Gå til innhold

Trekk i lønn...

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fikk akkurat en beskjed på jobb - og lurer på hvor lovlig det er. Selv vet jeg ikke, derfor spør jeg...

Det har vært en del differanser i kassa i det siste, derfor - om dette ikke bedres vil vi bli trekt den aktuelle differansen i lønn...Kan de gjøre dette - og hva da om det er en overskuddsdiff.? Er dette noe de har lov til å gjøre???

Plutselig var det ikke koselig å dra på jobb mer.... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke noen ekspert, men så vidt jeg vet gjøres det på denne måten med for eksempel bussjåfølrer. De er personlig ansvarlig for pengeveska som brukes på bussen, og må derfor dekke penger som mangler av egen lomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor lov det er. Jeg har jobbet i butikk tidligere, og der hadde vi samme problemet. Vi fikk aldri den beskjeden du har fått - MEN jeg så at mye av årsaken til diff. er slurv. Og med en sånn beskjed hengende over hodet, så skal jeg love deg at folk skjerper seg.

Og hvis du har noen langfingrede i kassen, så blir det slutt på det også.

Det med overskudd, er egentlig en like stor feil som et underskudd. Jeg opplevde en kollega som tok med seg litt cash i ny og ne, som ikke slo inn, men det ble seff overskudd hvis hun ikke fikk anledningen...

Skjønner?

Det er faktisk et stort problem at ansatte stjeler, både penger og varer.

Hvorfor tror du de i kassa på Rimi må calle på sjefen når de skal slå retur?

Det er kontroll. Det er nemlig ikke spesielt vanskelig å manipulere et kasseapparat.

Også er det dette som jeg nevnte med slurv. Hvis folk ikke må ta ansvar selv, så driter de i det, mye bedre å lære å ta følgende av det du gjør/ikke gjør.

Men alle tiltak av denne typen, krever faktisk at hver ansatt har sin egen kasse. Hvordan skal du ellers ha kontroll på dine egne affærer, og du skal jo ikke dekke andres slurv.

Men som sagt - om dette er lov juridisk sett, vet jeg ikke. Men at eiere gjør det, ja, det forstår jg faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du arbeidskontrak med lønn? Den må de jo holde....

Kan ikke forstå at dette erlov, men for å få eksapt hjelp med jussen er en organisajon riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Selvfølgelig har jeg kontrakt med festet lønn!

Frustrasjonen ligger mest i det at du gjør jobben din ordentlig etter beste evne. Selvfølgelig - det kan alltid skje feil, men - normalt sett ikke dette noe problem. Også sitter du igjen og føler at bedriften gjør deg til kjeltring på en måte...

Uansett - dette gjør meg som arbeidstaker mye! mer bevist på hva som er mine rettigheter og hva jeg har krav på!

Poenget med jobb ved siden av studiene forsvinner liksom når du risikerer trekk i lønna... See??

Lizbet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet som kelner måtte vi betale av egen lomme dersom det manglet vinflasker som ikke var slått inn. Synes ikke det er så veldig merkelig at man må erstatte det dersom man sørger for at bedriften man jobber for taper penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fortell det til en megler som gjør en tabbe og taper noen hundre tusen....

En bedrift kan da ikke gjøre dette! Det har de ingen hjemmeli. Be dem hoste opp en hjemmel, eller holde seg til kontrakter... Å nekte er inegn oppsigelsesgrunn... Så stå på, vil de si deg opp må de bevise at de har rett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som jobber i posten. Hun "måtte" skrive under i arbeidskontrakten at hvis det var dif. i kassa, så var hun erstatningspliktig. Hun kunne selvfølgelig la være å skrive under, men da fikk hun jo ikke jobben...

I forretningsjus lærte vi at det kun var lov hvis det stod i kontrakten. Så jeg nekter å betale tilbake ved dif. der jeg jobber. (De prøvde seg med at de hadde det slik da jeg ble ansatt, men den holdt ikke.)

Vi er jo tross alt bare mennesker, og vi gjør alle feil en eller annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet i matbutikk ifjor (jobbet både i kassa og i ferskvaredisken/delikatessen) fikk jeg skriftlig advarsel på dette!.... Og jeg ante ikke hva som skjedde, bare at det var noen kroner feil i differanse på slutten av dagen hver eneste dag. Aldri over 200 kroner heller, som oftest under 100... Noen ganger pluss, noen ganger minus.

Først kalte sjefen meg inn på matta og sa at jeg måtte skjerpe meg, ellers så kunne han få meg sparket. Da jeg smalt i bordet med loven om minst 2 skriftlige påbudte godt begrunnede advarsler før oppsigelse er mulig, fikk jeg den første!!!!...... :o

Og jeg tok ALDRI noe fra kassa. Slo inn pant og alt. Tok retur på slutten av dagen, og samlet på alle pantelapper og krita kvitteringer.

Likevel ble det som det ble, og jeg følte meg jo som den skurken. Selv om min samvittighet var gullende ren, var det ikke noe gøy å gå på jobb etter den beskjeden der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du de i kassa på Rimi må calle på sjefen når de skal slå retur? Det er kontroll.

Det har jeg aldri opplevd, og jeg har da titt og ofte opplevd at de måtte slå retur, enten det var for noe som ble kjørt gjennom to ganger, eller jeg kom tilbake med noe som var ødelagt. Imidlertid måtte jeg signere på kvitteringen.

Til dere som jobber på butikk.. På kassaapparatet, har dere "hurtigtaster" for de vanligsta varene? Jeg opplevde engang, jeg hadde handlet mye på Rimi, at det midt på kvitteringen var slått in en pakke tobakk.. Jeg har aldri kjøpt tobakk i hele mitt liv.. :roll: Jeg merket det før vi kjørte fra butikken (syntes det var merkverdig dyrt, så jeg sjekka før jeg dro), og gikk med en gang inn og fikk pengene igjen. Må innrømme at jeg ble litt mistenksom.. Hadde det vært helt i beg. eller slutten av kvitteringen kunne det jo vært tobakken til en annen kunde som fulgte med mine varer, men midt i? Jeg mistenkte nesten at jenta bak disken hadde slått inn en pakke hun ville ha selv... :o Men så kom jeg til å tenke på at hun kanskje bare hadde vært borti en tast ved uhel..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er med hurtigtaster på andre kasser en den jeg er vant til å håndtere. Men, vi har ikke det. Varene må enten scannes inn eller slåes inn på PLU. Og det er sjeldent annet enn frukt og grønt du lærer deg denne koden til. Alt annet går jo gjennom scanneren....

Men, som sagt, jeg vet ikke hvordan det er i andre butikker...

Litt oppgitt!! :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bedriftens ledelse har et visst ansvar for å sikre gode rutiner også, slik at de ansatte skal slippe "heksejakter". det er vel i alles interesse at det er en viss kontroll på slike ting. mange har f.eks video-overvåking av kassaområdet, andre tar kassa si med seg rundt hele dagen, personlige koder/kort for hver transaksjon, osv.

spør hva de har tenkt å gjøre med dette fremover, og om det er noen rutiner som kan gjøres annerledes.

de kan ikke trekke lønna di (selv i f.eks posten er det temmelig heftig bevisbyrde det er snakk om før det kommer så langt), ettersom dere ikke har avtale. du er heller ikke dømt og funnet skyldig til å betale erstaning.

kanskje dere heller bør finne løsninger som gjør at dette ikke skal skje, enn at bedriften kommer med slike trusler? synes de er frekke.

lykke til!

*R*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lizbeth!

Skaff deg arbeidsmiljøloven (AML)!

I § 55 kan du lese om lønn og feriepenger.

I det tilfelle du refererer til, er det IKKE lov til å trekke deg i lønn.

Selv om verken du eller din arbeidsgiver er organisert, gjelder AML. Det er en LOV, og gjelder derfor alle.

Den er forresten omtrent den eneste beskyttelsen en uorganisert arbeidstaker har. (Hvis du er organisert, vil du generelt stå enda sterkere.)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sagt i fra til sjefen! Fant aml og leste til jeg fant svaret - tok den med og slo i bordet. Det viste seg at ei annen jeg jobber sammen med hadde gjort det samme dagen før!

Så, vi er ikke lette å plukke på nesa der i gården :hoho::hoho::hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Jeg fikk 100% trekk i lønn jeg, pluss at jeg mistet jobben pga at penger manglet i kassen. Kjempeurettferdig spør du meg. Det var i en snackbar jeg jobbet i da jeg var 17. Der var det en kasse til vanlige snackbar-varer, og en til online-systemet, og en til trav tippinga. På en lørdag var det opptil sju forskjellige mennesker som brukte de kassene da vi ikke hadde noen personlig kasse. (Hadde strengt tatt ikke love til å jobbe, siden de solgte røyk og jeg var under 18)

En lørdag hadde det manglet over 2000 kroner i den ene tippekassa, og KUN jeg blir kalt inn på matta! Jeg spurte selvsagt hvorfor han bare konfronterte meg med det, da sa han at det var fordi jeg var nyest, og jeg var yngst.... Makan. Vet ikke helt om beskyldte meg for å ha stjelt pengene eller gjort en diger feil, men jeg fikk i hvert fall beskjed om å ha meg vekk, og jeg fikk ikke lønn for den siste måneden (skulle betale tilbake de 2000, tjente 48 kroner timen, jobbet 10 timer i uka). Hadde jeg visst da at det ikke var lov..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lizbeth!

Gratulerer med belæringen av sjefen! Men virkelig trist at arbeiderne må drive voksenopplæring for sjefen, ikke sant!

Og til siste gjest! Det viser hvor rå og hensynsløs en arbeidsgiver kan være overfor sine ansatte, og hvor viktig det er at man kjenner sine rettigheter.

Hadde du vært organisert, kunne foreningen ha hjulpet deg til både å få jobben tilbake og erstatning.

I fjor ble det mulig for skoleelever å organisere seg gratis i LO (den største arbeidstakerorganisasjonen), slik at du kan få hjelp uansett hvilken jobb du har. Hvis du er student, kan du også bli medlem og få hjelp i jobbsituasjoner, men da koster medlemsskapet litt, fordi du også får kollektiv hjemforsikring.

Det er et fint tiltak for at ungdom også skal ha et trygt miljø på arbeidsplassen. Det er leit å høre om ungdom (som forrige "gjest") som har dårlige opplevelser i sine første jobber!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er ALDRI lov å trekke noen i lønn eller feriepenger.

Eneste som har lov tildet er bidragsfogden, kemneren og namsmannen.

Dersom du skal trekkes i lønn for evt. for mye utbetalt så skal dette avtales på forhånd. Det skalt utarbeides en minnelig ordning slik at du ikke bli skadelidende. Arbeidsmiljøloven §55

For tap og feil i kasse kan arbeidsgiver ikke holde deg ansvarlig. Det skal utarbeides rutiner for hvordan penger håndteres. Arbeidsmiljøloven §12

Dersom det kan bevises tyveri av en ansatt så kan arbeidsgiver selvsagt gi deg avskjed på dagen. Arbeidsmiljøloven §66

For å få et skikkelig rettsvern så er det viktigere enn noen gang å organisere seg. Det finnes utrolig mange useriøse arbeidsgivere som tror de kan skalte og valte som de vil. Sørg for at mange nok på arbeidsplassen (30%) er organisert og krev tariffavtale.

hilsen mangeårig tillitsvalgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...