Lavurit Skrevet 3. mars 2020 #1 Skrevet 3. mars 2020 I går på sendingen til WHO var det klar beskjed til alle land, viruset kan stoppes om det blir gjort strenge og milde restriksjoner i hvert land. Refererer til video av WHO her (forsvant fort fra forsiden til VG i går). WHO sa også at de prøver så godt de kan å se realistisk på situasjonen og at det er muligheter for at vi ikke kan stoppe dette om landene ikke tar dette seriøst. Se fra: 33:34 om du ikke orker å se hele. Under videoen kan du også si at over halvparten av seerne har trykket på "Liker ikke", noe som også tyder på at folk til og med syntes WHO snakker ned situasjonen. I Norge har ikke en gang statsborgere fått melding om å være var med håndvask og antibakteriell. Det fortsatt mange som ikke tar situasjonen seriøst i Norge- mye takket være blandet meldinger fra media "Ikke panikk" , "Få panikk" , "ikke panikk" , "få panikk". Jeg på min side velger å ta meldingen fra WHO seriøst og lurer litt på hvorfor Norge ikke gjør det (enda)? For eksempel på VG i dag. FHI fraråder til hamstring av mat. Jeg spør meg selv hvorfor? Hva med de som er gamle og kan bli veldig syke av viruset. Det er vel forståelig at folk ikke vil dra på butikken 5 ganger i uka hvis de kan gå en gang i uke til hensyn for andre? Altså for å ikke være i områder hvor det kan være mye smitte? I mine ører høres det helt logisk ut. Altså det handler jo ikke om panikk, men sunn fornuft? Jeg sagt det selv til mine besteforeldre, kjøp inn litt ekstra slik at du slipper å gå mer enn du må. Så er det andre punkt: Det er lite å se i media at sykehuset tar ordentlig ansvar for smittet som startet på sykehuset! Norge i ett nøtteskall. "Alt under kontroll" men de klarer søren meg å starte utbrudd på sykehuset. Altså, bare det i seg selv er jo utrolig. I talen til Erna Solberg spilte hun ting også veldig ned. "Føler seg trygg på helsesystemet i Norge" . Vel, WHO sa også i går at dette ikke handler om helesystemet i landet "hvor bra det er", men heller mangel på respiratorer, isolasjons-rom etc. God smitte-trening til alle sykepleiere etc. Slike ting tar tid. Derfor er det viktig at landet tar seriøse restriksjoner på ting, slik at man kan kjøpe seg tid for en evt vaksine. Tredje punkt: Ski events i Norge går som normalt! I helgen skal rundt 30 000 samles for å se på ski! "Helsedirektoratet vil ikke gripe inn og avlyse større idrettsarrangement den nærmeste tiden som følge av koronasmitte. Verdenscupen i skiskyting i Tsjekkia denne uken går for tomme tribuner." De godt forberedt sier de, de har antibakteriell på alle toaletter . Selv om viruset kan smitte med en meters avstand. Igjen så handler dette ikke om dødligheten av viruset, men WHO uttrykker frykt for at flere blir smittet samtidig om kapasiteten blir mindre for helsesektoren. Dødligheten for de som har underliggende sykdommer og blir smittet ligger på ca 10% (referer også til WHO over). Så bør ikke Norge gjøre mer? Før vi har 1000 vis av smittede i Norge og vi kan stoppe det før flere dør? Mine tanker! Kom gjerne med innspill. 8
janeikanskje Skrevet 3. mars 2020 #2 Skrevet 3. mars 2020 Du har kanskje ikke sett tråden i samme underforum som omhandler coronaviruset? Anbefaler å benytte den – der har du mange likesinnede. 4
Jaybird Skrevet 3. mars 2020 #3 Skrevet 3. mars 2020 2 minutter siden, janeikanskje said: Du har kanskje ikke sett tråden i samme underforum som omhandler coronaviruset? Anbefaler å benytte den – der har du mange likesinnede. Ja, jeg tror du trenger et ekkokammer, og det finner du i eksisterende tråder. Det har blitt diskutert ut og inn, opp og ned. Du finner innspill der, lykke til med tiden som kommer for øvrig! 1
Lavurit Skrevet 3. mars 2020 Forfatter #4 Skrevet 3. mars 2020 4 minutter siden, janeikanskje said: Du har kanskje ikke sett tråden i samme underforum som omhandler coronaviruset? Anbefaler å benytte den – der har du mange likesinnede. Så det! Ville lage en nye en med situasjonen i Norge Er så full den tråden. Men ja moderatører kan slette denne om den er for lik - dog da dette er om Norge spesifikt. 1
Jaybird Skrevet 3. mars 2020 #5 Skrevet 3. mars 2020 Denne tråden omhandler viruset i Norge, les og diskuter der
Gjest førstedamen Skrevet 3. mars 2020 #6 Skrevet 3. mars 2020 Å hamstre mat er langt fra det samme som å ukeshandle! Hamstring av mat er tilnærmet tømming av butikker og slikt leder raskt til kaos og videre til farlige situasjoner mtp vold, tyveri og ran og hva verre er.
Sermina Skrevet 3. mars 2020 #7 Skrevet 3. mars 2020 Dette er en katastofe, spesielt når de nekter å teste folk med symptomer som har vært på øyeavdelingen. Dette er tatt fra VG nå: "VG snakket med en 53 år gammel kvinne som torsdag i forrige uke fulgte et familiemedlem på øyeavdelingen på Ullevål sykehus. På lørdag begynte hun å få symptomer som hodepine, feber, vondt i ryggen og bryst og hoste. Ifølge kvinnen ønsket ikke fastlegen besøk, i tifelle hun har coronaviruset. – Når jeg endelig kommer gjennom til den lokale legevakten, henviser de til Ullevål sykehus. Ullevål henviser til den lokale legevakten igjen, sier hun. Mandag brukte hun fire timer i telefonkøer. Kvinnen forteller at hverken hun eller familiemedlemmet er blitt kontaktet av Ullevål sykehus. Mandag ettermiddag ble kvinnen kontaktet av hjemkommunens smittevernoverlege med en beskjed om at det ikke er sannsynlig at hun eller familiemedlemmet er blitt smittet" Hvis dette er tilfelle så må mørketallene ute i befolkningen være store og det kommer sikkert til å smelle med smittetilfeller snart. 6
Lavurit Skrevet 3. mars 2020 Forfatter #8 Skrevet 3. mars 2020 10 minutter siden, førstedamen said: Å hamstre mat er langt fra det samme som å ukeshandle! Hamstring av mat er tilnærmet tømming av butikker og slikt leder raskt til kaos og videre til farlige situasjoner mtp vold, tyveri og ran og hva verre er. Så hva anbefaler du de eldre og syke å gjøre? Dra på butikken som normalt? Hva med de som ikke har en stor familie rundt seg som kan kjøpe for dem? Eller de som ikke klarer å bestille på nettet? Da Norge ikke ser ut til å gjøre så veeldig mye for å håndtere dette viruset? 1
Lavurit Skrevet 3. mars 2020 Forfatter #9 Skrevet 3. mars 2020 3 minutter siden, Sermina said: Dette er en katastofe, spesielt når de nekter å teste folk med symptomer som har vært på øyeavdelingen. Dette er tatt fra VG nå: "VG snakket med en 53 år gammel kvinne som torsdag i forrige uke fulgte et familiemedlem på øyeavdelingen på Ullevål sykehus. På lørdag begynte hun å få symptomer som hodepine, feber, vondt i ryggen og bryst og hoste. Ifølge kvinnen ønsket ikke fastlegen besøk, i tifelle hun har coronaviruset. – Når jeg endelig kommer gjennom til den lokale legevakten, henviser de til Ullevål sykehus. Ullevål henviser til den lokale legevakten igjen, sier hun. Mandag brukte hun fire timer i telefonkøer. Kvinnen forteller at hverken hun eller familiemedlemmet er blitt kontaktet av Ullevål sykehus. Mandag ettermiddag ble kvinnen kontaktet av hjemkommunens smittevernoverlege med en beskjed om at det ikke er sannsynlig at hun eller familiemedlemmet er blitt smittet" Hvis dette er tilfelle så må mørketallene ute i befolkningen være store og det kommer sikkert til å smelle med smittetilfeller snart. Helt utrolig! God forberedt allerede etter en uke. Trist. 😕 2
Elaine Marley Skrevet 3. mars 2020 #10 Skrevet 3. mars 2020 Tråden stenges, og henviser til denne tråden for de som ønsker å diskutere coronaviruset på Aktuelle saker og politikk: Eller Eventuelt kan man finne andre tråder relatert til coronaviruset i andre deler av forumet. Håper det vises forståelse for dette. Elaine Marley, mod.
Anbefalte innlegg