AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #1 Skrevet 1. mars 2020 Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (borderline) kjennetegnes ved tendens til intense emosjonelle svingninger, samt impulsiv atferd uten å tenke på konsekvensene. Humøret er svingende og uforutsigbart, og man har ofte liten evne til å planlegge framover. Relasjoner til andre mennesker kan være problematiske. Jeg hadde ikke tatt sjangsen. Anonymkode: f7ca5...49e 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #2 Skrevet 1. mars 2020 Nei, ville aldri datet noen som har en cluster b personlighetsforstyrrelse (borderline, narcissist, antisosial) Jeg har traumatiske opplevelser fra forhold før, vil aldri utsette meg selv for det igjen. Anonymkode: 8ac29...9f3 5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #3 Skrevet 1. mars 2020 Yep. Har vært sammen med henne i 7 år nå. Anonymkode: 263f2...252 9
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #4 Skrevet 1. mars 2020 Nei. Dette fordi personlighetstrekk er konstante. Bipolare, til motsetning, svinger og har normale perioder. En personlighetsforstyrrelse er konstant. Anonymkode: 8e4e3...5fa 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #5 Skrevet 1. mars 2020 Nei, pga impulsiv atferd og ikke tenker på konsekvenser. Anonymkode: baea0...b7d 3
SPOCA Skrevet 1. mars 2020 #6 Skrevet 1. mars 2020 Nei. Jeg har vært gift med en tidligere, og det var så slitsomt at jeg orker ikke å utsette meg for det igjen. Selvfølgelig, folk er forskjellige og takler det ulikt, men jeg orker bare ikke. Det ble rett og slett for mye. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #7 Skrevet 1. mars 2020 Jeg kjenner to med denne diagnosen, en i jobbsammenheng og en privat. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke burde date eller være for nær noen med denne diagnosen, ikke fordi jeg mener de er dårlige mennesker, men fordi jeg har en personlighetsforstyrrelse selv. En annen type, men som kanskje vil gjøre meg mer sårbar for svigningene deres. Men de har min fulle sympati. Anonymkode: b844d...b97 8
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #8 Skrevet 1. mars 2020 Heldigvis var mannen min villig til det og at det er en diagnose det går an å bli frisk fra. Anonymkode: 8f3c4...964 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #9 Skrevet 1. mars 2020 Nei, for jeg har det selv. Å det trur jeg ville blitt kræsj. Samboern min å jeg har vært sammen i 6 år nå, kjøpt hus og katt, og på vei med baby. Alt går som smurt. Handler om å finne riktig balanse, og kommunisere bra. Anonymkode: ca98d...107 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #10 Skrevet 1. mars 2020 Konsekvent nei fra meg. Aldri i livet . Den berg og dalbanen får noen andre ta. Anonymkode: 70542...847 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #11 Skrevet 1. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner to med denne diagnosen, en i jobbsammenheng og en privat. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke burde date eller være for nær noen med denne diagnosen, ikke fordi jeg mener de er dårlige mennesker, men fordi jeg har en personlighetsforstyrrelse selv. En annen type, men som kanskje vil gjøre meg mer sårbar for svigningene deres. Men de har min fulle sympati. Anonymkode: b844d...b97 Upf. Det vil passe dårlig ja. Da trengs en helt stabil partner. Anonymkode: 66ed7...e8f
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #12 Skrevet 1. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Dette fordi personlighetstrekk er konstante. Bipolare, til motsetning, svinger og har normale perioder. En personlighetsforstyrrelse er konstant. Anonymkode: 8e4e3...5fa Da vet du lite om personlighetsforstyrrelser Anonymkode: 690ea...a57 11
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #13 Skrevet 1. mars 2020 Har prøvd det, det ødela meg i stor grad, så nei takk fra meg.... Anonymkode: cf868...215 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #14 Skrevet 1. mars 2020 Jeg ble diagnostisert med dette (unnvikende type/selvutslettende). Fikk den derimot fraskrevet rett etter at jeg kom ut av det svært destruktive forholdet jeg var i. Det viste seg at jeg rett og slett hadde blitt manipulert og misbrukt for «snillheten» min altfor lenge, noe som skubbet meg til ytterkanten og skapte usunne reaksjoner. Selv vet jeg at om jeg står i destruktive ting for lenge, kan disse trekkene komme fram. Og for å unngå dårlige relasjoner har jeg jobbet ekstremt mye med selvbildet mitt og det å finne mine egne grenser (som nesten ikke var eksisterende før). Jeg er i et stabilt og godt parforhold nå der vi er åpne, ærlige og der begge respekterer hverandre. Han vet om min historie og syns jeg er det mest «normale» og kjærlige mennesket på jord. Så håper dere som møter mennesker med diagnoser også åpner øynene for hele mennesket og hvor deres styrker ligger. Selvfølgelig skal man ikke akseptere å bli behandlet dårlig, men det er nok ekstremt mange som har denne diagnosen og som føler på en enorm skam - selv om de er utrolig fine mennesker ❤️ Anonymkode: c17e8...80d 7
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #15 Skrevet 1. mars 2020 Nei har vært det og han var utro rett som det var, stakk av på mange dagers festing, kunne slå ned fremmede på gaten bare fordi han hadde lyst, og fløy på meg noen ganger også. Altfor ustabilt Anonymkode: 64c2d...9cb 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #16 Skrevet 1. mars 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Da vet du lite om personlighetsforstyrrelser Anonymkode: 690ea...a57 Det er nå i hvert fall det som er kriteriene for å få en slik diagnose, og som skiller den fra andre diagnoser med lignende symptombilde. Jeg sa ikke at det aldri går an å bli kvitt diagnosen feks. Anonymkode: 8e4e3...5fa 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #17 Skrevet 2. mars 2020 Det sentrale er en følelsesmessig personlighetsforstyrrelse som er preget av usikkerhet, svekket identitetsfølelse, tendens til å skape intense, men ustabile forhold til andre, tomhetsfølelse og tendens til selvdestruktivitet, f.eks. å kutte seg selv (cutting). Humøret er lunefullt, og det er tilbøyelighet til kraftige følelsesmessige utbrudd, og til å skape konflikter i forhold til andre. Resultatet er at man har vanskeligheter med å inngå i stabile sosiale forhold i familien og på arbeidsplassen. https://www.felleskatalogen.no/medisin/sykdom/borderline-forstyrrelse Synes selv det ligger i symptomene at man er uegnet som partner og jeg ville aldri gått i et forhold med en slik person. Når det er sagt så ser man jo at disse med borderline ender opp i (ustbabile) forhold så tydeligvis noen som finner seg i et slikt forhold. Anonymkode: 0e178...b82
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #18 Skrevet 2. mars 2020 Min eks har en slik diagnose. Og diagnosen er grunnen til at det er slutt mellom oss. Han var helt umulig å leve med, oppfarende, fullstendig irrasjonelle reaksjoner etc. I starten merket jeg ingenting, det gikk faktisk tre år og en baby før det kom til overflaten. Og da jeg fikk sendt han til utredning og behandling, og han fikk diagnosen, flippet det helt. Da følte han nok at han hadde "lov" til å leve ut all sin galskap. Han kommer aldri til å få noe ansvar for barnet, og jeg håper aldri han finner seg en kjæreste igjen, for hun kommer til å bli ødelagt. De som påstår de lever i gode forhold med diagnosen selv, eller hos partner, de lyver, eller de har ikke reellt denne diagnosen. Den er så skadelig for barn og andre relasjoner, så slike mennesker bør ikke få leve i en familie. Anonymkode: 19144...e09 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #19 Skrevet 2. mars 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min eks har en slik diagnose. Og diagnosen er grunnen til at det er slutt mellom oss. Han var helt umulig å leve med, oppfarende, fullstendig irrasjonelle reaksjoner etc. I starten merket jeg ingenting, det gikk faktisk tre år og en baby før det kom til overflaten. Og da jeg fikk sendt han til utredning og behandling, og han fikk diagnosen, flippet det helt. Da følte han nok at han hadde "lov" til å leve ut all sin galskap. Han kommer aldri til å få noe ansvar for barnet, og jeg håper aldri han finner seg en kjæreste igjen, for hun kommer til å bli ødelagt. De som påstår de lever i gode forhold med diagnosen selv, eller hos partner, de lyver, eller de har ikke reellt denne diagnosen. Den er så skadelig for barn og andre relasjoner, så slike mennesker bør ikke få leve i en familie. Anonymkode: 19144...e09 Og min kone som både er mor og som jeg har vært sammen med i 7 år oppfører seg overhodet ikke slik som eksen du beskriver. Hun har brukt flere år i behandling og er nærmest symptomfri den dag idag ( ganske vanlig at borderlinepasienter blir bedre ved å gå riktig type behandling og flere av trekkene mildner betraktelig med årene ) . Leit å høre om din opplevelse, men det å påstå at folk juger fordi de ikke er like gærne som eksen din er jævlig upassende og drøyt. Anonymkode: 263f2...252 11
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #20 Skrevet 2. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og min kone som både er mor og som jeg har vært sammen med i 7 år oppfører seg overhodet ikke slik som eksen du beskriver. Hun har brukt flere år i behandling og er nærmest symptomfri den dag idag ( ganske vanlig at borderlinepasienter blir bedre ved å gå riktig type behandling og flere av trekkene mildner betraktelig med årene ) . Leit å høre om din opplevelse, men det å påstå at folk juger fordi de ikke er like gærne som eksen din er jævlig upassende og drøyt. Anonymkode: 263f2...252 Du poengterer det jeg har skrevet. Din kone hadde ikke fått diagnosen i dag. Ergo, ikke av de jeg snakker om. Mange blir symptomfrie etter flere år i behandling. Uten symptomer = ingen forstyrrelse, siden de «gale» personlighetstrekkene dermed ikke påvirker livet og relasjonene. Anonymkode: 19144...e09 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå