Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mann og jeg har prøvd i 3 mnd å bli gravide. Vi er unge, spreke og etter alt vi vet friske. Vi vet at vi har truffet eggløsning hver prøveperiode. Skal nå inn i PP4.  

Det stresser meg at det ikke har klaffet enda. Jeg vet at andre på disse forumene som har prøvd mye lenger enn oss. Samtidig virker det som at alle våre venner som er gravide ikke prøvde en gang. «Vopsi, vi ble visst gravide. Ikke hopp av i svingen»-type. Mens vi holder på som kaniner rundt eggløsning og likevel skjer det ikke noe. 

Leste statistikk på at 60 % blir gravide innen tre mnd. Nå er vi utenfor denne gruppen. 80 % blir gravide innen seks mnd, det er med andre ord ikke veldig mye større sannsynlighet for at det klaffer i de tre neste månedene. Synes veldig sjelden jeg leser om par som har fått det til i PP4 - det er liksom enten innen de første PP’ene eller så prøver man veldig lenge. 

Er det noe galt? Hvor lenge skal vi vente med å sjekke oss? Noen med samme erfaring?

Anonymkode: 24044...45b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tre måneder? Slapp helt av, det er ingen grunn til å mistenke noe som helst!
Kos dere med å prøve videre, lykke til!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det ikke er meningen dere skal bli gravid nå? Lyt til intuisjonen og bare fortsett å prøv igjen når dere føler det, men ikke glem å leve innimellom. Graviditet kommer  når det kommer, når det er ment til det.

Anonymkode: 0a170...4ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er 20% sannsynlighet i hver enkelt syklus, hvis alt klaffer. Sannsynligheten samles ikke opp, men er lik hver syklus. Det er derfor helt normalt at det går noen prøveperioder. Jeg har fått det til på pp 3, og så mistet i uke 14, og så pp 3 og mistet i uke 10. Har også fått to barn som da begge har blitt unnfanget omtrent 8-9 måneder etter vi startet prøvingen. Men skjønner godt bekymringen din. Jeg syns det var helt grusomt å vente på ny graviditet i flere måneder etter jeg hadde mistet. 

Dere kan i første omgang vurdere en enkel sjekk av deg + spermkvalitet på en privatklinikk for rundt 3000 kr, men ville nok ventet 1-2 måneder til. 

Anonymkode: 3ed6a...15e

• Liker 2
Gjest Traktorkusken
Skrevet

Vent til det har gått 1 år.😊 ro ned, er som regel da skjer. Ikke stress! Kos dere og ta det som det kommer❤️ 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det ikke er meningen dere skal bli gravid nå? Lyt til intuisjonen og bare fortsett å prøv igjen når dere føler det, men ikke glem å leve innimellom. Graviditet kommer  når det kommer, når det er ment til det.

Anonymkode: 0a170...4ce

Vi lever helt som normalt, og stresser egentlig ikke med det å få barn. Finner alltid mange positive ting å glede oss over når det ikke klaffer i en PP, ting som vi kanskje ikke kunne gjøre hvis vi hadde blitt gravide. Vi hadde i utgangspunktet tenkt til å vente lenger med barn, men følte plutselig at nå var det rett tidspunkt å starte. Da ville vi gjerne at det skulle skje relativt fort. Og så fikk vi oss en overraskelse når det ikke skjedde så lett for oss som det virker å gjøre for andre i vår omgangskrets . 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er 20% sannsynlighet i hver enkelt syklus, hvis alt klaffer. Sannsynligheten samles ikke opp, men er lik hver syklus. Det er derfor helt normalt at det går noen prøveperioder. Jeg har fått det til på pp 3, og så mistet i uke 14, og så pp 3 og mistet i uke 10. Har også fått to barn som da begge har blitt unnfanget omtrent 8-9 måneder etter vi startet prøvingen. Men skjønner godt bekymringen din. Jeg syns det var helt grusomt å vente på ny graviditet i flere måneder etter jeg hadde mistet. 

Dere kan i første omgang vurdere en enkel sjekk av deg + spermkvalitet på en privatklinikk for rundt 3000 kr, men ville nok ventet 1-2 måneder til. 

Anonymkode: 3ed6a...15e

Takk for fint svar. 

Vurderer en enkel sjekk hvis det ikke klaffer denne gangen heller. Kan virke betryggende å i alle fall utelukke at det er noe galt. Ikke vits å prøve i ett år hvis det er noe galt med en av oss heller. 

Er sikkert litt provoserende for de som har prøvd lenge at andre stresser over at det ikke klaffer etter 3 PP, men de har sikkert følt på den samme frustrasjonen i sin tid. Man starter jo prøving fordi man er klar, så at det tar lengre tid enn forventet er jo en belastning uansett. 

Både min mor og svigermor ble gravide på første forsøk alle gangene (de har tre barn hver), så det er også en av grunnene til at jeg begynner å bli litt stresset. Men forsøker å slappe av så godt jeg kan. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi lever helt som normalt, og stresser egentlig ikke med det å få barn. Finner alltid mange positive ting å glede oss over når det ikke klaffer i en PP, ting som vi kanskje ikke kunne gjøre hvis vi hadde blitt gravide. Vi hadde i utgangspunktet tenkt til å vente lenger med barn, men følte plutselig at nå var det rett tidspunkt å starte. Da ville vi gjerne at det skulle skje relativt fort. Og så fikk vi oss en overraskelse når det ikke skjedde så lett for oss som det virker å gjøre for andre i vår omgangskrets . 

Det er så vanskelig, men samtidig viktig å ikke sammenligne seg med andre. 

Om du vil gjøre noe nå kan du begynne å skaffe oversikt over syklusen din, om du ikke har gjort det til nå. Mange bruker eggløsningstester, som viser når du har lh-topp og sannsynligvis eggløsning innen kort tid. En del bruker temping (å måle basaltemperatur hver morgen), i stedet for eller i tillegg til tester, som forteller deg når eggløsning har vært. 

Om dere vil sjekke om alt ser OK ut er det ikke noe i veien for det, men da må dere gjøre det privat. Det koster litt, men kan bli gjort nærmest på dagen. For å få det gjennom det offentlige må dere ha prøvd aktivt ett år. Da er det i tillegg ventetider. 

Anonymkode: b1aa3...c0f

Skrevet

Jeg tenkte ganske likt som deg da jeg mente jeg hadde full kontroll på min egen syklus. Her har en hele livet blitt opplært til hvordan unngå å bli gravid, men alt for lite om hvordan bli. 

Jeg vil anbefale å bruke litt hjelpemiddel å kartlegge og bli bedre kjent med syklusen din.  

* Fertility friend app 

* Eggløsningsstester

* Måle basaltemperatur hver morgen 

Alt dette gjorde det hele mer spennende for min del 😄  Da visste jeg at nå har jeg hatt eggløsning og kunne telle dagene mellom eggløsning og mensen (Lutealfase).  

Jeg ble gravid i PP4. 

Husk at om du har gått på prevensjon med hormoner så kan det ta litt tid før kroppen er helt i rute igjen, gjerne et par mnd.  Kontakt gjerne lege etter  7-8 mnd om du mistenker at noe er galt, da det ofte er noen mnd ventetid på henvisning til gynekolog. 

Lykke til ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet

Slapp av!!!

Anonymkode: 8325e...d53

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Slapp av!!!

Anonymkode: 8325e...d53

Ganske sikker på at det er du som trenger å slappe av her 🤔

• Liker 4
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
53 minutter siden, Nommy skrev:

Jeg tenkte ganske likt som deg da jeg mente jeg hadde full kontroll på min egen syklus. Her har en hele livet blitt opplært til hvordan unngå å bli gravid, men alt for lite om hvordan bli. 

Jeg vil anbefale å bruke litt hjelpemiddel å kartlegge og bli bedre kjent med syklusen din.  

* Fertility friend app 

* Eggløsningsstester

* Måle basaltemperatur hver morgen 

Alt dette gjorde det hele mer spennende for min del 😄  Da visste jeg at nå har jeg hatt eggløsning og kunne telle dagene mellom eggløsning og mensen (Lutealfase).  

Jeg ble gravid i PP4. 

Husk at om du har gått på prevensjon med hormoner så kan det ta litt tid før kroppen er helt i rute igjen, gjerne et par mnd.  Kontakt gjerne lege etter  7-8 mnd om du mistenker at noe er galt, da det ofte er noen mnd ventetid på henvisning til gynekolog. 

Lykke til ❤️ 

Dersom man har regelmessig sex er det ikke noe poeng i å ta eggløsningstester (med mindre man synes det er spennende).

Det er helt normalt at det tar noen måneder å bli gravid, det er ca. 20 prosent sjanse hver måned. 

AnonymBruker
Skrevet

PP4 var lykken for oss i alle fall 😊

Anonymkode: 2a1cc...e48

AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig så trur jeg mange bruker flere forsøk enn det dei innrømmer. Alle skal fremstå som "hyperfertil". Men når man prater en til en så kommer det frem at de har prøvd mye lengre. Ei venninne fikk det til på første forsøk hadde hatt 9 mnd uten beskyttelse. Ei anna som meiner ho blir gravid bare mannen ser på ho, hadde kun fullført eit p-pille brett på 3 mnd. 
Dei fleste greier det ikke på første forsøk :)

Anonymkode: d16ae...735

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk vårt første barn etter 10 mnd prøving.

Nå er vi i pp11 og prøver oss på barn nr 2, tenker å vente iaf til pp15. 

Anonymkode: 51dcb...312

Skrevet

Selv om det klaffer med samleie og eggløsning er det fremdeles ikke sikkert at sædcellene når fram til egget eller klarer å befrukte det. Så det skal altså litt til. Vi fikk til i pp4, da hadde vi tempet og brukt El-tester for første gang, og det fortalte at jeg hadde senere El enn jeg trodde de første tre gangene. 

Skrevet

Kjenner meg igjen i frustrasjonen og utålmodigheten! 
Jeg tenker at det ikke er noe galt med dere og jeg hadde blitt overrasket viss dere ikke var gravide innen 1 år. 

Men så går man rundt å prøver å lage barn for første gang, og uvissheten om det kommer til å gå, hvor lenge må vi prøve, tenk om det er noe galt og vi kunne fiksa det med en gang osv! Det er til å bli gal av! 

Men, det er som flere her skriver at dere kan jo gå til privatklinikker å få en fertilitetssjekk, så trenger dere ikke lure på noe. På en annen side koster det en del penger. Dere får veie opp hvor mye det er «verdt» å vite, i mot at dere kan bli gravide i løpet av de neste 3 månedene, og spare de pengene.

Her begynte jeg å bli veldig utålmodig etter 4 pp. Og jeg bestemte meg for at viss det ikke hadde gått innen 7pp, så skulle det gjøres tiltak. Underveis i 5 pp var jeg helt overbevist om at vi ikke kom til å klare dette selv, og at det var noe galt.  Men så kom dagen jeg skulle ha mensen, men mensen kom ikke. Da var jeg blitt gravid 🙈 

Altså, dere har noen valg dere må ta. Men anbefalingen min er kanskje  sette en «frist» for når dere skal kontakte hjelp, da for deres egen del har dere noe å forholde dere til. 

Masse lykke til! Dere blir nok foreldre skal dere se! ☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...