AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #21 Skrevet 4. mars 2020 34 minutter siden, AnonymBruker said: Forklar dette da: Fra en måned til den neste forsvant alle menssmerter når jeg kuttet ut e-stoffer og raffinert sukker, jeg gjorde ingen andre endringer. Etter det har jeg ikke hatt menssmerter, med mindre jeg har spist nettopp e-stoffer eller raffinert sukker. Det er også mange som opplever bedringer av diverse symptomer når de kutter ut dette, faktisk er det en positiv virkning med keto-dietten at man kutter ut tilsetningsstoffer, selv om jeg mener denne dietten er altfor høy i fett. Man vet jo også at det er uheldige virkninger med ultraprosessert mat: https://forskning.no/mat-og-helse/to-nye-studier-kobler-ultraprosessert-mat-til-sykdom-og-dod/1342733 Anonymkode: ddd4b...b64 ikke vanskelig å forklare: placebo - og nocebo - er helt reelle godt dokumenterte effekter. kuttet ut E-stoffer? kuttet ut Cvitamin? (E300), sitronsyre? (E330), pektin? ( E440 ) Anonymkode: 00818...eb0 2
ajarRun Skrevet 4. mars 2020 #22 Skrevet 4. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke du vet hvordan de lager sitronsyre, det har ingenting med sitroner å gjøre: "Produksjonsteknikken innebærer at kulturer med A. niger fores med sukrose og produserer sitronsyre. Etter filtrering blir sitronsyren felt ut ved hjelp av CaOH (ulesket kalk) til kalsiumsitrat. Sitronsyre kan gjenvinnes herfra ved behandling med svovelsyre." https://no.wikipedia.org/wiki/Sitronsyre A.niger er svartmugg: https://en.wikipedia.org/wiki/Aspergillus_niger Anonymkode: ddd4b...b64 Jeg har ikke sagt noe om at sitronsyre er laget av sitroner. Slutt med de barnslige stråmennene. Ingenting du skriver motstrider noe jeg har hevdet. Gjær er også mugg, det gjør ikke kjøkkenet mitt til et "labratorie". 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #23 Skrevet 4. mars 2020 Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev: Jeg har ikke sagt noe om at sitronsyre er laget av sitroner. Slutt med de barnslige stråmennene. Ingenting du skriver motstrider noe jeg har hevdet. Gjær er også mugg, det gjør ikke kjøkkenet mitt til et "labratorie". Du lager ikke dette på kjøkkenet, det er laget i et laboratorium. Anonymkode: ddd4b...b64 2
ajarRun Skrevet 4. mars 2020 #24 Skrevet 4. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du lager ikke dette på kjøkkenet, det er laget i et laboratorium. Anonymkode: ddd4b...b64 Fjottete bruk av terminologi for å skremme folk som mangler høyere utdanning. Som å snakke om "kjemikalier". 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #25 Skrevet 4. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: ikke vanskelig å forklare: placebo - og nocebo - er helt reelle godt dokumenterte effekter. kuttet ut E-stoffer? kuttet ut Cvitamin? (E300), sitronsyre? (E330), pektin? ( E440 ) Anonymkode: 00818...eb0 Ja, alt det. Askorbinsyre er heller ikke særlig sunt. Det er sikkert noen tilsetningsstoffer som kan funke, men de kommer gjerne i flokk, så jeg bare kutter ut alt sammen. Funker bra for meg. Anonymkode: ddd4b...b64
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #26 Skrevet 4. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, alt det. Askorbinsyre er heller ikke særlig sunt. Det er sikkert noen tilsetningsstoffer som kan funke, men de kommer gjerne i flokk, så jeg bare kutter ut alt sammen. Funker bra for meg. Anonymkode: ddd4b...b64 Så du har bare sluttet å spise i det store og det hele? Jeg er veldig nysgjerrig på kostholdet ditt siden du hever det ikke inneholder E-stoffer? Anonymkode: 335f0...73a 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #27 Skrevet 4. mars 2020 Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev: Fjottete bruk av terminologi for å skremme folk som mangler høyere utdanning. Som å snakke om "kjemikalier". Så hva mener du jeg skal si, at det er helt naturlig? Det vokser på trærne? Det er vel ikke fjottete å fortelle hvor noe kommer fra. Anonymkode: ddd4b...b64 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #28 Skrevet 4. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så du har bare sluttet å spise i det store og det hele? Jeg er veldig nysgjerrig på kostholdet ditt siden du hever det ikke inneholder E-stoffer? Anonymkode: 335f0...73a Tilsatte, menneskeskapte e-stoffer, laget i laboratorium. Fornøyd? Anonymkode: ddd4b...b64 1
ajarRun Skrevet 4. mars 2020 #29 Skrevet 4. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hva mener du jeg skal si, at det er helt naturlig? Det vokser på trærne? Det er vel ikke fjottete å fortelle hvor noe kommer fra. Anonymkode: ddd4b...b64 Svartmugg er både helt naturlig og det vokser bokstavelig talt på trær... 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #30 Skrevet 4. mars 2020 1 time siden, abrasiveRefraction skrev: Svartmugg er både helt naturlig og det vokser bokstavelig talt på trær... Men det gjør det altså ikke i form av sitronsyre. Du aner opplagt ingenting om hvordan det lages eller hva det lages av. Anonymkode: e54ca...c89
Djungelvrål Skrevet 5. mars 2020 #31 Skrevet 5. mars 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Forklar dette da: Fra en måned til den neste forsvant alle menssmerter når jeg kuttet ut e-stoffer og raffinert sukker, jeg gjorde ingen andre endringer. Etter det har jeg ikke hatt menssmerter, med mindre jeg har spist nettopp e-stoffer eller raffinert sukker. Det er også mange som opplever bedringer av diverse symptomer når de kutter ut dette, faktisk er det en positiv virkning med keto-dietten at man kutter ut tilsetningsstoffer, selv om jeg mener denne dietten er altfor høy i fett. Man vet jo også at det er uheldige virkninger med ultraprosessert mat: https://forskning.no/mat-og-helse/to-nye-studier-kobler-ultraprosessert-mat-til-sykdom-og-dod/1342733 Anonymkode: ddd4b...b64 Sukker skaper visstnok betennelsesreaksjoner i kroppen, så det er grunnet at du sluttet med sukker at menssmertene har blitt borte. Hvordan kan du unngå e-stoffer? De finnes i all mat. 3
Djungelvrål Skrevet 5. mars 2020 #32 Skrevet 5. mars 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, alt det. Askorbinsyre er heller ikke særlig sunt. Det er sikkert noen tilsetningsstoffer som kan funke, men de kommer gjerne i flokk, så jeg bare kutter ut alt sammen. Funker bra for meg. Anonymkode: ddd4b...b64 Askorbinsyre er c-vitamin i ren form. Sluttet å spise alt som inneholder c-vitaminer? Er ikke appelsiner sunne? 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #33 Skrevet 5. mars 2020 16 minutter siden, Apocalypte skrev: Sukker skaper visstnok betennelsesreaksjoner i kroppen, så det er grunnet at du sluttet med sukker at menssmertene har blitt borte. Hvordan kan du unngå e-stoffer? De finnes i all mat. Hvordan kan personen unngå sukker? Sukker finnes i veldig veldig mange matvarer. Feks frukt. Anonymkode: b2fa2...e6f
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #34 Skrevet 5. mars 2020 12 hours ago, AnonymBruker said: Forklar dette da: Fra en måned til den neste forsvant alle menssmerter når jeg kuttet ut e-stoffer og raffinert sukker, jeg gjorde ingen andre endringer. Etter det har jeg ikke hatt menssmerter, med mindre jeg har spist nettopp e-stoffer eller raffinert sukker. Det er også mange som opplever bedringer av diverse symptomer når de kutter ut dette, faktisk er det en positiv virkning med keto-dietten at man kutter ut tilsetningsstoffer, selv om jeg mener denne dietten er altfor høy i fett. Man vet jo også at det er uheldige virkninger med ultraprosessert mat: https://forskning.no/mat-og-helse/to-nye-studier-kobler-ultraprosessert-mat-til-sykdom-og-dod/1342733 Anonymkode: ddd4b...b64 Vel, det er vanskelig å forklare det, mulig du reagerte på ETT av e-stoffene - e-stoff er bare en betegnelse. Det trenger ikke ha noe som helst med et laboratorium å gjøre. Som nevnt, sitronsyre er et e-stoff, sammen med mye annet som oppstår naturlig - og mye som ikke oppstår naturlig. Ikke minst, placebo-effekt har vist seg gang på gang å kunne utrette "mirakler".. Anonymkode: 53c64...ade
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #35 Skrevet 5. mars 2020 6 timer siden, Apocalypte skrev: Sukker skaper visstnok betennelsesreaksjoner i kroppen, så det er grunnet at du sluttet med sukker at menssmertene har blitt borte. Hvordan kan du unngå e-stoffer? De finnes i all mat. Jeg unngår alle tilstatte e-stoffer. Flisespikkeri er ikke spesielt hjelpsomt i denne debatten. Anonymkode: ddd4b...b64
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #36 Skrevet 5. mars 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan personen unngå sukker? Sukker finnes i veldig veldig mange matvarer. Feks frukt. Anonymkode: b2fa2...e6f Hvis du leser bakover ser du at jeg skriver raffinert sukker. Det er himmelvid forskjell på raffinert sukker og sukkeret i en hel appelsin. Anonymkode: ddd4b...b64 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #37 Skrevet 5. mars 2020 22 hours ago, AnonymBruker said: Du lager ikke dette på kjøkkenet, det er laget i et laboratorium. Anonymkode: ddd4b...b64 hva er galt med laboratorium? Selv om du tydeligvis ikke vet så mye om laboratorier betyr ikke at de er farlige Anonymkode: 00818...eb0
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #38 Skrevet 5. mars 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: Hvis du leser bakover ser du at jeg skriver raffinert sukker. Det er himmelvid forskjell på raffinert sukker og sukkeret i en hel appelsin. Anonymkode: ddd4b...b64 eh. nei. https://www.faktisk.no/faktasjekker/xvq/nei-fruktsukker-er-ikke-sunnere-enn-vanlig-sukker Anonymkode: 00818...eb0 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #39 Skrevet 5. mars 2020 On 3/4/2020 at 10:08 PM, AnonymBruker said: Forklar dette da: Fra en måned til den neste forsvant alle menssmerter når jeg kuttet ut e-stoffer og raffinert sukker, jeg gjorde ingen andre endringer. Etter det har jeg ikke hatt menssmerter, med mindre jeg har spist nettopp e-stoffer eller raffinert sukker. Det er også mange som opplever bedringer av diverse symptomer når de kutter ut dette, faktisk er det en positiv virkning med keto-dietten at man kutter ut tilsetningsstoffer, selv om jeg mener denne dietten er altfor høy i fett. Man vet jo også at det er uheldige virkninger med ultraprosessert mat: https://forskning.no/mat-og-helse/to-nye-studier-kobler-ultraprosessert-mat-til-sykdom-og-dod/1342733 Anonymkode: ddd4b...b64 Jeg kan jo ikke vurdere hva som virker for deg eller hva du er allergisk mot. Men jeg tviler ikke på at du har blitt bedre av å kutte ut sukker, for vi er definitivt ikke skapt for å konsumere de mengdene sukker og prosessert (most, stekt, fritert, saltet) mat som er vanlig i dag. Og det kan godt tenkes at du reagerer på f.eks aspartam, selv om det på befolkningsnivå er vist å være trygt (det vil alltid være noen som reagerer på ett eller annet). Men du kan ikke dermed si at "E-stoffer gjør meg syk." Som flere andre har nevnt, er frukt du kan plukke selv i naturen stappfulle av E-stoffer. Ikke fordi de er sprøytet, men fordi naturlig forekommende stoffer som sitronsyre osv har et E-nummer. Det eneste E-stoffene har til felles er at de er klassifisert i samme system. Et E-stoff er ikke sunt fordi det finnes fritt i naturen, og det er ikke giftig fordi det fremstilles på en fabrikk. Med det sagt, er det sannsynligvis lurt å ha i bakhodet hva mennesker har levd av, og hvordan de har levd, i den tiden vi utviklet oss. Det er ikke gitt at moderne mat er skadelig per definisjon, men vi kan være rimelig sikre på at "gammeldags" mat i alle fall er noenlunde sunt. Anonymkode: e8550...eb6 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #40 Skrevet 5. mars 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg unngår alle tilstatte e-stoffer. Flisespikkeri er ikke spesielt hjelpsomt i denne debatten. Anonymkode: ddd4b...b64 Absolutt alle e-stoffer er tilsatt. Anonymkode: 53c64...ade
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå