Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er 34 år, har barn, er utdannet med en bachelor samt en del ekstra kurs og andre enkeltemner. 
Drømmer om å jobbe med kundeservice, ikke ha så mye ansvar, og bare gå på jobb og trives. 
Har en utdannelse jeg ikke trives innen, og ser ingen muligheter for videreutdannelse eller liknende innen samme felt. Vet heller ikke om noe annet jeg har lyst til enn å jobbe med kundeservice, hjelpe folk, være jovial og hyggelig. 

Hva tenker dere om "voksne" folk som går inn i en slik jobb? Føler det er litt "studentjobb", eller midlertidig.. Vil jo tjene drastisk mindre enn jeg gjorde før. Blir man sett ned på av de rundt seg? Høres kanskje overflatisk ut, men er omringet av akademikere, leger, advokater osv. mens jeg selv er på et helt annet sted. Føler jeg må unnskylde meg for de rundt meg, som klager over at de har lave lønner når de tjener 550-600.000 i året, mens jeg kanskje vil gå inn i et arbeidsforhold hvor jeg tjener 350.000 i "verste fall". Ingen kan forstå jeg vil dette - og man begynner jo og selv å lure på om dette er fullstendig idioti.. Men man må jo trives med det man driver med og, og faktisk ha lyst til å gå på jobb da.. om det så er for langt lavere lønn?! 😮 

Anonymkode: eee49...234

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Livet er for kort til å bry seg om hva andre måtte mene. Det viktige her er jo at det er DITT ønske, og du er klar over hva du går til. Det er jo helt meningsløst å diskutere egentlig - og ikke er det så rart heller. Mange som tidligere har hatt ansvar, mye press og stress på jobb, ønsker kanskje å gå over i en jobb eller i en stilling der man ikke i like stor grad er preget av disse tingene.

Noen jobber seg oppover i systemet, andre jobber seg nedover. Noen ønsker å være på stedet hvil. Og det er selvfølgelig helt greit uansett.

Endret av NewInTown
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg litt igjen. Jeg vurderer å starte noe for meg selv. Være min egen sjef, gjøre noe "mindre avansert" som jeg trives med og vet jeg er god i. Heller det enn å late som.

Anonymkode: ada0f...cdd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte bort den høye lønnen jeg hadde på ca 800k i året. Nå har jeg ca 330k, jobber deltid. 

Var så lei av arbeidslivet, beste tipset jeg kan gi et menneske: Jobb minst mulig, kun så du klarer deg økonomisk! Gjerne med noe håndtverk eller kroppsarbeid. Så lite skjerm som mulig i jobben. Livet er bare en gang!

Angrer ikke et sekund, livet er SÅ mye bedre!

Anonymkode: d8172...edf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Unngå alle jobber med ansvar, det er bare hodebry som du tar med deg hjem. Så fort du er nøkkelperson i en bedrift er løpet kjørt.

Jeg vet.

Anonymkode: d8172...edf

• Liker 1
Skrevet

Gjør det du føler er riktig for din del! Har jobbet i kundeservice med folk som var godt voksne til nær pensjonsalder, forskjellen er at de voksne er ofte tryggere og roligere enn mange av de yngre, og det er bare positivt for kundeopplevelsen. 

Tror det er bra å prøve noe nytt også iblant, for de aller fleste :)

Skrevet

Er det mulig å søke permisjon et år? For å gjøre noe annet? 

jeg er også utdannet og i min jobb jobber jeg med mennesker. 
da barna var små var jeg så sliten av å pleie mennesker på jobb, og stelle småbarn hjemme. Sa opp og jobbet i 1 år på en fabrikk der jeg sto hele dagen med radio på ørene og jobbet med praktiske ting. 
det var deilig! 
nå er barna større. Omskolerte meg og kobber nå i barnehage. 
av og til er det lurt med et avbrekk for å holde ut i jobb livet 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke brydd meg om hva andre synes! Om du føler du må forsvare der, så bare si det som det er! Du ønsker å ha en jobb du trives med, og penger ikke er så viktig for deg!

Jeg drømmer egentlig om det samme, finne meg en annen jobb som ikke stjeler så mye av meg - som jeg gleder meg til å gå til.

Er høyt utdannet og har en krevende jobb. Hadde nok byttet til noe annet, mindre krevende - hadde det ikke vært fordi jeg ønsker at vi som en familie på 5 skal kunne ha det romslig, med sparing til barn, vedlikehold av hus, ferier osv....

Anonymkode: 47ae1...d26

• Liker 1
Skrevet

Man hører jo dette gnålet om «det viktigste er å trives» hele tiden, men er det nå det? Jeg vet at jeg personlig ikke kan trives med 350.000 kr i året. Ikke fordi jeg er grådig eller materialistisk, men fordi jeg har har vært lavtlønnet i mange år, og fattigdom gjorde meg definitivt ikke lykkelig. Man skal selvfølgelig ikke ha en jobb man hater heller, men trivsel og lønn er ikke omvendt proporsjonalt av hverandre, hvis du skjønner hva jeg mener.... Det finnes en mellomting også.

Det andre er at du sier du har lyst til å jobbe med service og tenker du kommer til å «trives» med det. Hvor lenge tror du det varer før du er drit lei? 1 år? 3? 10? Husk at utdannelse er ferskvare, og det kan bli vanskelig å få deg en relevant jobb senere.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Knirke skrev:

Man hører jo dette gnålet om «det viktigste er å trives» hele tiden, men er det nå det? Jeg vet at jeg personlig ikke kan trives med 350.000 kr i året. Ikke fordi jeg er grådig eller materialistisk, men fordi jeg har har vært lavtlønnet i mange år, og fattigdom gjorde meg definitivt ikke lykkelig. Man skal selvfølgelig ikke ha en jobb man hater heller, men trivsel og lønn er ikke omvendt proporsjonalt av hverandre, hvis du skjønner hva jeg mener.... Det finnes en mellomting også.

Det andre er at du sier du har lyst til å jobbe med service og tenker du kommer til å «trives» med det. Hvor lenge tror du det varer før du er drit lei? 1 år? 3? 10? Husk at utdannelse er ferskvare, og det kan bli vanskelig å få deg en relevant jobb senere.

Ja, tro meg: Jeg har hatt tidligere jobb jeg mislikte sterkt i lang tid, og selv om det var godt betalt var det for min del lite å trakte etter. 10-11 timers dager var vanlig, og ferie/helligdager var det bare å se langt etter i mange tilfeller. Var heller ikke spesielt spennende. 

Så kommer det jo litt an på økonomi også. Det er ganske vanlig å jobbe beinhardt i en del år, for så å trappe ned i en "enklere" jobb når f. eks. boliglån og/eller andre investeringer er nedbetalt/kapitalisert. 

Man gjør seg selv ingen tjeneste ved å stå i en type jobb man misliker sterkt ut arbeidslivet.

Anonymkode: 3e448...e33

AnonymBruker
Skrevet

Det er også en kamp om å få høyere stilling innen kundeservice, det kryr av små deltidsstillinger og er færre av de som er 100%. Veldig mange vil ha slike jobber. 

Anonymkode: d883f...192

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...