Gå til innhold

Redd 6-åring skal havne utenfor det sosiale i klassen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun startet på skolen i fjor, og begynte i en klasse hvor en stor del av jentene hadde gått i samme barnehage. Derfor falt det seg naturlig at disse jentene var mye sammen i skoletiden, og vår jente søkte til sine gamle barnehagevenner i andre klasser. Hun virker ikke interessert, eller lysten på å leke sammen med jentene i sin egen klasse, og jeg er redd det vil gjøre det enda vanskeligere for henne senere. Vi har forsøkt å invitere noen av dem over, men det fører ikke til bedre kontakt. Foreløpig iallfall. Det er godt mulig jeg ikke har gitt det nok tid. 

I dag hadde hun lekt med en ny gutt i klassen sin, og når jeg spør om hun ikke vil leke med f.eks. Stine og Marie, sier hun nei. Jeg er veldig glad hun har venner, det er ikke nødvendigvis så farlig hvem disse er, men det er vondt å føle seg utenfor i jentegjengen.

Noen som har erfaring med førsteklassinger? Går det seg til?

Anonymkode: a1f85...532

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig vanlig hvis man står i situasjonen hvem man har gått i barnehage med og ikke, - eller om man har hatt dagmamma og ikke gått i barnehagen med de andre. Hun har fått en venn blant guttene i klassen, utrolig flott at de har hverandre. Min søster lekte omtrent bare med gutter i klassen gjennom hele barneskolen, - fordi det var bare gutter i klassen i umiddelbar gangavstand hjemmefra. Noen få jenter da, men hun holdt seg mest til guttene. Det løste seg opp sakte, men sikkert - og hun ble godt kjent med jentene etter kort tid. 

Ser det ut som hun føler seg utenfor, siden hun ikke er interessert i de andre jentene i klassen? Kanskje hun trives slik det er nå. Kanskje hun har tilpasset seg situasjonen, og synes det er greit at det er sånn. Hun har jo venner i en parallell-klasse, de er like gamle som henne, og hun koser seg med dem. Slik var det også for ei som gikk i samme klasse som min søster, og for ei venninne av meg som hadde sin aller beste venninne i parallellklassen gjennom hele barneskolen. 

AnonymBruker
Skrevet

Min jente er 5 klassing nå. 
Hun har vel 2 fra barnehagen av jentene, i parallel-klassen er det flere. (6-7?) og halvparten av guttene er fra barnehagen, tror jeg. 

Nå er bestevenninner to som hun ikke gikk i barnehagen med, og bestevenninne fra barnehagen i parallel klassen er hun ganske lite sammen med. Men litt sammen med 2 andre fra parallel klassen, og litt sammen med ei i trinnet over.
Bestekompis fra bhg er hun fortsatt mye med, men jeg og mor der er bestevenninner, så mulig det spiller inn. ;)   Hun er heller ikke med på aktiviter med noen fra trinnet eller klassen. (hun driver med en aktivitet som gjør at vi har små grupper med unger, og hun er endel på gruppe med de som er litt yngre) 

Min erfaring er med andre ord at det går seg til, sånn etterhvert. Men det kan jo være greit å snakke med lærer om det er noe de kan gjøre, hvis du er bekymret? 

Anonymkode: 072db...f00

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med læreren og de andre foreldrene om å sette i gang med sånne vennegrupper? Vet at en del ikke liker det fordi det er litt styr for foreldrene, men jeg har veldig gode erfaringer med det. Her har barna fått venner som de ellers ikke ville fått og klassemiljøet er blitt mye bedre. 

Anonymkode: 7431d...306

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ungen min lekte kun med 2 unger fra bhg i hele 1.klasse. Var selv en del bekymret. Nå går han i 3.klasse og leker knapt med dem lengre. Ungene blir etterhvert kjent med flere via interesser og finner "sine" når de blir bedre kjent. Nå har ungen min et veldig stort nettverk av venner, de fleste med samme interesse:Fotball.

Anonymkode: 696d4...96d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vennskap endrer seg hele tiden. Har ei jente som går i 3. klasse, og den ene jenta hun var mye med i bhg og 1. klasse er hun så og si aldri med lenger. Men, tre av de andre hun gikk i bhg med er fortsatt hennes beste venner. Begynte ei ny jente i 1. klasse. Hun er nå også en av hennes beste venner.

Men, jeg ville ha kjørt på og invitert forskjellige hjem. Brukt en del tid på det. Det har mye å si.

Anonymkode: 46d10...b93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...