Gå til innhold

Jeg greier ikke å håndtere barn med adferdsdiagnoser, har dere noen råd til meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykemeldt denne uken fordi jeg har blitt utsatt for vold på jobb. Jeg sitter nå å tenker på hvordan dette skal gå fremover, hvordan skal jeg greie å stå i denne jobben? Fordi jeg må tilbake igjen på mandag, og det vet jeg. Jobber som lærer på barneskolen. 

Jeg har utrolig vondt i ryggen grunnet sparkene, bitemerker og kloremerker på armene. Jeg sitter og tenker over om jeg gjorde noe galt, har jeg trigget eleven? Har jeg fulgt alle rådene til ppt? Jeg får ukentlig veiledning av ppt, men likevel greier jeg ikke å håndtere dette barnet uten at jeg selv eller medelever blir utsatt for vold. Eleven har en assistent som er med hele tiden, men denne er ofte ikke nok til å stoppe eleven. 

Eleven er veldig utrygg og kan utagerer hvis de minste ting ikke går etter planen. Hvis vi skal på tur må eleven forberedes på det minst en uke i forveien. Innimellom skjer det ting som ikke er helt planlagt, f. eks blir vi nødt til å ha utegym i en gymtime fordi gulvet i gymsalen skal skiftes ut. Dette er nok til at eleven utagerer. Eleven takler ikke nei, hvis en medelev ikke holder en lekeavtale er det også en grunn til utagering. Hvis eleven blir nødt til å skrive for hånd, hvis det regner vil han ikke være ute, hvis han ikke får jobbe med akkurat de elevene han vil på et gruppearbeid, alle disse situasjonene fører til at han utagerer. 

Rådene fra ppt blir fulgt til punkt og prikke, vi gjøre alt for å gjøre hverdagen så forutsigbar som mulig. Vi har tilrettelagt for egne pauser, eget rom egnet for hvile, iPad, det lages lekeavtaler til alle friminutt. Alle skoleoppgaver blir tilrettelagt eleven. 

Men likevel skjer dette. Jeg har tatt dette opp med kollegaer og blir trøstet med at «eleven er vanskelig i alle år». Eleven har gått på skolen i flere år, uten noen form for forbedring. 

Har dere noen råd til meg? Annet enn at jeg skal bytte jobb, for det vurderer jeg allerede. 

Anonymkode: 9b95f...458

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Avhengig av diagnosebilde - kan BUP eller habiliteringstjenesten involveres i saken, slik at skolen (og PPT) kan få veiledning herfra?

Anonymkode: 3b868...193

• Liker 4
Skrevet

Dette er ikke en sak for KG. Dette må du ta opp med kollegiatet, ledelsen og ppt. 

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Avhengig av diagnosebilde - kan BUP eller habiliteringstjenesten involveres i saken, slik at skolen (og PPT) kan få veiledning herfra?

Anonymkode: 3b868...193

Bup er allerede inne. 

AnonymBruker
Skrevet

Hver gang du blir utsatt for vold eller trusler melder du avvik. Hver eneste gang! Så vil jeg anbefale deg å skrive logg over alle episodene om du ikke allerede har gjort det. I tillegg tar du kontakt med tillitsvalgte på jobb ang. din jobbsituasjon, da du har krav  iht Arbeidsmiljøloven. 

§ 4-3.Krav til det psykososiale arbeidsmiljøet

(1) Arbeidet skal legges til rette slik at arbeidstakers integritet og verdighet ivaretas.
(2) Arbeidet skal søkes utformet slik at det gir mulighet for kontakt og kommunikasjon med andre arbeidstakere i virksomheten.
(3) Arbeidstaker skal ikke utsettes for trakassering eller annen utilbørlig opptreden.
(4) Arbeidstaker skal, så langt det er mulig, beskyttes mot vold, trusler og uheldige belastninger som følge av kontakt med andre.

Anonymkode: 6827f...8c2

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Det er tydelig at dette barnet trenger noe helt annet enn det den får i dag. Dette må tas opp og det må skje endringer i hvordan det jobbes med barnet. 

De som veileder har kanskje en standard plan, denne må virkelig individualiseres. Hvor er foreldrene eller de voksne som har ansvar utenom skoletiden? De har ofte gode råd å komme med. 

Anonymkode: 93598...6db

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå kan ikke jeg så mye om temaet, men hvis det faktisk er så stor fare for fysisk vold at man må være minst to til å hjelpe, så burde vel denne eleven hatt to assistenter? Tenker det ikke er greit at lærer skal bistå når læreren egentlig har mange andre elever den skal ta seg av. Dessuten må det være bedre at lærer forsøker å holde resten av klassen "gående" og at evt. to assistenter forsøker å roe ned og skjerme den utagerende eleven. Dette går jo utover undervisningen til de andre også. 

Jeg jobber i helsevesenet og har nok opplevd noe av det samme. Jeg merker at det er viktig å fremstå trygg, selvsikker og forståelsesfull. Personen må ikke få inntrykk av at jeg ser ned på han/henne eller at det er jeg som bestemmer. F.eks fungerer det dårlig å si "du skal ha denne medisinen fordi legen har sagt det". Da er det bedre å si "jeg forstår at du ikke har lyst å ta medisinen, men denne medisinen hjelper kroppen din fordi......Jeg vil virkelig anbefale å prøve å ta den, men det er jo selvsagt opp til deg selv". Nå er jo reglene kanskje litt annerledes i helsevesenet da, man kan jo ikke tvinge uansett. Også er det viktig å være smilende og bli. Gjerne tøyse litt hvis man merker at dette tas godt i mot. Man trenger ikke være blodseriøs hele tiden. Men selvsagt det kan jo være forskjell på de med atferdsproblemer og "krevende" pasienter som jeg har opplevd. 

Anonymkode: f4c62...bd0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hver gang du blir utsatt for vold eller trusler melder du avvik. Hver eneste gang! Så vil jeg anbefale deg å skrive logg over alle episodene om du ikke allerede har gjort det. I tillegg tar du kontakt med tillitsvalgte på jobb ang. din jobbsituasjon, da du har krav  iht Arbeidsmiljøloven. 

§ 4-3.Krav til det psykososiale arbeidsmiljøet

(1) Arbeidet skal legges til rette slik at arbeidstakers integritet og verdighet ivaretas.
(2) Arbeidet skal søkes utformet slik at det gir mulighet for kontakt og kommunikasjon med andre arbeidstakere i virksomheten.
(3) Arbeidstaker skal ikke utsettes for trakassering eller annen utilbørlig opptreden.
(4) Arbeidstaker skal, så langt det er mulig, beskyttes mot vold, trusler og uheldige belastninger som følge av kontakt med andre.

Anonymkode: 6827f...8c2

Dette gjøres allerede, men føler det ikke er til noe nytte. Det skrives kanskje 3-4 avvik i uka. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjøres allerede, men føler det ikke er til noe nytte. Det skrives kanskje 3-4 avvik i uka. 

Hva sier tillitsvalgte?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå kan ikke jeg så mye om temaet, men hvis det faktisk er så stor fare for fysisk vold at man må være minst to til å hjelpe, så burde vel denne eleven hatt to assistenter? Tenker det ikke er greit at lærer skal bistå når læreren egentlig har mange andre elever den skal ta seg av. Dessuten må det være bedre at lærer forsøker å holde resten av klassen "gående" og at evt. to assistenter forsøker å roe ned og skjerme den utagerende eleven. Dette går jo utover undervisningen til de andre også. 

Jeg jobber i helsevesenet og har nok opplevd noe av det samme. Jeg merker at det er viktig å fremstå trygg, selvsikker og forståelsesfull. Personen må ikke få inntrykk av at jeg ser ned på han/henne eller at det er jeg som bestemmer. F.eks fungerer det dårlig å si "du skal ha denne medisinen fordi legen har sagt det". Da er det bedre å si "jeg forstår at du ikke har lyst å ta medisinen, men denne medisinen hjelper kroppen din fordi......Jeg vil virkelig anbefale å prøve å ta den, men det er jo selvsagt opp til deg selv". Nå er jo reglene kanskje litt annerledes i helsevesenet da, man kan jo ikke tvinge uansett. Også er det viktig å være smilende og bli. Gjerne tøyse litt hvis man merker at dette tas godt i mot. Man trenger ikke være blodseriøs hele tiden. Men selvsagt det kan jo være forskjell på de med atferdsproblemer og "krevende" pasienter som jeg har opplevd. 

Anonymkode: f4c62...bd0

De tok 1 år før vi fikk en assistent til denne eleven, to er rett og slett ikke realistisk. Den ene assistenten vi har er allerede sykemeldt, og vi får ikke tak i vikarer fordi ingen er villig til å gå inn i den rollen. Løsningen har derfor vært at jeg som lærer har måtte være assistent og en ufaglært har undervist klassen. Jeg har da laget undervisningsopplegg til den ufaglærte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, LilleSnupp skrev:

Hva sier tillitsvalgte?

De sier det er lite vi kan gjøre bortsett fra å fortsette å skrive avvik.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De sier det er lite vi kan gjøre bortsett fra å fortsette å skrive avvik.

Har du vært i kontakt med Arbeidstilsynet? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, LilleSnupp skrev:

Har du vært i kontakt med Arbeidstilsynet? 

Nei, men hva kan Arbeidstilsynet gjøre? Eleven har jo rett til skoleplass på nærskolen og er mindreårig. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men hva kan Arbeidstilsynet gjøre? Eleven har jo rett til skoleplass på nærskolen og er mindreårig. 

Det stemmer. Likevel kan ikke kommunen (formoder jeg) ignorere at en arbeidstaker blir utsatt for vold på ukentlig basis. En arbeidstaker har sine rettigheter.

Da får kommunen/skolen sørge for at de ansatte ikke blir utsatt for slikt. 

Edit: Anbefaler å lese denne 

Endret av LilleSnupp
  • Liker 13
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo ikke bare barnets rettigheter som skal ivaretas. Alle har rett til å bli beskyttet mot vold.

Kanskje et tiltak kunne være å ha to ansatte sammen med eleven hele tiden, sånn at utageringen ikke går så ut over én person? Da kan man greie å "overmanne" eleven og holde vedkommende i ro til raseriutbruddet har gitt seg litt. Eventuelt hjulpet til å geleide elev inn på et grupperom der vedkommende kan roe seg ned.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier foreldrene? Jeg går ut fra at de er like fortvilt som dere? 

Greier du å gå på hver nye dag med "blanke ark og fargestifter til", eller går dere hele tiden og venter på at det skal smelle? For det blir gjerne en selvoppfyllende profeti. 

Det er kjempevanskelig å ikke ha den der "oh skitt, nå smeller det", men virker som om ungene senser det på en eller annen måte. Jeg ser det godt med min datter, hvis jeg greier å tenke "okay, nå skal vi dusje, dette kommer til å gå kjempebra!" går det mye bedre enn hvis jeg går inn i situasjonen med "helsikke, dette går til helvette, garantert": 

Virker som om dere må elimenere bort alt av disse "overraskelsene", men vet det er vanskelig.  Min jente gråt i 2 timer før helgen, for de fikk en positiv overraskelse. (Hun utagerer heldigvis ikke) 

Men jeg tenker at de eneste som kan gå på ledelsen om ressurser her, er foreldrene. Dere kan jo si fra at dette ikke funker, men dere må nok ha foreldrene på laget. 
(Jeg har flere ganger gått sammen med spes.ped/assistent/lærer og satt press på ledselen) 

Anonymkode: 9389d...40b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greier du å gå på hver nye dag med "blanke ark og fargestifter til", eller går dere hele tiden og venter på at det skal smelle? For det blir gjerne en selvoppfyllende profeti. 

Det er kjempevanskelig å ikke ha den der "oh skitt, nå smeller det", men virker som om ungene senser det på en eller annen måte. Jeg ser det godt med min datter, hvis jeg greier å tenke "okay, nå skal vi dusje, dette kommer til å gå kjempebra!" går det mye bedre enn hvis jeg går inn i situasjonen med "helsikke, dette går til helvette, garantert": 

Virker som om dere må elimenere bort alt av disse "overraskelsene", men vet det er vanskelig.  Min jente gråt i 2 timer før helgen, for de fikk en positiv overraskelse. (Hun utagerer heldigvis ikke) 

Men jeg tenker at de eneste som kan gå på ledelsen om ressurser her, er foreldrene. Dere kan jo si fra at dette ikke funker, men dere må nok ha foreldrene på laget. 
(Jeg har flere ganger gått sammen med spes.ped/assistent/lærer og satt press på ledselen) 

Fortsatte er egentlig veldig oppgitte og imot skolen. De spiller ikke på lag med oss, de mener at barnet ikke får den hjelpen han trenger her. Og selvsagt er jeg enig i det, men vi gjør vårt beste. 

I tillegg til foresatte til denne eleven, må jeg også svare andre sinte foreldre. Det er mye mistillit blant foreldrene i klassen fordi barna deres også blir utsatt for vold, i tillegg til at undervisning veldig ofte utgår eller overtas av ufaglærte, fordi jeg blir nødt til å håndtere eleven. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder mine holdninger er jeg veldig opptatt av å fremstå som positiv. I tillegg til at vi har tilrettelagt for at eleven får slippe de situasjonene som er mest utfordrende. Dette er i tråd med rådene fra ppt. Utfordringen er at vi ikke kan tilrettelegge for alt, som f. eks lekeavtaler. Vi kan ikke tvinge barn til å leke med eleven ute, så dette er noe som kan trigge utagerende adferd. Det samme gjelder hvis det regner en gang vi skal på tur, eller hvis laget til eleven taper.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette hadde vært helt uakseptabelt å jobbe med, faktisk. Jeg hadde krevd at noen tok grep for medelever og læreres sikkerhet. Skal andre barn virkelig leve i frykt på skolen? Jeg jobber med utagerende personer. Det beste er å forholde seg rolig, lære seg noen teknikker for å forhindre skade og ikke minst gi det minst mulig oppmerksomhet. Dersom jeg jobbet som lærer og hadde ansvar for andre barns sikkerhet hadde jeg faktisk nektet å ha denne eleven i klasserom med de andre. Tenk hva slags skader som kan oppstå på andre barn. 

Anonymkode: 3f9df...54b

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er tydelig at dette barnet trenger noe helt annet enn det den får i dag. Dette må tas opp og det må skje endringer i hvordan det jobbes med barnet. 

De som veileder har kanskje en standard plan, denne må virkelig individualiseres. Hvor er foreldrene eller de voksne som har ansvar utenom skoletiden? De har ofte gode råd å komme med. 

Anonymkode: 93598...6db

Foreldrene til barnet har som sagt lite tillit til skolen og på møtene vi har jobbes det med å bygge opp denne tilliten. 

Foresatte har inntrykk av at barnet deres ikke får den hjelpen barnet har krav på av vår skole, og det er jeg tildels enig i. Selvom vi gjør vårt beste, så har ingen kompentanse til å håndtere barnet her. Assistenten er ufaglært og jeg har ikke spesped utdanning, vi har ingen lærere på vår skole med den kompetansen. Å ansette en spesped utdannet er ikke noe som er aktuelt grunnet budsjett. Det var vanskelig nok å få tak i en ufaglært assistent til eleven, og nå er også denne sykemeldt. Ingen vikarer vi har til nå er villig til å være assistenten til eleven. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...