Gå til innhold

Ungdomsskole og anmerkning - gir det konsekvenser hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter, første år på ungdomsskolen. Fått anmerkning i dag, for mobilbruk i timen. Jeg fikk automatisk melding om det fra læreren. Er første gang dette semesteret, og fikk en gang før jul. Altså ikke noe stort problem foreløpig. Ville dere gitt dette konsekvenser hjemme, altså ta fra mobilen resten av dagen i dag, eller noe annet? Eller er det bare å ignorere, og tenke at anmerkningen og evt. tilsnakk fra lærer er stor nok konsekvens i seg selv? Hva ville dere andre gjort? Ingen stor sak dette her altså, bare ble så i tvil om jeg bør reagere med noe når hun kommer hjem, eller ikke bry meg. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anmerkningen er jo konsekvensen. Nei, ville ikke overdrevet det. Bare snakket litt om det.

Anonymkode: f8666...b33

• Liker 11
Skrevet

Kommer veldig an på barnets reaksjon. Skjønner barnet at anmerkningen er en konsekvens, eller må det noe annet til? Du kjenner barnet ditt best.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: a7df5...caf

Gjest Dævendøtte
Skrevet
8 minutter siden, Oslokvinne skrev:

Ville dere gitt dette konsekvenser hjemme, altså ta fra mobilen resten av dagen i dag, eller noe annet?

Hadde det skjedd her, hadde vi tatt en lett prat om det og prøvd henne til å forstå at det ikke er greit å bruke mobilen i timene. Uten å gjøre noe stort nummer ut av det. Her i huset liker vi å snakke om ting, forklare konsekvenser og ikke minst gjøre barna klare på at vi også har vært ungdommer, og vi var alltid helt feilfrie, selvsagt   😂 

Neida, men viktig at ikke ungene blir redde for straff når de har gjort noe feil, de skal vite at de alltid kan komme til oss, samme hva det er. Og at vi voksne alltid oppdager alt, uansett ;) Er det riktig ille, som feks stjeling i butikk, så hadde konsekvensene blitt mer enn en lett samtale. 

Skrevet

Så fine svar, takk dere!

Tipper hun ikke kommer til å nevne noe selv, men skal ta en liten prat med henne. Veldig enig med deg som minnet meg på at barna skal ikke være redd for å komme hjem til noen straff. Og dette er jo heldigvis ikke alvorlig. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde selv opp mot 40 anmerkninger det ene året. Når man får et visst antall, gir man til slutt blaffen, men en eller to er ingen krise. 

Anonymkode: 0ee80...cbb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er datteren min fortsatt for liten, men hun kommer ikke til å få noen konsekvenser av meg dersom hun får anmerkninger for mindre alvorlige ting. Jeg hadde masse ordensanmerkninger og er et vanlig fungerende medlem av samfunnet den dag i dag :ler:

Anonymkode: 40181...d1f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her får negativ oppførsel konsekvenser.  Bruk av mobiltelefon   slik at det utløser anmerkning- da blir telefonen inndratt resten av dagen. Blir det diskusjon/krangling på det så blir det for flere dager. 
Annet elektronisk utstyr kan og bli inndratt. Jeg forventer respekt og at regler blir overholdt, og skjer ikke det så får ungdommen ta konsekvensen av det. Jeg er ikke barnets venn, men en forelder.

Anonymkode: 66597...b52

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her får negativ oppførsel konsekvenser.  Bruk av mobiltelefon   slik at det utløser anmerkning- da blir telefonen inndratt resten av dagen. Blir det diskusjon/krangling på det så blir det for flere dager. 
Annet elektronisk utstyr kan og bli inndratt. Jeg forventer respekt og at regler blir overholdt, og skjer ikke det så får ungdommen ta konsekvensen av det. Jeg er ikke barnets venn, men en forelder.

Forskjell på å være foreldee og drittsekk også, selv om jeg forstår at folk liker å være autoritære. 

Det er noe med mennesker som liker å meske seg i makt.. 

Anonymkode: 85f75...6a7

• Liker 19
Skrevet

Min 9.klassong fikk skoleårets første anmerkning forrige uke for å ha for lite strøm på ipaden. Det medførte ingenting hjemme annet enn en vennlig påminnelse om kvelden om å lade. 

Mobilbruk ville jeg håndtert på lik måte. Ihvertfall så lenge det er et engangstilfelle og hun selv skjønner greia. 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Jeg må si jeg er sjokkert over dere andre her. Når mitt barn bryter en skoleregel så er det faktisk ikke greit. Det er viktig for meg at barnet mitt følger med i timen, og ikke suser på mobilen. Det er min jobb å oppdra mitt barn, og ikke noe jeg overlater til skolen. Når det er et lite regelbrudd så får det en liten konsekvens, men aldri om jeg hadde ignorert det! Det eneste dere lærer barna deres er at det er greit for dere hjemme at de bryter regler på skolen, og skolens regler ikke er viktige. 

Anonymkode: a2926...46b

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Nei, konsekvensen er anmerkning. Min har fått anmerkning for å le i timen, kunne ikke falt meg inn å gi noe mer konsekvenser

Anonymkode: 6d1f2...6fe

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskjell på å være foreldee og drittsekk også, selv om jeg forstår at folk liker å være autoritære. 

Mener du virkelig at det å fjerne mobilen for kvelden fordi barnet har misbrukt mobilen på skolen er å være autoritær drittsekk og meske seg i makt? Wow. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Jeg må si jeg er sjokkert over dere andre her. Når mitt barn bryter en skoleregel så er det faktisk ikke greit. Det er viktig for meg at barnet mitt følger med i timen, og ikke suser på mobilen. Det er min jobb å oppdra mitt barn, og ikke noe jeg overlater til skolen. Når det er et lite regelbrudd så får det en liten konsekvens, men aldri om jeg hadde ignorert det! Det eneste dere lærer barna deres er at det er greit for dere hjemme at de bryter regler på skolen, og skolens regler ikke er viktige. 

Nei, det lærer man de ikke. De lærer at om de gjør noe ugreit på skolen så får det konsekvens ved at de får anmerkning 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nevnt det, men ikke mer enn det. 

Anonymkode: 8cc42...16e

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det å oppdra sitt barn er å være drittsekk, javel- da er jeg en drittsekk. Men denne drittsekken har barn som er forholdsvis veloppdragne og vet at oppførsel får konsekvenser.

• Liker 13
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Konsekvensen er anmerkning og evt en liten samtale hjemme. 

Er det et gjentagende problem ukentlig blir selvfølgelig saken en annen. Men her snakker vi om unger som tydeligvis oppfører seg 99% av tiden. Da har det null hensikt å lage drama og ekstra konsekvenser hjemme bare fordi man er forelder og KAN.... 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Ulrikke skrev:

Nei. Konsekvensen er anmerkning og evt en liten samtale hjemme. 

Er det et gjentagende problem ukentlig blir selvfølgelig saken en annen. Men her snakker vi om unger som tydeligvis oppfører seg 99% av tiden. Da har det null hensikt å lage drama og ekstra konsekvenser hjemme bare fordi man er forelder og KAN.... 

Drama å inndra mobilen en kveld? Vi har svært ulike meninger om hva som er passende konsekvenser. En anmerkning på skolen bør også medføre en konsekvens hjemme. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det lærer man de ikke. De lærer at om de gjør noe ugreit på skolen så får det konsekvens ved at de får anmerkning 

...som ignoreres av hjemmet, og signaliserer at anmerkninger ikke er så nøye. 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...