MarianneE Skrevet 10. september 2002 #1 Del Skrevet 10. september 2002 Joda...lommeboka er tom, det er også magen! Har ingen aning om hva jeg skal lage til middag, og søker dere -kjære medsøstre- om tips! Hva skal man finne på når magen skriker og møll flyr ut av lommeboka??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. september 2002 #2 Del Skrevet 10. september 2002 Tja, kommer litt an på hvor mange det er som skal ha midddag og om du i det hele tatt har noe i skapet. Jeg sørget alltid for å ha en pakke grøtris i skapet samt mel og etpar egg. Med en liter melk i tillegg har du TO middager for en person, en risgrøt og en pannekaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 10. september 2002 #3 Del Skrevet 10. september 2002 Pasta er alltid billig. Den typiske studentmiddagen er jo spagetti med ketshup, men dersom det ikke er riktig så tomt kan du jo spandere en boks tomatsaus og et par oppkuttede grillpølser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. september 2002 #4 Del Skrevet 10. september 2002 Hvis du har ris og noen andre småting, er det utrolig hva man kan få til. Noe som er veldig godt, er å koke ris, og blande i f.eks bacon, pølser eller ganske enkelt kjøttpålegg, salami el.l. Bland i et vispet egg og litt revet ost og stek dette i ei stekepanne. Krydre godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Henna Skrevet 10. september 2002 #5 Del Skrevet 10. september 2002 Eller kjøp pastapose med ostesaus i, hva det nå enn heter, og en pakke skinke til å ha opp i (får jo kjøpt små pakker til en tier) og da har du middag til 2 til overkant av 20 kroner... Og litt pålegg i tillegg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pernille Skrevet 10. september 2002 #6 Del Skrevet 10. september 2002 Nudler med wokede grønnsaker..... Levergryte med ris - billig, billig.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frøken Dings Skrevet 11. september 2002 #7 Del Skrevet 11. september 2002 Finnes nesten ingenting så godt og billig som blomkålsuppe!! :D Kok blomkålet mørt, slå av kokevannet i en bolle, lag jevning av 2 ss hvetemel og 2 ss smør, slå på kokevannet igjen og kok opp. (Ca en liter bruker jeg.) Oppi med blomkål. Middag for 2-4 personer for et par kroner hver! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 11. september 2002 #8 Del Skrevet 11. september 2002 Jeg pleier å kjøpe en økonomipakning med fiskepinner jeg. Tror at det er 30 stk i en slik pakke og det holder til 3-4 middager for en person. Du kan spise disse med forskjellig tilbehør: -Kokte poteter -Ris -På brød -Med pommes frites -Potetmos Andre billige middager er: -Grøt (Risgrøt, havregrøt, fløyelsgrøt) -Karbonader med potetmos (eller på brød, med poteter m.m.) -Brød med pålegg -Suppe og brød -Kornblanding (frokostblanding) -Billig fiskegrateng med poteter -Fiskepudding eller fiskekaker på brød eller med poteter. -Fiskeboller med hvit saus og poteter. Alle disse middagene koster mellom 10 og 20 kr pr person. Og min erfaring er at det er tilbehøret som koster, så kutt ned på dill og dall. Du kan istedet kjøpe en grønnsaksblanding som du kan ha på lur i fryseren. Gå i billige matbutikker uten for mange fristelser og kjøp gjerns stort på tilbud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 11. september 2002 #9 Del Skrevet 11. september 2002 Har du sjekket "posesuppe-tråden"? Mange gode tips der! Min redning i trange tider har vært "grønnsaksuppelapskaus": Kutt poteter, gulrøtter og løk i skiver/biter og ha i en gryte. Tilsett vann til det dekker og buljongterninger (Antall tilsv. vannmengden. Lurt å bruke litermål når du heller over vann). Kok til grønnsakene er møre og tilsett litt tomatpurè og krydder etter smak. En liten pølsesnabb krydrer det hele. Du kan selvfølgelig bruke alle typer grønnsaker som tåler å koke. Blomkål, brokkoli, paprika, kålrot, purre osv. Hvis du lager en stor porsjon og fryser ned, kan du lage mange, raske middager for noen få kroner. Godt og sunt er det også! En annen "rask og billig"-variant er "brødskivepizza": Skjær skiver av vanlig brød. Legg på et lag hermetisk pizzafyll og ost på toppen. Stek i ovn til osten har smeltet (Bruk grill de siste 2 min. hvis du har det). Vil Mr. Lee og hans kollegaer er vel ellers kjære venner for mange studenter... (3 - 4 for en 10'er i innvandrerforretninger). Noen få reker, kylling- eller pølsebiter gjør alt så mye bedre... Hilsen Leo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eminel Skrevet 16. september 2002 #10 Del Skrevet 16. september 2002 Hvis du har masse middagsrester liggende så kan du jo lage pytt-i-panne!!! Her kan du bruke pølsebiter, kjøtt (hva som helst), kokte poteter, grønnsaker osv. Putt alt sammen oppi en panne, bland, krydre etter behov, og varm opp. Hvis du har masse restemat liggende så er Pytt i panne nesten den billigste middagen du kan få Eller hvorfor ikke kjøpe en pakke med nudler?! Her er middag for under 10 kroner. Fiskeboller (hermetiske) kan du også få ganske billig. Kjøp da en pakke saus (hvit saus eller karri saus) og noen poteter. Sunt og godt!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå