AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #61 Del Skrevet 4. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: "Ordet fødsel kommer fra norrønt, føz(æ)l = 'ernæring, underhold'; 'bringe til verden'. I generell betydning brukes fødsel som begynnelsen på noe. I anatomisk mening er det avslutningen på fosterutviklingen, og innebærer å forlate morens kropp som har gitt fosteret beskyttelse og næring. " https://no.m.wikipedia.org/wiki/Fødsel Hvor står det at det må skje vaginalt for å være fødsel? Anonymkode: 99b70...266 Fødsel er den prosessen hos dyr hvor avkommet utstøtes fra morens kropp Du glemte å ta med denne fra samme link? Anonymkode: b0d04...b1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #62 Del Skrevet 4. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tok du nyfødtscreeningen så fort? Anonymkode: fc888...b59 Denne personen bor enten ikke i Norge, eller har født på et veldig merkelig sted, for hverken tidspunkt for nyfødtscreening eller noe annet stemmer i innlegget hennes... 6 timer siden, AnonymBruker skrev: De klipper navlestrengen, legger baby på mammas mage før de veier den, måler lengde og hodeomkrets. Så tar de ei ull lue på hode til baby og legger baby på mammas mage. Så babyen kan søke etter brystet selv. Da er det en frist på 2timer til å finne puppen ellers må baby få hjelp. Så ammer du og etterpå ser enten barnelege/jordmor eller partner etter baby mens du tar deg en tur på toalettet for å tømme blæra og dusje. Etterpå får du baby tilbake og straks det blir ledig flyttes du opp på barsel. Der får du ammeveiledning på rommet om ønskelig og du kan be om veiledning i bleieskift osv. Med første bad vi om hjelp x-antall ganger rundt amming bare så vi var sikker på at vi kunne alle teknikkene og at jeg følte meg trygg på oppgaven. Anonymkode: e03d7...133 Å veie og måle er det ikke vanlig å gjøre så tidlig. Det er ingen frist på to timer heller. Ei heller noen regel om lue/ullue. Det er ingen regel om at man flyttes på barsel så fort det er ledig der, det handler heller om hvor mye det haster å få en ledig fødestue. De fleste vil at fødeparet skal få være i fred lengst mulig på fødestuen før de flyttes til barsel, for nettopp å la de være i fred. Anonymkode: 3281e...6b7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #63 Del Skrevet 4. mars 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fødsel er den prosessen hos dyr hvor avkommet utstøtes fra morens kropp Du glemte å ta med denne fra samme link? Anonymkode: b0d04...b1e Det utstøtes jo ved et keisersnitt også. Anonymkode: 99b70...266 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #64 Del Skrevet 4. mars 2020 Press press au iiiiuuuuaaaa ❤️ så ligger du der og holder barnet ditt, vått og slimete, bråkete, tror du får eg sprøyte for at morkake skal løsnes fort, den kommer ut, er ekkel(om du vil se) barnepleier låner babyen etterhvert, måler veier tar på navnelapp, du og mannen(medmor) får mat og alltid eplejuice, gjerne lapper, spiser jordmor har lurt vekk blodig laken under deg og kledd på deg bleie uten at du har reist deg, presser på magen din så det kommer blod ut😱 dette gjør hun mange ganger, etter to timer med kos så blir sendt på do for å tisse, så dusje, sendt inn på barsel, der får du hvile, så 6 timer senere begynner ammemaset! Lykke til Anonymkode: 2868f...0f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sensi Skrevet 4. mars 2020 #65 Del Skrevet 4. mars 2020 Jeg har hatt to ukompliserte fødsler men med epidural. Med siste var det slik: Baby kom ut og ble lagt på brystet. Morkaken kom ut. Jordmor viste oss morkaken. Far tok bilder av denne. God stemning med andre ord. Ble sydd for liten rift. Fikk ei sprøyte. Baby ble veid og målt ca lengde. Fikk servert mat, champagnebrus og flagg. Overflyttet på barsel. Dusjet. Ammet og koste med baby i to dager før jeg dro hjem. Angående nedentil så var det ømt. Hadde etterrier. Musklene mellom ribb bena hadde fått seg en strekk så det var vondt å puste vanlig dypt inn. Men ikke værre enn at litt smertestillende hjalp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #66 Del Skrevet 4. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Denne personen bor enten ikke i Norge, eller har født på et veldig merkelig sted, for hverken tidspunkt for nyfødtscreening eller noe annet stemmer i innlegget hennes... Å veie og måle er det ikke vanlig å gjøre så tidlig. Det er ingen frist på to timer heller. Ei heller noen regel om lue/ullue. Det er ingen regel om at man flyttes på barsel så fort det er ledig der, det handler heller om hvor mye det haster å få en ledig fødestue. De fleste vil at fødeparet skal få være i fred lengst mulig på fødestuen før de flyttes til barsel, for nettopp å la de være i fred. Anonymkode: 3281e...6b7 Begge mine ble veid og målt ganske snart etter fødsel, det er ikke så uvanlig. 2 timer er en grei veiledende frist for å se om barnet er sugesvakt eller ei. Anonymkode: 2ae1c...351 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #67 Del Skrevet 5. mars 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Fødsel er den prosessen hos dyr hvor avkommet utstøtes fra morens kropp Du glemte å ta med denne fra samme link? Anonymkode: b0d04...b1e Så hva da, må jeg presisere at babyen min ble tatt ut med keisersnitt hver gang noen spør eller jeg skal fortelle noe? «Når ble han født da?» Meg: «Han ble tatt ut med keisersnitt 24 november.» Har han fødselsdag eller tatt-ut-keisersnitt-dag? Det der blir for dumt. Jeg har født, end of story 👍🏼 Anonymkode: fc6a0...baf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Little Diva Skrevet 5. mars 2020 #68 Del Skrevet 5. mars 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så hva da, må jeg presisere at babyen min ble tatt ut med keisersnitt hver gang noen spør eller jeg skal fortelle noe? «Når ble han født da?» Meg: «Han ble tatt ut med keisersnitt 24 november.» Har han fødselsdag eller tatt-ut-keisersnitt-dag? Det der blir for dumt. Jeg har født, end of story 👍🏼 Anonymkode: fc6a0...baf ? Endret 5. mars 2020 av La Divan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #69 Del Skrevet 5. mars 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Tok du nyfødtscreeningen så fort? Anonymkode: fc888...b59 Nei, skrev litt fort 🙈 Nyfødtscreeningen ble tatt når hun var 1 døgn, da jeg var på barsel😊 Anonymkode: 1ae4d...f62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #70 Del Skrevet 5. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så hva da, må jeg presisere at babyen min ble tatt ut med keisersnitt hver gang noen spør eller jeg skal fortelle noe? «Når ble han født da?» Meg: «Han ble tatt ut med keisersnitt 24 november.» Har han fødselsdag eller tatt-ut-keisersnitt-dag? Det der blir for dumt. Jeg har født, end of story 👍🏼 Anonymkode: fc6a0...baf Du har fått barn ja. En forløsning tatt med keisersnitt. Men ikke født! Kall en spade for en spade. En som ikke har tatt keisersnitt kan jo ikke gå rundt og si at vedkommende har tatt keisersnitt Anonymkode: 135c8...ae8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #71 Del Skrevet 5. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har fått barn ja. En forløsning tatt med keisersnitt. Men ikke født! Kall en spade for en spade. En som ikke har tatt keisersnitt kan jo ikke gå rundt og si at vedkommende har tatt keisersnitt Anonymkode: 135c8...ae8 "I dag fødes mer enn hvert sjette barn i Norge ved hjelp av keisersnitt." https://www.helsenett.no/197-sykdommer/graviditet-fodsel/fodsel/15273-vanlig-fodsel-eller-keisersnitt.html Alle steder så står det jo at det er en fødsel. Man blir kalt den fødende når man skal ta keisersnitt. Og ordet fødsel betyr å bringe til verden. Anonymkode: 99b70...266 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #72 Del Skrevet 5. mars 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei, skrev litt fort 🙈 Nyfødtscreeningen ble tatt når hun var 1 døgn, da jeg var på barsel😊 Anonymkode: 1ae4d...f62 Det var veldig tidlig. Enkelte av de prøvene er ikke gyldig før etter 48 timer. Anonymkode: fc888...b59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #73 Del Skrevet 5. mars 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har fått barn ja. En forløsning tatt med keisersnitt. Men ikke født! Kall en spade for en spade. En som ikke har tatt keisersnitt kan jo ikke gå rundt og si at vedkommende har tatt keisersnitt Anonymkode: 135c8...ae8 Herregud, ro deg ned. Hvorfor er det så ufattelig viktig for deg at kvinner som har tatt keisersnitt ikke skal si at de har født? Snakk om å henge seg opp i detaljer 🤪 Anonymkode: d6565...a01 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #74 Del Skrevet 5. mars 2020 Fikk baby på magen og han ble så lagt til brystet, jordmor ordnet meg litt nedentil imens. Fikk mat, juice, flagg og måtte opp å dusje. Fordi jeg hadde spiral måtte jeg tisse før jeg kunne komme på barselshotellet. Jeg drakk og drakk men klarte ikke, ble flyttet til vanlig barselavd og fikk kateter i ett døgn der. Anonymkode: 24d5f...8bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #75 Del Skrevet 5. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fikk baby på magen og han ble så lagt til brystet, jordmor ordnet meg litt nedentil imens. Fikk mat, juice, flagg og måtte opp å dusje. Fordi jeg hadde spiral måtte jeg tisse før jeg kunne komme på barselshotellet. Jeg drakk og drakk men klarte ikke, ble flyttet til vanlig barselavd og fikk kateter i ett døgn der. Anonymkode: 24d5f...8bd Ikke spiral...lol... epidural. Anonymkode: 24d5f...8bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nerine_ Skrevet 5. mars 2020 #76 Del Skrevet 5. mars 2020 På 4.3.2020 den 19.22, AnonymBruker skrev: Denne personen bor enten ikke i Norge, eller har født på et veldig merkelig sted, for hverken tidspunkt for nyfødtscreening eller noe annet stemmer i innlegget hennes... Å veie og måle er det ikke vanlig å gjøre så tidlig. Det er ingen frist på to timer heller. Ei heller noen regel om lue/ullue. Det er ingen regel om at man flyttes på barsel så fort det er ledig der, det handler heller om hvor mye det haster å få en ledig fødestue. De fleste vil at fødeparet skal få være i fred lengst mulig på fødestuen før de flyttes til barsel, for nettopp å la de være i fred. Anonymkode: 3281e...6b7 Alle mine tre har blitt veid og målt kort tid etter fødsel. Det jeg husker best fra tiden på føden etter babyen var ute (bortsett fra babykos såklart) er maten jeg fikk, og dusjen. Dusjen etter fødsel er helt nydelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #77 Del Skrevet 9. mars 2020 Hadde en veldig god opplevelse. Fikk baby på brystet, og koste med henne. Kjente trykketrang og trykket ut morkaken, så sjekket de meg og jeg ble med en tur på do for et eller annet mens far hadde baby. Så var vi alene med baby. Hadde henne på brystet hele tiden og hun fikk sprøyte mens hun lå hos meg. Ble veid etter ca 3 timer, deretter gitt tilbake til meg. Vi lå på føden i flere timer fordi det var fullt på barsel, tok imot besøk av storebror på fødestuen og bare slappet av. Mat fikk vi også. På barsel var vi mye alene fordi jeg var andregangs, så ordnet meg selv. Tror de klemte litt på magen av og til, ellers så jeg dem ved vaktskifte. De tok henne med ut for å ta blodprøver en eller annen gangen mens vi lå der, ellers skjedde det lite. Legeundersøkelse før hjemreise. Anonymkode: ee561...6be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå