Gjest heihopp Skrevet 11. juni 2005 #1 Skrevet 11. juni 2005 Jeg trenger et rentefritt år etter et års studering. Skal være ute i jobb i et år, og vil ikke begynne å betale ned på lånet. er dette vanskelig å få innviglet, og er det andre metoder for å vri seg unna nedbetaling i et år?
Malama Skrevet 11. juni 2005 #2 Skrevet 11. juni 2005 RENTEFRITT får du det ikke, men det vil ikke komme krav om innbetalg til lånekassen før rundt et år etter endt studie. Rentne løper, men det kommre ingen giro med en gang. Dersom man VIL begynne å betale med en gang studiene er over må man kontakte Lånekassen, for de setter normalt ikke igang krav om nedbetaling med en gang. Jeg tror det vari februar året etter studiene var slutt det første innbetalingskravet kom, eller var det mai? (Det er betaling hver 3. måned, når du kommerigang) Men RENTEFRITT får du det ikke sånn uten videre. Det er bare dersom du tjener veldig lite penger, du får det innvilget.
Mrs. K Skrevet 11. juni 2005 #3 Skrevet 11. juni 2005 Er det nedbetalingen eller rentene du vil unngå?
Gjest gjest 0 Skrevet 11. juni 2005 #4 Skrevet 11. juni 2005 Ja skal du ha det rentefritt må du enten være arbeidsledig eller ha veldig lav lønn. Og da må du sende inn kopi av lønnsslipper og en søknad som du kan bestille på www.lanekassen.no. Hvis jeg ikke husker helt feil tar det 10 mnd etter endt utdanning at du må begynne å betale avdrag. Hvis du er usikker ville jeg ringt de, men vær obs på at det kan være håpløst å komme igjennom på telefonen siden de har veldig kort telefontid
la_luz Skrevet 12. juni 2005 #5 Skrevet 12. juni 2005 Jeg trenger et rentefritt år etter et års studering. Skal være ute i jobb i et år Absolutt alle jobber jo ett år etter de er ferdig med utdanning selvom du hadde tenkt å forstette å studere så hjelper ikke det! Alle har jo lyst på et rentefritt år
Malama Skrevet 12. juni 2005 #6 Skrevet 12. juni 2005 Absolutt alle jobber jo ett år etter de er ferdig med utdanning selvom du hadde tenkt å forstette å studere så hjelper ikke det! Alle har jo lyst på et rentefritt år Nei, på langt nær alle jobber et år ette endt utdanning, noen går arbeidsledig, eller er hjemme f.eks med en baby. DE får rentefritak. Men, om man jobber og tjener greit får man ikke rentefritak. Men det kommer ikke giroer for nedbetaling heller, som vi har nevnt. Fordi selv lånekassen ksjønner at det første året etter endte studeir ofte ikke er så lett, man skal gjerne flytte fra en liten studnthybel til noe som blir langt dyrere, man får ikke stuedntrabatter, er ikke student, skal leve som et vanlig voksent menneske, og gjene etablere seg, kjøpe møbler (mange hybler er jo møblerte) og derfor ingen krav om innbetaling det første lille året. Uanvhengig om man skal studere mer eller ei.
Gjest F Skrevet 12. juni 2005 #7 Skrevet 12. juni 2005 I tillegg til at selvangivelser som ikke er helt standard gjerne blir utsatt til høsten, velges det også ut en del tilfeldig, så det trenger ikke å bety noe at du ikke får oppgjøret nå i juni. Jeg har selv fått utsatt oppgjøret til oktober tidligere, uten at det har blitt endret på noe.
Malama Skrevet 12. juni 2005 #8 Skrevet 12. juni 2005 I tillegg til at selvangivelser som ikke er helt standard gjerne blir utsatt til høsten, velges det også ut en del tilfeldig, så det trenger ikke å bety noe at du ikke får oppgjøret nå i juni. Jeg har selv fått utsatt oppgjøret til oktober tidligere, uten at det har blitt endret på noe. Tipper dette svaret kom feil plass...
liv Skrevet 12. juni 2005 #9 Skrevet 12. juni 2005 Med mindre du er hjemme med barn, tjener forlite eller er arbeidsledig vil du ikke få rentefritak. Rentene løper faktisk fra 15 jun. Du vil få første innbetalingslapp i november tror jeg. Det er sånn at en har lov til å be om utsettelse x antall ganger men det lønner seg jo ikke å bruke det når du faktisk har jobb.
Malama Skrevet 12. juni 2005 #10 Skrevet 12. juni 2005 Lånekassen skriver på sine hjemmesider: Første innbetaling er cirka sju måneder etter at rentene begynner å løpe Ferdig i juni vil si at første forfall er 15. februar (7 måneder etter 15. juni er dog 15. januar, men da er det ikke forfall, forfall er i februar, mai, august og november) Februar stemmer emd det jeg husker fra da våre studielån begynte å forfalle. Alt om tilbakebetaling, mulighet for rentefritak og betalingsutsettesle finner du på www.lanekassen.no
diddi Skrevet 12. juni 2005 #11 Skrevet 12. juni 2005 Nei, på langt nær alle jobber et år ette endt utdanning, noen går arbeidsledig, eller er hjemme f.eks med en baby. DE får rentefritak. Men, om man jobber og tjener greit får man ikke rentefritak. Men det kommer ikke giroer for nedbetaling heller, som vi har nevnt. Fordi selv lånekassen ksjønner at det første året etter endte studeir ofte ikke er så lett, man skal gjerne flytte fra en liten studnthybel til noe som blir langt dyrere, man får ikke stuedntrabatter, er ikke student, skal leve som et vanlig voksent menneske, og gjene etablere seg, kjøpe møbler (mange hybler er jo møblerte) og derfor ingen krav om innbetaling det første lille året. Uanvhengig om man skal studere mer eller ei. Hmm... litt lenger ned skriver du jo selv at det er ca 7 mnd før man må begynne å betale (15. februar). Så det er ikke slik at man ikke får regning før om et år, men 7 mnd. Og da har rentene løpt siden 1. juli, og du betaler som regel bare renter. Har du mulighet så kan du jo begynne å betale før (noe jeg gjorde. Pga mitt høye lån sparte jeg over et år totalt ved å begynne å betale rentene med en gang og ikke la de hope seg opp.). Men kan man ikke betale så kan man jo søke om betalingsutsettelse (tom via nettsidene). Et tips er å registrere seg arbeidsledig med en gang man er ferdig. Det tar ofte tre måneder før man er i jobb, og da kan det jo være at man får rentefritak for disse månedene.
Malama Skrevet 12. juni 2005 #12 Skrevet 12. juni 2005 Ja, lånekassen skriver 7 måneder, det er 15. februar først forfall om du er ferdig i juni, det er ikke et år, men det er "et lite år". Jeg sjekka ikke detaljene fra lanekassen.no ved første innlegg, fordi jeg slet med å få opp siden, men fikk dn opp i dag. Så jeg skrev at det kommer ikke giroer, ikke med en gang altså. Ikke på et lit år. Og ja, når de ommer betaler du bare renter det første året omtrent. Been there, done that. Hadde ikke anledning til å begynne å betale før, så jeg er glad det ikke kom giroer før. Men har man muligheten bør man begynne ja. Trådstarter øsnekr å slippe å betale, men det går ikke helt klart frem om det er betaling som ikke er øsnekt, eller rentefritak. For rentefritak får man neppe når man skal jobbe et år, men betalingsfritak er ikke noe problem. Først forfall blir 15. februar, du kan fint søke om å slippe den, og evt den neste, og vips har du over et år uten btalinger. Men det koster da... rentene løper...
diddi Skrevet 12. juni 2005 #13 Skrevet 12. juni 2005 Og har du lån på ca 300 000. Så koster det sinnsykt mye å ikke betale noe på et helt år. Da tar det deg flere år før du har betalt ned rentene som har påløpt og endelig kan betale ned på det opprinnelige lånet. Det lureste er å betale noe, f.eks bare renter). (Man kan jo søke om halv betalingsutsettelse også.) Men det er rart at folk tror de kan slippe renter fordi de skal "jobbe litt". :o (Og jeg fikk ikke rentefritak det "lille"året jeg gikk hjemme etter fødselen. Det kommer jo an på hvor mye du tjener. Og der gikk jeg så vidt over.)
Malama Skrevet 13. juni 2005 #14 Skrevet 13. juni 2005 Det tar ikke "mange år", men ja, rentene kommer. Jeg hadde drøyt 200.000 (fullt lån i 4 år) og betalte ikke noe før den første giroen kom i februar, og ja, nesten alt vi betalte det første året var renter. Det var litt kjedelig. Man må tjene lite for å slippe renter ja. Jobber man har man somregel tjent for mye til å slippe. Å slippe renter er jo for dem som ikke har råd, ikke for andre som "bare jobber litt".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå