AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #1 Skrevet 3. mars 2020 Går det an å teste seg for allergi for e-stoff? Mistenker at jeg er allergisk mot titandioksid (E171). Dette stoffet bruker de ofte i div. medisiner, er litt bekymret for hvordan det kan påvirke meg over lang tid om jeg faktisk er allergisk mot det. Grunnen til at jeg mistenker dette stoffet er pga jeg har har sterke reaksjoner i ansiktet etter å ha brukt en solkrem med dette stoffet tilsatt. I tillegg blir jeg ofte dårlig av medisiner tilsatt dette stoffet. Det kan såklart være andre ting jeg reagerer på men. Anonymkode: 52107...5d7
DrueSmoothie Skrevet 3. mars 2020 #2 Skrevet 3. mars 2020 E-stoffer er bare en internasjonal betegnelse på ulike stoffer for at man lett skal kjenne dem igjen. Noen kunstige, men de aller fleste naturlige stoffer. Så man kan neppe teste seg for "e-stoffer" på generell basis F eks inneholer en tyttebær i skogen 3 ulike e-stoffer.... 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #3 Skrevet 3. mars 2020 Spør er spesialist, evnt på apoteket. Ellers er E-stoffer kun en betegnelse : Anonymkode: 5bc11...519 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #4 Skrevet 3. mars 2020 Kan du ikke spørre legen din, hvis du ønsker å vite om du er allergisk mot titandioksid? Jeg tror jeg rett og slett bare hadde byttet solkrem, den består vel for øvrig av ganske mange stoffer. Hvis det ikke er noen andre produkter du sliter med, mener jeg. Anonymkode: 53c64...ade 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #5 Skrevet 3. mars 2020 Vi fikk en gang en guttunge på leir der moren sa han var alergisk mot estoffer. Vi fniste litt på kjøkkenet, men lot selvfølgelig ungen spise maten han hadde med. Jeg klarte ikke å la være når du har denne overskriften, men skjønner at du egentlig ikke snakker om e-stoffer generelt. Anonymkode: ac780...ce3 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #6 Skrevet 3. mars 2020 Det er bare tull at e-stoffer er "bare en betegnelse" og at en banan er "full i e-stoffer". Disse stoffene er fremstilt i et laboratorium og tilsatt maten og det er ingenting naturlig med dem. Noen er mer sensitive for e-stoffer enn andre, selv tåler jeg dårlig ferdigmat på grunn av disse stoffene, og jeg reagerer dårlig på medikamenter. Noen må unngå mest mulig av dem, mens noen tåler alt mulig ser det ut som. De som tåler alt, forstår ikke at noen kan reagere, og skriver sånne poster som de over. Solkrem er noe jeg unngår 100%, tror man heller får kreft av solkremen enn av sola. Anonymkode: ddd4b...b64 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #7 Skrevet 3. mars 2020 17 minutter siden, AnonymBruker said: Det er bare tull at e-stoffer er "bare en betegnelse" og at en banan er "full i e-stoffer". Disse stoffene er fremstilt i et laboratorium og tilsatt maten og det er ingenting naturlig med dem. Noen er mer sensitive for e-stoffer enn andre, selv tåler jeg dårlig ferdigmat på grunn av disse stoffene, og jeg reagerer dårlig på medikamenter. Noen må unngå mest mulig av dem, mens noen tåler alt mulig ser det ut som. De som tåler alt, forstår ikke at noen kan reagere, og skriver sånne poster som de over. Solkrem er noe jeg unngår 100%, tror man heller får kreft av solkremen enn av sola. Anonymkode: ddd4b...b64 Du lever hvertfall under en stein.... ALLE matvarer har e-stoff koder. Som er internasjonale. Alle medisiner har e-stoffkoder som er internasjonale. De fleste er naturlige, mange er syntetisk fremstilt Anonymkode: f47d4...cea 7
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #8 Skrevet 3. mars 2020 27 minutter siden, AnonymBruker said: Det er bare tull at e-stoffer er "bare en betegnelse" og at en banan er "full i e-stoffer". Disse stoffene er fremstilt i et laboratorium og tilsatt maten og det er ingenting naturlig med dem. Noen er mer sensitive for e-stoffer enn andre, selv tåler jeg dårlig ferdigmat på grunn av disse stoffene, og jeg reagerer dårlig på medikamenter. Noen må unngå mest mulig av dem, mens noen tåler alt mulig ser det ut som. De som tåler alt, forstår ikke at noen kan reagere, og skriver sånne poster som de over. Solkrem er noe jeg unngår 100%, tror man heller får kreft av solkremen enn av sola. Anonymkode: ddd4b...b64 TS, spør legen din. Å si at man er allergisk mot e-stoffer generelt er som å si at man er allergisk mot fargen hvit fordi man ikke tåler egg. Hvis du faktisk blir syk av noe du spiser, må du få sjekket det hos en lege, i stedet for å unngå alt med et E-nummer som om aspartam og sitronsyre er samme sak. E-stoffer er ikke en gruppe stoffer som framstilles i et laboratorium, det er en klassifisering. Anonymkode: e8550...eb6 6
Djungelvrål Skrevet 3. mars 2020 #9 Skrevet 3. mars 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er bare tull at e-stoffer er "bare en betegnelse" og at en banan er "full i e-stoffer". Disse stoffene er fremstilt i et laboratorium og tilsatt maten og det er ingenting naturlig med dem. Noen er mer sensitive for e-stoffer enn andre, selv tåler jeg dårlig ferdigmat på grunn av disse stoffene, og jeg reagerer dårlig på medikamenter. Noen må unngå mest mulig av dem, mens noen tåler alt mulig ser det ut som. De som tåler alt, forstår ikke at noen kan reagere, og skriver sånne poster som de over. Solkrem er noe jeg unngår 100%, tror man heller får kreft av solkremen enn av sola. Anonymkode: ddd4b...b64 Mange e-stoffer er naturlige. Trodde myten om at e-stoffer var kunstige døde på 90 tallet. 5
Jaybird Skrevet 3. mars 2020 #10 Skrevet 3. mars 2020 (endret) 58 minutter siden, AnonymBruker said: Det er bare tull at e-stoffer er "bare en betegnelse" og at en banan er "full i e-stoffer". Disse stoffene er fremstilt i et laboratorium og tilsatt maten og det er ingenting naturlig med dem. Noen er mer sensitive for e-stoffer enn andre, selv tåler jeg dårlig ferdigmat på grunn av disse stoffene, og jeg reagerer dårlig på medikamenter. Noen må unngå mest mulig av dem, mens noen tåler alt mulig ser det ut som. De som tåler alt, forstår ikke at noen kan reagere, og skriver sånne poster som de over. Solkrem er noe jeg unngår 100%, tror man heller får kreft av solkremen enn av sola. Anonymkode: ddd4b...b64 Hvorfor så forbaskade bastant i uttalelsene, og særlig når du tar grundig feil? Hvis du skal påpeke at noen andre tar feil, så burde du jo ha faktaene klare. E-stoffer er tilsetningsstoffer, og joda, de kan være både naturlig og kunstig fremstilt. https://nhi.no/kosthold/ernaring/hva-er-e-stoffer/ Endret 3. mars 2020 av Jaybird 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #11 Skrevet 3. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du lever hvertfall under en stein.... ALLE matvarer har e-stoff koder. Som er internasjonale. Alle medisiner har e-stoffkoder som er internasjonale. De fleste er naturlige, mange er syntetisk fremstilt Anonymkode: f47d4...cea De som er såkalt "naturlige" er fortsatt utvunnet/fremstilt i laboratorium! Anonymkode: ddd4b...b64
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #12 Skrevet 3. mars 2020 3 timer siden, Jaybird skrev: Hvorfor så forbaskade bastant i uttalelsene, og særlig når du tar grundig feil? Hvis du skal påpeke at noen andre tar feil, så burde du jo ha faktaene klare. E-stoffer er tilsetningsstoffer, og joda, de kan være både naturlig og kunstig fremstilt. https://nhi.no/kosthold/ernaring/hva-er-e-stoffer/ Og hva er "naturlig fremstilt"? Hva er naturlig med å trekke et stoff ut av noe og tilsette det i noe annet? Hvis det er det "naturlig" betyr? Anonymkode: ddd4b...b64
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #13 Skrevet 3. mars 2020 Just now, AnonymBruker said: Og hva er "naturlig fremstilt"? Hva er naturlig med å trekke et stoff ut av noe og tilsette det i noe annet? Hvis det er det "naturlig" betyr? Anonymkode: ddd4b...b64 Like naturlig som mel. Anonymkode: 53c64...ade 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #14 Skrevet 3. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Like naturlig som mel. Anonymkode: 53c64...ade De lager mel i laboratorium? Anonymkode: ddd4b...b64
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #15 Skrevet 4. mars 2020 Det er også mye hemmeligheter i ingredienser, det er ikke bare e-stoffer som er et problem. F.ex. om det står "flavour" eller "natural flavour" så aner man ikke hva det er. Det er det samme med "parfyme" eller "fragrance" på kosmetiske og renholds-produkter, samt duftlys, røkelse og sånne ting. Ingen ingrediensliste, bare hemmeligheter. Her er en artikkel om disse "flavour"-fabrikkene og hvor hemmelig det er. Produsenten av det produktet du har foran deg får heller ikke vite hva som er i disse "flavours" og "fragrance" som de bestiller fra eksterne selskap. De vil heller ikke at vi skal vite at de bestiller det utenfra, så de later som de vet hva som er i det når man spør, man får bare ulne svar. "Few of the companies that sell processed foods or drinks want the public to know that outside laboratories supply them with flavors. Even after Snapple’s founders admitted to me that, more than twenty years ago, a Brooklyn-based company named Virginia Dare had designed the flavors for a line of sodas that Snapple has long since discontinued, people at Virginia Dare refused to discuss the matter." https://www.newyorker.com/magazine/2009/11/23/the-taste-makers?fbclid=IwAR1_hzSoZoRCoKae07MfKd-mTTSOlKqahxe7LFAGeW6Cw7JC8GbYdKy6hes Anonymkode: ddd4b...b64
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #16 Skrevet 4. mars 2020 On 3/3/2020 at 9:11 PM, AnonymBruker said: De lager mel i laboratorium? Anonymkode: ddd4b...b64 At noe lages i et "laboratorium", hva nå enn det skal bety, betyr ikke at det er hverken "unaturlig" eller farlig. Hvorvidt noe er skadelig eller sunt har aboslutt ingenting å gjøre med hvor eller hvordan det er framstilt. Naturen er full av stoffer som regnes som giftige. Og forøvrig handler giftighet for det aller meste om mengde. Røntgenstråler, solstråler, aspartam, sukker og epler er alle giftige i for høye doser. Mandler i sin opprinnelige form kan være livsfarlige å spise, men selektiv krysning og dyrking har gitt oss de i praksis ufarlige variantene vi har i dag. Hvis "naturlig" betyr "slik det forekommer i naturen" er det ikke noe du finner i grønnsaksdisken som er naturlig. Å finne E-stoffer på innholdslisten burde ikke være skremmende, men betryggende, for det betyr at stoffet er kjent og testet. Terskelverdiene for f.eks aspartam settes ekstremt mye lavere enn det som har blitt påvist å gi skader. Anonymkode: e8550...eb6 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #17 Skrevet 4. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: At noe lages i et "laboratorium", hva nå enn det skal bety, betyr ikke at det er hverken "unaturlig" eller farlig. Hvorvidt noe er skadelig eller sunt har aboslutt ingenting å gjøre med hvor eller hvordan det er framstilt. Naturen er full av stoffer som regnes som giftige. Og forøvrig handler giftighet for det aller meste om mengde. Røntgenstråler, solstråler, aspartam, sukker og epler er alle giftige i for høye doser. Mandler i sin opprinnelige form kan være livsfarlige å spise, men selektiv krysning og dyrking har gitt oss de i praksis ufarlige variantene vi har i dag. Hvis "naturlig" betyr "slik det forekommer i naturen" er det ikke noe du finner i grønnsaksdisken som er naturlig. Å finne E-stoffer på innholdslisten burde ikke være skremmende, men betryggende, for det betyr at stoffet er kjent og testet. Terskelverdiene for f.eks aspartam settes ekstremt mye lavere enn det som har blitt påvist å gi skader. Anonymkode: e8550...eb6 Forklar dette da: Fra en måned til den neste forsvant alle menssmerter når jeg kuttet ut e-stoffer og raffinert sukker, jeg gjorde ingen andre endringer. Etter det har jeg ikke hatt menssmerter, med mindre jeg har spist nettopp e-stoffer eller raffinert sukker. Det er også mange som opplever bedringer av diverse symptomer når de kutter ut dette, faktisk er det en positiv virkning med keto-dietten at man kutter ut tilsetningsstoffer, selv om jeg mener denne dietten er altfor høy i fett. Man vet jo også at det er uheldige virkninger med ultraprosessert mat: https://forskning.no/mat-og-helse/to-nye-studier-kobler-ultraprosessert-mat-til-sykdom-og-dod/1342733 Anonymkode: ddd4b...b64
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #18 Skrevet 4. mars 2020 Titan(dioksid) er det fullt mulig å ha "allergiske" reaksjoner mot, på lik linje med for eksempel mot nikkel ("nikkelallergi" er heller ikke en allergi, men en sensitivitet, uten at det endrer hvor kraftig noen reagerer på det). Den enkleste måten du kan teste om du er veldig sensitiv mot titan, er å rett og slett gå ut og kjøpe deg et titansmykke og se hvordan det går å bruke det Ellers er prossessen med å utvinne titandioksid relativt ren, så det skal mye til at du reagerer på noe som er brukt i prosessen. Anonymkode: e54ca...c89 2
ajarRun Skrevet 4. mars 2020 #19 Skrevet 4. mars 2020 Sitat There are certain studies which show titanium as an allergen but the resources to diagnose titanium sensivity are very limited. Attention is needed towards the development of new and precise method for early diagnosis of titanium allergy and also to find out the alternative biomaterial which can be used in place of titanium. Kilde. Forøvrig er hele E-stoff greia rimelig idiotisk. Sitronsyre er et estoff, og det lages selvsagt ikke i et "labratorie", med mindre man har en veldig bred definisjon av ordet "labratorie". Og i såfall lages all mat i labratorie. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Titan(dioksid) er det fullt mulig å ha "allergiske" reaksjoner mot, på lik linje med for eksempel mot nikkel ("nikkelallergi" er heller ikke en allergi, men en sensitivitet, uten at det endrer hvor kraftig noen reagerer på det). Den enkleste måten du kan teste om du er veldig sensitiv mot titan, er å rett og slett gå ut og kjøpe deg et titansmykke og se hvordan det går å bruke det Ellers er prossessen med å utvinne titandioksid relativt ren, så det skal mye til at du reagerer på noe som er brukt i prosessen. Anonymkode: e54ca...c89 Jeg vil påstå at å spise smykker er en serdeles dårlig strategi for å sjekke om man er allergisk mot titanoksid. Så vidt jeg forstår er laget med oksidering på titanium ekstremt lite, og i tillegg er det relativt stabilt (reagerer lite med ting). I medisiner er titanoksidet malt til et veldig fint pulver, og det vil jo gjøre noe med hvor allergisk man blir mot det.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #20 Skrevet 4. mars 2020 10 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Forøvrig er hele E-stoff greia rimelig idiotisk. Sitronsyre er et estoff, og det lages selvsagt ikke i et "labratorie", med mindre man har en veldig bred definisjon av ordet "labratorie". Og i såfall lages all mat i labratorie. Tror ikke du vet hvordan de lager sitronsyre, det har ingenting med sitroner å gjøre: "Produksjonsteknikken innebærer at kulturer med A. niger fores med sukrose og produserer sitronsyre. Etter filtrering blir sitronsyren felt ut ved hjelp av CaOH (ulesket kalk) til kalsiumsitrat. Sitronsyre kan gjenvinnes herfra ved behandling med svovelsyre." https://no.wikipedia.org/wiki/Sitronsyre A.niger er svartmugg: https://en.wikipedia.org/wiki/Aspergillus_niger Anonymkode: ddd4b...b64 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå