Gå til innhold

Hva er greia med at 80% av postene er inne er "anonyme"`?

Anbefalte innlegg

Skrevet
11 timer siden, Gorilla skrev:

Jeg pleier ikke å være anonym. Hvis jeg er AB så er det for å unngå at svært sensitiv informasjon blir koblet opp mot brukernavnet. Jeg bruker aldri AB til å gjemme meg unna stygge ytringer, og jeg står for det jeg skriver her inne. Jeg er ganske aktiv, og ønsker at brukerne skal bli «kjent» med meg her inne, så derfor skriver jeg så mye som mulig under brukernavn. Som sagt er eneste unntak om det gjelder svært sensitive opplysninger om helse eller sex (er svært lite aktiv i sexforumet uansett, så ja 🤪). 

Enig. Skriver under på denne. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også enig med @Gorilla, men her er det altså mange som poster som AB når de kommenterer TV-serier eller hva de har spist til middag. Spesielt diskusjoner om viruset. Selvfølgelig er det digg at ingen kan ta deg seinere på at du tok feil, men.. Jeg synes det er vanskelig å holde en diskusjon uten å ha navn å forholde meg til.

• Liker 2
Skrevet

Det gjenspeiler det samffunnet vi ellers lever i. Ingen tar ansvar og alle fråtser i seg det de klarer uten tanker om andre. Bare det gagner seg så gjør vi det. Derfor skjuler vi oss bak denne fasaden for da kan ingen "ta" oss. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Det gjenspeiler det samffunnet vi ellers lever i. Ingen tar ansvar og alle fråtser i seg det de klarer uten tanker om andre. Bare det gagner seg så gjør vi det. Derfor skjuler vi oss bak denne fasaden for da kan ingen "ta" oss. 

Der tror jeg du fikk Bingo!

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble forfulgt og terrorisert på det groveste her på forumet lenge, med min forrige bruker. Derfor er jeg ofte anonym. 

• Liker 1
Skrevet

På 2.3.2020 den 18.21, blasfeminist skrev:

Jeg forstår at man vil være anonym (som i "ikke engang brukernavn") i noen tråder, men her er mitt inntrykk at de fleste postene er anonyme uansett tema. Det skjønner jeg ikke vitsen med.

Enig. Det kan bli for mye av det gode. 

Selv er jeg anonym når jeg skriver i seksualforumet, konsekvent. Gidder ikke friere på pm. 

Men til tider så trykker jeg anonym fordi det til tider er en tendens til å diskutere med de få som ikke er anonyme. Det blir litt slitsomt når 5 stykker skal vri om på det jeg skriver, fordi jeg er den eneste som bruker mitt ekte nick. 

Har fått advarsel på noe jeg postet som anonym bruker 😇 tatt ut av sammenheng var det ganske fælt, men egentlig skreiv jeg bare med ord at jeg håpte vedkommende måtte oppleve det samme (ala karma, eller kanskje du ville skjønt kor jævlig det er dersom du opplevde det selv)...😅

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg tror en på dette forumet nok har et noe større "behov" for anonymfunksjon på grunn av en del brukeres egen måte å diskutere på. For en del av oss er det naturlig å diskutere spørsmål ut fra forskning og hvilke større linjer og tendenser en ser, rett og slett løfte blikket litt, og det er dermed lite å identifisere en på. På dette forumet virker det som veldig mange er veldig "inzoomet" på seg og sitt, og en får dermed innlegg preget av "meg og mine venner/venninner" og personlige beretninger. Da skal det ikke heller så mange innlegg til før en er ganske lett å identifisere. 

• Liker 1
Skrevet
På 2.3.2020 den 18.05, Taffel skrev:

Jeg tenkte det samme som deg, men ser at det av og til kan være hensiktsmessig å ha anonymfunksjon. Dersom en går inn på en bruker som har vært her en stund, så vet man plutselig skremmende mye om vedkommende, med unntak av døpenavn. Så dersom jeg ønsker å skrive noe som jeg føler er for utleverende eller personlig satt i sammenheng med tidligere innlegg, så velger jeg å poste som anonym. Innimellom også hvis det er meninger som kan tas negativt opp av dem som ikke liker svaret de får, og dermed kan gå inn i rene forfølgelseskampanje. Enkelte jager andre navngitte i tråd etter tråd. Men stort sett, så bruker jeg brukernavnet. 

Jeg har lest dette argumentet flere ganger, men jeg kjøper det ikke. Folk bruker AB uansett om de snakker om sexlivet sitt eller om tørketromler. Det blir for det første særdeles uoversiktlig. For det andre blir trådene veldig kjedelig ved at svært få følger opp innlegg de har skrevet som AB.

Man burde heller være selektiv med hva man deler om seg selv på nett om man er bekymret for å bli gjenkjent. Et forum fullt av ABere blir bare tragikomisk.

Har forøvrig aldri postet under AB selv.

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, edwardnigma said:

Jeg har lest dette argumentet flere ganger, men jeg kjøper det ikke. Folk bruker AB uansett om de snakker om sexlivet sitt eller om tørketromler. Det blir for det første særdeles uoversiktlig. For det andre blir trådene veldig kjedelig ved at svært få følger opp innlegg de har skrevet som AB.

Man burde heller være selektiv med hva man deler om seg selv på nett om man er bekymret for å bli gjenkjent. Et forum fullt av ABere blir bare tragikomisk.

Har forøvrig aldri postet under AB selv.

Nei, nei - der får man bare enes om å være uenig. KG er ingen viktig kanal, men et tidtrøyte, i de fleste tilfeller. Men det er stort og allment forum. AB har en fast kode, så jeg synes ikke det er så vanskelig å følge tråden. Men er helt enig med deg at jeg skulle ønske flere fulgte opp. Enkelte tråder blir jo som en film som man ikke får med seg slutten på. For eksempel så skriver jeg jo her nå kun fordi jeg fikk opp at jeg ble sitert, så ja - du har et poeng der. Men for en som er veldig aktiv her, så blir avataren veldig personifisert, og jeg tenker at det er det som ER nettvett. Ha et bevisst forhold til sitt eget personvern. 

Skrevet
Akkurat nå, Taffel skrev:

AB har en fast kode, så jeg synes ikke det er så vanskelig å følge tråden

Du må jo lete etter tallene og bokstavene, fremfor å bare se på nicket på siden.

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, edwardnigma said:

Du må jo lete etter tallene og bokstavene, fremfor å bare se på nicket på siden.

tre siste:-)

Skrevet

Det er jo for å ikke bli gjenkjent og mange er veldig paranoide! Selv under AB bruker de "hen" og tror at folk skal kjenne igjen et barn som har gjort noe eller en partner som har sagt noe 😅 Eller slett ikke beskriver nok om situasjonen til å få gode nok råd.. Nok også enklere å komme med "krass kritikk" de VET de får pepper for under AB 

Skrevet
2 hours ago, Taffel said:

tre siste:-)

I en tråd med et tosifret antall AB er det håpløst å holde styr på.

2 hours ago, Lipyros said:

Nok også enklere å komme med "krass kritikk" de VET de får pepper for under AB 

Ja, og det er vel ikke akkurat en positiv/ønsket effekt.

En del her inne later jo til å være redde for at noen skal finne ut av hva de mener om noe som helst. Må være trist å ikke kunne stå for noenting.

• Liker 4
Skrevet

Helt i starten skrev jeg veldig personlige ting uten å bruke AB-funksjonen. Derfor bruker jeg AB nå når jeg skriver noe som kan gjenkjennes. Klær jeg har kjøpt, oppskrifter jeg liker, hva jeg hadde til middag i går, hva slags blomster jeg har i hagen og lignende ting. Ikke fordi jeg ikke kan stå for at jeg spiser grøt hver lørdag f.eks., men fordi jeg ikke vil at hvem som helst skal kunne knytte de andre postene til meg. Selv om jeg trenger å fortelle om ting, så er ikke det dermed sagt at jeg vil at hele omgangskretsen potensielt skal kunne lese det, bare fordi jeg skriver en kommentar om at jeg bor i XX-kommune og baker verdens beste brownies. 

Bruker alltid AB på seksualitetsforumet, men det er fordi jeg ikke orker alle personangrepene og ubehagelige PMene man tydeligvis får hvis man skriver noe der. 

• Liker 1
Skrevet

Syns det er helt greit å bruke AB funksjonen hvis man føler for det, men enkelte bruker det kun for å være uhyggelig å gå på personangrep, så blir det feigt faktisk. Kan på en måte ikke ta dem seriøse når de holder på sånn. 

Skrevet
På 2.3.2020 den 18.40, Cuntzilla skrev:

Man kan ende opp med å bli forfulgt av folk her som vil fortsette en diskusjon fra en helt annen tråd, eller bare er ute etter deg for fordi de misliker deg. Jeg hadde flere sånne før, jævlig irriterende. Spesielt da de skrev som AB, sånn at jeg ikke fikk blokkert dem.

Om man så er anonym som i at de ikke har ditt ekte navn, så er det ekstremt lite kult med stalkere som er ute etter å ta deg for at du er feminist i enhver tråd om den så omhandler oppskrift på blomkålsuppe, og det er også lite kult med de som pusler sammen hele katalogen av innlegg du har og tror de kjenner deg bedre enn deg selv pga dette. De ser brukernavn før de leser innlegg, så jeg måtte bare begynne å diskutere visse tema under AB, sånn at innlegget fikk snakke for seg selv og ikke bli så farget av hva folk mente om personaen Cuntzilla.

I tillegg er vi ikke så fryktelig anonyme, har møtt noen KGere som har vært litt mer "inni" hvem som er hvem enn meg, og de har jo fullt navn på mange her fordi en person kjenner en annen som vet hvem den var fordi den personen postet bilde og så var de to sammen og hun hadde pult han før, og de to har en samme felles venn på face osv. Du kjenner alle på KG gjennom få ledd, du trenger ikke være en dreven etterforsker for å finne ut av hvem en del her som tror de er relativt anonyme er. Meg selv inkludert.

Enig i alt dette. Jeg husker at når jeg først meldte meg inn, valgte jeg tilfeldigvis et nesten likt brukernavn som en annen tidligere bruker. Vedkommende var tydeligvis "kontroversiell" så det var stadig 2-3 stk som spydig dro inn "mine" tidligere meninger, uansett hvor lite relevante de var for det jeg faktisk kommenterte på. Folk trenger ikke vite hvem du er i virkeligheten for å finne på å stalke deg her inne. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...