Gå til innhold

Prøving og koronavirus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå er viruset her i Norge, og jeg er så utrolig usikker på om vi skal fortsette prøvingen eller om vi skal utsette det.. Hva tenker dere andre som prøver om det? Har dere tenkt noe over det i det hele tatt? Har dere barn fra før av? Tenker, man er jo mer utsatt for alvorlig forløp når immunforsvaret er svakere når man er gravid. Dersom dere har barn fra før og, vil dere risikere å bli alvorlig syke og i verste fall dø for noe man KAN utsette noen måneder?

Tror vi, slik ting er nå, kommer til å klare oss helt fint selv om vi skulle blitt smittet, men er så usikker på dette med graviditet og koronavirus. Synes det står litt lite om det rundt omkring og..

Anonymkode: cd8e9...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi stopper ikke prøvingen. Og vi har ett barn fra før. Jeg har mild astma, og er vel således i risikogruppen. Men jeg overlevde svineinfluensaen, så ja.

Vi stopper ikke opp livet på noen som helst måte.

Anonymkode: db7cd...5ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Immunforsvaret er ikke svakere når man er gravid, i følge nye studier. Men sterkere, som kan medføre en overreaksjon fra immunforsvaret dersom man blir syk som igjen alvorlig sykdom eller død. 

Uansett, det var  ikke dette som var spørsmålet. Jeg stopper ikke opp prøvingen, jeg tror dersom jeg først er så uheldig at jeg får det at jeg overlever. Det jeg dog er litt skeptisk på er om fosteret eventuelt får det og om videre dette kan ha betydning for fosterutviklingen. 

Anonymkode: 0c239...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var gravid i 2009/2010 da den store stormen med svineinfluensa gikk. Ofret det ikke en tanke😊 

Anonymkode: 86d00...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar😊

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Immunforsvaret er ikke svakere når man er gravid, i følge nye studier. Men sterkere, som kan medføre en overreaksjon fra immunforsvaret dersom man blir syk som igjen alvorlig sykdom eller død. 

Uansett, det var  ikke dette som var spørsmålet. Jeg stopper ikke opp prøvingen, jeg tror dersom jeg først er så uheldig at jeg får det at jeg overlever. Det jeg dog er litt skeptisk på er om fosteret eventuelt får det og om videre dette kan ha betydning for fosterutviklingen. 

Anonymkode: 0c239...160

Ja dette er jo selvfølgelig også noe jeg tenker på.. Leste om flere gravide (i tredje trimester riktignok) fødte barn (med keisersnitt) som både hadde viruset og som ikke hadde det.. Og de som hadde det hadde det gått bra med. Og at de hadde tatt prøver av diverse væsker omtrent under operasjonen hvor de ikke fant noe, enda moren var smittet. Så ble virkelig ikke noe klokere av det.. Barn skal jo tydeligvis være mindre utsatt av en eller annen grunn.

Er fremdeles så usikker.. Men heller mer og mer mot å bare fortsette prøvingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 1.3.2020 den 20.10, AnonymBruker skrev:

Nå er viruset her i Norge, og jeg er så utrolig usikker på om vi skal fortsette prøvingen eller om vi skal utsette det.. Hva tenker dere andre som prøver om det? Har dere tenkt noe over det i det hele tatt? Har dere barn fra før av? Tenker, man er jo mer utsatt for alvorlig forløp når immunforsvaret er svakere når man er gravid. Dersom dere har barn fra før og, vil dere risikere å bli alvorlig syke og i verste fall dø for noe man KAN utsette noen måneder?

Tror vi, slik ting er nå, kommer til å klare oss helt fint selv om vi skulle blitt smittet, men er så usikker på dette med graviditet og koronavirus. Synes det står litt lite om det rundt omkring og..

Korona viruset blir ikke borte på noen måneder. Det tar 2 til 3 år å få en ordentlig fungerende vaksine. Og Korona vil fortsatt herje og eventuelt mutere iløpet av de neste årene. Så du må utsette lengre enn noen måneder. 

Anonymkode: 4bd46...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Korona viruset blir ikke borte på noen måneder. Det tar 2 til 3 år å få en ordentlig fungerende vaksine. Og Korona vil fortsatt herje og eventuelt mutere iløpet av de neste årene. Så du må utsette lengre enn noen måneder. 

Anonymkode: 4bd46...8ed

Om tidligst 18 mnd vil en vaksine være klar, og de jobber jo på spreng for å få den klar tidligst mulig og. De har allerede startet, men den skal jo igjennom noen faser og så klart.

For min del trengs det ikke nødvendigvis en vaksine for at jeg skal føle meg tryggere. Bedre tiltak enn hva vi har nå hadde nok hjulpet en del det og..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og om noen måneder vil man kanskje vite litt mer om hvordan det går med den gravide, babyen og svangerskapet dersom man har blitt smittet med koronaviruset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer bekymret for at koronavirus gir langvarig feber og at det dermed er en risikofaktor for barnet. Feber i svangerskapet er assosiert med utviklingsforstyrrelser og det er derfor det anbefales at gravide holder seg unna influensa. Generelt sett er jeg mindre bekymret for å bli syk selv, det er alså helsen til fosteret jeg er bekymret for.

Som mange andre sier her så vil nok ikke viruset forsvinne før om 1-2 år og vi må lære oss å leve med det. Vi har bestemt å fortsette prøvingen, men heller være litt ekstra forsiktige i graviditeten å unngå smitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, Sermina skrev:

Jeg er mer bekymret for at koronavirus gir langvarig feber og at det dermed er en risikofaktor for barnet. Feber i svangerskapet er assosiert med utviklingsforstyrrelser og det er derfor det anbefales at gravide holder seg unna influensa. Generelt sett er jeg mindre bekymret for å bli syk selv, det er alså helsen til fosteret jeg er bekymret for.

Som mange andre sier her så vil nok ikke viruset forsvinne før om 1-2 år og vi må lære oss å leve med det. Vi har bestemt å fortsette prøvingen, men heller være litt ekstra forsiktige i graviditeten å unngå smitte.

Takk for svar😊

Bare fint å høre hva andre velger å gjøre.

Selv har vi bestemt oss for å utsette det. Vi er 23 år med to barn fra før, så vi har så vidt vi vet ikke dårlig tid, heldigvis. Tør rett og slett ikke... Krysser bare fingrene for at de får til en vaksine i det hele tatt, helst innen et par år😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg stoppet ikke prøvingen og er gravid. Eneste bekymring jeg har er om sykehusene kommer til å være så overbelasta at man må føde i ugunstige forhold 

Anonymkode: c8f86...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• Opprett ny...