Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har dere løst ferier med småbarn? 

her krangler jeg og eksen om påskeferien og sommerferien. Han mener han skal ha barnet hele påskeuken og 3 sammenhengende på sommeren. Synes det blir litt lenge. Barnet er 2 år og bor fast med meg. Annenhver helg til far. 

Jeg mener halve påsken (så får barnet et par dager hjemme til å hvile seg før barnehagen). Vet av erfaring at aktivitetsnivået er høyt med far og lite hvile. Barnet er ofte grinete og sliten flere dager etterpå. Overholder ikke faste rutiner. 

Han skal også kreve ferie i 3 uker sammenhengende , jeg mener 1 uke eller maks 2 (om de skal reise bort) holder. Far skal selvsagt få ha 3 uker tilsammens. Og når det ikke er ferie følges normalt samvær. 

Har ingen skriftlig avtale, kun muntlig. Han klarer aldri å planlegge noe som helst. Gir meg ofte beskjed par dager før noe skal skje. 

Jeg har hatt barnet alene så og si siden han ble født. Far har fulgt dårlig opp rundt barnet. Avlyser samvær hele tiden. 

Anonymkode: b690b...e62

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skaff en time hos fvk og få en skriftlig avtale på samværet. 

Vi har skriftlig avtale, men vi tar det litt som det kommer og hva som passer best, men vi samarbeider godt. Her er også far er elendig på å planlegge, så tilpasser meg han så langt det er mulig for barnets del. Til gjengjeld blir han aldri sur hvis jeg sier nei eller ønsker noe anerledes. 

Anonymkode: 935a9...263

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skaff en time hos fvk og få en skriftlig avtale på samværet. 

Vi har skriftlig avtale, men vi tar det litt som det kommer og hva som passer best, men vi samarbeider godt. Her er også far er elendig på å planlegge, så tilpasser meg han så langt det er mulig for barnets del. Til gjengjeld blir han aldri sur hvis jeg sier nei eller ønsker noe anerledes. 

Anonymkode: 935a9...263

Har prøvd. Hatt opptil 6 timer oppå der nå. 
Vi har advokater nå som vi krangler mellom. Så vet liksom ikke hvordan vi skal bli enige om ting. 
Jeg mener han bør gi ting tid. Barnet blir større. Hadde det vært opp til han så hadde vi hatt 50/50 fra dag 1.. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Syns barnet er for lite til å være 3 uker med far om far skal farte rundt og drite i sovetider og rutiner🙄

Anonymkode: 1f67c...1ca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Syns barnet er for lite til å være 3 uker med far om far skal farte rundt og drite i sovetider og rutiner🙄

Ja det synes jeg også egentlig.. ikke gøy å se at far tar bilde av barnet helt utslått på fanget hans mens han gliser. «Se hvem som sovnet under kveldsmaten?». Ofte jeg henter han på ettermiddagene så har han ikke sovet lur og hylskriker for han er overtrøtt. Sovner alltid i bilen påvei hjem. Må bare legge han rett i seng. Far mener jeg skal hente han til leggetid (klokka 7) det er alt for sent.. så jeg kommer klokka 16. Sin at jeg får gitt han mat og badet han. Far har nektet meg å hentet han flere ganger for han mener det er tull.. 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det synes jeg også egentlig.. ikke gøy å se at far tar bilde av barnet helt utslått på fanget hans mens han gliser. «Se hvem som sovnet under kveldsmaten?». Ofte jeg henter han på ettermiddagene så har han ikke sovet lur og hylskriker for han er overtrøtt. Sovner alltid i bilen påvei hjem. Må bare legge han rett i seng. Far mener jeg skal hente han til leggetid (klokka 7) det er alt for sent.. så jeg kommer klokka 16. Sin at jeg får gitt han mat og badet han. Far har nektet meg å hentet han flere ganger for han mener det er tull.. 

ts

Tror ikke denne mannen er moden nok for å være far, kan han få kurs på helsestasjon? Eller at barnet slipper overnatting 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

3 uker er lenge! Barna her hadde ikke det før sommeren når yngste var 5, og da syns yngste det var for lenge å være borte fra både mor og etterpå far (de bodde da 50/50)

Anonymkode: 846bd...19f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ang påske, tror jeg det er vanlig å dele den i to ja, og hver sitt år å fri først/sist

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ang påske, tror jeg det er vanlig å dele den i to ja, og hver sitt år å fri først/sist

Prøvde å forklare han at det var nok med 3 dager på hytta med han. Så fikk han 3 dager med meg før barnehagen åpnet igjen. 

Nei det var uaktuelt. Han skulle ha hele uken mente han.. går liksom ikke ant å snakke med han. Tilbydde meg tilogmed å kjøre helt dit å hente han (tar 2,5 time å kjøre) 

ts

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3 uker er lenge! Barna her hadde ikke det før sommeren når yngste var 5, og da syns yngste det var for lenge å være borte fra både mor og etterpå far (de bodde da 50/50)

Ja ungen er jo bare 2 år gammel.. alt for lenge. 1 uke maks holder. Kan strekke det til 1 1/2 uke. 

men ut ifra slik jeg er vandt med så bryr han seg ikke om at ungene er slitne og trenger pauser.. 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke denne mannen er moden nok for å være far, kan han få kurs på helsestasjon? Eller at barnet slipper overnatting 

Herregud så hysteriske enkelte mødre er. Dere gjemmer dere bak «barnets beste», men det er tydelig at tingen som dette handler mye om et usunt kontrollbehov mødre gjerne tillater seg å ha over fedre de ikke er involverte med mer.

Tenk å si at «barnet skal slippe overnatting» hos pappa!?

Det er ikke farlig for et barn å være litt trøtt, og pappa fortjener like mye plass i barnets liv! 

Anonymkode: 45105...6c9

Gjest Chroma
Skrevet

Barnet vårt er 3 og vi har avtale om maks 1 uke vekke fra hver av oss. Men samarbeider vårt er nok mye bedre enn deres, det gjør jo alt mye enklere. 

Gjest Chroma
Skrevet

3 uker er lenge for er så lite barn. 
Men hva med andre veien? Hvor hyppig skal far og barn være sammen i sommerferien? 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud så hysteriske enkelte mødre er. Dere gjemmer dere bak «barnets beste», men det er tydelig at tingen som dette handler mye om et usunt kontrollbehov mødre gjerne tillater seg å ha over fedre de ikke er involverte med mer.

Det er ikke farlig for et barn å være litt trøtt, og pappa fortjener like mye plass i barnets liv! 

Så barnet må være stuptrøtt og tilpasse seg faren sin?! Det har ingenting med at far ikke skal ha en plass i barnets liv. Men nå er det nå slik en gang at det er foreldrenes ansvar og gi barna god omsorg, ikke å tving barnet til å følge farens egne behov (eller morens for den saks skyld).

Anonymkode: 5ffe9...e2c

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere likte min kommentar TENK, ingenting galt med pappaer så lenge de tenker på barnets beste, og det er rutiner, TENK!

AnonymBruker
Skrevet

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt jeg ønsker er at barnet skal være komfortabel, uthvilt og fulgt någenlunde rutiner. Det er snakk om et barn på 2 år. Selvsagt må barnet ha hvile når de er så små. Mye pga utviklingen og fordi at dårlig søvn resulterer i sure og uopplagte barn. Tror du samværet blir kjekt for barnet da ? 

Han sover 1 time på dagtid. Og til fast tid. Får han ikke hvilen sin så må han legges betraktelig tidligere, noe faren ikke gjør. Da resulterer det i at ungen sovner foran tvn eller i sofaen. Ustelt, ikke pusset tenner eller noe. Er det bra ? Absolutt ikke. Rutiner bør derfor følges. 

Når det kommer til ferier så ønsker jeg at barnet tilbringer tid med pappaen sin. Men ikke så lenge som far ønsker. Jeg tilbydde å møtes på halvveien av en grunn. Det er lang reisetid og på fremmed plass de skal på. Ergo tviler jeg på at ungen finner samme roen som hjemme i sin egen seng. Derfor jeg ville ha barnet hjem et par dager før barnehagen åpner igjen slik at jeg fikk han tilbake i rutinene og han får hvilen sin. 

Jeg tenker at jeg ikke er urimelig der. 

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Chroma skrev:

3 uker er lenge for er så lite barn. 
Men hva med andre veien? Hvor hyppig skal far og barn være sammen i sommerferien? 

Vi følger vanlig samvær og kombinerer sommerferien. Så han ser uansett faren sin minst 1 gang i uken uansett. 

Feriene blir satt opp annenhver uke, jeg skal ha 3 uker ferie sammenhengende, men han skal få se pappaen sin hvis vi er hjemme. Jeg har ikke planer om å reise bort heller. Far har ikke planer om å ta ut full ferie da han startet i ny jobb i sen høst. Så må få ferien til å gå opp uansett pga sommerstengt barnehage. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...