Gå til innhold

Så mange skiller seg!

Nesly

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymus Notarius
11 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Artikkelen krever abonnement, dermed er det litt vanskelig å lese den :(

OK, beklager, har abonnement via jobben, så tenkte ikke over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Min eksmann drev med psykisk vold mot meg fordi han selv slet. Han nektet å gå til behandling selv, og han nektet parterapi. Ingen respekt for meg eller ønske om å gjøre en ting med situasjonen.

Veldig mye mer bak historien her, men alle forhold er ikke verd å redde. Det eneste jeg angrer på er at jeg giftet meg med feil mann. Nå derimot har jeg funnet drømmemannen, og det fortjener jeg.

Jeg vet at det ikke er like dramatisk for alle, men det er opp til hver enkelt. Det er ikke en lett beslutning å ta.

Anonymkode: 471b7...4c6

Så trist å høre. Godt du har det bra nå ❤️

Jeg dømmer ingen, og tror ikke det er til beste at alle ekteskap fortsetter! Er det f.eks snakk om vold, psykisk eller fysisk, eller utroskap er det helt forståelig!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste ekteskap holder (60%), så ikke mist motet. I min omgangskrets er det ingen som har skilt seg, og jeg er over 40. En annen viktig statistikk er at 75% av barn under 18 i Norge bor med begge foreldrene.

Når man leser KG får man inntrykk av at alt er undergang og krise, men det er ikke så ille egentlig. 

Anonymkode: c18c3...22b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man kan forvente at man vokser sammen, lærer hverandre å kjenne og at det bare blir bedre og bedre, sånn er det for mange!

Er du i et ekteskap som har tapt seg over tid?

Anonymkode: fe2f0...e46

Nettopp.  Dessverre tror jeg mange forveksler stabil og moden kjærlighet med rutine og mangel på lidenskap og interesse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
2 timer siden, Nesly skrev:

Hva kan man forvente seg etter mange år sammen? 

Kjærlighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror at skilsmisser som regel bare er et symptom på andre samfunnsproblemer: vi tåler ikke å ha det vanskelig. Hvor mange er det egentlig som tenker at "jeg føler meg ganske dritt akkurat nå, men det er faktisk greit. Det går som regel over". Det er full krise tvert man føler at ting er vanskelig, og mange identifiserer problemet som noe eksternt, istedet for internt, som det ofte er. Det må bli aksept for at deler av livet vil være bedritent, uten at man skal være nødt til å oppsøke psykolog, eller omvelte hele livet for å få en endring.

Anonymkode: 848b1...ef6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er åpenbart lettere å skille seg nå enn for 50-60 år siden, men det tror jeg vi bare skal være glad for. For ja, kanskje er det noen som ikke takler motgang, men jeg ser jo selv på enkelte eldre familiemedlemmer som har blitt i ulykkelige ekteskap kun fordi normene krevde det. De levde i ulykkelige og kjærlighetsløse forhold i årtier fordi samfunnet, familie og venner "krevde" det av dem. Det var tabu å skille seg. Er det virkelig dit vi vil?

Jeg tenker at det at noen tar litt lett på det er prisen man må betale, det vil alltid være noen som ikke tar ekteskap seriøst. Men hva er liksom alternativet? Tvinge folk til å være gifte? 

Og så må man også huske på at selv om ting ser greit ut på Facebook, SOME eller ellers i hverdagen, så kan ting være ganske annerledes bak husets fire vegger. Selv ble jeg både fysisk og psykisk mishandlet, jeg opplevde vold. Dette skjedde etter at vi giftet oss. Hadde jeg visst dette før hadde jeg aldri giftet meg. Og jeg ble skilt etter svært kort tid og innen jeg fylte 30 år.

Men sånn er det. Jeg følte mye skam rundt det i starten, nå lever jeg godt med det. Livet er ikke alltid slik man planlegger, og det er heller ikke enkelt å se hvem som faktisk tar for lett på det - og hvem som faktisk ikke gjør det. Det bør man kanskje ha i bakhodet før man dømmer andre for hardt.

Endret av SPOCA
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, Nesly skrev:

Presten: fordi jeg syns det er trist at han som vier andre og bør gå foran som et godt eksempel ikke gjør det.

Søstera mi: fordi det går direkte utover meg og familien. Jeg har mistet en svoger, barna mine mistet en onkel. Det er trist å se at de skjønne tantebarna mine har det vanskelig.   

Heldigvis får både presten og søsteren din lov til å bestemme over sitt liv i 2020! Alt for mange mister seg selv, fordi de blir presset til å gjøre det familien/naboen/menigheten mener at de skal gjøre. Om søsteren din driter i ungene sine vet jeg ikke. Men tenker at hun selv vet best hvordan hun bør leve livet sitt. Det er nok en god grunn til at hun ikke lenger kan leve med far til sine barn.

Anonymkode: f2db8...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, Nesly skrev:

Syns bare det er merkelig at så mange er så "ulykkelige" i ekteskapene sine. 

Hva kan man forvente seg etter mange år sammen? 

Vel, jeg forventet virkelig ikke utroskap, flatfyll og vold. 

Anonymkode: e7467...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at skilsmisser som regel bare er et symptom på andre samfunnsproblemer: vi tåler ikke å ha det vanskelig. Hvor mange er det egentlig som tenker at "jeg føler meg ganske dritt akkurat nå, men det er faktisk greit. Det går som regel over". Det er full krise tvert man føler at ting er vanskelig, og mange identifiserer problemet som noe eksternt, istedet for internt, som det ofte er. Det må bli aksept for at deler av livet vil være bedritent, uten at man skal være nødt til å oppsøke psykolog, eller omvelte hele livet for å få en endring.

Anonymkode: 848b1...ef6

Jeg ønsker ikke å akseptere vold, utroskap og manglende deltakelse i familieliv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Det er jo bare bra.

Hvorfor det ?

Anonymkode: 5e8ba...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 hours ago, Nesly said:

Jeg syns det er så utrolig mange som skiller seg nå til dags! Ingenting sjokkerer meg lengre. Til og med presten her i gata ble skilt for ett par år siden. Søstera mi er skilt, venninnene mine er skilt..  Har folk generelt lav terskel for å gå fra hverandre om dagen? Føler det gjelder 50% av alle ektepar? 

Er det sånn at når man er lei av mannen sin er det OK å bytte ham ut? Bare lurer, for jeg er ganske lei av min til tider...

Vi går fra hver nå, etter 35 et års forhold, så ikke si at jeg ikke har prøvd. Situasjonen har gått fra vanskelig, til umulig, til uholdbart. Nå blir det endelig skilsmisse, og jeg jubler. 

Anonymkode: 00a09...3cf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vegansucks

Jeg er enig at holdningen til mange er om det ikke funker så er det bare å skille seg, men hvorfor er det da så viktig å gifte seg med sånne holdninger?

jeg er gift, jeg følte med på det jeg sa ja til å love

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Vegansucks skrev:

Jeg er enig at holdningen til mange er om det ikke funker så er det bare å skille seg, men hvorfor er det da så viktig å gifte seg med sånne holdninger?

jeg er gift, jeg følte med på det jeg sa ja til å love

Hva skjer hvis din mann er utro eller begynner å utøve vold mot deg? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegansucks
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva skjer hvis din mann er utro eller begynner å utøve vold mot deg? 

Det er umulig for meg å svare på, han er jo ikke sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
2 minutter siden, Vegansucks skrev:

Det er umulig for meg å svare på, han er jo ikke sånn

Nei, mine var heller ikke sånn. Jeg bare lurer - vil du fortsette å holde løftet ditt hvis din mann får en elskerinne eller blir voldelig? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegansucks
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, mine var heller ikke sånn. Jeg bare lurer - vil du fortsette å holde løftet ditt hvis din mann får en elskerinne eller blir voldelig? 

Om du har hatt en voldelig eks og en som er utro så er min oppfatning at du ikke er så god menneskekjenner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Vegansucks skrev:

Om du har hatt en voldelig eks og en som er utro så er min oppfatning at du ikke er så god menneskekjenner

Så ufattelig naiv... Ingen av mine to ekser var slik mot tidligere partnere eller andre. Hvordan kunne jeg vite hva som ville skje i fremtiden når det aldri har skjedd før? Hvis du tror at din man garantert aldri vil være utro, er du veldig naiv. For det kan du ikke vite, selv om jeg håper at du har rett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Vegansucks skrev:

Og slutt med victim blaming. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...