Gå til innhold

Sprekk i tann. Må jeg til tannlegen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarte å slå et glass mot fortennene da jeg skulle drikke (ikke spør hvordan..). Dette er en stund siden og jeg har ikke tenkt noe mer over det. I dag tidlig kjente jeg ved en tilfeldighet en sprekk i ene fortannen min (på fremsiden, sannsynligvis der glasset traff tannen. Den syns nesten ikke, for det er en liten sprekk i det ytterste laget virket det som, ca midt på tannen, fra toppen og litt ned. Men jeg kjenner den når jeg tar på den. Kjenner at det er en lignende sprekk på andre fortannen også. Den er ikke vond og jeg har ikke merket noe til den tidligere. Men når jeg kjenner på sprekken kommer det en slags isende/ubehagelig følelse. Det skjer kun på ene tannen.

Har noen opplevd det samme? Er dette noe som vil gå vekk av seg selv, eller må jeg til tannlegen? Selvfølgelig bør jeg reise til tannlegen uansett, men jeg kvier meg litt for det...

Anonymkode: 5ddd7...95c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør få sjekket det ja, særlig når det iser om du kommer borti, det kan tyde på at noe skjer med nervene. Det er ikke sikkert noe må gjøres, men better safe than sorry. 

Anonymkode: 39e3e...257

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarte å slå et glass mot fortennene da jeg skulle drikke (ikke spør hvordan..). Dette er en stund siden og jeg har ikke tenkt noe mer over det. I dag tidlig kjente jeg ved en tilfeldighet en sprekk i ene fortannen min (på fremsiden, sannsynligvis der glasset traff tannen. Den syns nesten ikke, for det er en liten sprekk i det ytterste laget virket det som, ca midt på tannen, fra toppen og litt ned. Men jeg kjenner den når jeg tar på den. Kjenner at det er en lignende sprekk på andre fortannen også. Den er ikke vond og jeg har ikke merket noe til den tidligere. Men når jeg kjenner på sprekken kommer det en slags isende/ubehagelig følelse. Det skjer kun på ene tannen.

Har noen opplevd det samme? Er dette noe som vil gå vekk av seg selv, eller må jeg til tannlegen? Selvfølgelig bør jeg reise til tannlegen uansett, men jeg kvier meg litt for det...

Anonymkode: 5ddd7...95c

En av tennene mine sprakk og inni sprekken hadde det dannet seg et lite hull. Sprekken hadde nok vært der noen måneder.  Så jeg synes du bør gå til tannlegen før hele tanna ryker 

Skrevet

Gå til tannlegen før sprekken forplanter seg og hele tanna brekker. Det vil også være en passasje for bakterier inn i den hårfine sprekken, så det kan danne seg hull inni der (karies). 

Det er aldri moro å gå til tannlegen, men det er bedre å få det overstått og ha orden på tennene sine! Ikke noe er verre enn tannverk og ødelagte tenner.

Skrevet

Det bør du så absolutt. Sprekken kan utvide seg og deler av tannen kan falle av. Og om det kan komme bakterier/karies etc inn kan du få hull, og ennå værre om det kommer inn til f eks nerven/roten. Da kan du få en skikkelig rotbetennelse, og det er dritvondt, og i tillegg vanskelig bedøve ved en evt rotylling 😮 Anbefales IKKE....  Been there... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...