Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :) 

Vurderer videreutdanning i sykepleie og det er mange spennende utdanninger å ta. Mange av skolene så står det:

Krav om: Minimum 2 års somatisk arbeidserfaring fra spesialisthelsetjenesten. Vil det si at jeg må ha erfaring fra sykehuset? Jeg har jobbet på helsehus og korttidssenter. Har kun hatt praksis på sykehus. Vil dette si at jeg ikke kan søke? Mange ønsker at man har erfaring innen det område man søker, men det kan man ikke alltid. Som f.eks anestesiutdanningen.

Takker for svar :) 

Anonymkode: 2a2bd...783

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja du må ha sykehuserfaring. Den praksisen, kunnskapen og erfaringen du får fra sykehus er nødvendig for å komme gjennom studiet, i alle fall på AIO utdanningene som pleier å ha dette kravet. Du kan søke, men sjansen for å komme inn er liten da det ofte er mer enn nok kvalifiserte søkere, og sjansen for å stryke større enn for de som har erfaring. Hvis du vil bli anestesisykepleier, hvorfor jobber du da på kortidssenter og helsehus? Hvorfor skaffer du deg ikke erfaring fra en relevant sykehusavdeling? Alle skjønner at du ikke kan jobbe med anestesi før du har videreutdanningen, men akuttmottak, postoperativ, thoraxkirugen, hjertepost o.l. er svært relevant. Jeg tok studiet uten at det var krav om sykehuserfaring, og de som kom fra hj.spl, sykehjem, psykiatri og rus hadde alle store problemer med å komme gjennom utdannelsen, og få til bud om jobb. Alle som strøk var også fra denne gruppen (det er ikke som på bachelor at du bare suser gjennom, de stryker faktisk de som ikke duger). Som ferdig utdannet har jeg opplevd det samme, de med sykehuserfaring klarer seg som regel fint, de uten sliter enormt med å forstå faget. Ikke uten grunn at dette er kommet inn som krav, så skaff deg jobb på sykehus. 

Anonymkode: 03b7a...c10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...