AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #1 Skrevet 1. mars 2020 Jeg sitter ofte barnevakt for nabojenta som går i 8.klasse. Jeg hjelper henne gjerne med leksene og har lagt merke til at hun har en del stavefeil der bokstavene har byttet plass, at hun bruker feil vokal eller glemmer dobbel konsonant. Kan dette være et tegn på dysleksi? Jeg har nevnt det for foreldrene hennes en gang, men de avfeide det. Nå har det gått noe tid og jeg merker meg at skrivingen hennes ikke bedres. Hun uttrykker selv frustrasjon over skriving, og er redd for "kjeft" fra læreren. Hun er kreativ og intelligent, og har ikke noe problem med å planlegge hva hun skal skrive. Staveproblemene er verre når hun skal skrive engelsk, til tross for at hun er god i muntlig engelsk. Hun har også tysk, men sliter her veldig. Jeg lurer på hvilket nivå man kan forvente at en åttendeklassing ligger på hva gjelder staving og leseforståelse? Anonymkode: 9fd67...d29
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #2 Skrevet 1. mars 2020 I 8 klasse skal du kunne rettskrivning og riktig tegnsetting. I engelsk også. Hun er ikke normalen hvertfall. Anonymkode: 292d3...c21 1
Gjest ti10 Skrevet 1. mars 2020 #3 Skrevet 1. mars 2020 Hvis hun selv gir uttrykk for at hun er frustrert, betyr det sikkert at hun faktisk har anstrengt seg for å forbedre seg. Hvis det igjen ikke nytter med anstrengelsene, kan det vel være tegn på dysleksi eller andre utfordringer. De fleste som skriver feil, gjør det fordi de ikke bryr seg så mye om det, dvs. ikke er så opptatt av at det skal være riktig.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #4 Skrevet 1. mars 2020 Litt utenfor spørsmålet ditt, men barnevakt for en 8. klassing? Anonymkode: 857b6...dcf 5
altflyter Skrevet 1. mars 2020 #5 Skrevet 1. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt utenfor spørsmålet ditt, men barnevakt for en 8. klassing? Anonymkode: 857b6...dcf Det var min første tanke og! Men jeg tenker at skolen bør fange henne opp om det er snakk om dysleksi her. Kan hun være utredet for det allerede? Ville prøvd å ta det opp med jenta selv og hørt hva hun selv tenker. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #6 Skrevet 1. mars 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: I 8 klasse skal du kunne rettskrivning og riktig tegnsetting. I engelsk også. Hun er ikke normalen hvertfall. Anonymkode: 292d3...c21 Med mindre personen har dysleksi. Anonymkode: 077af...0d3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #7 Skrevet 1. mars 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt utenfor spørsmålet ditt, men barnevakt for en 8. klassing? Anonymkode: 857b6...dcf Jeg sitter egentlig barnevakt for hennes yngre søsken, men hun er jo der hun også. Hun er ikke blitt utredet og læreren bare "kjefter", som hun sier. Vi har snakket litt om dette fordi hun alltid utsetter skrivelekser til slutt, og prøver å finne på andre ting for å utsette å gjøre dem. Dette til tross for at hun har en god plan for hva hun skal skrive. Ettersom foreldrene hennes avviste mitt spørsmål om mulig dysleksi, har jeg ikke turt å spørre jenta for mye om hva hun selv tenker angående dysleksi. Før jeg eventuelt tar det opp med foreldrene igjen vil jeg lese meg litt opp på dysleksi. Men hvor godt skriver vanlige åttendeklassinger? Hvor mye bør man kunne forvente? Hvor gamle er de fleste barn når de har lært seg å bruke dobbel konsonant? Anonymkode: 9fd67...d29 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #8 Skrevet 1. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg sitter egentlig barnevakt for hennes yngre søsken, men hun er jo der hun også. Hun er ikke blitt utredet og læreren bare "kjefter", som hun sier. Vi har snakket litt om dette fordi hun alltid utsetter skrivelekser til slutt, og prøver å finne på andre ting for å utsette å gjøre dem. Dette til tross for at hun har en god plan for hva hun skal skrive. Ettersom foreldrene hennes avviste mitt spørsmål om mulig dysleksi, har jeg ikke turt å spørre jenta for mye om hva hun selv tenker angående dysleksi. Før jeg eventuelt tar det opp med foreldrene igjen vil jeg lese meg litt opp på dysleksi. Men hvor godt skriver vanlige åttendeklassinger? Hvor mye bør man kunne forvente? Hvor gamle er de fleste barn når de har lært seg å bruke dobbel konsonant? Anonymkode: 9fd67...d29 Mine har lært seg dette i 3.klasse (helt normale barn og ikke genier altså). Anonymkode: 7b4ea...ba1 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #9 Skrevet 2. mars 2020 Hvordan er lesingen da? Leser hun mye? Det er en god måte å bli bedre i skriving på, i tillegg til å skrive. Kan absolutt være tegn på dysleksi. Du finner mer info på dysleksiforeningen sin hjemmeside. Anonymkode: a30f1...5f7 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #10 Skrevet 2. mars 2020 Men det må ikke være dysleksi, det kan også være fordi lesing og skriving har vært vanskelig opp igjennom, motivasjonen dårlig, og eleven har brukt så lite tid som mulig på å nettopp skrive. Det er ofte en ond sirkel, ingen liker å bruke masse tid på ting som er vanskelig. Og da blir det ikke lettere. Jeg vil ikke si at det er veldig unormalt at 8. klassinger skriver mye feil. Men det kan absolutt være et tegn på dysleksi også, da ser man gjerne at lesingen er vanskelig også. Anonymkode: a30f1...5f7
Nasse Nøff Skrevet 2. mars 2020 #11 Skrevet 2. mars 2020 Du høres ut som en fantastisk barnevakt! Å slite med dobbeltkonsonanter og vokaler er typiske tegn ved dysleksi, men det trenger jo ikke være det. Surrer hun noen ganger med b og d? Det er et veldig typisk tegn ved dysleksi. Har du spurt om hun liker å lese? Mange som har dysleksi har også slitt med å lære seg klokken og å pugge gangetabellen, vet ikke om dette er noe du kjenner til? Ser det er noen som nevner at skolen sikkert burde fanget det opp hvis det var dysleksi. Det gjør de langt fra alltid, spesielt ikke på elever som er flinke i mye. Det er mange som ikke blir oppdaget før på videregående. Så hvis ikke foreldrene følger med og maser, blir det ikke nødvendigvis utredet. Spør gjerne hvis du lurer på mer. (Jeg har en 8. klassing med dysleksi, men hun er jo diagnostisert og bruker blant annet retteprogram når hun skriver). 2
Ulrikke Skrevet 2. mars 2020 #12 Skrevet 2. mars 2020 Jeg har ei i 9.klasse og må si at jeg først reagerer på at en 8.klassing har barnevakt.... Når det er sagt: jeg anser min datter for forholdsvis oppegående, men det hender at hun skriver feil! Dropper en stum h, skriver æ der det skal være e eller omvendt, og av og til blir det dobbel konsonant der det ikke skal være (sjelden omvendt, men det er vel pga måten de snakker på). Jeg pirker og pirker, hun har høyest lesehastighet i klassen, men akkurat dette med rettskriving interesserer henne rett og slett ikke. I ditt tilfelle TS høres det ut som om det er litt mer. Men skolen burde jo reagert (for lenge siden?) om dette var et mønster de så og mener må tas tak i....
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #13 Skrevet 2. mars 2020 4 timer siden, Ulrikke skrev: I ditt tilfelle TS høres det ut som om det er litt mer. Men skolen burde jo reagert (for lenge siden?) om dette var et mønster de så og mener må tas tak i.... Ja, det tenker egentlig jeg også. Men jeg synes samtidig at det er litt merkelig at skrivingen hennes ikke bedrer seg, og at det gjennomgående er såpass mange stavefeil. Jeg tror hun liker å lese. Hun leser de samme bøkene som jevnaldrende venninner leser, så skulle jo tro at hun er god til å lese. Jeg har ikke hørt henne lese høyt, da det ville forstyrret søsknene hennes som gjør lekser rundt samme bord. Når de har leselekser pleier de å gjøre dem på rommet sitt. Er litt redd for å være for mye på henne angående skriving og lesing, vil ikke gi henne noen ideer om at hun er "dum", om dere skjønner. Hun er veldig flink i matte og alle de andre fagene, samt muntlig i språkfagene. Det er kun skriftlig hun sliter. Så kanskje AB5f7 har rett i at det bare er mangel på mengdetrening og kanskje litt latskap. Noen ideer om hvordan jeg kan oppmuntre og motivere til skrivelyst? Finnes det noe slags brettspill eller lek for de som trenger å øve på staving? Lurer forresten også på hvor mye man skal rette på barns skriving. Jeg pleier å påpeke stavefeil når de gjør oppgaver for seg selv, men ikke når de skriver stil som skal leveres til læreren. Er det OK? Tusen takk for alle tips og kommentarer. Jeg fikk dessverre aldri egne barn så er veldig glad for at jeg får passe disse barna og vil gjerne være en så god støtte for dem som mulig, men er også redd for å trå feil. Anonymkode: 9fd67...d29
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #14 Skrevet 2. mars 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Mine har lært seg dette i 3.klasse (helt normale barn og ikke genier altså). Anonymkode: 7b4ea...ba1 Min sønn går også i 3.klasse å ser at både min sønn;kusinen som er lkke gammel og flere i sønnen min sin klasse sliter med dobbelt konsonant,så er nok litt for mye å forvente at det er helt på plass enda. Men i 4-5 klasse bør vel det være på plass. Anonymkode: 88a2c...edf 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #15 Skrevet 2. mars 2020 Jeg har tre barn- den eldste er 13 år og går i 8.klasse. Hun passer ganske ofte sin 4 år gamle bror, noe også min datter på 10 også gjør. Det at foreldrene mener de trenger barnevakt gjør at jeg tenker at hun kanskje er litt umoden. Kan det være årsaken til at hun ikke skriver så bra? Når det er sagt, min 8.klassing har så langt fått 6 i norsk. Hun har likevel enkelte skrivefeil innimellom, og hun skriver også lange setninger og har en relativ muntlig måte å skrive på. Så man kan nok ikke forvente at en 8.klassing skriver plettfritt, selv om den er skoleflink. Anonymkode: 5b757...8c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå