Gå til innhold

matematikk igjen


Olivia

Anbefalte innlegg

ja nå har jeg ordn amed grafisk kalkulator og lærebok i matematikk 1y. Som jeg har tenkt å ta som privatist dette året. Men akkurat nå ser det håpløst ut. Var egentlig så motivert, liker matte har alltid vært favoritt faget mitt, men dette her virker vanskelig. Dere som har tatt 1y, er det vanskelig? eller bør det være en enkel sak formeg å klare dette på egen hånd? det er mest det med grafene som virker vanskelig, og alle navnene jeg må huske. Og lønner det seg å begynne å lese nå, eller er det bedre å vente litt, slik at jeg ikke glemmer ting innen eksamen?

huff syte guri. Men føler liksom at jeg ikke strekke rtil nå..men vil jo så gjerne få det til da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Chica-ikke innlogget

1Y, hva er det? Første året allmenn? Het 1 MA da jeg tok det for noen år siden... Men uansett, jeg ville anbefale deg og jobbe deg gjennom oppgavene i boka og prøve å få tak i eksamensoppgaver du kan regne på når det nærmer seg eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg studerer økonomi, dvs jeg er ferdig med økonomistudiet og videreutdanner meg til revisor nå. Naturlig nok er det mange matematiske fag, og er det en ting som er felles og veldig viktig når det gjelder disse fagene, så er det å regne jevnt og trutt. Det er jo med regning at man forstår hvordan ting skal gjøres, og etterhvert går det faktisk automatisk. (Tru det erller ei...) En annen ting er jo at det ofte tar lenger tid med regneoppgaver enn å lese, så hvis du begynner for sent så rekker du rett å slett ikke å regne nok over dem. Så jeg har bestandig prioritert regnefagene fra studiestart, så får lesefagene bli skippertaksfag..

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olivia,

Jeg tror at det aldri er en god strategi å vente med å starte lesingen. Forklaring fylgjer...

Jeg mener (litt forenklet selvsagt...) at det finnes to typer fag:

1) Rene kunnskapsfag: Les, lær, "gulp opp til eksamen".

2) Modningsfag: Les, forstå, bruk det du har lært til eksamen

(Det finnes selvsagt mange fag som ligger "imellom" men det er ikke poenget her.)

Det å vente med å starte lesingen er dårlig strategi ...

... for kategori 1) fordi de fleste av oss har en grense for hvor mye vi kan lære på kort(ere) tid.

... for kategori 2) fordi du i disse fagene trenger tid på å "modne" det du lærer etterhvert, slik at du forstår nok til å lære "neste kapittel" osv.

Matte er et typisk "modningsfag" hvor det ikke nytter å "stuplese". Det du trenger er å lese... gruble... gjøre oppgaver... gruble... og så... aha...! forstå hva det gikk ut på, før du går videre.

Privatist-lesing krever enorm selvdisiplin... Mye lettere dersom man har noen å diskutere med, kanskje særlig matte. har du noen i nærheten som kan hjelpe deg med det du synes er vanskelig? En venn eller nabo som er ingeniør, f.eks? Grafer er (som så mye annet...) kjempe-enkelt, når du bare forstår det. Og her kan en annen persons forklaring være et kjempegodt supplement til læreboka.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...