Gå til innhold

Svikter myndigheten oss? Koronautbruddet.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg stiller meg ærligtalt spørrende til en del ulike saker og ting når det gjelder om vi som borgere egentlig blir godt nok vernet av myndighetene når det gjelder dette virus-utbruddet.

Hvis man ser på statistikken har Norge gått fra 1 til 25 tilfeller på bare 5 dager, der Oslo og Bergen utpeker som byer der ting eksalerer raskt. 

Fra start har man drevet med en voldsom bagatellisering der store deler av befolkningen går rundt og tror dette ikke er verre en sesong-influensa og bare er farlig for folk som er nesten død fra før. Statistikken viser noe helt annet. Viruset virker sålangt både farligere og mer smittsomt enn antatt enn først antatt. Det er slett ikke bare de eldste og folk med underliggende sykdom som har dødd i andre land. Det ser heller ikke ut til å drepe 1%. Det ser ut til å drepe 3.4%. Det ser heller ikke ut til at hver person som har det smitter bare 2-3, men langt flere. Legen på Ullevål kan man anta smittet minst 5 der tallet kan vise seg å bli enda mye høyere siden over 100 er i karantene fortsatt. Legen selv har også sagt at han faktisk gjorde tiltak for å unngå smitte som å minimere kontakt med andre fordi han ikke følte seg trygg på at avgjørelsen om at han ikke skulle testes. Så hva da med en bærer som ikke tar noen forholdsregler? Hvor mange smitter den personen som lever som normalt? Går på jobb, tar bussen, går på trening, går i butikker, drar på arrangementer osv, osv? Hvilken grad av kontroll har man egentlig da?

I tillegg stiller jeg meg spørrende til en del av tiltakene som er innført. Karantene for en familie der én er syk, da er det kun den ene syke som har portforbud, mens resten av familien går fritt rundt i samfunnet. Selvfølgelig kan dette være enkeltpersoner som har misforstått hva karante er, men dette er ting som skjer og det virker fullstendig uansvarlig. Klart de andre i familien blir syke når viruset er så smittsomt og klart disse vil rekke og smitte mange før de får uttalte symptomer når ikke de og må holde seg hjemme.

Jeg tror ikke noen i dette landet er trygg med mindre myndighetene starter lock-down tiltak i Oslo og Bergen de neste dagene. For dette ser ut til å gå rett utfor, der man i løpet av dager ikke vil ha noen som helst kontroll lenger. Min tillitt til myndighetene er rett og slett svekket og jeg lurer på om det er noen andre som ser det jeg ser?

Anonymkode: e77c1...72f

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det må gjøres mer ja, ellers kan det gå riktig galt.

Anonymkode: e1155...4ac

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Så det dessverre for lenge siden, ganske i starten av dette her. Fulgte med på hva som virkelig skjedde i Kina.. 

Vi hadde så gode sjanser til å forhindre at dette skulle komme ut av kontroll mtp smitte.. 

Skjønner ikke hvorfor signalene fhi har sendt ut er: 'Ta det med ro, ikke noe å bry seg om'..  🤦‍♂️ 

Anonymkode: 0612e...511

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så det dessverre for lenge siden, ganske i starten av dette her. Fulgte med på hva som virkelig skjedde i Kina.. 

Vi hadde så gode sjanser til å forhindre at dette skulle komme ut av kontroll mtp smitte.. 

Skjønner ikke hvorfor signalene fhi har sendt ut er: 'Ta det med ro, ikke noe å bry seg om'..  🤦‍♂️ 

Anonymkode: 0612e...511

Jeg skjønner heller ikke hva de ønsker å oppnå med den bagatelliseringen. Befolkningen kommer ikke til å gjøre nødvendige tiltak, når de ikke blir gitt mulighet til å forstå alvoret. Egentlig burde alle i Oslo og Bergen minimere kontakt med andre så godt det går, på egen hånd, når myndighetene hele tiden ligger flere dager bak viruset. 

ts

• Liker 9
Skrevet

Jeg stoler ikke ett sekund på norske myndigheter.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Myndighetene svikter ikke, i den grad noen svikter er det dine medborgere som reiser og drar med seg ting hjem. Jeg jobbet på legevakt under svineinfluensaen, og til tross daglige meldinger om å ikke komme på legevakten med mistanke om svineinfluensa men ringe først, så kom folk i hopetall rett i luken "for det er jo bare oss da, så går sikkert fint det" Da hadde de vært innom butikken, bensisnstasjonen, fotballtreningen til han på 12 "for han ble så lei seg ellers" og plukket opp mat på peppes. Jepp, sånn er folket, og sånn er det denne gangen og. Så uansett hva myndighetene hadde sagt, så er det dumme norske borgere som "skal bare" og dermed sprer smitten. Når det er sagt er covid-19 er mildt virus, selv om det smitter lett blir de færreste alvorlig syke, og en forkjølelse til eller fra i året tåler de fleste av oss helt fint. 

Anonymkode: b18ed...b82

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og en forkjølelse til eller fra i året tåler de fleste av oss helt fint. 

Du har selvsagt rett, men problemet jeg har med slike bagatelliserende utsagn av typen du kommer med her, er at siden  folk er så vant med en lett forkjølelse, føler de at de får bekreftelse på at det er greit å ikke ta ytterst normale smittevernhensyn. (Som alle burde tatt ved alle typer smittsom sykdom)

Det gjør at utbredelsen raskt blir større enn nødvendig, belastningen på helsevesenet blir større enn nødvendig, og at flere enn nødvendig blir alvorlig syke eller dør.

Anonymkode: 6dbd7...e45

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det ser ikke ut til at dødsraten er så høy utenfor Kina.

Anonymkode: edcc8...c3a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes,allerede mange tråder om dette. Benytt de!! 

Anonymkode: 40409...477

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har selvsagt rett, men problemet jeg har med slike bagatelliserende utsagn av typen du kommer med her, er at siden  folk er så vant med en lett forkjølelse, føler de at de får bekreftelse på at det er greit å ikke ta ytterst normale smittevernhensyn. (Som alle burde tatt ved alle typer smittsom sykdom)

Det gjør at utbredelsen raskt blir større enn nødvendig, belastningen på helsevesenet blir større enn nødvendig, og at flere enn nødvendig blir alvorlig syke eller dør.

Anonymkode: 6dbd7...e45

Det er ikke et bagatelliserende utsagn, de fleste har faktisk allerede hatt coronavirus siden det er et av de vanligste forkjølelsesvirusene. Vanlige smitteverntiltak er fint det, men folk flest klarer ikke engang å vaske hendene når de har vært på do. Det er ingen grunn til å krisemaksimere bare fordi man har muligheten til det, grunnen til at helsevesenet overbelastes er ikke at folk faktisk er syke, men fordi den jevne nordmann ikke klarer å lese den informasjonen som legges ut og bare må plage legevakten med telefoner om ting som står på på nett. 

Se for øvrig gjerne denne https://finansavisen.no/nyheter/helse/2020/03/01/7502422/mikrobiolog-de-aller-fleste-har-hatt-et-coronavirus-for

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

FB_IMG_1583223398908.jpg

Anonymkode: d398f...5d2

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Også at det tar et år før det finnes noe vaksine i det hele tatt. Og at en sykehusansatte får jobbe slik at 150 er i karantene pga den ene. Det er så spesielt. Akkurat som om viruset er laget for å rydde opp i befolkningen

Anonymkode: d1dda...213

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

.............. Det ser heller ikke ut til å drepe 1%. Det ser ut til å drepe 3.4%. Det ser heller ikke ut til at hver person som har det smitter bare 2-3, men langt flere................

En vanlig sesonginfluensa ville også gitt slike resultater om vi ikke hadde tatt forholdsregler, men der er vi i forkant av bølgen og vaksinerer de som er i faresonen.  Vaksiner hjelper!

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

FB_IMG_1583223398908.jpg

De fleste vet jo at sult ikke smitter, men det gjør sykdom. De fleste gir også litt til barn hjelper barn og andre opplegg så fort de har mulighet. Mange er også plan fadder for å bidra. Vårt problem som små maur er at pengene vi gir ofte havner i lomma på rike i stedet for at disse barna faktisk får mat. Så jeg vil i aller sterkeste grad si at alle bryr seg om disse som dør av sult. 

Nå er det snakk om ganske hard smitte og vi må hjelpe oss selv, for det føles ikke som om de større og sterkere bidrar her. Jeg kan vaske hendene ekstra hver dag, men hva hjelper vel det om myndighetene ikke bidrar snart. 

Anonymkode: d1dda...213

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

FB_IMG_1583223398908.jpg

Dette er siktet til nasjonen som er blant de som gir mest i bistand til U-Land. Altså helt ærlig, hvordan tenker du man skal løse sultkrisen? Når de velger å få 10-15 barn uten tilgang til mat.

Må også si at det er komisk at noen ovenfor her referer til Corona sykdommen som mild, 20-30 ganger farligere enn influensa og mange i Norge må vaksineres mot influensa, inkludert meg. Hvis det opplegget her virkelig får spre seg slik som svineinfluensa så får vi se hvor mildt det faktisk er, forvent det motsatte.

Anonymkode: 8f522...b1e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er siktet til nasjonen som er blant de som gir mest i bistand til U-Land. Altså helt ærlig, hvordan tenker du man skal løse sultkrisen? Når de velger å få 10-15 barn uten tilgang til mat.

Må også si at det er komisk at noen ovenfor her referer til Corona sykdommen som mild, 20-30 ganger farligere enn influensa og mange i Norge må vaksineres mot influensa, inkludert meg. Hvis det opplegget her virkelig får spre seg slik som svineinfluensa så får vi se hvor mildt det faktisk er, forvent det motsatte.

Enig. Med en dødsrate på 3,4% kontra influensa på 0,1% er denne koronasykdommen langt fra mild.

Anonymkode: 842e1...d29

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Herregud så mye hysteri! Det virker som om noen av dere virkelig VIL at dette skal være farlig og hauser opp situasjonene. Hva får dere ut av det? Antall smittede i Kina synker og det er svært, svært få som dør. Dramaqueens. 

Anonymkode: ae289...3c1

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kom gjerne med tall på at corona er 20-30 ganger farligere enn influensa. Slenger du ut en påstand kom med dokumentasjon.

I fjor hadde influensavaksinen en dekning på 30%, ikke veldig bra altså, men placeboen er nok meget sterkt for sånne som deg. 

• Liker 4
Skrevet
Sitat

vi som borgere egentlig blir godt nok vernet av myndighetene når det gjelder dette virus-utbruddet.

Personlig så mener jeg at det også er opp til hver enkelt å bruke litt sunn fornuft og være bevisst på seg selv og hva man kan gjøre selv for ikke å smitte andre. Man bør ikke legge alt ansvaret på myndighetene her ,det er folket som reiser rundt . De kan ikke nekte mennesker å reise ,det er voksne folk det er snakk om . Det er opp til hver enkelt å passe på at man tar de forhåndsregler man kan og ikke sprer smitten videre om man først har fått dette selv :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kom gjerne med tall på at corona er 20-30 ganger farligere enn influensa. Slenger du ut en påstand kom med dokumentasjon.

I fjor hadde influensavaksinen en dekning på 30%, ikke veldig bra altså, men placeboen er nok meget sterkt for sånne som deg. 

Her har du en oversikt over alle registrerte tilfeller. https://covid19info.live

https://forskning.no/virus/i-kina-er-23-prosent-av-de-syke-dode-av-koronaviruset/1645663

I linken over finner du dødsfall i norge av influensa.

Anonymkode: 842e1...d29

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...