Gå til innhold

Hvorfor drikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nordmenn flest drikker alkohol. Hvorfor drikke alkohol, når alt av destruktive hendelser er knyttet til rus? 

Det virker som at de fleste har mistet livsgleden, når alkohol er kjernen på samtalen, og den eneste handlingen man forbinder med "kos". 

Dette er bare noen få problemstillinger:

-Voldtekt på fest

-fyllekjøring

-rusmisbrukere

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg drikker vin og øl fordi jeg synes det smaker godt. Å drikke så mye at jeg blir full gidder jeg ikke. 

Men jeg er enig i at det er vi som drikker som må forklare hvorfor, ikke de som lar være å drikke alkohol. 

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, StorGutten4500 said:

når alt av destruktive hendelser er knyttet til rus

Nåvel, det finnes rimelig mye destruktivt som ikke er knyttet til rus.
Når det er sagt, så er årsakene til at jeg drikker alkohol flere. Jeg liker god vin til mat, jeg koser meg med noen drammer jeg liker smaken av, og jeg liker rusen relativt moderat alkoholinntak gir (sammenlignet med å bli "drita").

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 22 og drikker sjeldent, kan gå over 1-2 måneder før jeg drikker. Men jeg kan jo innrømme at ting blir mer "gøy" dersom man skal ut på fest? Syntes det er koselig å være med venninner uten å drikke, og føler man på en måte kommer "tettere". Med alkohol i blodet kan man ofte bli en helt annen utgave enn den man ellers er i hverdagen? 

Ikke minst så hater jeg å bli fyllesyk dagen derpå, selvom festen var verdt det. Kjenner folk i min alder som drikker hver eneste helg, noe jeg ikke skjønner meg på? Folk er vel bare forskjellige, andre bruker alkohol for å minske angst å stress, å bli mer rolig? 

Anonymkode: 9a902...ac8

AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg og fint med en tråd som tar det opp.

Jeg håper alkohol blir ulovlig en gang i fremtiden men det er desverre usannsynlig fordi så mange maktpersoner er avhengig av disse alko-demonene. 

Anonymkode: 7793c...5e3

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo godt med et glass vin eller en øl til maten, og man trenger jo ikke å bli rusa hver gang man drikker. Ofte er en øl nok fordi den smaker godt, og det er ikke noe mer enn det.

Anonymkode: 69c24...6c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker vin til maten fordi jeg er interessert i god mat og god vin. 

Maks to små glass til et måltid, valgt ut for å komplementere maten, og det er det. Om flasken vi åpner har feil (feks er oksidert) og dermed ikke smaker riktig korker vi den og returnerer til polet. Med andre ord: Det er ikke alkohol jeg drikker - jeg drikker vin. Ikke for promillens skyld, men for smakens.

Jeg drikker meg aldri full, jeg drar aldri på fest (faktisk) og jeg hverken voldtar eller fyllekjører.

Anonymkode: 87a08...fa7

Skrevet

Jeg drikker vin til maten en gang i blant fordi det er godt, men det går gjerne flere mnd mellom hver gang. Og så drikker jeg meg brisen to-tre ganger året fordi jeg får lyst til det, gjerne da i sammenheng med vin til god mat.

Men for min del så koser jeg meg like mye uten alkohol, og er stort sett den i vennegjengen som ikke drikker. 
Må forklare meg nesten hver gang hvorfor jeg ikke vil drikke, og da mister jeg lysten på alkohol enda mer. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er godt til helgematen. På fest synes jeg det er gøy å bli brisen/full. 

Anonymkode: 07d2e...fb8

AnonymBruker
Skrevet

Folkens. Hvis det å drikke er det som skaper mening i livene deres, har dere åpentbart større problemer enn alkoholavhengihet. 

Anonymkode: b51f9...bf0

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folkens. Hvis det å drikke er det som skaper mening i livene deres, har dere åpentbart større problemer enn alkoholavhengihet. 

Det er sikkert riktig, men ingen i tråden hittil har da svart noe som tyder det aller minste på det? Eller på alkoholavhengighet. Så for et utrolig pussig innlegg.

Anonymkode: 87a08...fa7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skaper jo ikke meningen i livet, men iblant er det godt med en øl eller et glass vin, på samme måte som det iblant er godt med sjokolade eller is.

Anonymkode: fbbf6...56c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi drikker ofte vin til god mat. Vi er glad i å dele en flaske, mens vi prater og prater hele kvelden. Eller et iskald glass hvitvin i solveggen. Det er godt. Og det gir en avslappet lykkefølelse.

Full er jeg aldri. Jeg har aldri fyllekjørt. Jeg har aldri gjort eller sagt noe jeg har angret på under påvirkning av alkohol. 

Vin er godt. Akkurat som litt sjokolade, en god biff, en kopp kaffe, og mange andre ting som ikke er 100% sunt for meg, men som jeg likevel velger å konsumere.

Anonymkode: 3eb29...4d9

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...