Gå til innhold

Fra treningssenter til hjemmetrening?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har trent ca to år på treningssenter, liker best tunge løft osv. Men - får ikke gått på treningssenter på en stund (noen måneder, trolig fram til sommeren), og må trene hjemme. Kan gå til innkjøp av noen ting, men ikke superdyrt.

Kjenner kreativiteten kommer litt til kort når det kommer til øvelser som jeg kan virkelig få "tatt meg ut" på! Å gå fra markløft og hip thrust osv med tunge vekter til å ikke ha noe annet enn en pull up-stang er uvant! Ikke kjempegira på HIIT-trening eller lignende. Prøver ikke å være negativ, vet man kan få til mye hjemme, men er det mulig å beholde/øke styrken i denne perioden?

Har noen øvelsesforslag/måter å gjøre øvelser tyngre på? Spesielt lurer jeg på om skuldre og bein vil få tung nok belastning (kan kjøre pull ups, push ups og diverse mageøvelser som normalt i alle fall). 

Anonymkode: 29dbb...954

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvamed vaskebøtte som du har fylt med vann oppi, som melkespannholding i farmen? 

Anonymkode: 105ff...656

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

God idé! :) 

(Ser for øvrig at jeg har lagt dette i gal kategori, det skulle så klart ligge i trening og sport..)

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har trent ca to år på treningssenter, liker best tunge løft osv. Men - får ikke gått på treningssenter på en stund (noen måneder, trolig fram til sommeren), og må trene hjemme. Kan gå til innkjøp av noen ting, men ikke superdyrt.

Kjenner kreativiteten kommer litt til kort når det kommer til øvelser som jeg kan virkelig få "tatt meg ut" på! Å gå fra markløft og hip thrust osv med tunge vekter til å ikke ha noe annet enn en pull up-stang er uvant! Ikke kjempegira på HIIT-trening eller lignende. Prøver ikke å være negativ, vet man kan få til mye hjemme, men er det mulig å beholde/øke styrken i denne perioden?

Har noen øvelsesforslag/måter å gjøre øvelser tyngre på? Spesielt lurer jeg på om skuldre og bein vil få tung nok belastning (kan kjøre pull ups, push ups og diverse mageøvelser som normalt i alle fall). 

Gå inn på youtube og søk på yoga, calisthenics, kroppvekt osv. Der finner du masse bra øvelser som du kan gjøre hjemme med minimalt av utstyr. 

Anonymkode: dc46d...dd0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slyngetrening synes jeg er greit når ingenting annet er tilgjengelig☺️ 

Anonymkode: 1a559...aa2

• Liker 2
Skrevet

Støp to 10 liter bøtter med betong, mange øvelser du kan gjøre med de.

• Liker 1
Skrevet

Der er MYE du kan gjøre hjemme og likevel slite til utmattelse, selv med lette vekter. Er i samme situasjon selv nå, og får trent effektivt med egen kroppsvekt/slynge/lette vekter. Bruk bøtte/tunge gryter som noen sa her (kan og brukes til hop thrusts), dips og ettbeinsutfall fra stol, mageøvelser, armhevinger.. listen er lang, YouTube har mange gode videoer. 

Vil anbefale innkjøp av slynge uansett egentlig, den er god til tøyeøvelser også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode tips, folkens! Kanskje slynger hadde vært en idé å kjøpe, ja. 
Blir spennende med litt "annerledes" trening også. Blir nok mer kreativ av det også.  :) 

(Det er kanskje også lurt å trene fullkropp når man ikke får like tung belastning? Har pleid å enten ha overkropp/bein-splitt eller push/pull/legs.)

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode tips, folkens! Kanskje slynger hadde vært en idé å kjøpe, ja. 
Blir spennende med litt "annerledes" trening også. Blir nok mer kreativ av det også.  :) 

(Det er kanskje også lurt å trene fullkropp når man ikke får like tung belastning? Har pleid å enten ha overkropp/bein-splitt eller push/pull/legs.)

Jeg gjør det akkurat nå for tiden. Tar forside først, deretter bakside. Gjør mye på matte pga operasjon i ankel, så kan ikke belaste så mye ved å stå. Får til mye lår/rumpe likevel, men må kjøre mange reps selvsagt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tro slynger kjøpt på gymgrosdisten, fra de årene jeg var aktiv. Har nesten aldri fått brukt de. Utformingen på leiligheten er så dum at jeg må ta dem ut. Derfor skjer det aldri. Orker ikke tilskuere. 

Men slynger er veldig bra trening. Brukte det mye da jeg trente på senter. Nå prøver jeg etter mange års inaktivitet å komme i form igjen på stuegulvet.

Hjemme må du bli litt kreativ. En krakk eller stol, kan bli en step, hvis de har rett høyde og bredde. Noen manualer, matte og medisinball er ikke så dyrt. Tenker å skaffe det selv med tida. :) 

Anonymkode: c0212...f00

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trx-slynger skulle det stå. Ikke tro :fnise:

Anonymkode: c0212...f00

• Liker 1
Skrevet

Kanskje Funkygine har noe til inspirasjon? Hun bruker jo veldig mye kroppsvekt i treningen sin! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, addict skrev:

Kanskje Funkygine har noe til inspirasjon? Hun bruker jo veldig mye kroppsvekt i treningen sin! 

Takk for tips! Har jo hørt om henne, men ikke sett så mye hva hun gjør. :) 

Kanskje dette blir enklere å sette sammen enn jeg var redd for 😄 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips! Har jo hørt om henne, men ikke sett så mye hva hun gjør. :) 

Kanskje dette blir enklere å sette sammen enn jeg var redd for 😄 

Jeg var på en gruppetime i går som innebar egenvektstrening også kunne man legge ved en vektskive hvis man ville. Var mye goblet squats, goblet squats med hopp og vektskive,utfall, sideutfall, burpees, russian twist, situps, ligge på rygg og senke bena.. Følte jeg fikk mye ut av timen 😊

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 3.3.2020 den 12.06, AnonymBruker skrev:

Kjøp et par tre ketlbells på Jula? De koster ikke skjorta , og er veldig fine 👌 Relativt enkelt å få trent hele kroppen da. Du kan jo bruke de som det skulle vært manualer, og så får du litt annen belastning/variasjon hvis du er vant til vanlige manualer.

De "armbøyningshåndtakenene" de har er også kjekke, da kommer du dypere ned, og slenger du bena opp på en kommode mens du kjører armbøyninger så får du "skråbenk og planken" i ett. Ketlbell i hver hånd og så kjører du utfall, en tyngre du kan kjøre dype knebøy med osv osv. 

Fleste ting kan gjøres tungt nok hvis man gjør de konsentrert og sakte.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kettlebells, som allerede nevnt. De er rimelige, og tar ingen plass. 

Jeg har også mye nytte av å ha slynge hjemme. Her kan du virkelig gjøre øvelsene tunge med egen kroppsvekt. 

Søk for eksempel Fitnessblender på YouTube. De har mange gode program med lite utstyr, eller kun egen kroppsvekt, og viser ofte tyngre varianter av øvelsene. 

Anonymkode: 818af...182

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange gode tips, alle! 😄 Slynge er kjøpt, og kanskje blir det noen kettlebells eller manualer etter hvert! :)  Det jeg synes er litt av utfordringen med kettlebells er at når du først har kjøpt en er du litt "stuck" på den vekten. Så har ikke bestemt meg helt for om det ennå! Samtidig er jo kettlebell swings en god øvelse, og i øvelser hvor én manual vanligvis brukes er ofte en kettlebell mer håndterlig. Får se det an. :)  Sjekker også ut kanalene som er tipset om!

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å skaffe (om du ikke har det fra før) en skikkelig god treningsmatte, strikker av ulik tykkelse, kettlebells (Jula sine er rimelige og gode, som noen over også skriver), gjerne også noen manualer av ulik vekt. Kan gjøre både squats, skulderhev, hipthrust, brystpress, med mer med disse. 😀 Er mange instagramkontoer med fine helkroppsøkter som bruker slikt utstyr. Jeg har funnet mye fin inspirasjon der, i alle fall!

Anonymkode: ec531...c06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som nevnt, kettlebells og strikk. Sjekk ut funkygine, Inger in Dubai, kriweb og siljetorp f.eks på Instagram. Mye inspirasjon å hente der!

Anonymkode: 88d6f...a5e

• Liker 1
Skrevet

Snakker vi koronafrykt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...