: 263c4...025 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #2 Del Skrevet 3. mars 2020 Det var nettopp en norsk studie som ikke fant effekt av antibiotikabehandling. https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/01/24/strid-om-antibiotika-for-kroniske-ryggplager/ Anonymkode: bf581...816 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #3 Del Skrevet 3. mars 2020 Du kan jo eventuelt se om du får være med i en pågående studie? https://nordlandssykehuset.no/fag-og-forskning/fastlegenytt/ny-studie-om-modic-forandringer Anonymkode: bf581...816 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #4 Del Skrevet 3. mars 2020 Jeg har dette. Har blitt helt smertefri etter veiledet styrketrening, daglige gåturer på og yoga. Må holde meg i bevegelse og trene hver dag, men det er det verdt! Jobber 100 %. Anonymkode: 1cae1...697 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #5 Del Skrevet 3. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var nettopp en norsk studie som ikke fant effekt av antibiotikabehandling. https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/01/24/strid-om-antibiotika-for-kroniske-ryggplager/ Anonymkode: bf581...816 Ja jeg vet, derfor jeg er litt skeptisk. Men leste at de ikke fulgte akkurat samme oppskrift som Danmark bruker. I Danmark fikk de mer antibiotika og måtte også legge seg ned en halvtime etter å ha tatt antibiotikaen. Har lest litt om noen som har effekt av det. Skulle gjerne ha hørt mer! Anonymkode: 263c4...025 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #6 Del Skrevet 3. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo eventuelt se om du får være med i en pågående studie? https://nordlandssykehuset.no/fag-og-forskning/fastlegenytt/ny-studie-om-modic-forandringer Anonymkode: bf581...816 Takk for link! Det hadde absolutt vært interessant! Anonymkode: 263c4...025 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #7 Del Skrevet 3. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har dette. Har blitt helt smertefri etter veiledet styrketrening, daglige gåturer på og yoga. Må holde meg i bevegelse og trene hver dag, men det er det verdt! Jobber 100 %. Anonymkode: 1cae1...697 Wow, så godt å høre! Hvor lenge har du hatt det, og hvilke type har du? Jeg har 1/2 fikk jeg vite. Jeg trener tre ganger i uken, men vet ikke om den treningen jeg gjør nå er det beste for ryggen. Det er for det meste styrketrening (for hele kroppen) og sykling/spinning. Hvem er det som hjalp deg med å sette opp en treningsplan? Anonymkode: 263c4...025 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #8 Del Skrevet 3. mars 2020 Er vel så langt ikke helt klare sammenhenger mellom modic-forandringer vist på MR og smerte (på samme måter som mange andrr MR svar). Prøv å ikke tenk for mye på diagnosen, at det er "noe galt i ryggen" og at du kan gjøre noe feil. Oppsøk fysioterapeut for hjelp til tilpasset trening, hold deg aktiv og jobb med å gradvis øke egen tåleransegrense for smerte. Anonymkode: 4f521...9cb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #9 Del Skrevet 3. mars 2020 Jeg har det. De sier det er flere stadier og at første stadiet er verst og ved siste så er det vel lite smerter igjen. Jeg trente mye styrke og jogget, ble bare verre. Fikk så beskjed om at lett gåturer og lett styrketrening er den treningen som anbefales og at tung styrketrening og feks jogging belaster mer og "irriterer". Aner ikke om det er det riktige.. For meg hjelper ikke lett gårturer eller svømming. Anonymkode: 86258...23c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #10 Del Skrevet 3. mars 2020 Meg over her, jeg har fått påvist dette for 7 år siden og også bed nyere bilder. Har hatt mye vondt i mamge år, men fikk først vite før jul at jeg har modic. Anonymkode: 86258...23c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #11 Del Skrevet 3. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er vel så langt ikke helt klare sammenhenger mellom modic-forandringer vist på MR og smerte (på samme måter som mange andrr MR svar). Prøv å ikke tenk for mye på diagnosen, at det er "noe galt i ryggen" og at du kan gjøre noe feil. Oppsøk fysioterapeut for hjelp til tilpasset trening, hold deg aktiv og jobb med å gradvis øke egen tåleransegrense for smerte. Anonymkode: 4f521...9cb Nei jeg vet... Prøver å ikke tenke for mye på diagnosen, men det er ikke lett når man har vondt hele døgnet, og til tider er det uholdbart i lengden. Er i kontakt med fysioterapeut, men har ikke fått noe spesifikt treningsopplegg for akkurat dette. Skal bare gjøre det som jeg ikke får mer vondt av. Så holder meg aktiv med å gå så mye jeg kan, trene tre ganger i uka og jobb 50%. Mer enn det klarer jeg dessverre ikke om dagen. Veldig frustrerende, da jeg gjerne skulle ha jobbet mer! Anonymkode: 263c4...025 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #12 Del Skrevet 3. mars 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har det. De sier det er flere stadier og at første stadiet er verst og ved siste så er det vel lite smerter igjen. Jeg trente mye styrke og jogget, ble bare verre. Fikk så beskjed om at lett gåturer og lett styrketrening er den treningen som anbefales og at tung styrketrening og feks jogging belaster mer og "irriterer". Aner ikke om det er det riktige.. For meg hjelper ikke lett gårturer eller svømming. Anonymkode: 86258...23c Aha, det har jeg ikke hørt noe om. Men det høres jo positivt ut! Ja, jeg likte godt å jogge. Har fått beskjed om at det er det siste jeg skal gjøre akkurat nå. Har tenkt at svømming er bra, men ikke fått prøvd det ut ennå. Har til nå bare trent lett styrketrening og går så mye jeg kan. Anonymkode: 263c4...025 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #13 Del Skrevet 3. mars 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Meg over her, jeg har fått påvist dette for 7 år siden og også bed nyere bilder. Har hatt mye vondt i mamge år, men fikk først vite før jul at jeg har modic. Anonymkode: 86258...23c Jobber du 100% eller er du for tiden sykmeldt/går på app? Er det noe som har hjulpet deg eller har du like store smerter hele tiden? Anonymkode: 263c4...025 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #14 Del Skrevet 3. mars 2020 Tren styrketrening så mye du orker. Antibiotika har ikke vist effekt. ikke fokuser på MR-funnet, er ikke sikkert det er modig som erproblemet. Kan være psyk Anonymkode: c8f2a...4e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #15 Del Skrevet 3. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tren styrketrening så mye du orker. Antibiotika har ikke vist effekt. ikke fokuser på MR-funnet, er ikke sikkert det er modig som erproblemet. Kan være psyk Anonymkode: c8f2a...4e7 Kjenner jeg blir provosert at du sier det er psykisk. Har ingen psykiske problemer, hverken nå eller som jeg har hatt. Og det er påvist på MR. Man ser faktisk at det er noe som er galt med ryggen på MR'en... Anonymkode: 263c4...025 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #16 Del Skrevet 4. mars 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jobber du 100% eller er du for tiden sykmeldt/går på app? Er det noe som har hjulpet deg eller har du like store smerter hele tiden? Anonymkode: 263c4...025 Jeg vet ikke om det er derfor jeg har mye vondt, for jeg har slitasjeskader og prolapser i tillegg. Men jeg har en del vondt. Kan ikke gjøre noe så enkelt som å vaske huset uten at jeg ikke får sove om natta pga smerter feks. Har også trent i flere år, alt fra tung styrketrening til svømming og gåturer. Prøvd et par ganger i uka til hver dag (gåturer), men det har dessverre ikke hjulpet på smerter. Jeg måtte til slutt slutte i jobben jeg var i, og bytte til en jobb der jeg kunne velge om jeg vil stå/gå/sitte og bytte stilling når jeg trenger det. Anonymkode: 86258...23c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rouge noir Skrevet 28. november 2020 #17 Del Skrevet 28. november 2020 Hei! Dette ble jo skrevet i mars, så usikker på om du får med deg svaret mitt, men jeg forsøker, siden jeg selv fikk påvist modic-forandringer etter mange år med smerter i ryggen. Jeg har forsøkt å trene, fysioterapi, osteopati, kiropraktor, og massevis av smertestillende. Som du skriver, har det i perioder vært ok, og så har jeg hatt perioder med så mye smerter at jeg ikke har klart å gå. Jeg reagerer på at du blir oppfordret til å trene ved modic, det er jo ett av symptomene; man blir stort sett dårligere av det. Det handler jo om at modic er en betennelse i en disc, og denne betennelsen gir mikrobrudd i ryggvirvlene. Og, ja, jeg tok til slutt kontakt med modic Norge. Her fikk jeg massevis av informasjon, og jeg har lest både AIM-studien, hvor kun et fåtall ble bedre, og hvor det ikke var signifikante forskjeller på atibiotikabrukerne og placebo. Det den danske forskeren Hanne Albert påpeker, er at både opplegget, mengde antibiotika, samt andre medisiner er annerledes, så det er ikke en replika av hennes studie, som jo viser en tydelig bedring hos modicpasienter. Uansett, jeg er en skeptisk sjel, men samtidig har dette vært så hemmende og vondt, og jeg dyttet i meg såpass mye smertestillende, at jeg til slutt tenkte "Ok! Da prøver jeg 100 dager med antibiotika og ser om det virker, da!" Nå har jeg nettopp begynt på kuren (ti dager). Jeg venter spent på resultatet. Verre kan det ikke bli. Jeg har ikke trengt smertestillende de siste dagene, men det kan jo være at jeg bare er inne i en god periode. Vet jo dette tar tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #18 Del Skrevet 28. november 2020 Den norske studien som ikke viste effekt var mye dårligere designet, og ikke egnet til å tilbakevise funnene fra den danske studien. Anonymkode: 77ed1...c90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #19 Del Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (På 4.3.2020 den 17.57): Jeg vet ikke om det er derfor jeg har mye vondt, for jeg har slitasjeskader og prolapser i tillegg. Men jeg har en del vondt. Kan ikke gjøre noe så enkelt som å vaske huset uten at jeg ikke får sove om natta pga smerter feks. Har også trent i flere år, alt fra tung styrketrening til svømming og gåturer. Prøvd et par ganger i uka til hver dag (gåturer), men det har dessverre ikke hjulpet på smerter. Jeg måtte til slutt slutte i jobben jeg var i, og bytte til en jobb der jeg kunne velge om jeg vil stå/gå/sitte og bytte stilling når jeg trenger det. Anonymkode: 86258...23c . Anonymkode: 86258...23c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annaf84 Skrevet 14. februar 2021 #20 Del Skrevet 14. februar 2021 Jeg har nylig fått påvist modic 2 i samme skive som jeg har et bredt midtstilt prolaps. Kjenner jeg holder på å gå av hengslene. Har klart å holde meg i 100% jobb frem til nå, men de 2 siste ukene har både ryggsmerter samt prolapset gjort livet svært kjipt. Legen på ortopedisk sa at jeg måtte være nokså sterk i knollen siden mange blir uføre veldig raskt med denne diagnosen. Fikk helt hetta. Har drømme jobben og er helt ubegripelig å tenke tanken på å måtte gi den opp. Skal operere prolapset snart og håper at det blir litt bedre. Forsøker å være fysisk aktiv, men synes bare at ting blir værre uansett hva jeg gjør 😢 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå