Gå til innhold

Skjult identitet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg og mitt barn lever under skjult identitet grunnet en ekstremt voldelig xmann . Vi rømte hit til Norge for snart 15 år siden,og her levd i skjul siden. Barnet mitt går yrkeslinje på vgs, og i 2 klasse pleier de å reise på ekskursjon til et bestemt land på en bestemt plass. Dette er plassen og landet vi rømte fra. Jeg kan ikke kontakte skolen ved å enten møte opp eller sende mail der jeg kan røpe forholdene. Dette grunnet sikkerhet. Jeg må få forhindret dette på en eller annen måte! Mannen er livsfarlig,og på jakt etter oss enda! Vet noen om man kanskje kunne sendt et anonymt brev? Misforstå meg rett,de må gjerne reise,men IKKE dit! 

Anonymkode: b1dfe...525

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så klart kan du snakke med rektor. Han har taushetsplikt og ikke noen mulighet til å bringe dette videre. Når det er så strengt er det jo viktig å innvolvere lærer og rektor. Så de ikke tar bilder og legger ut på sosiale media osv. 

Anonymkode: 961c6...3d4

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Leit å høre om den vanskelige fortiden dere har hatt. Jeg er glad dere lever mere trygt nå og har beskyttelse! Forstår godt du er bekymret, og tenker at den eneste måten her blir å ikke melde på barnet ditt på denne turen. Du kan nok ikke påvirke klassen til å reise et annet sted, for jeg går ut fra at det er en faglig tur med et skolerelevant innhold de har i læreplanen siden det er et sted denne yrkeslinjen pleier å dra til?

Jeg mener både rådgiver, rektor og lærer har taushetsplikt om personopplysninger og saker som det her så det går an å ringe å be om en time med læreren eller rådgiver og forsikre deg på møtet før du forteller å spørre om de har taushetsplikt og holder det du sier konfidensielt. Så legger du frem problemstillingen og spør hvordan dere kan løse dette best for barnet. Kanskje kan de legge turen til et annet sted, eller om ikke så vil rådgiver eller rektor hvertfall sørge for at barnet ditt får gyldig fravær for å ikke bli med, og får tilsendt fagstoffet på epost til å jobbe med hjemme. Du behøver ikke røpe deres sanne identitet til skolen selvom du forklarer situasjonen. Jeg er sikker på de har taushetsplikt her.

Anonymkode: 67537...8dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så klart kan du snakke med rektor. Han har taushetsplikt og ikke noen mulighet til å bringe dette videre. Når det er så strengt er det jo viktig å innvolvere lærer og rektor. Så de ikke tar bilder og legger ut på sosiale media osv. 

Anonymkode: 961c6...3d4

Takk for svar. Jeg har dessverre brent meg på å være ærlig overfor en skole ved en tidligere anledning. Da gikk barnet i 1 klasse. Grunnet sikkerhet valgte jeg å si det som det var til rektor og rådgiver. Plutselig fikk jeg som fra en bekjent om vi levde under skjult identitet 😔 Enda på visen var at vi måtte flytte hit vi bor nå. Jeg tør rett og slett ikke "stå fram" med navn og ansikt 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Leit å høre om den vanskelige fortiden dere har hatt. Jeg er glad dere lever mere trygt nå og har beskyttelse! Forstår godt du er bekymret, og tenker at den eneste måten her blir å ikke melde på barnet ditt på denne turen. Du kan nok ikke påvirke klassen til å reise et annet sted, for jeg går ut fra at det er en faglig tur med et skolerelevant innhold de har i læreplanen siden det er et sted denne yrkeslinjen pleier å dra til?

Jeg mener både rådgiver, rektor og lærer har taushetsplikt om personopplysninger og saker som det her så det går an å ringe å be om en time med læreren eller rådgiver og forsikre deg på møtet før du forteller å spørre om de har taushetsplikt og holder det du sier konfidensielt. Så legger du frem problemstillingen og spør hvordan dere kan løse dette best for barnet. Kanskje kan de legge turen til et annet sted, eller om ikke så vil rådgiver eller rektor hvertfall sørge for at barnet ditt får gyldig fravær for å ikke bli med, og får tilsendt fagstoffet på epost til å jobbe med hjemme. Du behøver ikke røpe deres sanne identitet til skolen selvom du forklarer situasjonen. Jeg er sikker på de har taushetsplikt her.

Jeg har "stått fram" ved en tidligere anledning til rektor og rådgiver. Plutselig fikk jeg høre det igjen via en bekjent. Enda på visen var at vi måtte flytte. Barnet mitt vet ikke om dette enda,  så å ikke mld h*n på blir vanskelig. Vi har tatt våre grep ifht bildedeling osv på sosiale medier,men å hindre tur blir verre..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis valget koker ned til å sende barnet, eller fortelle om det til rektor, så er det vel egentlig ikke noe valg lenger.
Du kan alternativt gå til legen din, og få en attest på at barnet ikke skal dra på reise. Attesten vil ikke inneholde noe avslørende, og det er helt normalt med slike attester - de skal ikke ha detaljer om for eksempel sykdom, og legen har sannsynlig et annet forhold til taushetsplikt da det er en vanlig del av hennes hverdag.

Anonymkode: 2b9c0...910

• Liker 7
Gjest Dævendøtte
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har "stått fram" ved en tidligere anledning til rektor og rådgiver. Plutselig fikk jeg høre det igjen via en bekjent. Enda på visen var at vi måtte flytte. Barnet mitt vet ikke om dette enda,  så å ikke mld h*n på blir vanskelig. Vi har tatt våre grep ifht bildedeling osv på sosiale medier,men å hindre tur blir verre..

Du bør nok snart informere barnet ditt om dette, siden det går på andre året på videregående, så er det gammelt nok til å vite litt om bakgrunnen deres. Og da få en legeerklæring på at barnet ikke kan reise. Ellers vet jo ikke barnet ditt noe om hvorfor alle reiser og ikke hen... 

Siden barnet ikke kan reise, så må jo også hen få beskjed om årsaken snart? 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Dævendøtte skrev:

Du bør nok snart informere barnet ditt om dette, siden det går på andre året på videregående, så er det gammelt nok til å vite litt om bakgrunnen deres. Og da få en legeerklæring på at barnet ikke kan reise. Ellers vet jo ikke barnet ditt noe om hvorfor alle reiser og ikke hen... 

Siden barnet ikke kan reise, så må jo også hen få beskjed om årsaken snart? 

Når jeg velger å informere barnet er ikke det jeg spurte om . Jeg får råd rundt dette fra fagkyndige, så jeg føler meg helt trygg på at omstendighetene rundt akkurat den biten er slik som det skal

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Jeg og mitt barn lever under skjult identitet grunnet en ekstremt voldelig xmann . Vi rømte hit til Norge for snart 15 år siden,og her levd i skjul siden. Barnet mitt går yrkeslinje på vgs, og i 2 klasse pleier de å reise på ekskursjon til et bestemt land på en bestemt plass. Dette er plassen og landet vi rømte fra. Jeg kan ikke kontakte skolen ved å enten møte opp eller sende mail der jeg kan røpe forholdene. Dette grunnet sikkerhet. Jeg må få forhindret dette på en eller annen måte! Mannen er livsfarlig,og på jakt etter oss enda! Vet noen om man kanskje kunne sendt et anonymt brev? Misforstå meg rett,de må gjerne reise,men IKKE dit! 

Melde gutten syk?? 

Anonymkode: 65d98...6ea

Skrevet

Hvordan hindrer du barnet i å f. Eks eksponere seg i avis eller some hvis barnet ikke vet om at det skal skjule seg?

Ungdommen får la være å dra på turen hvis det ikke er trygt, du trenger ikke stå fra med navnet ditt av den grunn.

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg velger å informere barnet er ikke det jeg spurte om . Jeg får råd rundt dette fra fagkyndige, så jeg føler meg helt trygg på at omstendighetene rundt akkurat den biten er slik som det skal

Da synes jeg du skal bruke de fagkyndige til problemet med skoleturen også. 

Skrevet
5 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Da synes jeg du skal bruke de fagkyndige til problemet med skoleturen også. 

Dette!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alvorlig brudd fra den rektoren den gangen og noe som burde fått konsekvenser. Jeg ville forklart dette til ny rektor og eventuelt tatt med en av de sakkyndige du har i apparatet rundt deg med på møtet som vitne og som understreker alvoret ovenfor rektor om at ansikt på deg og barnet ikke skal kobles til saken når rektor tar det opp med klasselæreren.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo ikke unngå problemet ved å verken informere skolen eller eleven/barnet. Viktigst her er vel barnet, slik at han/hun vet at den turen ikke blir noe av, og at man må holde helt tett om årsaken.

Må ikke han/hun vite dette uansett, hva om hun/han deler ting på SOME i kanaler du ikke vet om, med folk fra det landet eller noen som faren kan oppspore? Du må jo ha snakket om dette med en videregåendeelev? Tiktok er jo livsfarlig? Og klassebilder og andre bilder, barnet ditt må da vite om dette? 

Og må ikke skolen vite det?
Hva om de legger ut bilder der i dette landet, hvis det er en skole eller arbeidsplass de skal besøke der, kan jo den lokale bedriften/skolen legge bilder fra Norge før de kommer også: "Besøk fra Norge! En skoleklasse fra Bergtun videregående i Norge (lenke) kommer på besøk til oss i september. Samarbeidsprosjektet fortsetter. Elevene skal ...osv". 

Hør med de fagfolkene. Og en legeerklæring vil jeg tippe du kan få (og en lege er nok nøyere på taushetsplikt). Så kan dere være vage om et planlagt inngrep, noe med lang venteliste. Mage/tarm/nyrer/underliv....

Anonymkode: 65ed9...3bd

• Liker 4
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing. 

- Matas, mod. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå endres fraværsgrensen som følge av Coronavirus, og da tenkte jeg på deg, TS, da slipper eventuelt barnet ditt underskrift fra legen for fravær hvis fraværet gjelder før 1. august 2020.

https://www.vg.no/spesial/c/stories/kJO6pA

Anonymkode: 96835...304

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...