AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #1 Skrevet 2. mars 2020 Jeg har vært mye syk i det siste med egenmeldinger, kan jeg få sparken eller advarsel om jeg er for mye syk? Anonymkode: 2ef83...539
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #2 Skrevet 2. mars 2020 Nei, du kan ikke få sparken for å være syk, men det er grenser for hvor ofte du kan bruke egenmeldinger. Hvis du er bekymret for det, så anbefaler jeg å bruke sykemeldinger i stedet. Anonymkode: 2b732...691 5
Gjest theTitanic Skrevet 2. mars 2020 #3 Skrevet 2. mars 2020 I utgangspunktet ikke, men de kan mislike det og finne på andre ting som påskudd for å få deg sparket.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #4 Skrevet 2. mars 2020 Jeg har ikke noe konkret å vise til så her blir det bare synsing, men jeg tror ikke du kan det basert på dette alene. Men når du bruker opp egenmeldingene dine, så vil de kunne kreve at du må ha sykemelding fra lege. Og hvis du er mye borte fra jobb så kan det blir aktuelt å se om det er forhold på jobben som gjør at du blir syk. Spesielt hvis du er borte fra jobb lenge sammenhengende så vil NAV kunne kalle inn til møte hvor forholdet diskuteres, og om du kan gjøre andre oppgaver mens du er syk. Er du sykemeldt i et års tid, da tror jeg de kan si deg opp og hive deg over på AAP hos NAV. Men igjen, bare synsing fra min side. Anonymkode: 6ba9d...3ef 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #5 Skrevet 2. mars 2020 Kun hvis du bryter reglene for egenmelding. Bruker du egenmelding uten å ha slike dager er nok oppsigelse en lovlig sanksjonsform. Mens for eksempel å glemme å melde, eller registrere riktig, kan føre til advarsel. Anonymkode: 6b78c...cb0
Gjest ti10 Skrevet 2. mars 2020 #6 Skrevet 2. mars 2020 Nei, men det finnes regler for bruk av egenmeldinger, dvs. hvor mange du kan bruke i løpet av et år, hvor mange dager du kan være borte pr. egenmelding, hvor ofte du kan bruke egenmelding osv. Arbeidsgiver kan også nekte deg å bruke egenmelding ved mistanke om misbruk. Så hvis du er mye syk, er det lurt å få sykemelding. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/alternativer-til-sykmelding-tilrettelegging-egenmelding-pleiepenger-mfl/egenmelding-ved-sykdom
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #7 Skrevet 2. mars 2020 Gjentatte og gjerne periodiske egenmeldinger og sykmeldinger er særdeles uønsket for arbeidsgiver, samt for kollegene som må ta på seg mer arbeid. Da er det klart at man ønsker å kvitte seg med en slik arbeidstaker. Arbeidslivet er også i ferd med å endre seg slik at sånne «korrigeringer» er enklere å få til. Når det er sagt trenger ingen å frykte for at man i enkeltperioder har mye egenmeldinger/sykmeldinger. Problemet er når man gjentatt - over år - er ute av jobb og på den måten belaster arbeidsplassen. Anonymkode: 47b2f...111 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #8 Skrevet 2. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Gjentatte og gjerne periodiske egenmeldinger og sykmeldinger er særdeles uønsket for arbeidsgiver, samt for kollegene som må ta på seg mer arbeid. Da er det klart at man ønsker å kvitte seg med en slik arbeidstaker. Arbeidslivet er også i ferd med å endre seg slik at sånne «korrigeringer» er enklere å få til. Når det er sagt trenger ingen å frykte for at man i enkeltperioder har mye egenmeldinger/sykmeldinger. Problemet er når man gjentatt - over år - er ute av jobb og på den måten belaster arbeidsplassen. Anonymkode: 47b2f...111 At det er uønsket og en ekstra belastning er jo alle enige i, men det er ikke dermed sagt at man kan kvitte seg med folk som av ulike årsaker blir syk. Det at folk blir syk innimellom og noen ganger i lengre perioder, er jo en del av risikoen med å ansette noen, og noe en arbeidsgiver rett og slett må ta med når de regner ut driftskostnadene og bemanningen. Når jeg er syk, så er jeg syk med "god samvittighet", og går ikke rundt og tenker at jeg svikter arbeidsgiver og kolleger. For timelønnen min ligger på et nivå som tilsier at det også er kalkulert inn en margin for sykefravær. Hadde de kunne sparke meg, hadde deres risiko vært lavere, men da skulle også lønnen ha vært høyere fordi man selv tar denne risikoen. Anonymkode: 6ba9d...3ef 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #9 Skrevet 2. mars 2020 Du har jo bare et visst antall egenmeldingsdager, og så må du ha sykemelding. Så når du overstiger det antallet egenmeldingsdager så vil du vel få en beskjed om det, at fra nå av må du ha sykemelding når du er borte. Ellers blir du vel trukket i lønn og kan få en advarsel vil jeg tro. Og gjentar det seg, så vil jeg tro du kan få sparken ja... Har du vært sykemeldt i to år i strekk tror jeg også du kan miste jobben? Arbeidsgiver kan ikke straffe deg for å være syk, men du må gjøre dine plikter når det gjelder å gi beskjed og få sykemelding. Anonymkode: d2759...ff8
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #10 Skrevet 2. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: At det er uønsket og en ekstra belastning er jo alle enige i, men det er ikke dermed sagt at man kan kvitte seg med folk som av ulike årsaker blir syk. Det at folk blir syk innimellom og noen ganger i lengre perioder, er jo en del av risikoen med å ansette noen, og noe en arbeidsgiver rett og slett må ta med når de regner ut driftskostnadene og bemanningen. Når jeg er syk, så er jeg syk med "god samvittighet", og går ikke rundt og tenker at jeg svikter arbeidsgiver og kolleger. For timelønnen min ligger på et nivå som tilsier at det også er kalkulert inn en margin for sykefravær. Hadde de kunne sparke meg, hadde deres risiko vært lavere, men da skulle også lønnen ha vært høyere fordi man selv tar denne risikoen. Anonymkode: 6ba9d...3ef Jeg snakker om stadig gjentakende egenmeldinger og sykmeldinger over år. Slike tilfeller der det er snakk om ansatte som reellt sett, pga stort fravær over år, burde jobbe i redusert stilling eller vært over på feks uføretrygd. Anonymkode: 47b2f...111 1
Hr. Aktiv Skrevet 2. mars 2020 #11 Skrevet 2. mars 2020 De kjører deg ut i en lang sykemelding på ett år. Bedriften betaler lønn en kort periode til deg så tar nav over. Derfor vil bedriften ikke ha deg tilbake små stunder i jobben for da starter du på nytt med lønn fra dem. Etter ett år på sykemelding så er du ferdig. 2
Fireflies Skrevet 2. mars 2020 #12 Skrevet 2. mars 2020 4 minutter siden, Hr. Aktiv skrev: De kjører deg ut i en lang sykemelding på ett år. Bedriften betaler lønn en kort periode til deg så tar nav over. Derfor vil bedriften ikke ha deg tilbake små stunder i jobben for da starter du på nytt med lønn fra dem. Etter ett år på sykemelding så er du ferdig. Etter ett år med sykemelding så må arbeidsgiver dokumentere at de ikke kan gjøre noe mer. Man kan ikke automatisk få fyken. 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #13 Skrevet 2. mars 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke noe konkret å vise til så her blir det bare synsing, men jeg tror ikke du kan det basert på dette alene. Men når du bruker opp egenmeldingene dine, så vil de kunne kreve at du må ha sykemelding fra lege. Og hvis du er mye borte fra jobb så kan det blir aktuelt å se om det er forhold på jobben som gjør at du blir syk. Spesielt hvis du er borte fra jobb lenge sammenhengende så vil NAV kunne kalle inn til møte hvor forholdet diskuteres, og om du kan gjøre andre oppgaver mens du er syk. Er du sykemeldt i et års tid, da tror jeg de kan si deg opp og hive deg over på AAP hos NAV. Men igjen, bare synsing fra min side. Anonymkode: 6ba9d...3ef Ikke syns i slike saker. Man kan ikke «hive noen over på AAP»... Anonymkode: e8563...f0e 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #14 Skrevet 2. mars 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært mye syk i det siste med egenmeldinger, kan jeg få sparken eller advarsel om jeg er for mye syk? Anonymkode: 2ef83...539 I utgangspunktet nei Men de kan indra muligheten for egenmelding samt de kan bestride sykemeldinger. Anonymkode: dff66...8e2 1
Hr. Aktiv Skrevet 2. mars 2020 #15 Skrevet 2. mars 2020 2 minutter siden, Fireflies skrev: Etter ett år med sykemelding så må arbeidsgiver dokumentere at de ikke kan gjøre noe mer. Man kan ikke automatisk få fyken. Den dokumentasjonen kommer bare vær trygg på det. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #16 Skrevet 2. mars 2020 7 minutter siden, Hr. Aktiv skrev: De kjører deg ut i en lang sykemelding på ett år. Bedriften betaler lønn en kort periode til deg så tar nav over. Derfor vil bedriften ikke ha deg tilbake små stunder i jobben for da starter du på nytt med lønn fra dem. Etter ett år på sykemelding så er du ferdig. Ikke nødvendigvis. Jeg har en kronisk tilstand som fritar arb giver endel slik at nav overtar utbetalingen fortere. Anonymkode: dff66...8e2 1
Fireflies Skrevet 2. mars 2020 #17 Skrevet 2. mars 2020 Akkurat nå, Hr. Aktiv skrev: Den dokumentasjonen kommer bare vær trygg på det. De skal også dokumentere at alt er gjort ovenfor arbeidstaker. Ikke bare løfte armene og så si «kanke gjøre mer.»
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #18 Skrevet 2. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke syns i slike saker. Man kan ikke «hive noen over på AAP»... Anonymkode: e8563...f0e Fant du ikke noe annet å kommentere på i tråden? Det er rett at man ikke kastes over. Man må dessverre søke selv. Anonymkode: 6ba9d...3ef
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #19 Skrevet 4. mars 2020 jo du kan faktisk miste jobben ved langtidssykdom. etter et år så kan det faktisk være mulig for arbeidsgiver å gi deg fyken om sykefraværet tynger bedriften Anonymkode: 6c704...267
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #20 Skrevet 4. mars 2020 På 2.3.2020 den 23.12, Fireflies skrev: Etter ett år med sykemelding så må arbeidsgiver dokumentere at de ikke kan gjøre noe mer. Man kan ikke automatisk få fyken. det er aldri noen som automatisk kan få fyken. alt må dokumenteres og gå riktig for seg Anonymkode: 6c704...267
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå