Gå til innhold

Hvorfor er det stort sett kun menn som samler på ting, sjelden kvinner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det stort sett kun menn som samler på ting, sjelden kvinner? For eksempel frimerker, vinylplater, tegneserier eller gitarer. Kvinner samler sjelden på noe, kanskje bortsett fra sko og vesker.

Anonymkode: 87491...da0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke enig. Nok av kvinner som samler på mummikopper, servise, vaser osv. Men tror det oftere er ting som ikke syns like godt. 

Anonymkode: de000...e26

• Liker 11
Skrevet

Mengden garn kona har er helt utrolig 

• Liker 7
Skrevet

Jeg samler. På tegneserier og Nintendo konsoller/spill. 

• Liker 1
Skrevet

Har ikke samme inntrykk.  Min mor samlet på frimerker, førstedagsbrev og mynter.  Far samlet ikke på noe.  Det gjorde heller ikke brødrene mine.  Siden jeg arvet min mors samlinger har jeg fortsatt.  Mannen min samler ikke på noe.  Det gjør heller ikke sønnene våre. 

Konklusjon:  det er kvinner som samler! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror kvinner samler like mye, men vi har mer system i det, har det i skap, esker, på loft osv og ikke rundt omkring i stua og huset.

Anonymkode: a52f1...a69

• Liker 6
Skrevet

Vel, du skriver det jo litt selv da, hvorfor er ikke klær og vesker samling? ;) Mange kvinner samler da på ting, men jeg føler kanskje det ikke er like synlig muligens? Det vil si, det er synlig, men kanskje ikke det man typisk ser på som "en samling"? Jeg bare tenker på oss med mye klær, det er jo en slags samling. Jeg elsker kjoler og har derfor mange av dem. Jeg elsker også sko, og har en god del av dem, og det kan vel sies å være en samling det også. Ellers er det jo som andre skriver over her, mange kvinner som samler på diverse kopper, kar og andre pyntegjenstander, retroting osv. Selv samler jeg på noen ulike serviser, samt at jeg fremdeles har min gamle klistremerkesamling. Som liten samlet jeg også på viskelær (som jeg tror jeg har et eller annet sted).

• Liker 4
Skrevet

Det var vel en dame som hadde rekorden i puslespill samling - dokumentert i Norge Rundt. Etter at en mann først ble presentert som storsamler, ble han ettertrykkelig slått av damen som hadde nesten dobbelt antall i sin samling. 

Tror ikke samlemanien er så kjønnsbetinget som det fundere på i HI. Som andre påpeker samler gjerne kvinner på andre ting enn menn, og man ser ikke samlingen som samling fordi man definerer andre objekter som samlinger basert på eget ståsted. 

Fra ung alder samles det gjerne på viskelær, servietter, glansbilder, hårstrikker, parfymer, sokker/strømper med motiv, tannlegetroll, kinderegginnhold, byttekort (fotball/pokemon/andre), planter, insekter, dukker, dukkeklær, kosedyr/-bamser, håndarbeid, blader/magasiner, klær, sko, vesker, leketøy, pins. 

Så det er mye annet enn frimerker å samle på. 

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, Dr. A. Kula skrev:

Det var vel en dame som hadde rekorden i puslespill samling - dokumentert i Norge Rundt. Etter at en mann først ble presentert som storsamler, ble han ettertrykkelig slått av damen som hadde nesten dobbelt antall i sin samling. 

Tror ikke samlemanien er så kjønnsbetinget som det fundere på i HI. Som andre påpeker samler gjerne kvinner på andre ting enn menn, og man ser ikke samlingen som samling fordi man definerer andre objekter som samlinger basert på eget ståsted. 

Fra ung alder samles det gjerne på viskelær, servietter, glansbilder, hårstrikker, parfymer, sokker/strømper med motiv, tannlegetroll, kinderegginnhold, byttekort (fotball/pokemon/andre), planter, insekter, dukker, dukkeklær, kosedyr/-bamser, håndarbeid, blader/magasiner, klær, sko, vesker, leketøy, pins. 

Så det er mye annet enn frimerker å samle på. 

Jeg samlet på servietter og glansbilder. Da jeg ble mor begynte jeg å samle på tenner og hårlokker. Forståelig nok synes eierne av samlerobjektene at dette ikke var så koselig som meg, så nå samler jeg bare på gode sitater. 

• Liker 4
Gjest Alkoholist
Skrevet

Jeg samler på nisser og ugler. 

Skrevet

Jeg samler på bøker om ting emner jeg liker, og ringer, og celadon keramikk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg samler på vinyl og bøker. Morsomme kopper med teite motiv. Og sko.. I min familie er mamma en skikkelig samler. Tror ikke det er så stor forskjell på kjønn når det gjelder å samle. 

Anonymkode: d3d19...3c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Freud kalte det anal-fiksering. Når menn ikke fikk til å bæsje som barn så utviklet det stadiet seg ikke som det skulle, derfor blir en del menn analfikserte som voksne. Derfor samler de på ting.

Anonymkode: db47a...5a9

Skrevet

Jeg tror ikke menn samler mer. De samler bare oftere på dyre ting og gjør mye ut av samlingen sin. Type gitarer på display på alle vegger i mancaven, våpensamlinger og diverse greier som egner seg til utstilling i glassmontre eller glass og ramme. Det ser mer imponerende ut enn konas samling med barnslige mummikopper i kjøkkenskapet. 

Jeg samler på mange ting, blant annet på kunst. Kunsten min henger rundt omkring i huset, og selv om min samling koster mer enn mannens gitarsamling ser hans helt klart mer ut som en samling. Folk tror nok også at hans koster mer og de tenker kanskje ikke på mine bilder og skulpturer som en samling.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...