Gå til innhold

Hvilket tilbehør/saus passer til fisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har litt torsk og laks i frysen som jeg tenkte vi kunne ha i morgen. Men hvilket tilbehør passer til begge typer fisk? Og hvilken saus?

Anonymkode: 1ab3f...509

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det enkleste er antakelig å lage en fiskesuppe. Ellers kan du lage en Hollandaisesaus, det er en klassisk saus som skal passe til de fleste typer fisk. 

Skrevet (endret)

Til torsk bruker jeg bare smeltet smør og til laks bruker jeg alltid bernaisesaus. Fikk tips av en kokk om barneaisesaus for mange år siden og ble overrasket over hvor godt det er. Til torsk bruker jeg oftest bare gulrøtter og til laks gjerne brokkoli og agurksalat.

Endret av Belima
AnonymBruker
Skrevet

Kokte poteter og en grønnsaksblanding passer helt fint til både torsk og laks. Eggesmør er en enkel og god saus, men bare smeltet smør går veldig bra det også :)   

Anonymkode: 012fd...c22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å kjøpe en pose i frysedisken med potetbåter og stekegrønnsaker(eldorado) freser opp Det og serverer med hollandaise saus 😛 Kjempe enkelt 

Anonymkode: 53ffa...911

AnonymBruker
Skrevet

Laks er kjempegodt med broccolisalat og ris. Del opp rå broccoli, rødløk og grønt eple, og bland med rømme.

Ellers er alle her i huset glad i salat med avocado, mango, paprika, agurk og litt chili, kanskje koriander til laks. Også da passer det med ris. 

Anonymkode: 13f2f...a8e

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har litt torsk og laks i frysen som jeg tenkte vi kunne ha i morgen. Men hvilket tilbehør passer til begge typer fisk? Og hvilken saus?

Anonymkode: 1ab3f...509

Vel, ris, pasta og poteter passer til fisk. 
Av grønnsaker passer blomkål, brokkoli, kål, asparges, tomat, sopp, bønner, erter, mais, paprika til fisk.

Og så passer både svinekjøtt, biffkjøtt, bacon og skinke til fisk.

Jeg kommer, helt ærlig, faktisk ikke på en eneste ting som ikke passer til fisk. :klo: 

Saus kan jeg ikke svare på. Jeg lager aldri saus. Men jeg vil tro at det samme gjelder saus: karri passer utmerket til, sursøt passer til, brunsaus passer til, hvitsaus, pastasaus, soppsaus, vinsaus, sjy.. 

Anonymkode: 27e01...843

AnonymBruker
Skrevet

Laks med fennikelrisotto er ganske enkelt, og godt. Ovnsbakte potetbåter, dampet brokkoli og pepperrotkrem. Med avocado-mango-vårløk salat. Eller en enkel jordskokksuppe eller fennikelsuppe med laksebiter. 

Torsk bruker jeg ofte i indiske retter, med currysays, og ris til. Eller med pesto, tomater, og saltbakte poteter. Eller ertepurè og potetbåter. 

Fiskesuppe som nevnt er jo en vinner om man har rester av begge deler. 

Ingen stor fan av saus, ser jeg. Føler ofte saus kamuflerer smaken, i stedet for å komplimentere den. 

Anonymkode: 85dbd...2db

AnonymBruker
Skrevet

Oi, var litt rask der. Ser du nevnte begge deler sammen. Se bort fra alle forslagene som kun nevner ett slag. 

Vil å så tilfelle slå et slag for supper. Da kan du få to middager ut av dette, da det ikke krever så mye fisk. Uendelige muligheter. Fennikel. Ertesuppe. Jordskokk. Potet og purreløk. 

Jeg kunne også vurdert en kremet pasta med erter, fløte, og begge fiskeslag. 

Om ikke er tilbehør som passer til begge deler fennikel, ertepuré, potetbåter, brokkoli, blomkålpuré. En enkel saus er å smelte litt smør, hakke litt valnøtter, litt kapers, og litt sitrus. 

Anonymkode: 85dbd...2db

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, ris, pasta og poteter passer til fisk. 
Av grønnsaker passer blomkål, brokkoli, kål, asparges, tomat, sopp, bønner, erter, mais, paprika til fisk.

Og så passer både svinekjøtt, biffkjøtt, bacon og skinke til fisk.

Jeg kommer, helt ærlig, faktisk ikke på en eneste ting som ikke passer til fisk. :klo: 

Saus kan jeg ikke svare på. Jeg lager aldri saus. Men jeg vil tro at det samme gjelder saus: karri passer utmerket til, sursøt passer til, brunsaus passer til, hvitsaus, pastasaus, soppsaus, vinsaus, sjy.. 

Anonymkode: 27e01...843

Nei, det gjør det da virkelig ikke. Ikke brun saus, pastasaus (hva slags?), vinsaus (hva er det?) eller en sjy heller (hva slags sjy?).

Anonymkode: bf2e7...af3

• Liker 1
Skrevet

Om du steker fisken, blir det alltid godt å koke ut stekepannen til slutt i litt creme freshe.  Vanskeligere trenger det ikke å være.  Tilsett litt sitron, om du har.  Hakket kapers er også godt i. 

Synes gulerøtter eller brokkoli er godt til fisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Grønnsaker (i hvert fall gulrøtter) og gode poteter, sitron, og jeg bruker ofte Remulade til fisk.

Anonymkode: eace5...424

Skrevet

Litt sent nå, men til en annen gang så er det godt å steke rotgrønnsaker (persillerot, rødbeter, potet, løk, pastinakk, gulrot - det som frister) i ovnen og helle over creme fraiche som er krydret med sweet chilisaus, mangochutney eller rett og slett fiskekrydder. Legg fisken på toppen når grønnsakene er nesten ferdige og server. Da får du en god alt-i-ettform som de fleste (tror jeg) vil like.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker ofte pepperrotkrem. En boks rømme, en god dæsj pepperrot fra tube. En dæsj sitron, og gressløk, salt og pepper. Ellers, så er det veldig lett å lage fiskegrateng av fiskerester. Lag 5 dl hvitsaus (kan godt bruke TORO). Rør inn et par dl revet ost. Rør inn 3 egg, ett om gangen. Bland med kokt fisk og kokt makaroni i en form. Strø over gratinering. Stek 30 min. 

Anonymkode: 8fb90...7f9

Skrevet

Jeg synes guacamole er nydelig til laks, sammen med mangosalat. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...