Gå til innhold

Familiemedlem som påvirker alle rundt negativt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så fortvila og lei meg. 

Jeg har en søster som sliter økonomisk, sosialt, jobber ikke, ruser seg iblant men vært ren en god stund nå, tar stadig feil valg, er venn med folk som har historie med politiet, havner med dårlige menn støtt og stadig og pga hennes meget idiotiske valg får resten av oss, søsken og foreldre lide.

Hun krever å få hjelp og økonomisk støtte mens hun selv aldri bidrar med noe fordi hun ikke kan, har ikke mulighet, har gjeld, er "stakkars" osv. Ingen tør å si noe til henne i tilfelle hun gjør "noe" med seg selv, alle er så varsomme og nikker, inkludert meg. Hun er voksen men lever på oss andre, sosialen er ikke nok for henne. 

Hun er min søster og jeg er glad i henne og ønsker henne alt vel, derfor kan jeg aldri såre henne og ikke stille opp ettersom hun har havna i en ond sirkel, hun sliter psykisk, har havna i dårlige miljø osv. Hun har heller ikke vært slem eller vond mot meg, hun elsker jo oss alle og ønsker oss ikke vondt, men likevel er hun en byrde, føler jeg. Jeg er så sliten. Jeg vil steppe bakover men føler at jeg da svikter henne, men akkurat nå er hun mye, hun stjeler all min energi og tid og krefter og jeg har selv mann og jobb og barn, og min mann er allerede lei og vil ikke ha mere kontakt med henne 😭 jeg er veldig rådvill og vet ikke hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: 7cea4...6bd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger må man bare ta en pause og noen skritt tilbake. Uten at det betyr at man tar en pause for alltid. Dette er tungt å stå i, og du må faktisk passe på deg selv. Det er lov å si nei! 

Anonymkode: 30276...306

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Sosialen er ikke nok for henne? Så hun får penger men spør dere om mer? Eller hvordan fungerer det?

Og hva er grunnen til at dere ikke slår ring om henne og hjelper henne ut av det?

Anonymkode: fc8b9...277

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sosialen er ikke nok for henne? Så hun får penger men spør dere om mer? Eller hvordan fungerer det?

Og hva er grunnen til at dere ikke slår ring om henne og hjelper henne ut av det?

Ja, hun spør. Sløser bort. 

Vi har slått ring om henne typ en million ganger, uten hell. Hun går tilbake til gamle mønster gang på gang. Gjelda hennes har blitt betalt ned av alle oss, for å få henne opp på beina, men nå er ny gjeld i gang. Ikke så mye å gjøre med en voksen dame som ikke vil forandre, men ikke lett å forlate henne i all dritten heller. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, hun spør. Sløser bort. 

Vi har slått ring om henne typ en million ganger, uten hell. Hun går tilbake til gamle mønster gang på gang. Gjelda hennes har blitt betalt ned av alle oss, for å få henne opp på beina, men nå er ny gjeld i gang. Ikke så mye å gjøre med en voksen dame som ikke vil forandre, men ikke lett å forlate henne i all dritten heller. 

Vel, hun burde kanskje få hjelp av noen andre enn dere..

Før var det noe som het hjelpeverge, og jeg ser de har endret utrykket til å bare hete verge i loven nå.

Det betyr IKKE at personen blir umyndiggjort, men at det er noen der som tar ansvaret/hjelper personen på fulltid med å ivareta økonomien.

Vet ikke om hva hun eller dere synes om dette, men det høres ut som om det kunne vært et forslag i den situasjonen hun står i. Hun må selv si ja til dette.

Her finner du info om dette: https://nhi.no/sykdommer/eldre/hjelpeverge/verge/?page=1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, hun burde kanskje få hjelp av noen andre enn dere..

Før var det noe som het hjelpeverge, og jeg ser de har endret utrykket til å bare hete verge i loven nå.

Det betyr IKKE at personen blir umyndiggjort, men at det er noen der som tar ansvaret/hjelper personen på fulltid med å ivareta økonomien.

Vet ikke om hva hun eller dere synes om dette, men det høres ut som om det kunne vært et forslag i den situasjonen hun står i. Hun må selv si ja til dette.

Her finner du info om dette: https://nhi.no/sykdommer/eldre/hjelpeverge/verge/?page=1

Hadde det vært bare det liksom, det er så mye med henne og det er hjerteskjærende at jeg vurderer å steppe litt bak, jeg vet hun trenger alle. Føler meg så fæl. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hadde det vært bare det liksom, det er så mye med henne og det er hjerteskjærende at jeg vurderer å steppe litt bak, jeg vet hun trenger alle. Føler meg så fæl. 

Jo, greit nok, men dere må starte et sted. Om hun allerede får penger fra staten, og deretter går til dere, og likevel ender opp med gjeld -ja da bør kanskje noen hjelpe henne med det.

Og greia er at en slik verge er at de vil ta over "ansvaret", få stell på økonomi, og vil i tillegg kanskje bli en som hjelper henne med å få andre ting på stell også, de vet hvordan de kan få kontakt med andre hjelpeinnstanser hun kunne hatt bruk for.

Med en slik verge trenger hun ikke "alle" like mye lengre, fordi hun har noen som har tatt over den byrden -og da blir det lettere å ha noe kontakt med henne også -kanskje for en gangs skyld på et mer vennskapelig plan.

Jeg ville tenkt litt på det, diskutert det med noen andre i familien kanskje -om det legges frem på riktig måte så er den mulighet for at hun ikke synes det er så dumt selv.

Hun har jo kommet inn i en dårlig sirkel, kanskje hun innerst inne vil ut, men ikke vet hvordan.

• Liker 2
Skrevet

Sett deg ned sammen med mannen din og finn ut hvor mye og på hvilken måte du er villig til å hjelpe fremover.

Det gjelder både penger, tjenester, og alle andre former for hjelp du/dere har bidratt med. Tenk også gjennom hva hun må bidra med selv for at du skal gi denne hjelpen, feks være ærlig med deg, pass på at du ikke setter noen feller for henne her ved å kreve ting som er urealistisk, eller fører til at hun begynner å lyve for deg.

Så, anbefaler jeg at du samler familien bog informerer dem, ikke føl at du skal forsvare deg. Familien din bør støtte deg i å sette grenser, hvis ikke, prøv å overse dem.

Neste steg blir å informere din søster. Gjør det klart at du er glad i henne og vil stille opp, men ikke på bekostning av deg selv og din egen familie. 

Dette er vanskelig, å være pårørende er vanskelig, mange familier går i oppløsning bare pga de er uenige i "hvordan hjelpe".  

Hvis du ikke greier å sette grenser må du gå hjelp. Det er ikke sikkert søsteren din blir selvhjulpen noen gang, og da MÅ du kunne sette grenser, hvis ikke blir du syk til slutt. Eller du må kutte kontakten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mange type omsorg.  Den omsorgen dere gir nå sørger for at den negative spiralen hennes fortsetter. 

Hva dere gjør: syr puter under armene på henne. Låner henne penger så hun kan "betale gjelda si", mens hun egentlig sløser og ruser seg. Hun lærer ikke å ta ansvar, se verdien av penger, dere blir en inntektskilde for henne og fortsetter med valg som drar henne ned i gjørma- med deres "velsignelse". 

Hva dere bør gjøre: ta en prat med henne om valg og konsekvenser- gjerne ett tema om gangen og uten å dømme. La henne finne svarende mens dere veileder. En økonomisk verge kan hjelpe henne med det formelt økonomiske og gjeld. Ikke lån henne mer penger. Du skriver at hun fremlegger seg selv som "stakkarslig", da antar jeg at det er slik hun faktisk føler seg. Dersom dere vil hjelpe henne på rett skjør bør dere oppmuntre henne til å klare ting selv, rose henne opp i skyene for gpde valg (uansett om det er så lite som å drikke vann istedenfor brus eller å faktisk pusse tennene), setninger som "dette klarer du Mari, du er ei sterk grepa dame som klarer det du ønsker å klare. Bare se på hvordan du klarte å ikke ruse deg så lenge. Det blir lettere, du klarer dette".

Dere kan ikke fortsette å bygge under stakksrsligheten hennes. Da blir hun verre.  Men ikke forskyv henne helt vekk, bare ta vekk økonomisk hjelp og "dakar deg" mentaliteten. 

Du MÅ prate med resten av familien din om dette. Dere MÅ gjøre likt og stå sammen i oppførsel og handlinger mot slike mennesker. Ellers må du lutte henne ut, for din egen skyld. 

Anonymkode: c75d2...0cc

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...