Gå til innhold

Hjelp! Noen som har fått adhd medisin som voksen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal få begynne på Adhd medisin. Men jeg er livredd for alle bivirkningene. Det var så mange av dem! Vet ikke hvilke medisin de skal sette meg på for har ikke kommet så langt i prosessen. 

Så dere som begynte på dem fikk dere noen bivirkninger og hvilke? Og hvilke adhd medisin går dere på? 

Var det verdt det? Hvordan var det å begynne på medisin mtp adhd symptomene. Hjalp det? Ble livet litt bedre? 

Håper på svar! Jeg er kvinne 27 foresten. 

Anonymkode: 43f61...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er 21, og fikk diagnosen ADD for 2 år siden. Da prøvde jeg ut Concerta (methylfenidat) i 2 forskjellige doser. Jeg fikk ikke effekten jeg ønsket, og bare masse bivirkninger. Jeg ble helt "følelsesløs" og veldig kjedelig (vanligvis er jeg en livlig person). Siden jeg ikke kunne skjenne på noen følelser glemte jeg å spise som resulterte at jeg mista 3kg på to mnd, som er veldig mye når jeg veide 52kg. Da bestemte jeg meg for å slutte, og evt prøve ut igjen når jeg skulle på skolebenken igjen.

I November prøvde jeg ut concerta igjen på 54mg. Merka absolutt ingen forskjell fra når jeg tok og ikke. Ble bare syyykt kvalm av de ofte. Ble henvist til dps, og startet på Aduvanz (dexamfetamin) 30mg, første dagene merket jeg at jeg ble sykt fokusert. Verden ble så mye klarere, og ble mer våken! Etter en uke forsvant effekten, og igjen. Merket ikke om jeg tok dem en dag eller ikke. (Fikk kun vondt i hodet første uka som bivirkning). Nå har jeg gått opp til 50mg, og gått på det i snart 2 uker. Jeg er nok tidenes trøtteste person, men når sambo gir meg pilla når han går på jobb 06 om morgenen er jeg lys våken 1 1/2-2 timer senere! (Kunne vanligvis sovet hele dagen, og våkner aldri opplagt). Så bare dette har gitt meg et nytt liv! Jeg merker også tidvis mer glede, og at jeg kan fokusere. Men allerede i 14/15 tida skjenner jeg meg dautrøtt igjen.. hørt at flere har sagt dette. Men jeg er fortsatt under medisinsk utredning, og håper gjerne max dose kan hjelpe, eller evt piller fordelt utover dagen slik jeg klarer å holde ut en hel dag. Men jeg er veldig fornøyd med Aduvanz til nå, og har forandret livet mitt med det lille den gjør for meg nå.

Vil anbefale å starte rett på sentralstimulerende, alltså slik som Aduvanz som er dexamfetamin. Syns det er rart og gammeldags å starte rett på Ritalin og Concerta, da dette gir mye bivirkninger og ikke er så effektive. (Har ikke fått mer bivirkninger enn 1 ukes hodepine på Aduvanz)

Absolutt verdt det!! Selv ble jeg nesten litt tatt på senga etter første gangene med Aduvanz at "er det virkelig slik folk ser verden?" Alt var så klart og tydelig. Og virkelig da jeg innså hvor mye jeg har slitt med konsentrasjon, hvor trøtt det har gjort meg, og hvor vimsete jeg blir.

Anonymkode: 93748...0a1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er 21, og fikk diagnosen ADD for 2 år siden. Da prøvde jeg ut Concerta (methylfenidat) i 2 forskjellige doser. Jeg fikk ikke effekten jeg ønsket, og bare masse bivirkninger. Jeg ble helt "følelsesløs" og veldig kjedelig (vanligvis er jeg en livlig person). Siden jeg ikke kunne skjenne på noen følelser glemte jeg å spise som resulterte at jeg mista 3kg på to mnd, som er veldig mye når jeg veide 52kg. Da bestemte jeg meg for å slutte, og evt prøve ut igjen når jeg skulle på skolebenken igjen.

I November prøvde jeg ut concerta igjen på 54mg. Merka absolutt ingen forskjell fra når jeg tok og ikke. Ble bare syyykt kvalm av de ofte. Ble henvist til dps, og startet på Aduvanz (dexamfetamin) 30mg, første dagene merket jeg at jeg ble sykt fokusert. Verden ble så mye klarere, og ble mer våken! Etter en uke forsvant effekten, og igjen. Merket ikke om jeg tok dem en dag eller ikke. (Fikk kun vondt i hodet første uka som bivirkning). Nå har jeg gått opp til 50mg, og gått på det i snart 2 uker. Jeg er nok tidenes trøtteste person, men når sambo gir meg pilla når han går på jobb 06 om morgenen er jeg lys våken 1 1/2-2 timer senere! (Kunne vanligvis sovet hele dagen, og våkner aldri opplagt). Så bare dette har gitt meg et nytt liv! Jeg merker også tidvis mer glede, og at jeg kan fokusere. Men allerede i 14/15 tida skjenner jeg meg dautrøtt igjen.. hørt at flere har sagt dette. Men jeg er fortsatt under medisinsk utredning, og håper gjerne max dose kan hjelpe, eller evt piller fordelt utover dagen slik jeg klarer å holde ut en hel dag. Men jeg er veldig fornøyd med Aduvanz til nå, og har forandret livet mitt med det lille den gjør for meg nå.

Vil anbefale å starte rett på sentralstimulerende, alltså slik som Aduvanz som er dexamfetamin. Syns det er rart og gammeldags å starte rett på Ritalin og Concerta, da dette gir mye bivirkninger og ikke er så effektive. (Har ikke fått mer bivirkninger enn 1 ukes hodepine på Aduvanz)

Absolutt verdt det!! Selv ble jeg nesten litt tatt på senga etter første gangene med Aduvanz at "er det virkelig slik folk ser verden?" Alt var så klart og tydelig. Og virkelig da jeg innså hvor mye jeg har slitt med konsentrasjon, hvor trøtt det har gjort meg, og hvor vimsete jeg blir.

Anonymkode: 93748...0a1

Oi Tusen takk for så utfyllende svar!!

Dette er til stor hjelp. 

Men om jeg blir satt concerta eller ritalin hva kan man gjøre for å få noen andre? Jeg vil helst ha best effekt. 

Jeg merker at jeg ikke er helt i den virkelige verden som du beskrev det. Du skjønner vel hva jeg mener hehe. Det er liksom enkle oppgaver jeg må gjøre og jeg får det ikke til!! Om det er mer en 1 steg i en oppgave går det ikke. Feks om jeg må ringe en plass forså å utføre noe på nettet feks i banken osv. Det er så vanskelig. Alt er surr og jeg orker ingenting. Jeg har aldri fått til noe i livet heller og aldri fått til noen hobby. Så det er veldig sårt. At jeg har gått 27 år uten å hatt kontroll på noe og hatt nesten ingen livskvalitet synes jeg er for lenge 😬

Gleder meg til å begynne på de nå når jeg hører effekt av medisin. Skjønner det er ulikt for alle så klart men har håp i at det skal virke på meg. Ser frem til fremtiden når det funker på deg og andre. Og litt bivirkninger skal jeg tåle. Er kanskje sånn at de går over etter en stund også? Eller vet det er litt typisk med andre medisiner. 

Men igjen tusen takk for svar!! 

Anonymkode: 43f61...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meld deg inn i "voksne med adhd" på facebook. Der kan du få mange svar på det du lurer på :)

Anonymkode: 8a9c5...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Virkningen er forskjellig fra person til person. Mannen min går på strattera, og har ok effekt av det. Men han må ta det hele tiden, for hvis ikke blir han kvalm og uggen. 
Medisiner er ikke en quick fix, men det hjelper for å få orden i hverdagen og slippe så mye tankekjør.

Anonymkode: 30c32...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har min 2.uke på Ritalin. Første uken var fin. Har 6 igjen av min nåværende og skal øke 30 MG neste uke. Virkningen har gått nedover. Jeg var konsentrert og hadde stabilt humør. Nå kjennes det ikke ut som jeg har tatt noe. 

Matlysten er redusert da, det er eneste bivirkning.

håper flere her kan komme med erfaring. Ikke Ts 

Anonymkode: 592a3...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

ADHD er ikke likt for alle  (Det er veldig ulikt hvilken symptomer man har, noen er høy på ett symptom og lav på ett)

Min Adhd er utfordringene at jeg lettere kan bli uoppmerksom/diskre,mye tanker på en gang,tar til meg alt som skjer rundt meg som lager kaos i hode, ser alle oppgavene men vet ikke hvor jeg skal begynne, glemmer ting, klarer ikke høre etter hvis det er noe uinteressant som blir snakket om på ett møte el lignende, hode kan bli så sprengt at jeg må inn på ett mørkt rom for å sortere tankene ifred, kjeder meg i situasjoner der jeg må gjøre uinteressante ting over lengre tid, 

Positive: lett for å bli hyperfokusert i noe jeg interreserer meg for, -- og i det øyeblikket er jeg veeldig konsentrert og da klarer jeg å ignorere alt rundt meg, lærer fort om det er noe som interreserer meg, blir fort veldig god på de tingene, har litt ekstra energi som er akkurat passelig for at det er en fordel, jeg er morsom,veldig glad ,fantasifull og kreativ.

Dette hjelper min hverdag:

Nokk mat og riktig mat (+ vitam/mineral/tran)

Trening 3 ganger i uken. 

Nokk søvn/hvile

Dagbok (skrive ned avtaler)

Faste rutiner

"To do list" for hver dag og hver uke

Frisk luft hver dag helst i naturen

Alenetid/tenketid

Ritalin

---------------

Ritalin virker bra hvis jeg følger det andre, spesiellt mat, lite mat gjør at Ritalin ikke hjelper, men gjør det verre.

DETTE funker for MEG, vi er forkjellig, - Blli kjent med deg selv.

Anonymkode: c386c...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...