Gå til innhold

Den kinesiske ettbarnspolitikken. Hva hadde skjedd uten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har planer om å se dokumentaren, One Child Nation, som forklarer det grove overtrampet fra kinesiske myndigheter mot egen befolkning. Hjernevasking og propaganda, tvangsaborter og tvangssterilisering, menneskehandel og forlatte jentebarn, denne politikken i Kinda har ført til mye vondt. Skaperen av dokumentaren forklarte at hun ble født først men at etter mye om og men så fikk foreldrene lov til å få et andre barn, og at bestemoren hadde en kurv klar slik at hvis moren fødte enda en jente, så ville de plassere babyen i kurven of forlate henne. Hun forteller også at når onkelen ble far til en jentebaby truet moren hans å ta selvmord hvis han ikke forlot henne, noe han gjorde. Han forlot henne på et marked, og hun døde. 
Kinesiske foreldre kan nå få to barn, men de mangler flere millioner av kvinner. Kinesiske kvinner som ikke vil gifte seg blir sett ned på, fordi de er så mange menn som ser etter kone, og menneskehandling av kvinner som tvinges til å gifte seg med kinesiske menn er veldig vanlig. De har også et stor mangel på yngre arbeidere nå som de eldre generasjonene er for gammel til å arbeide. 

Har denne politikken før til noe som helst positivt? Det eneste jeg tenker er at, hvis de ikke hadde hatt denne politikken, så kunne den kinesiske populasjonen vært veldig stor. Politikken har ført til millioner av drap og millioner av tvangsaborter, og alle disse kunne potensielt ha fått leve hvis Kina ikke hadde hatt en ettbarnspolitikk. Det er millioner av fler mennesker som ville fått egne barn. Jeg lurer litt på hvordan verden ville sett ut hvis de aldri hadde hatt denne politikken. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
18 timer siden, Chiyo skrev:

Jeg har planer om å se dokumentaren, One Child Nation, som forklarer det grove overtrampet fra kinesiske myndigheter mot egen befolkning. Hjernevasking og propaganda, tvangsaborter og tvangssterilisering, menneskehandel og forlatte jentebarn, denne politikken i Kinda har ført til mye vondt. Skaperen av dokumentaren forklarte at hun ble født først men at etter mye om og men så fikk foreldrene lov til å få et andre barn, og at bestemoren hadde en kurv klar slik at hvis moren fødte enda en jente, så ville de plassere babyen i kurven of forlate henne. Hun forteller også at når onkelen ble far til en jentebaby truet moren hans å ta selvmord hvis han ikke forlot henne, noe han gjorde. Han forlot henne på et marked, og hun døde. 
Kinesiske foreldre kan nå få to barn, men de mangler flere millioner av kvinner. Kinesiske kvinner som ikke vil gifte seg blir sett ned på, fordi de er så mange menn som ser etter kone, og menneskehandling av kvinner som tvinges til å gifte seg med kinesiske menn er veldig vanlig. De har også et stor mangel på yngre arbeidere nå som de eldre generasjonene er for gammel til å arbeide. 

Har denne politikken før til noe som helst positivt? Det eneste jeg tenker er at, hvis de ikke hadde hatt denne politikken, så kunne den kinesiske populasjonen vært veldig stor. Politikken har ført til millioner av drap og millioner av tvangsaborter, og alle disse kunne potensielt ha fått leve hvis Kina ikke hadde hatt en ettbarnspolitikk. Det er millioner av fler mennesker som ville fått egne barn. Jeg lurer litt på hvordan verden ville sett ut hvis de aldri hadde hatt denne politikken. 

Det er ikke veldig enkelt å spå om sånn, for populasjonsutvikling i Kina, som andre steder, er kultur.

Men antagelig ville du sett mer grusomheter, bare på ett annet nivå og av andre grunner. Det er ingen tvil om at ettbarns politikken har gitt positiv utvikling til Kina.  

Skrevet
På 2.3.2020 den 18.49, Druid skrev:

Det er ikke veldig enkelt å spå om sånn, for populasjonsutvikling i Kina, som andre steder, er kultur.

Men antagelig ville du sett mer grusomheter, bare på ett annet nivå og av andre grunner. Det er ingen tvil om at ettbarns politikken har gitt positiv utvikling til Kina.  

Tror du de grusomhetene ville hatt noe med overbefolkning å gjøre? 

Jeg tror det kan ha ført med seg noe positivt, men samtidig er det mye grusomt som har skjedd på grunn av den politikken. Det veldig vanskelig å "godkjenne" den type politikk når man hører skrekkhistorier fra de som levde det. 

Skrevet

Ett barns regelen er en vits. De betaler en overkommelig sum per barn. Har bekjentskap med en som bor i Kina

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Chiyo skrev:

Tror du de grusomhetene ville hatt noe med overbefolkning å gjøre? 

Jeg tror det kan ha ført med seg noe positivt, men samtidig er det mye grusomt som har skjedd på grunn av den politikken. Det veldig vanskelig å "godkjenne" den type politikk når man hører skrekkhistorier fra de som levde det. 

Kina var på vei mot ett stup; der var ingen bærekraft mellom ett land som i utgangspunktet hadde enorm forskjeller som førte til stor sult i ett land med overskudd av mat, og en kultur for å fø mange barn. Og det å sette ut jentebarn , begynte ikke med ettbarnspolitikken, det fikk bare større samfunnsmessig relevans.

Man behøver aldri godkjenne politikk; vi kan aldri måle opp grusomheter som HAR skjedd med hva som KUNNE skjedd. Men vi kan erkjenne at slike groteske overgrep som har veldig tydelige og uttalte mål, har hatt en bevegrunn, og at alternative scenarioer bygger på de samme forutsetningene. 

Skrevet
13 timer siden, ntrane skrev:

Ett barns regelen er en vits. De betaler en overkommelig sum per barn. Har bekjentskap med en som bor i Kina

Det stemmer ikke. Noen har råd til å betale en slik bot, men ikke alle. Det finnes mange mennesker i Kina som har levd uten papirer fordi myndighetene annrekjenner dem ikke. Uten disse papirene eksisterer de ikke. De har ikke ID, de fikk aldri gå på skolen som barn, de har ikke rett til helsehjelp, de kan ikke bruke offentlig transport eller toaletter, fordi du må ha ID over alt. Nå som det er en tobarnspolitikk vet jeg ikke om disse har blitt annerkjent, men det har vært et stor problem at barn nummer to har blitt straffet for at foreldrene fikk flere barn.
Hvis de kan bare betale en overkommenlig sum, så hadde ikke millioner av kvinner blitt tvunget til abort. Levende babyer er blitt senabortert og drept, fordi uansett hvor langt ute i graviditeten så fikk man ikke ha flere en ett barn.

Skrevet

India har hatt en lignende utvikling med overgang fra familier med mange barn, til familier med ett til to barn. Her har utviklingen skjedd uten ett-barn politikk. 

For Kina har nok overgangen skjedd fortere på grunn av politikken. 

Det hører med til historien at det var Mao og kommunistpartiet som oppfordret til å få mange barn. Så når konsekvensene viste seg, kom ett-barn politikken. Nå står landet overfor en utfordring med for få barn og for mange gamle. Kommunistpartiet prøver nå med to-barn politikk, men det er for tidlig å si hvordan det slår ut. 

Skrevet
På 4.3.2020 den 18.51, stan skrev:

India har hatt en lignende utvikling med overgang fra familier med mange barn, til familier med ett til to barn. Her har utviklingen skjedd uten ett-barn politikk. 

For Kina har nok overgangen skjedd fortere på grunn av politikken. 

Det hører med til historien at det var Mao og kommunistpartiet som oppfordret til å få mange barn. Så når konsekvensene viste seg, kom ett-barn politikken. Nå står landet overfor en utfordring med for få barn og for mange gamle. Kommunistpartiet prøver nå med to-barn politikk, men det er for tidlig å si hvordan det slår ut. 

Jeg så en gang en TED-talk med en som viste at med utvikling og bedre vilkår, så pleier antall barn å gå ned. Det vil si ved at gjennomsnittsfamilien har en høyere inntekt, mer utdannelse, når det er mer likestilling i landet osv. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Chiyo skrev:

Jeg så en gang en TED-talk med en som viste at med utvikling og bedre vilkår, så pleier antall barn å gå ned. Det vil si ved at gjennomsnittsfamilien har en høyere inntekt, mer utdannelse, når det er mer likestilling i landet osv. 

I Norge er leger på topp ift antall barn per familie (isnitt 4 barn NPR forelder er lege)

Skrevet
2 timer siden, Chiyo skrev:

Ja, dette ser man i alle land. 

Se Hans Rosling forklare 

https://youtu.be/RUwS1uAdUcI

Skrevet (endret)
9 timer siden, JuliaKepler skrev:

I Norge er leger på topp ift antall barn per familie (isnitt 4 barn NPR forelder er lege)

Ja, det begrunnes fordi yrket i Norge gjør det enklere å kombinere jobb og barn. Det er vanskelig å vite nøyaktig hvorfor. De må også ja et ønske for flere. Men det er fremdeles snakk om familier med 3-4 barn. For meg høres ikke det så unormalt ut. Alle mine venninner hadde to eller tre søsken, jeg hadde tre søsken. Samtidig er det mange familier med færre barn som trekker ned snittet. 

I de fattigste landene i verden i 2020 har kvinner gjennomsnittlig over fem barn, og det er en nedgang de siste tiårene. I 1990 hadde disse kvinnene kanskje over syv i snitt. I Somalia får kvinner i dag 5,7 barn, i 1990 var det 7,5. 

Endret av Chiyo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...