AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #41 Skrevet 5. mars 2020 Jeg er allergisk mot benzoatene, dvs e211-e219. Så ja man kan være allergisk mot konserveringsmidler/e-stoff. Anonymkode: 5be4e...aca
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #42 Skrevet 5. mars 2020 Du kan alltids ta problemet med til legen. Men ville nok heller brukt navnet enn e-koden. Som mange sier er de fleste e-stoffer noe man naturlig finner i naturen. Det er de e-stoffene med koder over 900/1000 (tror jeg om jeg husker riktig fra studiene) som er helt syntetiske. Men man kan reagere på noe selv om det er naturlig. Anonymkode: 7da1f...847
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #43 Skrevet 5. mars 2020 På 3.3.2020 den 12.27, DrueSmoothie skrev: E-stoffer er bare en internasjonal betegnelse på ulike stoffer for at man lett skal kjenne dem igjen. Noen kunstige, men de aller fleste naturlige stoffer. Så man kan neppe teste seg for "e-stoffer" på generell basis F eks inneholer en tyttebær i skogen 3 ulike e-stoffer.... Nå spurte vel Ts om titandioksid spesifikt. Å være allergisk mot ett eller flere e-stoffer er like vanlig som allergi mot peanøtter. Og folk flest plager ikke peanøttalergikeren med det åpenbare: at hen ikke reagerer mot peanøtter. Men mot ett eneste av stoffene i peanøtter. Diskusjonen om «naturlig» eller ikke er også helt irrelevant. Både cyanid og radon er naturlig. Hvorvidt noe er «naturlig» er uten sammenheng med om det er sunt. Å dø som spedbarn er naturlig. Det var det folk flest gjorde i «gode gamle dager». Men de færreste av oss ønsker et så naturlig liv. På 4.3.2020 den 22.08, AnonymBruker skrev: Forklar dette da: Fra en måned til den neste forsvant alle menssmerter når jeg kuttet ut e-stoffer og raffinert sukker, jeg gjorde ingen andre endringer. Etter det har jeg ikke hatt menssmerter, med mindre jeg har spist nettopp e-stoffer eller raffinert sukker. Det er også mange som opplever bedringer av diverse symptomer når de kutter ut dette, faktisk er det en positiv virkning med keto-dietten at man kutter ut tilsetningsstoffer, selv om jeg mener denne dietten er altfor høy i fett. Man vet jo også at det er uheldige virkninger med ultraprosessert mat: https://forskning.no/mat-og-helse/to-nye-studier-kobler-ultraprosessert-mat-til-sykdom-og-dod/1342733 Anonymkode: ddd4b...b64 Det er helt normalt å føle seg sunnere på et sunt kosthold. Og det er helt normalt å være allergisk eller intolerant mot en hel rekke stoffer. Enten man kaller dem e-stoffer eller noe annet. Noen av oss tåler bromelin dårlig og sier vi «ikke tåler ananas» (bromelin er det stoffet som gjør deg hudløs i munnen). Om samme vedkommende hevder hen ikke tåler bromelin så har en helt rett. Men får neppe selv den beste kokk til å ta kostholdshensyn. Men, nei, du er selvsagt ikke allergisk mot «alle e-stoffer». og har du sluttet å spise mat som det står e-xxx bak? Ja, da får du fortsatt i deg e-stoffer. Feks vil jeg tippe du får i deg e-160. Betakaroten. Oftest fra gulrot. Eller lykopen. Med mindre du aldri spiser tomat i noen form. Poenget mitt er: mat er e-stoffer som ikke er delt opp i bestandeler. Og den mister noe når du deler den i bestanddeler i en fabrikk heller enn i magen, ja. Men ikke automatisk mer enn biff mister av å komme fra ei soyaforet bås- ku vs frittgående. Vi har mistet endel på veien til vårt moderne liv. Men liv og helse er ikke en av tingene vi har mistet. Anonymkode: b0c35...297 6
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #44 Skrevet 5. mars 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Hvis du leser bakover ser du at jeg skriver raffinert sukker. Det er himmelvid forskjell på raffinert sukker og sukkeret i en hel appelsin. Anonymkode: ddd4b...b64 Det er først og fremst mengden som er problemet. Spiser du en appelsin får du ikke bare i deg sukker, men fiber og vitaminer osv. Det skal godt gjøres å få i seg for mye sukker ved å spise for mye frukt. Smågodt og sjokolade er derimot stappet med sukker og fri for næringsstoffer du faktisk har bruk for. Forøvrig er vanlig bordsukker et rent naturprodukt, så det er et godt eksempel på noe som er naturlig men usunt (i store mengder). Anonymkode: e8550...eb6
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #45 Skrevet 6. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: eh. nei. https://www.faktisk.no/faktasjekker/xvq/nei-fruktsukker-er-ikke-sunnere-enn-vanlig-sukker Anonymkode: 00818...eb0 Det falt deg ikke inn at det de gjør forsøk med er RAFFINERT fruktsukker? Om man gjør forsøk med hel frukt får man kun positive effekter på helsa. Anonymkode: ddd4b...b64
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #46 Skrevet 6. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er først og fremst mengden som er problemet. Spiser du en appelsin får du ikke bare i deg sukker, men fiber og vitaminer osv. Det skal godt gjøres å få i seg for mye sukker ved å spise for mye frukt. Smågodt og sjokolade er derimot stappet med sukker og fri for næringsstoffer du faktisk har bruk for. Forøvrig er vanlig bordsukker et rent naturprodukt, så det er et godt eksempel på noe som er naturlig men usunt (i store mengder). Anonymkode: e8550...eb6 Man får aldri for mye sukker fra hel frukt, det skjer ikke. Bordsukker er ikke "naturlig", det er raffinert. Anonymkode: ddd4b...b64
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #47 Skrevet 6. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men, nei, du er selvsagt ikke allergisk mot «alle e-stoffer». og har du sluttet å spise mat som det står e-xxx bak? Ja, da får du fortsatt i deg e-stoffer. Feks vil jeg tippe du får i deg e-160. Betakaroten. Oftest fra gulrot. Eller lykopen. Med mindre du aldri spiser tomat i noen form. Poenget mitt er: mat er e-stoffer som ikke er delt opp i bestandeler. Og den mister noe når du deler den i bestanddeler i en fabrikk heller enn i magen, ja. Men ikke automatisk mer enn biff mister av å komme fra ei soyaforet bås- ku vs frittgående. Vi har mistet endel på veien til vårt moderne liv. Men liv og helse er ikke en av tingene vi har mistet. Anonymkode: b0c35...297 Igjen, jeg snakker om fremstilte e-stoffer. De som er laget av mennesker. Og jeg er ikke "allergisk", jeg bare føler meg bedre og har ikke menssmerter uten dem. Anonymkode: ddd4b...b64
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #48 Skrevet 6. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan jo ikke vurdere hva som virker for deg eller hva du er allergisk mot. Men jeg tviler ikke på at du har blitt bedre av å kutte ut sukker, for vi er definitivt ikke skapt for å konsumere de mengdene sukker og prosessert (most, stekt, fritert, saltet) mat som er vanlig i dag. Og det kan godt tenkes at du reagerer på f.eks aspartam, selv om det på befolkningsnivå er vist å være trygt (det vil alltid være noen som reagerer på ett eller annet). Men du kan ikke dermed si at "E-stoffer gjør meg syk." Som flere andre har nevnt, er frukt du kan plukke selv i naturen stappfulle av E-stoffer. Ikke fordi de er sprøytet, men fordi naturlig forekommende stoffer som sitronsyre osv har et E-nummer. Det eneste E-stoffene har til felles er at de er klassifisert i samme system. Et E-stoff er ikke sunt fordi det finnes fritt i naturen, og det er ikke giftig fordi det fremstilles på en fabrikk. Med det sagt, er det sannsynligvis lurt å ha i bakhodet hva mennesker har levd av, og hvordan de har levd, i den tiden vi utviklet oss. Det er ikke gitt at moderne mat er skadelig per definisjon, men vi kan være rimelig sikre på at "gammeldags" mat i alle fall er noenlunde sunt. Anonymkode: e8550...eb6 Jeg er ikke allergisk mot noe, jeg får ikke allergiske reaksjoner, som sagt over, jeg føler meg bedre uten disse e-stoffene. Og ingenting i naturen er stappfullt av e-stoffer som er laget av mennesker i et laboratorium og tilsatt maten. Og jo, moderne mat, eller det vil si mat som er full av e-stoffer som er fremstilt av mennesker i et laboratorium, og endret til det ugjennkjennlige er skadelig per definisjon: https://forskning.no/mat-og-helse/to-nye-studier-kobler-ultraprosessert-mat-til-sykdom-og-dod/1342733 https://forskning.no/medisin-nmbu-norges-miljo-og-biovitenskapelige-universitet-partner/vanlige-tilsetningsstoffer-gjorde-mus-fete/499247 Anonymkode: ddd4b...b64
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #49 Skrevet 6. mars 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Man får aldri for mye sukker fra hel frukt, det skjer ikke. Bordsukker er ikke "naturlig", det er raffinert. Anonymkode: ddd4b...b64 Burdsukker, som andre sukkerarter, høstes fra naturen. Og ja, det raffineres (prosesseres) i likhet med det meste vi spiser, som kakao, melk, kaffe osv. Det blir ikke usunt av å raffineres, det er bare fort gjort å bruke for mye av det. Anonymkode: e8550...eb6 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #50 Skrevet 6. mars 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Igjen, jeg snakker om fremstilte e-stoffer. De som er laget av mennesker. Anonymkode: ddd4b...b64 At noe er "laget av mennesker" gir ingen som helst, absolutt nada, indikasjon på om det er sunt eller ikke. Anonymkode: e8550...eb6 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #51 Skrevet 6. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: At noe er "laget av mennesker" gir ingen som helst, absolutt nada, indikasjon på om det er sunt eller ikke. Anonymkode: e8550...eb6 Neida, ingen indikasjon. https://forskning.no/medisin-nmbu-norges-miljo-og-biovitenskapelige-universitet-partner/vanlige-tilsetningsstoffer-gjorde-mus-fete/499247 https://forskning.no/mat-og-helse/to-nye-studier-kobler-ultraprosessert-mat-til-sykdom-og-dod/1342733 Anonymkode: ddd4b...b64 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #52 Skrevet 6. mars 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: At noe er "laget av mennesker" gir ingen som helst, absolutt nada, indikasjon på om det er sunt eller ikke. Anonymkode: e8550...eb6 jepp. "naturlig" vs "kunstig" er en avsporing, kunnskapsløst og naivt. Et vanlig brød er laget med diverse kjemiske prosesser og tilsentnigsstoffer, fremstilt av mennesker og absolutt unaturlig. usunt? tja Anonymkode: 00818...eb0 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #53 Skrevet 6. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: jepp. "naturlig" vs "kunstig" er en avsporing, kunnskapsløst og naivt. Et vanlig brød er laget med diverse kjemiske prosesser og tilsentnigsstoffer, fremstilt av mennesker og absolutt unaturlig. usunt? tja Anonymkode: 00818...eb0 Jeg gidder ikke dette mere men du tar helt feil. Ultraprosessert mat og tilsetningsstoffer er linket til sykdom, overvekt og død. Frukt og grønnsaker rett fra naturen gir helsegevinst. Linker finnes i tråden. Anonymkode: ddd4b...b64
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #54 Skrevet 6. mars 2020 32 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg gidder ikke dette mere men du tar helt feil. Ultraprosessert mat og tilsetningsstoffer er linket til sykdom, overvekt og død. Frukt og grønnsaker rett fra naturen gir helsegevinst. Linker finnes i tråden. Anonymkode: ddd4b...b64 Der er vi nok helt enige. Noen tilsetningsstoffer er linket til sykdom og død, eks nitrit (og flere) Ultraprossert mat er sannsynligvis koblet til overvekt. (og gir kjedelig mat /matkultur) (ref linken din m.m.) Frukt og grønt gir helsegevinst. men: Derfra å konkludere med at 1) naturlig = ALLTID bra, 2) kunstig=ALLTID skadelig, 3) ALLE tilsetningsstoffer / "E-stoffer" er skadelige osv - blir helt feil. både logisk og ernæringsmessig. Anonymkode: 00818...eb0 3
Djungelvrål Skrevet 6. mars 2020 #55 Skrevet 6. mars 2020 (endret) På 5.3.2020 den 10.23, AnonymBruker skrev: Hvordan kan personen unngå sukker? Sukker finnes i veldig veldig mange matvarer. Feks frukt. Anonymkode: b2fa2...e6f I ren frukt kommer det i naturlig form og fører ikke til f.eks like stor blodsukkerstigning, fiberet i frukten er også med på å holde blodsukkeret stabilt og dermed ikke føre til insulinstigning i samme grad. I tillegg får man i seg antioksidanter, sporstoffer og vitaminer. Stor forskjell på å spise frukt og smågodt. Endret 6. mars 2020 av Apocalypte
Djungelvrål Skrevet 6. mars 2020 #56 Skrevet 6. mars 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er først og fremst mengden som er problemet. Spiser du en appelsin får du ikke bare i deg sukker, men fiber og vitaminer osv. Det skal godt gjøres å få i seg for mye sukker ved å spise for mye frukt. Smågodt og sjokolade er derimot stappet med sukker og fri for næringsstoffer du faktisk har bruk for. Forøvrig er vanlig bordsukker et rent naturprodukt, så det er et godt eksempel på noe som er naturlig men usunt (i store mengder). Anonymkode: e8550...eb6 Ja, du kan jo prøve å hive i deg noen spiseskjeer med "havsalt" og se hva som skjer. 😄 Salt er også et naturprodukt. Rent sukker er ikke bra i for store mengder, er ikke noe å diskutere. Er barnelære. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #57 Skrevet 6. mars 2020 11 hours ago, AnonymBruker said: Neida, ingen indikasjon. https://forskning.no/medisin-nmbu-norges-miljo-og-biovitenskapelige-universitet-partner/vanlige-tilsetningsstoffer-gjorde-mus-fete/499247 https://forskning.no/mat-og-helse/to-nye-studier-kobler-ultraprosessert-mat-til-sykdom-og-dod/1342733 Anonymkode: ddd4b...b64 For å sitere det du selv lenker til: "Visse tilsetningsstoffer i mat kan gi betennelse i tarmen og dermed fedme, antyder en studie av mus" Det er noe ganske annet enn at et stoff gjør deg syk FORDI det er laget i et "laboratorium." Det er like treffsikkert som å si at cyanid er sunt FORDI det forekommer i naturen (og i de økologiske eplene folk spiser). Den andre artikkelen tar også de nødvendige forbehold: antyder, mus, korrelasjon - altså at det er en sammenheng, men det er ikke slått fast at det er en årsakssammenheng. Men som nevnt før tror også jeg at det kan lønne seg å holde seg unna ultraprosessert mat og tilsatt sukker. Selv om det er mye vi ikke vet ennå, kan vi i alle fall være rimelig trygge på at "ren" mat i sannsynligvis ikke gjør oss syke. Anonymkode: e8550...eb6 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #58 Skrevet 6. mars 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg gidder ikke dette mere men du tar helt feil. Ultraprosessert mat og tilsetningsstoffer er linket til sykdom, overvekt og død. Frukt og grønnsaker rett fra naturen gir helsegevinst. Linker finnes i tråden. Anonymkode: ddd4b...b64 Du finner ikke mye mat i dag som kommer "rett fra naturen." Nesten alt vi spiser har blitt tuklet med på en eller annen måte. Druer har blitt dyrket fram for å bli ekstremt søte og saftige og med myke frø (såkalt steinfrie), de opprinnelige versjonene av gulrøtter og bananer ville du ikke engang kjenne igjen om du fant dem, osv. Det samme gjelder kjøtt og andre produkter fra dyr. Det gjør ikke maten usunn i og for seg, men - sammen med varmebehandling - gjør den ekstremt mye mer kaloririk (og i tilfellet med f.eks mandler, trygg å spise). Det har for det meste vært et gode for menneskeheten på den måten at det har gjort at vi ikke sulter i hjel. Skulle du spist strengt "naturlig" i Norge måtte du levd på fisk og vilt du fanger selv, og ett og annet bær og røtter du kan grave opp. Det går an, men ville vært veldig slitsomt, og du ville vært ganske utsatt for underernæring. Anonymkode: e8550...eb6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå