Gå til innhold

Så mange skiller seg!

Nesly

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Ja, det er vel nettopp det jeg skrev..? Færre gifter seg og færre skiller seg.

Det bekrefter også nettopp hva jeg føler. Nesten 50% skiller seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Ja, det er vel nettopp det jeg skrev..? Færre gifter seg og færre skiller seg. 

Ikke helt. Statistikken viser at den svinger, men den har bremsefaktor grunnet færre og færre gifter seg. 

Vil si at antall skilsmisser har holdt seg ganske stabil de siste 20 årene, og ikke gått ned i forhold til antall som gifter seg. 

Endret av abc123detvardet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
1 minutt siden, Nesly skrev:

Det bekrefter også nettopp hva jeg føler. Nesten 50% skiller seg. 

"Bare" litt over 40 % skilles (40,9 % iflg denne lenken: http://pis.no/, 40, 4 her: https://www.aftenposten.no/norge/i/oRlk50/ny-forskning-aldri-har-vi-sett-en-saa-kraftig-nedgang-i-andelen-som-skiller-seg-i-norge), mens du "følte" det var over 50 % i startinnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonymus Notarius skrev:

"Bare" litt over 40 % skilles (40,9 % iflg denne lenken: http://pis.no/, 40, 4 her: https://www.aftenposten.no/norge/i/oRlk50/ny-forskning-aldri-har-vi-sett-en-saa-kraftig-nedgang-i-andelen-som-skiller-seg-i-norge), mens du "følte" det var over 50 % i startinnlegget.

Jeg har ve lov å føle hva jeg vil når det gjelder min omgangskrets? Hvorfor så pirkete og kverrulerende? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
2 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Ikke helt. Statistikken viser at den svinger, men den har bremsefaktor grunnet færre og færre gifter seg. 

Vil si at antall skilsmisser har holdt seg ganske stabil de siste 20 årene, og ikke gått ned i forhold til antall som gifter seg. 

Jo, skilsmisseraten har gått ned også i forhold til antall ekteskap. Sjekk f.eks denne lenken: https://www.aftenposten.no/norge/i/oRlk50/ny-forskning-aldri-har-vi-sett-en-saa-kraftig-nedgang-i-andelen-som-skiller-seg-i-norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
Akkurat nå, Nesly skrev:

Jeg har ve lov å føle hva jeg vil når det gjelder min omgangskrets? Hvorfor så pirkete og kverrulerende? 

Joda, vær så god. Men din vennekrets er ikke nødvendigvis statistisk representativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, vær så god. Men din vennekrets er ikke nødvendigvis statistisk representativ.

Min hensikt var kanskje heller ikke å være statistisk representativ? 

Uansett 40 og noe % er jo ikke veldig langt fra 50% Så hvorfor så opphengt i det? Det var faktisk ganske irriterende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, Nesly skrev:

Syns bare det er merkelig at så mange er så "ulykkelige" i ekteskapene sine. 

Hva kan man forvente seg etter mange år sammen? 

Man kan forvente at man vokser sammen, lærer hverandre å kjenne og at det bare blir bedre og bedre, sånn er det for mange!

Er du i et ekteskap som har tapt seg over tid?

Anonymkode: fe2f0...e46

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
Akkurat nå, Nesly skrev:

Min hensikt var kanskje heller ikke å være statistisk representativ? 

Uansett 40 og noe % er jo ikke veldig langt fra 50% Så hvorfor så opphengt i det? Det var faktisk ganske irriterende...

Det er rimelig stor forskjell på 40 og 50 prosent mtp hvor mange mennesker dette gjelder. Dette er jo et diskusjonsforum, da pleier folk å ville diskutere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
49 minutter siden, Nesly skrev:

Jeg syns det er så utrolig mange som skiller seg nå til dags! Ingenting sjokkerer meg lengre. Til og med presten her i gata ble skilt for ett par år siden. Søstera mi er skilt, venninnene mine er skilt..  Har folk generelt lav terskel for å gå fra hverandre om dagen? Føler det gjelder 50% av alle ektepar? 

Er det sånn at når man er lei av mannen sin er det OK å bytte ham ut? Bare lurer, for jeg er ganske lei av min til tider...

Hvorfor plager det deg hva andre gjør egentlig? 

Anonymkode: 7abbd...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er lavere terskel for å skille seg nå enn før,det er jo statistisk soleklart. Hører stadig folk som sier "er jo bare å skille seg om det ikke funker". Og så kan du lese her inne. Synes helt ærlig folk har urealistiske forventninger til samliv, og gir opp altfor lett, her er det dump dump dump om sexlivet er litt labert i to uker, om han plutselig begynner å like et pålegg hun ikke liker, eller om hun synes naboen er søt. Når alt ikke er rosenrødt, og man oppdager at kjærlighet faktisk er hardt arbeid, da er det bare å pakke snippesken. Thank you, next. 

Det er ikke mange som holder sammen i vonde dager lenger. 

Ser jo bare på trådene her inne om sex. Sex er blitt ekstremt mye viktigere for folk enn det var for bare noen tiår siden. Og man kan ikke leve uten bare en liten stund heller. Menn skal ha sin sex 6 uker etter fødselen, koste hva det koste vil, ellers må han få lov til å gå. Barn ingen hindring akkurat der... Og vil man ikke deep throat er man kjedelig. 

Og folk avklarer ikke forventninger før de blir sammen heller, og ender i kaos med økonomi, jobber, mine dine våre, bosted, familie. 

Og jo, det er MANGE som skiller seg som har barn. Og mange barn får konsekvensene av ekser som ikke kan samarbeide og nye partnere som er mest opptatt av kjæreste, ikke av familien. Det er nitrist å lese om de stakkars barna som må utstå smålige voksnes oppførsel her inne :( 

Endret av Krok1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man kan forvente at man vokser sammen, lærer hverandre å kjenne og at det bare blir bedre og bedre, sånn er det for mange!

Er du i et ekteskap som har tapt seg over tid?

Anonymkode: fe2f0...e46

Så om man vokser fra hverandre er det ikke mulig å vokse sammen igjen mener du? 

Er "å ha vokst fra hverandre" god grunn til å skilles? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, skilsmisseraten har gått ned også i forhold til antall ekteskap. Sjekk f.eks denne lenken: https://www.aftenposten.no/norge/i/oRlk50/ny-forskning-aldri-har-vi-sett-en-saa-kraftig-nedgang-i-andelen-som-skiller-seg-i-norge

En overskrift er ikke nok til å overbevise meg. Må ha hvilke statistiske modeller de har brukt for å gjøre den analysen. 

Basert på min erfaring innen statistisk analyse er tallene ganske konstante tatt i betraktning til svingningene i antall som gifter seg med en svak antydning til nedgang. 

Uansett, artikkelen sier "Aldri før har andelen skilsmisser gått så markant ned som de siste ti årene" - det tyder på at de har kun sett på antall gift i år / antall skilsmisser i år, noe som ikke tar til høyde for hvordan de tidligere årene har hatt en påvirkning på de neste årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymus Notarius
1 minutt siden, abc123detvardet skrev:

En overskrift er ikke nok til å overbevise meg. Må ha hvilke statistiske modeller de har brukt for å gjøre den analysen. 

Basert på min erfaring innen statistisk analyse er tallene ganske konstante tatt i betraktning til svingningene i antall som gifter seg med en svak antydning til nedgang. 

Uansett, artikkelen sier "Aldri før har andelen skilsmisser gått så markant ned som de siste ti årene" - det tyder på at de har kun sett på antall gift i år / antall skilsmisser i år, noe som ikke tar til høyde for hvordan de tidligere årene har hatt en påvirkning på de neste årene. 

Hvis du leser artikkelen, ser du at den sier noe om sannsynlighet for å bli skilt basert på året man ble gift. Det går tydelig frem av teksten at antall skilsmisser har gått ned i både absolutte og relative tall. Man finner lignende info også andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor plager det deg hva andre gjør egentlig? 

Anonymkode: 7abbd...ba2

Presten: fordi jeg syns det er trist at han som vier andre og bør gå foran som et godt eksempel ikke gjør det.

Søstera mi: fordi det går direkte utover meg og familien. Jeg har mistet en svoger, barna mine mistet en onkel. Det er trist å se at de skjønne tantebarna mine har det vanskelig.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Hvis du leser artikkelen, ser du at den sier noe om sannsynlighet for å bli skilt basert på året man ble gift. Det går tydelig frem av teksten at antall skilsmisser har gått ned i både absolutte og relative tall. Man finner lignende info også andre steder.

Artikkelen krever abonnement, dermed er det litt vanskelig å lese den :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 time siden, abc123detvardet skrev:

Ja, hvorfor skal det ikke være greit?

Fordi det kanskje er barn involvert?? 🙄

Anonymkode: 6c48c...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det kanskje er barn involvert?? 🙄

Trist, men fortsatt greit. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, Nesly skrev:

Så om man vokser fra hverandre er det ikke mulig å vokse sammen igjen mener du? 

Er "å ha vokst fra hverandre" god grunn til å skilles? 

Enig! Jeg trodde jeg var vokst fra mannen min, men "holdt ut" i 3 år. Nå får jeg klump i magen av å tenke på at jeg en gang holdt på å oppløse familien min, og gjøre barna mine til fremogtilbakebarn..... Jeg elsker mannen min, og kunne ikke tenke meg å sitte på sidelinjen av barna mine 50 prosent av tiden, halve ferier osv. Mange skiller seg for lett. Jeg ble dratt med av venninner som skilte seg, og trodde det var løsningen på å få oppleve spenning og forelskelse på nytt, få mer frihet osv. Heldigvis våknet jeg, selv om jeg trodden jeg aldri kunne elske mannen igjen. Ser at jeg aldri kunne latt barna mine blitt ulykkelig for at jeg skulle blitt "wannabe-lykkelig"!!! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Nesly skrev:

Jeg syns det er så utrolig mange som skiller seg nå til dags! Ingenting sjokkerer meg lengre. Til og med presten her i gata ble skilt for ett par år siden. Søstera mi er skilt, venninnene mine er skilt..  Har folk generelt lav terskel for å gå fra hverandre om dagen? Føler det gjelder 50% av alle ektepar? 

Er det sånn at når man er lei av mannen sin er det OK å bytte ham ut? Bare lurer, for jeg er ganske lei av min til tider...

Tja. Min eksmann drev med psykisk vold mot meg fordi han selv slet. Han nektet å gå til behandling selv, og han nektet parterapi. Ingen respekt for meg eller ønske om å gjøre en ting med situasjonen.

Veldig mye mer bak historien her, men alle forhold er ikke verd å redde. Det eneste jeg angrer på er at jeg giftet meg med feil mann. Nå derimot har jeg funnet drømmemannen, og det fortjener jeg.

Jeg vet at det ikke er like dramatisk for alle, men det er opp til hver enkelt. Det er ikke en lett beslutning å ta.

Anonymkode: 471b7...4c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...