Gå til innhold

Hva skjer på sykehuset når man har født?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres svært mye tøffere ut enn mitt keisersnitt 

Anonymkode: 7c9b7...64b

Kunne like så gjernr skjedd under ks, ettersom det var livmora som ikke ville trekke seg sammen. 

Opplevdes ikke tøft eller skumnelt. Var bare i veldig dårlig form ettepå på grunn av ekstremt lav hb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør de med babyen konkret etter den har kommet ut?

Anonymkode: 83671...f36

Vaginal fødsel: de la han direkte på magen/brystet mitt, tok på han lue, tørket han lett og la pledd og dyne over. Gjorde ingenting mer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dumt spørsmål, men flere skriver at baby blir lagt rett på brystet etter fødsel, er det uten å bli vasket stelt? Er luftveiene frie? Med tanke på slim, vann og diverse som finnes i livmoren og «fødekanalen». Og er man istand til å amme umiddelbart etter fødsel? Det virker sånn på flere av innleggene. 

Anonymkode: 97e6a...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dumt spørsmål, men flere skriver at baby blir lagt rett på brystet etter fødsel, er det uten å bli vasket stelt? Er luftveiene frie? Med tanke på slim, vann og diverse som finnes i livmoren og «fødekanalen». Og er man istand til å amme umiddelbart etter fødsel? Det virker sånn på flere av innleggene. 

Ja, baby blir lagt opp på brystet uten å bli stelt. Men de sjekker jo babyen kjapt akkurat i det den "plumper" ut. Mine to var helt "rene".. uten blod, fett og slim. Vet ikke helt hvorfor, men nr to ble skylt ut med fostervannet, ferdig spylt 🙃

Ammingen kan komme kjapt i gang rett etter fødsel ja. Mine to slet begge med ammingen. Så det ble mest hud-mot-hud kos i timene etter fødsel. Formen min  var fin, men dette varierer jo. Ammingen kom skikkelig i gang etter 2-3 dager, da knekte de koden.

Anonymkode: 1f1fc...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de blir vanligvis ikke vasket eller stelt. Kanskje tørket litt av hvis de er veldig våte osv - men oftest bare lagt rett opp med dyne over. Vann, slim osv blir i de aller fleste tilfeller presset ut av lungene under en vaginal fødsel, så det er ikke noe problem - men helsepersonell står selvsagt parat og observerer at barnet begynner å puste på egenhånd. Barnet får oksygen gjennom morkaka så lenge navlesnoren ikke er klippet og ennå pulserer selv etter fødsel, så man har litt tid på seg. Min brukte lang tid på å komme i gang med pusting selv, men siden navlesnoren pulserte fikk han ligge hos meg hele tiden frem til han kom igang selv.

Man ammer jo ikke i den forstand at man legger til barnet og det spiser et måltid liksom - men barnet må tidlig til brystet for å få i gang melkeproduksjonen og få i seg råmelka mor lager under svangerskapet. Mange lar barnet lete seg frem til brystet selv, andre legger det til på vanlig vis. Poenget er at barnet skal «oppdage» brystet og begynne å smatte :) Barnet begynner oftest å lete etter brystet med en gang det blir lagt på mors mage etter fødselen. Så er ikke noe «skikkelig» amming nei, men en viktig start på ammeperioden og melkeproduksjon :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han var født ble han lagt på magen min hvor han skulle finne frem til brystet. Det gjorde han og jeg ammet mens jeg ble sydd. Etterpå ble han stelt litt, veid og målt. Så ble måtte jeg på do, og så fikk jeg blodtrykksfall igjen 🙈 Plages med lavt blodtrykk. Så ble i trillet opp på tomannsrom, men vi ble alene der noen timer for det kom en til mamma. Så var det amming, spising og soving. Dagen etter ble han sjekket av lege. ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting, annet enn å løfte den opp til mor. I det skjulte så sjekker de apgar-score, men det legger man ikke merke til som mor. Den skal sjekkes innen ett minutt, og innen fem minutter etter fødsel, og er et tydelig tegn på om babyen har det bra (google det). For meg som har store bryster passet de på at babyen lå sideveis med hodet så han fikk puste, for han ville jo egentlig søke etter puppen med en gang (jeg liker ikke være naken under fødsel, så hadde på bh). 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det aller viktigste er hud mot hud, både for barnets skyld (kroppsvarme), men også for mors skyld (produsering av hormonet oxytocin, som både setter i gang melkeproduksjonen, lager kjærlighetsbånd OG hjelper livmoren med å lage rier for å få ut morkaken). 

Har ikke opplevd noe slim i luftveiene med mine barn. Hvis du vil se noe fascinerende, google newborn baby breast crawl, det er altså instinkter fra en helt nyfødt baby om selv å krabbe opp til puppen og finne den, nesten umiddelbart etter fødsel!

Anonymkode: 3281e...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hva som skjer på sykehuset etter at man har født? Håper både de som har født vaginalt og med keisersnitt kan fortelle også.

En fødsel er en prossess som skjer i kroppen. Man kan ikke føde ved keisersnitt. De som velger keisersnitt har ikke født. Det er to forskjellige ting. 

Anonymkode: 135c8...ae8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En fødsel er en prossess som skjer i kroppen. Man kan ikke føde ved keisersnitt. De som velger keisersnitt har ikke født. Det er to forskjellige ting. 

🙄 Veldig viktig å påpeke.

Anonymkode: fc6a0...baf

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så er barn som er tatt med keisersnitt er ikke født? 🤔

Anonymkode: 99b70...266

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så er barn som er tatt med keisersnitt er ikke født? 🤔

Tydeligvis ikke 🤷🏼‍♀️🤪

Jeg driter uansett i det; mitt barn ble FØDT med keisersnitt, hva ellers skal man kalle det liksom? 😂

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk babyen på brystet og navlestrengen ble klippet. Så fikk vi eplecider med flagg av jordmor. Så ble far med babyen for å måle og veien. Når de kom tilbake så fikk jeg beskjed om å hoppe i dusjen. Også gikk vi over på barselavdelingen. Det ble tatt nyfødtscreening og jeg fikk veiledning med ammingen. Også ble det en samtale med jordmor etterpå om fødselen.

Anonymkode: 1ae4d...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

De klipper navlestrengen, legger baby på mammas mage før de veier den, måler lengde og hodeomkrets. 
Så tar de ei ull lue på hode til baby og legger baby på mammas mage. Så babyen kan søke etter brystet selv. Da er det en frist på 2timer til å finne puppen ellers må baby få hjelp. Så ammer du og etterpå ser enten barnelege/jordmor eller partner etter baby mens du tar deg en tur på toalettet for å tømme blæra og dusje. Etterpå får du baby tilbake og straks det blir ledig flyttes du opp på barsel. Der får du ammeveiledning på rommet om ønskelig og du kan be om veiledning i bleieskift osv. Med første bad vi om hjelp x-antall ganger rundt amming bare så vi var sikker på at vi kunne alle teknikkene og at jeg følte meg trygg på oppgaven.

Anonymkode: e03d7...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tydeligvis ikke 🤷🏼‍♀️🤪

Jeg driter uansett i det; mitt barn ble FØDT med keisersnitt, hva ellers skal man kalle det liksom? 😂

Man sier vel egentlig tatt med ks, og født vaginalt. 

Det er riktig som ab påpeker, selv om det er litt for lite pk for en slik tråd. 

Anonymkode: b0d04...b1e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De klipper navlestrengen, legger baby på mammas mage før de veier den, måler lengde og hodeomkrets. 
Så tar de ei ull lue på hode til baby og legger baby på mammas mage. Så babyen kan søke etter brystet selv. Da er det en frist på 2timer til å finne puppen ellers må baby få hjelp. Så ammer du og etterpå ser enten barnelege/jordmor eller partner etter baby mens du tar deg en tur på toalettet for å tømme blæra og dusje. Etterpå får du baby tilbake og straks det blir ledig flyttes du opp på barsel. Der får du ammeveiledning på rommet om ønskelig og du kan be om veiledning i bleieskift osv. Med første bad vi om hjelp x-antall ganger rundt amming bare så vi var sikker på at vi kunne alle teknikkene og at jeg følte meg trygg på oppgaven.

Anonymkode: e03d7...133

Hva skjer om man ikke skal amme? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man sier vel egentlig tatt med ks, og født vaginalt. 

Det er riktig som ab påpeker, selv om det er litt for lite pk for en slik tråd. 

Burde ikke feire fødselsdag de barna da, kanskje feiret tatt ut av magen-dagen. 🙄

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Burde ikke feire fødselsdag de barna da, kanskje feiret tatt ut av magen-dagen. 🙄

Du får ta ut gremmelsen på andre enn meg 😉 Jeg har ikke bestemt hvordan ting skal defineres. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får ta ut gremmelsen på andre enn meg 😉 Jeg har ikke bestemt hvordan ting skal defineres. 

"Ordet fødsel kommer fra norrønt, føz(æ)l = 'ernæring, underhold'; 'bringe til verden'. I generell betydning brukes fødsel som begynnelsen på noe. I anatomisk mening er det avslutningen på fosterutviklingen, og innebærer å forlate morens kropp som har gitt fosteret beskyttelse og næring. "

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Fødsel

Hvor står det at det må skje vaginalt for å være fødsel? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hun ble lagt direkte på brystet og ble tørket litt av mens hun lå der. 

Anonymkode: f0be5...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Fikk babyen på brystet og navlestrengen ble klippet. Så fikk vi eplecider med flagg av jordmor. Så ble far med babyen for å måle og veien. Når de kom tilbake så fikk jeg beskjed om å hoppe i dusjen. Også gikk vi over på barselavdelingen. Det ble tatt nyfødtscreening og jeg fikk veiledning med ammingen. Også ble det en samtale med jordmor etterpå om fødselen.

Anonymkode: 1ae4d...f62

Tok du nyfødtscreeningen så fort?

Anonymkode: fc888...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...