Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg datet en fra Iran. Han sa og han ikke var religiøs. Tok ikke lang tid før han begynte å bli kontrollerende. Og da sa han det var fordi det er sånn han er oppdratt. At mannen bestemmer i forholdet. At sånn er det i Iran. Sa flere ganger han skulle endre seg. Men det varte aldri lenge. Kom meg bort. Sier ikke at alle er sånn. Men det er ikke uvanlig pga måten de er oppdratt på

Anonymkode: 8f201...ef5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har datet ei jente fra Iran i et års tid. Hun virker mer vestlig enn mange vestlige jeg kjenner og har ikke opplevd noen form for kulturkræsj så langt. Snarere tvert imot. Hun er ikke religiøs og kommer godt overens med familien hennes, som heller ikke er religiøse. Husk at Iran var ganske sekulært før revolusjonen og at mange Iranere ikke støtter regimet. Det er mye som er bra med persisk kultur og de iranerne jeg kjenner er noen av de snilleste og mest gjestfrie menneskene jeg noen gang har møtt.

Lytt til hjertet og magefølelsen. Virker han som en bra fyr, så er har sannsynligvis det. Livet er for kort til å ta imot råd fra haterne på KG.

Anonymkode: dea0a...ffd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
On 3/2/2020 at 12:29 PM, AnonymBruker said:

Jeg liker jo han godt, men så hører man så mye negativt om menn fra Iran, men føler kanskje ikke at det stemmer? Føler at han er ganske vestlig...

Anonymkode: 91c9a...8ac

Her snakker du om et land der det bor 80 millioner mennesker, med diverse kulturer, språk ok bakgrunn. Hva du er du egentlig ute etter når du legger ut slik  premisser, bortsett fra å samle fordommer og dis-informajon?

Fakta:

https://no.wikipedia.org/wiki/Iran#Demografi

Kulturer

"...Majoriteten av Irans befolkning snakker et av de iranske språkene, men bare persisk er offisielt språk. Mens antallet, prosent og definisjoner på de forskjellige iranske folkegruppene er omstridt, er de største etniske gruppene i Iran persere (51 %), kurdere (18 %)[5], aserbajdsjanere (16 %) [6], gilakere og mazandaranere (8 %), lurere (6 %) [7], arabere (3 %), balutsjer (2 %), turkmenere (2 %), Qashqai, armenere, jøder, assyrere og andre.[Note 1] CIA factbook 2012 oppgir 16 % aserbajdsjanere og 10 % kurdere.[8]..."

Religion

"Den persiske religionen var tradisjonelt zoroastrisk frem til 800-tallet, da araberne innførte islam, som siden da ble den styrende religionen. En del zoroastriske prester (mager eller magis) flyktet fra den islamske ekspansjonen til India. Disse kalles parser og lever et isolert liv i en del av Bombay.

De fleste iranere er i dag muslimer. 89-90 % tilhører den sjiaislamske grenen av islam, den offisielle statsreligionen, og rundt 8 % hører til den sunniislamske grenen, som dominerer i den muslimske verden. Ikke-muslimske religiøse minoriteter i Iran inkluderer bahai, zoroastrisme, jødedom og kristne. Kristendom, jødedom og zoroastrismen er offisielt anerkjent som minoritetsreligioner og har reserverte seter i parlamentet. Bahai er en ikke godkjent minoritetsreligion og har blitt forfulgt under flere perioder.""

Anonymkode: 80e41...e48

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Spennende tråd, jeg er også helt i startfasen av å date en fra Iran - og kjenner på spenning rundt hvordan det går fremover akkurat som deg. Man hører og leser så mye forskjellig, og jeg merker at enkelte venner har noe fordommer (de har ikke møtt ham.. så det går på generalisering av iranere). Håper både din og "min" iraner viser seg å være supre menn, og at det fortsetter like fint som det har startet. Lykke til ❤️ 

Anonymkode: f339e...dc2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her snakker du om et land der det bor 80 millioner mennesker, med diverse kulturer, språk ok bakgrunn. Hva du er du egentlig ute etter når du legger ut slik  premisser, bortsett fra å samle fordommer og dis-informajon?

Dette. En fullstendig håpløs tråd.

Anonymkode: dfcc1...b1e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spennende tråd, jeg er også helt i startfasen av å date en fra Iran - og kjenner på spenning rundt hvordan det går fremover akkurat som deg. Man hører og leser så mye forskjellig, og jeg merker at enkelte venner har noe fordommer (de har ikke møtt ham.. så det går på generalisering av iranere). Håper både din og "min" iraner viser seg å være supre menn, og at det fortsetter like fint som det har startet. Lykke til ❤️ 

Har han bodd her lenge? :) 

Anonymkode: 73348...3f9

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja vil bare slenge meg på å si lykke til til dere begge 😊 Iranere er noen av de godeste jeg vet om og!

Anonymkode: 742b7...a1f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han sier at han er glad i deg, så svar, "goskjodi". Det betyr, "glad i deg også".

Anonymkode: f3f4a...37b

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært sammen mef ei fra Iran, og senere ei fra Armenia. Midtøsten altså, ene muslimsk land og andre kristent land. Nå var hun iranske ikke av dette prestestyrte slaget (det var en grunn til at hun ikke bodde i Iran).

Så sjøl om man ikke skal generalisere om hhv. 78 millioner mennesker og 3 millioner mennesker på bakgrunn av hvert sitt individ:

Dette lærte jeg: Det er nesten uoverstigelige kulturelle forskjeller. Man er glade i hverandre, men kulturforskeller gjør at man oppfatter "alt" ulikt. Slikt tar plass og gjør forholdet til mer diplomati enn hva som bestandig er komfortabelt. Jeg oppdaga også at temperamentet... folk fra Midtøsten er hakket mere koleriske enn oss isbiter i Norge. Du må forvente å ta fram mer kjeft enn du ville med en norsk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 4.3.2020 den 12.14, AnonymBruker skrev:

Har han bodd her lenge? :) 

Han har bodd i Norge over halve livet, og nå er han i begynnelsen av 30-årene :) Merker for øvrig at selv om han er godt integrert så har vi ganske ulike synspunkt på enkelte tema - det lille vi har snakket om barneoppdragelse for eksempel, er et sted det skinner igjennom. Foreløpig ikke noe avskrekkende, men som draug 75 skriver lenger ned her så blir et slikt forhold muligens mer diplomati enn det blir om man finner en partner med likere verdisett. Vi er veldig i startfasen, så hvor det bærer for oss er foreløpig uvisst. Men det blir spennende tider fremover :) 

AnonymBruker
Skrevet

Skjønte ikke helt hva som menes med diplomati? 🙈 hvis det kun er små ting og de andre tingene er man mer lik på, så kan det jo fungere bra :) 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønte ikke helt hva som menes med diplomati? 🙈 hvis det kun er små ting og de andre tingene er man mer lik på, så kan det jo fungere bra :) 

Ikke sikkert jeg skjønte det riktig jeg heller - men jeg tolket det som at det blir flere situasjoner der man må diskutere seg frem til en løsning som ikke alltid er den man helst ville gått for, fordi meningene til partene er så forskjellige?

Det kommer helt klart an på hva slags tema man er ulike på ja, enig med deg der. Det er spennende med en som ser verden litt annerledes enn det en selv gjør. Men man må kanskje belage seg på at det blir flere situasjoner der man må være litt rund i kantene (dette gjelder begge parter), dersom man velger en partner som kommer fra en helt annen bakgrunn :)  

Skrevet

En jente i 20 årene jeg kjenner er samboer med en syrer/tyrker. Hun er nå gravid. Har tidligere hatt mye glede i å følge med på og ha kontakt med andre på FB og instagram (bor på bygda). Nå har hun slettet sosiale medier og har begynt å lese koranen. Håper det går bra med de videre.. tenker mye på kulturelle forskjeller og at hun har hatt veldig stor frihet i livet sitt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sikkert jeg skjønte det riktig jeg heller - men jeg tolket det som at det blir flere situasjoner der man må diskutere seg frem til en løsning som ikke alltid er den man helst ville gått for, fordi meningene til partene er så forskjellige?

Det kommer helt klart an på hva slags tema man er ulike på ja, enig med deg der. Det er spennende med en som ser verden litt annerledes enn det en selv gjør. Men man må kanskje belage seg på at det blir flere situasjoner der man må være litt rund i kantene (dette gjelder begge parter), dersom man velger en partner som kommer fra en helt annen bakgrunn :)  

Ja greit å ha blitt enig om ting først. Moren min som er iransk skilte seg med faren min når jeg var veldig liten. Så det var veldig 2 forskjellige verdener å være hos en av de annen hver uke😆 men han du dater har jo bodd her mange år og det er en annen tid nå :) 

Skrevet

Først må jeg si at mange iranske menn er utrolig vakre å se på. 
Jeg kjenner til den kulturen i muslimske land. Da jeg har vært gift med en for lenge siden. Men har da inntrykk av at folk i Iran har stått på og protestert for å få ett friere land. Jeg vil ikke dømme alle selv det jeg opplevde gikk feil. Dette er en mann som har bodd halve livet i Norge og kjenner vår kultur godt. Men vær obs på varseltegnene om han begynner å bli kontrollerende. Aksepterer han samboerskap eller skal det være gifte? Er d greit at du er på sosiale medier? Kan du gå ut med venninner etc. Snakke med menn? Bade i bikini? At du spiser gris? Er alt det der greit ser jeg ikke noe problem du helt klart akseptere en del av hans kultur også. Det er rett og rimelig men blir feil når det er dama som må endre hele seg for å bli godtatt.

AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, draug 75 said:

Jeg har vært sammen mef ei fra Iran, og senere ei fra Armenia. Midtøsten altså, ene muslimsk land og andre kristent land. Nå var hun iranske ikke av dette prestestyrte slaget (det var en grunn til at hun ikke bodde i Iran).

Så sjøl om man ikke skal generalisere om hhv. 78 millioner mennesker og 3 millioner mennesker på bakgrunn av hvert sitt individ:

Dette lærte jeg: Det er nesten uoverstigelige kulturelle forskjeller. Man er glade i hverandre, men kulturforskeller gjør at man oppfatter "alt" ulikt. Slikt tar plass og gjør forholdet til mer diplomati enn hva som bestandig er komfortabelt. Jeg oppdaga også at temperamentet... folk fra Midtøsten er hakket mere koleriske enn oss isbiter i Norge. Du må forvente å ta fram mer kjeft enn du ville med en norsk. 

Armenia Midtøsten? 😂

Anonymkode: 3fd52...753

AnonymBruker
Skrevet

Bare husk, at om dere fàr barn.

Og han tar de med seg hjem.

Har ikke du noen rettigheter.

Anonymkode: bb23d...8b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åhh jeg kunne skrevet en bok om dette. Vil først og fremst si at alle menn, til og med iranske, er forskjellig, så dette innlegget er utelukkende basert på min erfaring. Men når sant skal sies, kultur er kultur, religion er religion. Og drittsekker er drittsekker. 

Så.. jeg var 18 da jeg møtte en iransk mann på 20. Vi endte opp med å være sammen i 4 år, kjøpte hus og hele pakka. Han sa i begynnelsen at han var ikke religiøs, men foreldrene var (ser flere har nevnt dette utsagnet). I begynnelsen merket jeg ikke noe til forskjell, men det skulle jo vise seg å bare være en fasade. 

Hvis du skal bli sammen med en fra typ Midtøsten land, forbered deg at du vil alltid være nederst på prioriteringslisten. Først kommer hans familie, så kommer vennene hans, og på bunnen er du og din familie. Jeg var alltid den som måtte rydde og vaske, for det var jo kvinnejobb. Han kunne være ute hele dagen, kvelden og natten med sine kompiser, men om jeg ville møte en venninne - da brøt helvete løs. Utrolig kontrollerende fyr. Husker en gang da jeg var billøs, jeg spurte om jeg kunne låne bilen hans for å besøke min bestemor som bodde en time unna. Det var uaktuelt, fordi jeg kom til å knulle hele bygda. Fikk også høre en gang at min mor var en hore (fordi jeg ble født utenom ekteskap). 

Jeg ble med han to ganger til Iran. Første gangen var to uker, og alt gikk forsåvidt greit. Det var nytt, spennende, fikk møte masse nye folk, og de fleste hadde aldri sett en utlending før. Tiden gikk veldig fort. Andre gangen vi dro dit var vi der i en måned. Det var som dag og natt. Han, søskenbarna og onklene dro ut hver kveld, mens vi kvinner fikk ikke lov å være med ut etter kl 19:00. Det var et utrolig stort sjokk, for slik var det ikke første gangen vi var der. Etter et par dager fikk jeg nok, og sa at jeg ville fly hjem - alene. Det ble ikke godt tatt i mot, onkelen hans tok passet mitt og sa at her skulle jeg være til ferien var over. Aldri vært så rasende og redd.
Både i Iran og i Norge var det et mareritt å være med familien hans. De snakket alltid persisk over hodet på meg, og jeg bare satt der på sidelinja. 

Også var det jo den gangen hans autistiske søster på 22 som var kognitivt rundt 7 år, ble giftet bort til søskenbarnet sitt. Hun skjønte jo ikke bæra av hva som foregikk, men sånn var det bare, ble jeg fortalt. Foreldrene hans var jo trossalt søskenbarn. Samme med besteforeldre. 

Det eneste positive med iranere fra min side er matlaginga. Men persisk mat kan du forsåvidt kjøpe på restaurant. Da slipper du forpliktelser osv. 

Og ja, tilleggsopplysning, han endte opp med å gifte seg med søskenbarnet sitt som bodde i Sverige. 

Anonymkode: debfc...fee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åhh jeg kunne skrevet en bok om dette. Vil først og fremst si at alle menn, til og med iranske, er forskjellig, så dette innlegget er utelukkende basert på min erfaring. Men når sant skal sies, kultur er kultur, religion er religion. Og drittsekker er drittsekker. 

Så.. jeg var 18 da jeg møtte en iransk mann på 20. Vi endte opp med å være sammen i 4 år, kjøpte hus og hele pakka. Han sa i begynnelsen at han var ikke religiøs, men foreldrene var (ser flere har nevnt dette utsagnet). I begynnelsen merket jeg ikke noe til forskjell, men det skulle jo vise seg å bare være en fasade. 

Hvis du skal bli sammen med en fra typ Midtøsten land, forbered deg at du vil alltid være nederst på prioriteringslisten. Først kommer hans familie, så kommer vennene hans, og på bunnen er du og din familie. Jeg var alltid den som måtte rydde og vaske, for det var jo kvinnejobb. Han kunne være ute hele dagen, kvelden og natten med sine kompiser, men om jeg ville møte en venninne - da brøt helvete løs. Utrolig kontrollerende fyr. Husker en gang da jeg var billøs, jeg spurte om jeg kunne låne bilen hans for å besøke min bestemor som bodde en time unna. Det var uaktuelt, fordi jeg kom til å knulle hele bygda. Fikk også høre en gang at min mor var en hore (fordi jeg ble født utenom ekteskap). 

Jeg ble med han to ganger til Iran. Første gangen var to uker, og alt gikk forsåvidt greit. Det var nytt, spennende, fikk møte masse nye folk, og de fleste hadde aldri sett en utlending før. Tiden gikk veldig fort. Andre gangen vi dro dit var vi der i en måned. Det var som dag og natt. Han, søskenbarna og onklene dro ut hver kveld, mens vi kvinner fikk ikke lov å være med ut etter kl 19:00. Det var et utrolig stort sjokk, for slik var det ikke første gangen vi var der. Etter et par dager fikk jeg nok, og sa at jeg ville fly hjem - alene. Det ble ikke godt tatt i mot, onkelen hans tok passet mitt og sa at her skulle jeg være til ferien var over. Aldri vært så rasende og redd.
Både i Iran og i Norge var det et mareritt å være med familien hans. De snakket alltid persisk over hodet på meg, og jeg bare satt der på sidelinja. 

Også var det jo den gangen hans autistiske søster på 22 som var kognitivt rundt 7 år, ble giftet bort til søskenbarnet sitt. Hun skjønte jo ikke bæra av hva som foregikk, men sånn var det bare, ble jeg fortalt. Foreldrene hans var jo trossalt søskenbarn. Samme med besteforeldre. 

Det eneste positive med iranere fra min side er matlaginga. Men persisk mat kan du forsåvidt kjøpe på restaurant. Da slipper du forpliktelser osv. 

Og ja, tilleggsopplysning, han endte opp med å gifte seg med søskenbarnet sitt som bodde i Sverige. 

Uff høres helt forferdelig ut😳. Men hvor i Iran var det du var? Var han sånn som han var der nede, her i Norge også? 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff høres helt forferdelig ut😳. Men hvor i Iran var det du var? Var han sånn som han var der nede, her i Norge også? 

Var i Tehran hvor tanter, onkler og søskenbarn bor, men vi var også på «ferie» med hans familie i Esfahan og Shiraz, samt besøkte besteforeldre på grensa til Irak en plass. Lita landsbygd i ingenmannsland.

Nei han var helt annerledes der nede. Hadde aldri sett familien hans i Norge bedd, men der var det 5 ganger om dagen og greier. Jeg fikk ikke hilse på menn med mindre de rakte frem hånden først, og det var strengt forbudt for meg å prate med bestefaren med mindre bestefaren pratet til meg først. For all del, vokabularet mitt i iransk var begrenset, men jeg kunne standardfraser som: «god morgen, vil du ha en kopp te, hvordan går det, fint vær i dag» osv osv. 

Litt off topic, men om du bestemmer deg for å fortsette dette forholdet og kanskje dra til Iran en dag, prøv softis med gulrot juice. Det høres helt forferdelig ut, men det er utrolig godt 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...