AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #1 Skrevet 3. mars 2020 datteren min svarer hissig hver gang jeg maser mer enn en gang, sier at jeg ikke får være mammaen hennes lenger, at hun ikke liker meg, hysjer på meg osv. Hvordan får jeg slutt på dette? hva kan jeg gjøre/si? Anonymkode: 1d816...eba
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #2 Skrevet 3. mars 2020 Slutt å mas. Gi korte, enkle beskjeder. Gi beskjedene sånn at du vet at de blir hørt. Se henne i øynene. Vær i samme rom. Ellers så må du bare tåle å være verdens verste mor. Det er bare ord fra en 7åring, man kan ikke la seg selv bli såret og lei av det.. man må rett å slett være tykkhudet. Mine barn har i perioder sagt det samme, og jeg er foreks Sååå slem som sier at de må legge seg eller hva enn det er. Javel, så får jeg være slem da. Jeg vet jo at de ikke mener det innerst inne, og at de må legge seg til rett tid. De får rase og si slike ting, men de får ikke være frekk eller bruke stygge ord. Anonymkode: b170e...a0f 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #3 Skrevet 3. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Slutt å mas. Gi korte, enkle beskjeder. Gi beskjedene sånn at du vet at de blir hørt. Se henne i øynene. Vær i samme rom. Ellers så må du bare tåle å være verdens verste mor. Det er bare ord fra en 7åring, man kan ikke la seg selv bli såret og lei av det.. man må rett å slett være tykkhudet. Mine barn har i perioder sagt det samme, og jeg er foreks Sååå slem som sier at de må legge seg eller hva enn det er. Javel, så får jeg være slem da. Jeg vet jo at de ikke mener det innerst inne, og at de må legge seg til rett tid. De får rase og si slike ting, men de får ikke være frekk eller bruke stygge ord. Anonymkode: b170e...a0f hva gjør du/sier du når de bruker frekke stygge rd da? Anonymkode: 1d816...eba
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #4 Skrevet 3. mars 2020 Kommer helt an på situasjonen. Her har vi en på 7år som tror vi er tjenerene hans for tiden og kan komme med frekke tilsvar. Alt skal ordnes og tilrettelegges for han. Og da ender det med at ingen vil gjøre noe før han spør pent. Han får ikke vann av oss før han spør pent, eller så må han finne selv. Han får ikle gå fra bordet før han takker pent. Vi snakker daglig om måten man prater på, og hvordan oppføre seg, samtidig som det er konsekvenser for frekkheten. Og ja, det hender vi kjefter og. Blir en blanding av alt. Dårlige eksempler, men håper du forstår hva jeg mener. De får og time out på rommet ( men ikke som nanny123 på tv) er mer at de får gå på rommet og komme ut når de er klare for å oppføre seg. Så er dette perioder. 9åringen er ikke sånn nå, og nå er det 7åringen som prøver seg. 14åringen Og 3åringen begynner vel snart igjen 😅 Anonymkode: b170e...a0f 2
Gjest Dævendøtte Skrevet 3. mars 2020 #5 Skrevet 3. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: datteren min svarer hissig hver gang jeg maser mer enn en gang, sier at jeg ikke får være mammaen hennes lenger, at hun ikke liker meg, hysjer på meg osv. Hvordan får jeg slutt på dette? hva kan jeg gjøre/si? Anonymkode: 1d816...eba Ta igjen med samme mynt. Ikke si at du ikke vil være moren hennes da, hun må alltid vite at du elsker henne ubetinget. Men gjør som hun gjør, så tenker jeg pipa snart får en annen lyd. Ikke la henne herse med deg og ikke gi etter.
Hactar Skrevet 4. mars 2020 #6 Skrevet 4. mars 2020 På 3.3.2020 den 10.45, AnonymBruker skrev: datteren min svarer hissig hver gang jeg maser mer enn en gang Kan hun få mer ansvar for å passe på noen ting selv? Her gjorde vi det, og det ble vinn-vinn. Guttungen følte seg ansvarsfull og jeg slapp å snakke for døve ører for deretter få kjeft for å mase... 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #7 Skrevet 4. mars 2020 På 3.3.2020 den 12.30, Dævendøtte skrev: Ta igjen med samme mynt. Ikke si at du ikke vil være moren hennes da, hun må alltid vite at du elsker henne ubetinget. Men gjør som hun gjør, så tenker jeg pipa snart får en annen lyd. Ikke la henne herse med deg og ikke gi etter. Som pedagog fraråder jeg dette på det sterkeste! Vis hvem som er voksen, og modeller skikkelig oppførsel. Anonymkode: 2fd8f...69c 2
Gjest Dævendøtte Skrevet 4. mars 2020 #8 Skrevet 4. mars 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som pedagog fraråder jeg dette på det sterkeste! Vis hvem som er voksen, og modeller skikkelig oppførsel. Anonymkode: 2fd8f...69c Det vet jeg at pedagoger fraråder, men det har hjulpet meg og flere utallige ganger. Det hender mindreårige barn forstår best når de selv ser hvordan de oppfører seg. At det ikke er etter læreboka anno 2020 er jeg fullstendig klar over.
Gjest Katarina441 Skrevet 4. mars 2020 #9 Skrevet 4. mars 2020 Omrokker på måten du ber henne gjøre ting på kanskje? fint om du.... før vi.... for da kan vi.... etterpå... fint om du... før vi... for da blir det hyggeligere etterpå... feks. Fint om du hjelper meg med å tømme oppvaskmaskinen før middag for da kan vi sette inn det som er skittent når vi har spist middag fordi da har jeg overskudd til å spille et spill sammen med deg etterpå. Samt en prat med at å svare slik er ikke akseptabelt og at du blir lei deg når hun sier dette.
Gjest Katerinaa1998 Skrevet 4. mars 2020 #10 Skrevet 4. mars 2020 (endret) Jeg har ikke barn ennå, men kunne ikke tenkt meg å høre noe sånt fra mitt barn, synes så synd på deg 😥 Endret 4. mars 2020 av Katerinaa1998
Krok1 Skrevet 4. mars 2020 #11 Skrevet 4. mars 2020 (endret) 4 minutter siden, Katarina441 said: Omrokker på måten du ber henne gjøre ting på kanskje? fint om du.... før vi.... for da kan vi.... etterpå... fint om du... før vi... for da blir det hyggeligere etterpå... feks. Fint om du hjelper meg med å tømme oppvaskmaskinen før middag for da kan vi sette inn det som er skittent når vi har spist middag fordi da har jeg overskudd til å spille et spill sammen med deg etterpå. Samt en prat med at å svare slik er ikke akseptabelt og at du blir lei deg når hun sier dette. Det der hadde ikke holdt oss oss. Det blir det samme som å si "skal vi pusse tennene? ". Her er det en utvei, en mulighet til å si nei, og la være. Barn trenger tydelighet. "rydd opp klærne før middag, vær så snill". "nå er det tid for tannpuss". Vær tydelig, sørg for at beskjeden er oppfattet. Si gjerne fra når ting er rolig at det ikke er akseptabelt å måtte si ting mer enn to ganger. Og gjør det klart at hennes ord også kan såre deg, selv om du er voksen. Og om hun svarer, så får det konsekvenser. Man må kanskje tåle at barna ikke alltid liker en, og vil ha ny mamma, dessverre. Men frekkhet kan man slå ned på. Da blir det ingen... (her i huset blir det ingen barnetv) Endret 4. mars 2020 av Krok1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #12 Skrevet 5. mars 2020 Jeg bare var meg selv, og så sa jeg det som det var - skal jeg slutte med å si ting 2 ganger så må du begynne å høre! Det å snakke stygt tok vi for lenge siden.. I stedet brukte vi egne ord, som tomat, sokk, nisse ect når noe var skikkelig dritt - og det var litt mer moro å si. for faen og helvete ect er ord på følelser, og de må få utløp. Med mine stebarn så sa jeg veldig myndig ifra at det ikke var noe pent å si sånn til sin far. kort og kontant for så å snakke om andre hyggelige ting. Samtidig påpekte jeg at de gjorde samme feil selv som de mobbet sin far for, når de gjorde det.. Spurte om de synes det var hyggelig å bli påpekt sånn også. Uten å gjøre en stor deal ut av det. Da gikk det faktisk ikke mer enn 3 uker før de sluttet å snakke stygt til sin far og begynte å kose mer på han. ingen tomme trussler, faste rammer og være tilstedeværende går det vel mest ut på. + jeg gir full beng i om jeg får beskjed om at jeg er hatet. Så sier jeg ok, da har jeg vært en superflink mamma! Mammaer skal bli hatet litt, vi bestemmer jo! Vi gir hverandre en nattakos og sier at vi er glad i hverandre ved leggetid. Forklarte det for lenge siden at det er ok å være sint på mamma, men når man legger seg sover man bedre når man vet at man er elsket. Og man slutter ikke å være glad i hverandre pga en krangel. Ungen er enig. Anonymkode: 1767d...3c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå